Editorial – Black Friday românesc. Adică ”work in progress”!

La ora la care scriu numărăm minutele până se încheie weekend-ul de Black Friday românesc. O să scriu cu sângele cald dar cu mintea limpede, așa cum văd eu evenimentul de pe cele trei baricade.

Black Friday romanesc

1. Presa.
Sunt jurnalistul care susține cel mai puternic acest fenomen la al cărui import am pus umărul. În timp ce bulgarii, ungurii sau moldovenii habar nu au care e treaba cu Black Friday, noi avem deja o tradiție încă din 2010. Ca și la internet, suntem și aici cu un pas în față. Mă mândresc că am în spate cel mai puternic organism de media de la noi care mi-a îmbrățișat ideea și a transformat-o în ceva de clasă PRO. Toate celelalte televiziuni, radiouri și site-uri au intrat în horă. Și asta e bine. Black Friday face spectacol și asta e o știre dar e eu cred că e și mai mult.

2. Comercianții.
Vorbesc constant de ani de zile cu toți comercianții importanți din piață despre felul în care își croiesc această campanie. Le-am ascultat vocea cu încredere și știu că își doresc și ei aceeași evoluție pe care o cerem cu toții. Evident, nu fără profit. Am pus presiune pe toți și i-am susținut echilibrat pe toți. E important ca reducerile să fie adevărate, să existe stocuri suficiente iar site-urile să meargă. Am făcut și unele greșeli pe drum dar fiecare a învățat ceva din această comunicare. Unii sunt mai buni azi decât anul trecut. Mai există însă destui care vin lent din urmă. Cursa are etapă și anul viitor așa că îi încurajez pe fiecare să o facă și mai bine.

3. Publicul/Clienții.
Unul dintre clienții ahtiați după clipir sunt și eu. Am făcut cumpărături mari de Black Friday și am vânat prețuri bune la tot ce mă interesa. Nu am nici un secret. Pur și simplu mi-am făcut temele și am acționat rapid când s-a deschis campania. Am văzut unde s-a redus bine și unde nu. Sunt unul dintre cei peste un milion de români care au cheltuit în total peste 55 de milioane de euro. Cei mai mulți ne-au povestit că au pus mâna pe un telefon, o tabletă sau un televizor la prețuri bune. Am citit însă și sute de mesaje de la oameni nemulțumiți. Unii aveau dreptate, alții nu.

Hai să vedem ce a fost bine și ce nu.

Bine:
– am avut mai multe magazine în campanie ca niciodată din aproape toate domeniile. Cred că la anul vom avea și hipermaket-uri nu doar poante (reușite) cu cartofi de ”Blec Fraidei”
– mai multe produse în ofertă ca niciodată; fiecare a găsit ceva din fiecare tip de produs și pe fiecare palier de produs. De la televizoare de 600 de lei la unele de 16.000 spre exemplu.
– stocuri mai mari la fiecare produs. Desigur nu au ajuns 1.000 de tablete de 99 de lei dar nu au fost 100, 200 ca alte produse anul trecut. Dacă până la prânz, de Black Friday 2012 nu mai găseai mare lucru, acum unele produse au avut stoc suficient pentru tot weekend-ul.
– site-uri care au rezistat. În afară de pene scurte, totul a mers. Nu pun la socoteală site-urile afacerilor care s-au bazat prea mult pe magazinele stradale dar mi-ar plăcea ca la anul să se descurce și ele mai bine.
– premiere: mașini vândute online, primul magazin care depășește pragul de 100 de milioane de lei ca vânzări, televizoare 4K, telefoane Apple etc.

Rău:
– schimbarea datei pe ultima sută de metri. Am explicat deja de ce nu a fost bine.
– reduceri spectaculoase la prea puține modele. Am avut și unele exemple foarte bune dar marea masă a ofertelor a fost din produse la care s-a tăiat doar adaosul comercial iar asta a însemnat o reducere de numai 20-40%. Am văzut rar 60-80%. Puținele reduse 99% erau ”glume”. Oamenii visau la cel puțin 50% la marea majoritatea produselor chiar dacă asta nu e posibil încă la noi. Pur și simplu nu avem un magazin care să aibă bani destui de consumat pe tăieri de 50-75% la sute de produse ci doar la câteva. Tăieri masive și stocuri mari ar însemna să vină cu milioane de acasă. Ar fi super reclamă dar nu își permite nimeni încă așa ceva aici.
– comunicare publică greoaie sau deloc în anumite cazuri între magazine și presă sau magazine și public. Un client nemulțumit face zgomot cât 1.000 de oameni satisfăcuți și tăcuți. De aceea e important să le oferi răspunsuri rapide și soluții celor 2% vocali într-o astfel de zi.
– oferte greșite sau false. Mai puține ca anul trecut dar la fel de vizibile și rizibile pe alocuri. Fiecare astfel de greșeală făcută cu intenție sau nu aduce pagubă pentru viitorul apropiat.
– oameni puși pe scandal de pomană. Am avut și trolli. Mulți. De toată părțile baricadelor. Nu îi poți opri și ajungi să îți dai seama tardiv că nu îi poți mulțumi pe toți așa că mai bine îi ignori.

Dacă sunt mulțumit? DA. DA. DA.

Black Friday 2013 este cel mai mare eveniment de reduceri din istoria României și unul dintre cele mai vizibile din Europa. E o zi în care un milion de oameni au cumpărat iar oamenii aceștia nu sunt proști pe banii lor. E o zi în care mulți prind curaj să caute ceva, să se documenteze și să cumpere de pe internet și asta ne împinge înainte și mai sus. Într-o țară mințită și furată sistematic, internetul este un loc unde ai la dispoziție alegeri diferite și poți verifica înainte să plătești. Doar incompetenții dau faliment pe internet. Prevăd creșteri uriașe ale internetului pentru anii care urmează iar loc este pentru alte zeci de magazine online care să vândă marfă de peste un milion pe an. Acum e rândul tău să începi. Într-o țară aflată în criză, internetul și comerțul s-au dublat anul acesta.

Iar pe o piață de televiziune unde valoarea scade tot mai mult, o emisiune de nișă IT face iată spectacol de știri fără scandaluri, silicoane sau morți.

Lecția pentru mine este că de acum înainte trebuie să susțin tot mai mult magazinele mici, cele nișate și cele care aduc calitate și prețuri mai bune. Black Friday trebuie să se dezvolte și să susțină tot mai multe afaceri noi.

Am tras deja linie după aceste zile de foc și la TV încă de sâmbătă când am obținut răspunsuri de la șefii celor mai importante magazine online și offline de la noi. Iată declarațiile lor.

Acum te întreb pe tine. Ce a fost bun pentru tine în aceste zile și ce nu?

Ultimele articole

Articole recomandate

75 Comments

  1. Mult mai bine ca anul trecut,de acord cu tine.
    Din pacate avem o categorie de oameni care vor sa cumpere doar ca e black friday…si asta nu e bine.Vede ca produsul x e mai ieftin cu 2000 de lei si sare pe el.Doar ca sa afle mai tarziu ca acum 3 luni era si mai ieftin.
    Din punctul meu de vedere ca sa cumperi ceva in acest BF trebuie sa fii pregatit,adica informat si sa urmaresti ceea ce vrei sa cumperi pe o perioada de cateva luni.Nu cumpara doar de dragul reducerilor!
    Preturi ok,reduceri prea mici la produsele super-vanate,reduceri mari la produse care nu au cerere.
    Concluzie:inca nu avem Black Friday,avem blec fraidei deocamdata,dar suntem pe drumul cel bun!

  2. Desi inca nu am cumparat nimic ( in afara de morcovi redusi cu 90% ) mi-a placut spectacolul media de pe tv buna dispozitie si prilejul de a face glume cu prieteni sau in mediile online uneori chiar pe seama reducerilor (nereduse ).

    Nu mi-a placut faptul ca au devansat cu o saptamana evenimentul.
    Nu mi-a placut ca au acordat reduceri mari doar produselor no name .

    Nu am apreciat faptul ca unii au avut la vanzare o husa redusa cu 50-60-90 % si pe baza acelei huse au facut mare tam tam ca sa ne amageasca ca mare parte din produse vor fi reduse la fel.

    Urmaresc a cumpara o masina de spalat, un SSD, celule solare ( neasamblate ) si diverse componente necesare la crearea unui panou solar,

  3. Ieri am strigat ca le tii partea, se pare ca in timpul asta tu ii intrebai de nereguli sau „greseli” cum spun
    ei. Eu nu-i cred, dar nu asta vreau sa spun aici.
    Imi pare rau ca te-am necajit.

  4. Salut George!
    Eu cred ca am urmarit destul de bine preturile pe foarte multe magazine online. Pot sa spun ca reducerile care au fost de acest BF au reprezentat de fapt pretul real al produselor in cauza.
    In marea majoritate pretul cel mai mic il obtineai cumparand de la jucatorii cei mai mari, DAR comparand preturile pe mai mult de 10 siteuri la destul de multe produse, am observat ca pe aproape toate siteurile aceleasi produse aveau aproape aceleasi preturi, si chiar daca am cumparat, spre exemplu, de la emag pentru ca aveau cel mai bun pret la respectivul produs, acest pret era doar cu putin mai mic decat pe alte siteuri care, la prima vedere, nu aveau o reducere semnificativa, sau chiar nu avea deloc oferta la acel produs.
    Spre exemplu, cel mai mic pret pentru unul dintre produsele cumparate de mine a fost 3800 lei redus de la 4700. Insa pe alt site gaseam acelasi produs la 3820 lei redus de la 4200 lei, sau la 3899 neredus.
    In concluzie, teoria preturilor umflate este oarecum justificata, dar de multe ori nu sunt umflate pentru a fi reduse, ci aceasta este politica magazinului pentru intreaga perioada. Si exemplele pot continua (eu am avut de utilat o locuinta intreaga a carei constructii tocmai am terminat-o si am urmarit astfel muuulte produse din muuulte categorii).

  5. Eu am avut de suferit cu DOMO, am rezervat un aspirator de pe net, sa-l ridic din magazin a doua zi, am stat mult timp la coada si cand ajung in sfarsit, cica nu le mergea aplicatia si nu putea sa-mi onoreze comanda. Am fost a doua zi iar, le mergea aplicatia, dar nu mai era in stoc, desi am confirmarea rezervarii pe mail. Halal seriozitate din partea DOMO…

  6. Iulian Stanciu, si tipul de la EvoMag, sunt cam pe langa subiect. Singura care e oarecum in tema e doamna de la Flanco. Tipul de la elefant.ro ma asteptam sa aibe un speech mai elevat, demn de site-ul care il conduce. Logica reducerilor, e sa iei, si dau un exemplu concret..un tricou de la manchester united shop, cu 20 de lire, cand el are pret de catalog de 60 de lire. Si daca iei peste 5, pretul e de 10 lire. Asta reducere, nu ce vb. reprezentantii emag si evomag. Sa fim seriosi, ma apuca dracii, cand ii aud, cu cata nonsalanta vorbesc despre fluctuatiile de pret, ca, terminarea stocurilor, s.a.m.d. reflecta majorarea preturilor. Sa fim seriosi nu trebuie sa fi ECONOMIST, incat sa nu vezi, aberatiile de le spun. Terminarea stocurilor. Ok eu lucrez pentru Apple, scopul meu e atingerea unui target de x laptopuri pe luna. Vine emag la mine si imi zice, stii, vine black friday, ce discount imi faci daca iti iau 100 de laptop-uri, 100 de ipad-uri s.a.m.d. par example. Vanzatorul Apple, pai ok, iti fac discount 10 la suta, cu 5 mai mult ca de obicei. Unde e reducerea aici? Ei chiar cred ca noi suntem prosti ? Sa fim seriosi, la noi se merge inca pe profit, pentru ca asa cum ziceai George, noi ca popor am fost mintiti si tradati suficient. Unii inca mai inghit prostiile astea. Sa ii zica lui MUTU ca un S3 de la 1600 de lei, a urcat la 2000, ca mai apoi sa coboare la 1500 de lei. Reducere un milion ? Era o vorba, ca mintim lumea cu televizorul, acum televizorul a fost inlocuit, de tablete, pc.-uri, telefoane, s.a.m.d. Mi-e dor de o singura persoana ! o persoana credibila si comunicativa, Radu Apostolescu.

  7. Eu ma declar multumita de Black Friday..mi-am luat telefonul visat cu o reducere de 600 de lei aproape..400 de lei diferenta intre magazinul de unde l-am luat si altul(samsung galaxy s4 mini -1220 lei).M-am si oripilat cand am vazut la alte magazine niste magarii cat se poate de evidente,dar,m-a interesat sa caut pentru mine cea mai buna oferta si nu m-am inghesuit la marii comercianti.Ma rog..de-aia exista shopmania si price.ro.
    Ce sa zic..am citit la celelate postari comentarii rautacioase cum ca faci reclama prea multa si prea evidenta.Mi se pare normal,de vreme ce TU ai adus asa ceva la noi.Whatever,tot ce mi-as dori de la tine,ar fi sa nu faci vreodata reclama vreunui lucru doar pentru ca esti platit si trebuie musai sa ridici in slavi acel produs.Ci sa ii faci un review sincer,personal,sa „dai de pamant ” cu el sau sa ridici in slavi produsul,doar daca el chiar merita.Pana acum am avut incredere in parerea ta.Si imi pare rau ca nu mi-am luat htc one mini.Ai zis ca este mai bun decat s4 mini.Oricum,sper sa ma bucur de el.
    Multa bafta in tot ce faci.Si taranii care comenteaza,banuiesc ca se simt si ei bine ca arunca cu pietre din spatele pc-ului.Dar uita ca datorita unor oameni ca tine au auzit poate pentru prima data despre smartphone,tableta si alte gadgeturi.
    Nu ai ce sa le faci decat sa le raspunzi frumos sau sa ii ignori.
    Si da,mi-as dori ca reducerile sa fie reale.Am vazut la I like It cum se fofila tipul de la Emag cand i-ai trantit-o pe aia cu preturile umflate inainte de promotie.Radeam cu gura pana la urechi ca nu stia cum sa scape :))))doar nu era omu’ sa zica : „Asa e la noi la romani..tre’sa traim cu totii nu?”.
    O zi buna sa ai !

  8. salut George, una din partile bune ale sezonului BF insa din pacate pentru mine este ca anumite produse chiar au avut reduceri adevarate. Spun din pacate pentru mine, deoarece nu as fi crezut nici in zece ani ca produse pe care mi le doresc eu ar intra pe reduceri si astfel ca nu m-am pregatit (financiar). Usor, incep sa cred ca lucrurile merg spre bine si la noi.
    Te citesc de pe la inceputuri si cunosc campaniile tale de promovare a BF. Continua sa scrii….

  9. Eu am dorit sa cumpar un DAC pt un sistem de sunet. Faptul ca doar unul dintre comercianti a facut reduceri mai importante ceilalti alegand 29 (sau poate nu participa deloc) m-au facut sa astept. Oricum preturile reduse sunt echivalente cu preturile standard de pe amazon.co.uk. Av store a facut reduceri importante la caeva betbuy uri dar si altele la produse neinteresante, probabil stocuri de lichidat. Trebuie sa se dea o lege clara cu o data fixa pt ca sa ai se unde alege in acelasi timp, mai ales cand vorbim de magazine de nisa

  10. Eu sunt multumit. Am cumparat de la eMag 2 produse care intradevar au avut reducere 50%. Am urmarit cele 2 produse de mult timp si acum a fost momentul. Sa tot mai fie astfel de zile. :)

  11. multumit am achizitionat un tv samsung 46f6400 pe care il urmaream de vreo luna cu vreo 700 ron mai putin asa ca daca stii istoricul pretului nu ai cum sa te pacalesti

  12. Scenariul e simplu, iei 10-20-50 de produse pe care le reduci pe bune, si renunti la orice fel de adaous comercial, poate mai negociezi ceva si cu importatorul/producatorul. Si pe langa alea 50 de produse, mai bagi in 950 in oferta, reduse la modul, crestem nitsel pretu, ca sa-l dam in jos cu niste procente, astfel incat sa actionam pe psihicul cumparatorului, care-l va lua din instinct, chit ca are cam acelasi pret ca pana mai ieri. Si aici comerciantii, daca am trai intr-o tara zdravana la cap, ar avea de suferit niste repercursiuni.

  13. Eu v-as recomanda sa fiti mai incisivi cu invitatii dvs si mai selectivi atunci cand puneti pe sticla anumite magazine/reprezentati. Mi-as fi dorit sa insistati mai mult pe subiectul umflarii preturilor. Mi-a placut totusi ca i-ati taiat creanga lui Evomag cand incepuse cu explicatii „gargaristice”.

    De asemenea, luati ca atare cifrele comunicate de reprezentantii magazinelor si asta nu e bine. Documentati-va va rog inainte, verificati cifrele de afaceri ale magazinelor, confruntati-le cu declaratiile de-a lungul timpului si va veti da seama cine spune adevarul si cine nu si cine ar mai merita sa fie invitat. Ar putea fi un experiment pentru la anul :)

    Si in ultimul rand, puneti accent va rog si pe magazinele de nisa, probabil nu va vor spune cifre extraordinare, insa s-ar putea ca acolo sa gasiti niste reduceri semnificative si reale.

    In rest, felicitari pentru emisiune!

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.