Editorial – Black Friday românesc. Adică ”work in progress”!

La ora la care scriu numărăm minutele până se încheie weekend-ul de Black Friday românesc. O să scriu cu sângele cald dar cu mintea limpede, așa cum văd eu evenimentul de pe cele trei baricade.

Black Friday romanesc

1. Presa.
Sunt jurnalistul care susține cel mai puternic acest fenomen la al cărui import am pus umărul. În timp ce bulgarii, ungurii sau moldovenii habar nu au care e treaba cu Black Friday, noi avem deja o tradiție încă din 2010. Ca și la internet, suntem și aici cu un pas în față. Mă mândresc că am în spate cel mai puternic organism de media de la noi care mi-a îmbrățișat ideea și a transformat-o în ceva de clasă PRO. Toate celelalte televiziuni, radiouri și site-uri au intrat în horă. Și asta e bine. Black Friday face spectacol și asta e o știre dar e eu cred că e și mai mult.

2. Comercianții.
Vorbesc constant de ani de zile cu toți comercianții importanți din piață despre felul în care își croiesc această campanie. Le-am ascultat vocea cu încredere și știu că își doresc și ei aceeași evoluție pe care o cerem cu toții. Evident, nu fără profit. Am pus presiune pe toți și i-am susținut echilibrat pe toți. E important ca reducerile să fie adevărate, să existe stocuri suficiente iar site-urile să meargă. Am făcut și unele greșeli pe drum dar fiecare a învățat ceva din această comunicare. Unii sunt mai buni azi decât anul trecut. Mai există însă destui care vin lent din urmă. Cursa are etapă și anul viitor așa că îi încurajez pe fiecare să o facă și mai bine.

3. Publicul/Clienții.
Unul dintre clienții ahtiați după clipir sunt și eu. Am făcut cumpărături mari de Black Friday și am vânat prețuri bune la tot ce mă interesa. Nu am nici un secret. Pur și simplu mi-am făcut temele și am acționat rapid când s-a deschis campania. Am văzut unde s-a redus bine și unde nu. Sunt unul dintre cei peste un milion de români care au cheltuit în total peste 55 de milioane de euro. Cei mai mulți ne-au povestit că au pus mâna pe un telefon, o tabletă sau un televizor la prețuri bune. Am citit însă și sute de mesaje de la oameni nemulțumiți. Unii aveau dreptate, alții nu.

Hai să vedem ce a fost bine și ce nu.

Bine:
– am avut mai multe magazine în campanie ca niciodată din aproape toate domeniile. Cred că la anul vom avea și hipermaket-uri nu doar poante (reușite) cu cartofi de ”Blec Fraidei”
– mai multe produse în ofertă ca niciodată; fiecare a găsit ceva din fiecare tip de produs și pe fiecare palier de produs. De la televizoare de 600 de lei la unele de 16.000 spre exemplu.
– stocuri mai mari la fiecare produs. Desigur nu au ajuns 1.000 de tablete de 99 de lei dar nu au fost 100, 200 ca alte produse anul trecut. Dacă până la prânz, de Black Friday 2012 nu mai găseai mare lucru, acum unele produse au avut stoc suficient pentru tot weekend-ul.
– site-uri care au rezistat. În afară de pene scurte, totul a mers. Nu pun la socoteală site-urile afacerilor care s-au bazat prea mult pe magazinele stradale dar mi-ar plăcea ca la anul să se descurce și ele mai bine.
– premiere: mașini vândute online, primul magazin care depășește pragul de 100 de milioane de lei ca vânzări, televizoare 4K, telefoane Apple etc.

Rău:
– schimbarea datei pe ultima sută de metri. Am explicat deja de ce nu a fost bine.
– reduceri spectaculoase la prea puține modele. Am avut și unele exemple foarte bune dar marea masă a ofertelor a fost din produse la care s-a tăiat doar adaosul comercial iar asta a însemnat o reducere de numai 20-40%. Am văzut rar 60-80%. Puținele reduse 99% erau ”glume”. Oamenii visau la cel puțin 50% la marea majoritatea produselor chiar dacă asta nu e posibil încă la noi. Pur și simplu nu avem un magazin care să aibă bani destui de consumat pe tăieri de 50-75% la sute de produse ci doar la câteva. Tăieri masive și stocuri mari ar însemna să vină cu milioane de acasă. Ar fi super reclamă dar nu își permite nimeni încă așa ceva aici.
– comunicare publică greoaie sau deloc în anumite cazuri între magazine și presă sau magazine și public. Un client nemulțumit face zgomot cât 1.000 de oameni satisfăcuți și tăcuți. De aceea e important să le oferi răspunsuri rapide și soluții celor 2% vocali într-o astfel de zi.
– oferte greșite sau false. Mai puține ca anul trecut dar la fel de vizibile și rizibile pe alocuri. Fiecare astfel de greșeală făcută cu intenție sau nu aduce pagubă pentru viitorul apropiat.
– oameni puși pe scandal de pomană. Am avut și trolli. Mulți. De toată părțile baricadelor. Nu îi poți opri și ajungi să îți dai seama tardiv că nu îi poți mulțumi pe toți așa că mai bine îi ignori.

Dacă sunt mulțumit? DA. DA. DA.

Black Friday 2013 este cel mai mare eveniment de reduceri din istoria României și unul dintre cele mai vizibile din Europa. E o zi în care un milion de oameni au cumpărat iar oamenii aceștia nu sunt proști pe banii lor. E o zi în care mulți prind curaj să caute ceva, să se documenteze și să cumpere de pe internet și asta ne împinge înainte și mai sus. Într-o țară mințită și furată sistematic, internetul este un loc unde ai la dispoziție alegeri diferite și poți verifica înainte să plătești. Doar incompetenții dau faliment pe internet. Prevăd creșteri uriașe ale internetului pentru anii care urmează iar loc este pentru alte zeci de magazine online care să vândă marfă de peste un milion pe an. Acum e rândul tău să începi. Într-o țară aflată în criză, internetul și comerțul s-au dublat anul acesta.

Iar pe o piață de televiziune unde valoarea scade tot mai mult, o emisiune de nișă IT face iată spectacol de știri fără scandaluri, silicoane sau morți.

Lecția pentru mine este că de acum înainte trebuie să susțin tot mai mult magazinele mici, cele nișate și cele care aduc calitate și prețuri mai bune. Black Friday trebuie să se dezvolte și să susțină tot mai multe afaceri noi.

Am tras deja linie după aceste zile de foc și la TV încă de sâmbătă când am obținut răspunsuri de la șefii celor mai importante magazine online și offline de la noi. Iată declarațiile lor.

Acum te întreb pe tine. Ce a fost bun pentru tine în aceste zile și ce nu?

Ultimele articole

Articole recomandate

75 Comments

  1. George avand in vedere ca pe 29 o sa fie black friday in afara ar fi util,daca ai timp, sa faci un ghid si pentru asta. De exemplu achizitionarea de pe Amazon, dar reprezentanta din Europa. Amazon.de/ .it/.co.uk
    La ce taxe sa ne asteptam? Putem cumpara de aici cu un card emis in RO? Se mai percep si alte taxe in afara de transport?
    Acum mi-a venit in minte doar Amazon-ul dar poate ne dai tu si alte ponturi despre alte site-uri din Eu care merita sa fie urmarite de Black Friday.

  2. Eu sunt multumit pana la urma. Anul acesta am avut neaparata nevoie de un receiver AV si la recomandarea ta mi-am luat un Marantz Nr 1504 de la emag cu 1400 lei redus de la 2.000. Eu consider ca o reducere de 30% este una buna si mi-am atins obiectivul de anul acesta. Ramane totusi mare problema cu data schimbata dar asta s-a mai discutat.
    PS: Merci George pentru sfat, azi astept livrarea si vreau sa vad daca cei 400 de lei platiti in plus de la Yamaha 375 la Marantz 1504 (cu network si airplay) merita :). Poate fac si un review…

  3. Am cumparat si eu un telefon pt sotie de BF. Ideea e ca am urmarit mai demult pretul, deoarece stiam ce vreau sa cumpar, aveam nevoie de chestia respectiva si am preferat sa astept.

    Cred ca ASA functioneaza…cand stii ce vrei, macar cu cateva saptamani inainte, te informezi si apoi actionezi…cumperi sau nu cumperi, rasplatind/sanctionand astfel practicile unor siteuri/retaileri. Si de unde am cumparat eu pot zice ca a fost putina pacaleala, deoarece telefonul respectiv costa cu o zi inainte de BF 1.299, la BF pretul nou afisat era 1.150 iar cel vechi 1.500(sic!). Daca sunt multumit? DA, deoarece la alte magazine pretul chiar era de 1.500, nimeni nu l-a mai avut in oferta de BF, si oricum cumparam, chiar si la 1.299, deoarece AVEAM NEVOIE! Si aici cred ca se face diferenta…cand efectiv ai nevoie de ceva, chiar si 150lei e o reducere ok. Cand cumperi ca inecatul un „smarteve maica, ca e la reducere”, sa nu te miri ca de fapt ai fost putin pacalit.

    Pe de alta parte, astept cu deosebit interes „adevaratul” BF, ala de pe 29, din tari unde site-urile chiar isi permit sa dea pretul in cap pentru a-si arata „muschii” ;)

  4. Si eu ma declar relativ multumit de acest BF. Am reusit sa fac 2 comenzi anul asta si primul an cand fac cumparaturi de BF. Am dat o comanda la DOMO si una la Altex. Comanda la Domo am dat-o la 6:30 dimineata si stat cam 90 de minute sa o pot finaliza (site-ul mergea foarte foarte greu si nu reuseam deloc sa bag produsul in cos). Astazi am primit telefon de la domo ca maine mi se livreaza produsul, deci e bine pana aici. La altex am reusit sa dau comanda pe la ora 7:30 si am primit si mail de confirmare. Inca nu am primit telefon nici pana acum dar sper sa ajunga produsul.
    Ce vreau anul viitor de BF? sa nu mai existe magazine mari care fac BF doar in magazine (exemple de anul asta: Flanco, Media Galaxy). Mi se pare dea dreptul penibil sa obligi lumea sa vina sa se calce in picioare. Sa faca bine sa investeaca intr-un site stabil si sa defineasca bine stocul ca sa se stie exact cand stocul se epuizeaza. Ultimul lucru care il mai cer este ca toti comerciantii sa nu mai umfle preturile sau sa le tina sus inainte de BF. Din ce am observat majoritatea o fac doar pt ca reducerea sa para mai mare. Nu neg ca ei vand produsele la reducere dar uita-ti un exemplu foarte clar. Eu am cumparat produsul meu la reducere cu 50% (de la 190 la 85, foarte bun pretul parerea mea, chiar mult mai bun decat preturi din US), iar astazi pe acelasi site produsul este la pret intreg la 160. Cum vine asta? In realitate reducerile exista dar sunt mai mici decat te fac ei sa crezi.
    George, tine-o tot asa !!

  5. Foarte multumit, am cumparat de la magazinul online orange cateva accesorii Apple la preturi incredibile :) reducere de peste 50%
    Ce ma interesa nu am regasit in ofertele celorlalte magazine.

  6. Preturile PUTEAU fi mult mai mici daca anumite magazine, si cel mai evident EMAG, nu plateau bani grei in publicitate, bani ce daca nu ajungeau in largile buzunare ale media, puteau fi scosi din pretul produselor, rezultand astfel oferte mult mai bune pentru publicul larg.
    Sunt dezamagit de ceea ce au inteles comerciantii, mai ales cei foarte potenti, despre aceasta zi.
    De aici si pana la a o transforma intr-o manea pur locala, nu mai e decat un pas. Il vor face ? Mi-e teama ca da !
    Avem darul sa stricam cele mai bune lucruri adaptand, grotesc, orice.

  7. Focusul acela de pe emag la 9 mii si ceva de euro era interesant. Pacat ca era doar 1 si acela sold out inca dis de dimineata. In stilul romanesc probabil ca era deja rezervat pt cine trebuie.

    In rest? Multe minciuni. Cine lucreaza in domeniu stie prea bine ca furnizorii fac reduceri pe tot parcusul anului la produse. Emag-ul le ia si le vinde de black friday ca redus. Cand de fapt nimic nu e redus. Dar ce mai conteaza, cumparatorii e prosti si le plac carnea.

  8. Eu am comandat de la eMAG o camera de mașină și un card și eram programat sa le primesc azi.

    Cei de la Fan Courier m-au sunat ieri sa ma întrebe dacă pot veni ieri sa îmi aducă ieri coletul dat cum nu eram în București le-am spus ca rămâne pentru ziua programata, adică azi.

    Azi i-am sunat sa vad dacă mai au de gând sa ajunga și mi-au spus ca din păcate lipsește cardul și se mai amână expediția. NESIMTITI!

  9. Si eu sunt foarte multumit de aceasta editie de BF.
    Am luat un presenter Logitech(Emag) pe care il urmarea de vreo 2 luni cu 99 lei, initial pretul era 180.
    Si am mai luat o masina de spalat vase Beko(Carrefour) cu 999 lei, pe care la fel o urmaream de f mult timp, pretul initial 1369 lei.
    Speram sa gasesc si un samsung tab 2 sau 3 de 10″ la 999 lei dar nu a fost sa fie.

  10. 1).George tu ce gadgeturi ti-ai achizitionat de black friday ?
    2).Inca nu pot sa ma declar multumit,sau nemultumit,inca nu am primit ce am comandat(cei de la Emag,de unde am dat comanda de laptop,mi-au dat SMS ca o sa-l primesc pe 27).E prima data cand dau comanda online(nu m-am putut abtine cand am vazut unele preturi) ,si sper sa nu ma dezamageasca,pana acum am cumparat doar din magazine.Mai precis sper sa primesc modelul care l-am comandat,si sa fie in regula.Dupa asta o sa spun parerea mea despre Black Friday 2013!
    Oricum, George apreciez ceea ce faci(atat in IT cat si in Auto),
    tineo tot asa!!!

    • 1. Carduri de memorie – 5 bucăți SD și microSD, cuțit de bucătărie, cameră video, televizoare (pentru prieteni), NAS, HDD extern și încă vreo câteva… Nu e glumă.
      2. E normal să dureze ceva mai mult. Sunt multe comenzi pe drum.

  11. George, avand in vedere ca noi romanii am furat startul la Black Friday, si ca normal pe 29 noiembrie se „sarbatoreste” oficial, va mai fi cumva o serie de reduceri si la sfarsitul saptamanii acesteia?

  12. E-mag m-a notificat ca voi primi coletul in data de 25. La ei pe sait la comanda apare ca fiind predat curierului, FAN CURIER, sambata.
    La mine in provincie inca nu a ajuns. Parca au devansat cu o saptamana ca sa poata livra coletele la timp.
    Deja le-am spus la Fan ca daca vine miine sa il trimita inapoi, ca nu imi mai trebuie. Sau sa platesca ei rambursul si sa il pastreze.
    Daca nu faci fata ca firma sa duci niste colete, nu te mai da atat de rotund ca „cea mai tare firma de curierat din tara”. Oriunde, oricand dar dupa 3-4 zile. nu, multumesc!
    E si greseala E-mag. Putea sa faca contract cu 2-3 firma, cel putin pentru operatiunea de Black Friday, nu sa dea asa mare credit Fan-ului.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.