Un pas corect înainte – anvelopa de iarnă

Victoria raţiunii!

Într-o ţară unde zgârcenia are puterea de a deveni lege nescrisă susţinută cu argumente vehemente, reinventăm şi noi în sfârşit roata. De iarnă. După ani în care m-am simţit precum un sectant al latexului vulcanizat, religia aderenţei îşi adună în sfârşit adepţii cu „biblia” în mână.

Codul rutier va consfinţi în sfârşit ceea ce bunul simţ le spune şoferilor responsabili de multă vreme. Iarna nu-i ca vara. Glumă sau nu, când vine vorba de anvelope, adevărul este exact aşa. Anvelopa de vară nu are ce căuta iarna pe stradă şi invers. Nu e o chestiune de zăpadă, deszăpezire sau civilizaţie ci pur şi simplu de normalitate.

Pentru „sectanţii” anvelopelor de vară, bune 12 luni pe an, o să reiau câteva idei importante. Guma de vară este nu doar semi-inutilă, ci chiar periculoasă, aproape mortală pe un drum rece, nici măcar îngheţat. Chiar dacă e doar octombrie şi ziua bate soarele, iar asfaltul rămâne uscat şi peste noapte, de îndată ce mercurul coboară sub 7 grade Celsius, aceste cauciucuri devin cu atât mai periculoase, pe cât au fost de scumpe la achiziţie. Spre exemplu, cele sport cu profil V sau W nu au nici măcar o şansă pe alunecuş. Latexul din compoziţie este vulcanizat suplimentar, adică este făcut să fie tare şi rezistent dar suficient de moale pentru a fi aderent la temperaturi pozitive, mai ales pe asfaltul fierbinte al verii când îşi atinge şi limita sa tehnologică.

La rece totul se contractă. Cu cât mai rece, cu atât mai tare. Aşa va ajunge anvelopa de vară aproape ca piatra pe la zero grade sau mai jos. Banal de adevărat, cauciucul tare alunecă prea bine chiar şi pe asfalt. O lecţia dură am luat-o la volanul unei maşini scumpe cu tracţiune integrală echipată cu anvelope noi de vară. Conduceam pe asfalt acoperit cu un strat subţire de zăpadă la zero grade. Serpentinele luate la 20 kmh păreau „Tokyo drift” cu încetinitorul.

De ce se întîmplă asta? Profilul care scoate apa de sub roata de vară, nu este la fel de eficace pe alunecuş. Tocmai striaţiile acelea subţiri de pe anvelopa de iarnă „agaţă” zăpada. Ca să facă un serviciu corespunzător anvelopa de iarnă este şi de o consistenţă mai moale, ca să nu se întărească pre tare la frig. Un cauciuc mai moale este mai aderent. De aici şi zgomotul pe care le fac acestea pe timp de vară şi uzura lor exagerat de rapidă pe asfaltul cald. Că se uzează mai repede, nu înseamnă că şi frânează mai bine. Pe caniculă, rişti ca latexul din compoziţie să se topească de-a dreptul la o frânare violentă. Anvelopa va ajunge astfel să alunce pe propria sa peliculă de cauciuc topit.

Aşa că de acum să nu mai punem la suflet „ghinioanele” unor şoferi de maşini scumpe surprinşi de vremea rea în decembrie cu anvelope de vară. Să nu îi mai plângem când îi vedem la TV înzăpeziţi şi dârdâind cu înjurături printre dinţi pentru drumari. Dacă vrei să conduci iarna, foloseşti anvelope de iarnă. Nu ai bani nici măcar de chinezeşti sau second hand? Stai acasă! Nu îţi risca viaţa de pomană.

Deşi mulţi se plâng că străzile ar trebui să fie deszăpezite corespunzător cât să poată rula de plăcere chiar şi iarna, adevărul este că nici o ţară civilizată nu reuşeşte să păstreze standardele la limita maximă. Chiar şi în Germania se închid drumuri şi autostrăzi când ninge viscolit. Indiferent de vreme, în Germania, Austria sau Cehia anvelopele de iarnă sunt obligatorii. De aceea nemţii îşi vând maşinile la mâna a doua cu un set suplimentar de roţi de iarnă. Seriozitatea şi precauţia nemţească nu au la bază bunul simţ nativ, ci mai degrabă civilizaţia educată de lege împreună cu penalizarea corespunzătoare a încălcării ei. Aşa că îndemn poliţiştii să amendeze exemplar fiecare şofer inconştient. Degeaba sunt eu corect şi cheltuiesc, dacă un inconştient vine sanie spre mine pentru că pur şi simplu nu crede în importanţa avelopelor de iarnă.

Mă poţi citi şi pe ProMotor.ro

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

82 Comments

  1. Sora mea este profesoara de geografie si franceza, din cauza faptului ca nu a dat spaga este nevoita sa predea la mai multe scoli generale raspandite prin judet pentru ca sa isi faca norma. Cum de cele mai multe ori orarul nu se potriveste cu orarul autobuzelor, vi se pare normal sa nu poata iesi cu masina, sa mearga sa isi castige painea? Din 7 milioane cum sa poata trai, are si un copil de 4 ani. Este singura, masina i-am dat-o eu. In oras nu se gasesc posturi pentru cei fara spaga. Acum ea ce sa faca sa ramana acasa? Cred ca asta e solutia, eu 5 milioane pe roti nu dau, mai bine ramane in intretinerea mea decat sa incerce sa faca ceva in tara asta. Aici nu e vorba de lux, e vorba de necesitate. Cand statul te impiedica sa lucrezi sa fii mobil atunci e de stat acasa .

  2. Ne trebuie anvelope de iarna dar nu trebuie sa exageram calitatile lor. Tocmai pentru ca au anvelope de iarna unii „barbati adevarati”, care se sufoca daca merg cu 20-30KM la ora, vor sfarsi prost.

    Prudenta, atentia si stilul de condus constant sunt in conditi de iarna de cateva ori mai importante decat anvelopele in sine.

    Anul trecut m-am pornit la un drum lung 360KM dus intros cu anvelope de vara – in loc de 3 ore la intoarcere am facut 6 ore – si am mers peste zapada batatorita acoperita cu zapada proaspata, prin paduri, dealuri etc. S-a putut dar a trebuit sa merg ca un pensionar. Altii si-ar fi simtit barbatia amenintata…

    La fel de bine dupa ce m-am echipat cu anvelope de iarna, intr-o comuna unde asfaltul era denivelat si acoperit cu gheata + zapada am patinat in mijlocul drumului cu tot cu anvelopele mele de iarna noi noute.

    In concluzie, echipati-va cu anvelope de iarna- ajuta, dar nu va lasati o ureche!

  3. de acord un pas corect. insa nu de la 1 noiembrie. perioada obligatorie ar trebui sa fie de la 1 decembrie pana la 1 martie – totusi nu traim in suedia.
    o sa fie ca la noi. o propunere buna aplicata prost. o sa fie amendati oamenii corecti la 16-17 grade ca de ce n-au cauciucuri de iarna. iar „smecherii” o sa circule tot cu alea de vara cand e zapada de 1m pe strada.
    eu am cauciucuri de iarna fara sa ma oblige nimeni. nu mi le-am pus inca, pentru ca nu e nevoie deocamdata.

  4. 1.anvelopele de iarna nu fac minuni,distanta de franare pe zapada este de 13-15m in functie de producator fata de o anvelopa de vara.(la 50km/h),iar pe gheata este cam acelas lucru,este interzisa montarea cuelor pe anvelope.
    2.ideal ar fi ca pentru masinile din calsa mini si mica (mini ex:matiz tico etc. si mica polo ,peugeot 206.207 seat etc.) dar nu cu motoare mai mari de 1400 cm sa vie permisa si anvelope all season.
    3.daca se da legea cu anvelope de iarna poti sa cumperi sh de iarna care sa respecte cei 0.3 mm din lege dar cu o vechime mai mare de 6-8 a avelopei,este ca si una de vara,dar este anvelopa de iarna

  5. buna,

    referitor la cei care au postat mai sus:
    1.este o lege de bun simt
    2. anvelope S-H se gasesc la 100lei foate bune,dupa cuma spus george :”daca nu-ti permiti stai acasa/mergi cu mijloc de transport in comun”

    trebuie sa se termine o data in tara aceasta mitul ca „lasa ca merge si asa/mie nu o sa mi se intample nimic………ca sunt atent s.a.m.d”

  6. Bai, oameni buni, sa iesi cu masina in trafic presupune niste cheltuieli.
    Daca nu ni le putem permite, atunci stai in casa, ce mama naibii e atat de greu de inteles ?
    Saracia nu e o scuza. In Romania salariile sunt mici ? Cine va tine aici ? Invatati o limba straina, o meserie si afara !
    Sau credeti ca ni se cuvinte totul si ca e doar vina tarii ( guvernantilor, istoriei, destinului, insert whatever here )?
    Pe acelasi principiu, daca placutele de frana ar fi la fel de scumpe ca anvelopele de iarna, hai sa le facem si pe-alea optionale, nu ?
    Mergem cu ele uzate.
    Ce daca ne facem masinile ( si vietile ) praf ?
    @m: nu mai sta, pune-ti anvelopele de iarna. Daca nu ma crezi, iesi cu masina dimineata sau seara pe 3 grade C si vezi cum se comporta anvelopele de vara la manevre bruste. Nu stii cand trebuie sa eviti ceva si va trebui sa faci astfel de manevre.

  7. Si mie de de-astia ca tine cu aere de superioritate care fac aprecieri definitive fara niciun argument.
    Nici tu nu ai habar pe ce lume traiesti.
    Nu ma intreba de ce, asa zic eu si asa e.
    Ia o curba la 70 de grade la 60 la ora dimineata cu cauciucuri de vara si o sa vezi ca masina se comporta exemplar. De fapt nu incerca, ci crede-ma ca zic eu. Daca zic eu, asa e, nu avem nevoie de argumente.

  8. Personal folosesc gume de vara vara si de iarna iarna de cand am vazut ce diferenta mare e. Bineinteles, pe ghiata nu ajuta nimic, decat cuiele….Iar in Austria, iarna trecuta, pe uscat, eram intr-o benzinarie la o cafea si am vazut politistii studiindu-mi masina in parcare. Cand am iesit mi-au laudat gumele si mi-au zis ca mai nou trebuie sa fie specificat in clar semnul de zapada pe ele ( fulgul de nea ) ca altfel esti amendat. Deci nu stiu cat de obligatoriu e, dar ei toti poarta vara „sandale” si iarna „cizme”. In Germania, la fel. Poate de prosti, nu? In rest numai de bine, feriti-va de cei cu gume de vara iarna in trafic, chiar nu pot opri la fel de bine. Discutia e permanenta la orice schimbare in bine, centura de siguranta, ABS, ESP, controlul tractiunii, etc. NU le ai, nu sti ce sunt si cum te ajuta, doar vorbesti in necunostinta de cauza. Normal, nu te salveaza in cazuri extreme,dar iti sporesc sansele…

  9. GEORGE! STI TU CEVA DAR TE ROG SA MA CREZI CA LA FIZICA ESTI FOARTE FOARTE FOARTE PROFAN.EXPLICATIILE TALE M-AU FACUT SA ZAMBESC.SUNT UN FOST OLIMPIC LA FIZICA PE TIMPUL LUI CEAUSESCU.AI FACUT CARTE PE TIMPUL LUI?EU AM 39 DE ANI.UITE ACUM NU POT SA TRATEZ PROBLEMA DEOARECE CEL MIC PLANGE SI TREBUIE SA STAU CU EL.DAR POATE AM SA REVIN.CA SA ITI DAU TEMA DE GANDIRE TE ROG SA TE GANDESTI PUTIN DACA TRENURILE FRANEAZA LA FEL VARA CU SINELE USCATE SAU IARNA CAND SINELE SUNT ACOPERITE DE GHEATA.EVIDENT CA NU SUNT CAZURI SIMILARE.TRENURILE NU AU ANVELOPE SI TOTUSI FRANEAZA PE O SINA DE FIER IN CARE POTI SA-TI FACI MUSTATA CAT DE LUSTRUITA ESTE….TU AI DREPTATE IN ARTICOLUL TAU DAR FACI CONFUZII GRAVE INTRE FORTA DE FRECARE,ADERANTA SI COEFICIENTUL DE FRANARE.SI PENTRU CA IMI ESTI SIMPATIC AM SA TE MAI FAC BOGAT CU O INFORMATIE.LA INCEPUT TRENURILE AVEAU SI SINELE SI ROTILE PUNCTATE CEVA SIMILAR CA PROFILURILE ANVELOPELOR DAR IN TIMP S-AU UZAT SI S-A CONSTATAT CA TOT LA FEL DE BINE FRANEAZA.DAR DE ROTI DINTATE AI AUZIT DRAGA GEORGE?SUNT DIN FIER.SI UNEORI SE BALACESC SI IN ULEI.ALUNECA INTRE ELE DAR TRANSMIT FORTA SUTA LA SUTA!!!IATA CUM POTI TRANSMITE INTREAGA FORTA FARA PIERDERI FOLOSIND O CAT MAI MICA ADERENTA….MAI AI DE INVATAT DRAGA GEORGE….DACA SOSEAUA VA AVEA ASPERITATI IAR ANVELOPA MEA VA FI PROFILATA NU MA VA DERANJA CA E DURA IN COMPOZITIE.O SEARA PLACUTA…

    • @catalin – am fost si eu olimpic la chimie organica. In liceu am facut fizica-chimie intensiv. Argumentul anvelopei dure sta in picioare daca ii pui si cuie ca sa transmiti forta de tractiune si apoi sa poti frana. Cuiele sunt interzise, pentru ca distrug asfaltul. Asadar ai nevoie de anvelope profilate de o consistenta corespunzatoare pentru a obtine aderenta pe timp de iarna.

  10. cred ca doar in siberia si tarile scandinave sunt obligati toti automobilistii sa fie incaltati cu cauciucuri de iarna 5 luni pe an. penibila lege si cei care o sustin si mai penibili, mai ales acum la 20 de grade celsius in mijlocul „iernii”. iarna este 3 luni pe an, pentru cei care au lipsit de la scoala.

  11. Domnule Buhnici!
    Vad ca mi-ai sters cele doua postari prin care iti spuneam ca eu si alti cateva milioane de posesori de autoturisme locuim inghesuiti in apartamente de bloc si nu avem posibilitatea de a depozita permanent 4 roti, nici pe hol, nici sub pat (acolo e ocupat de alte obiecte).
    Te rugam sa-mi dai o solutie.
    Te rog din nou!
    Cred insa ca esti platit de cei interesati in importul de anvelope.
    In afara de cele trei tari amintite de d-ta, mai cunosti alte exemlpe in care sa existe o asemenea obligatie?

    • Nu am sters si nu sterg decat comentarii jignitoare. Multe sunt triate automat de sistem cand folositi cuvinte interzise pe blog.

      Cat despre depozitare – exista firme care ofera depozitare pe timp de iarna/vara.

      La suspiciunea de mita de mai sus nu va raspund de pomana. Data viitoare cand mai “credeti“ lucruri grave pe care nu le puteti dovedi, nu mai scrieti pentru ca le voi sterge.

      Exista o lista mai lunga de tara care au impus de mult mai mult timp ca noi obligativitatea anvelopei de iarna. O voi publica in curand.

  12. dar de ce nu si placute de frana si discuri de frana ,,de iarna,,?daca stai sa te gandesti practic acolo la nivelul lor se produce toata ,,frana,, si toata frecarea…si ce sa observi acolo putin mai sus unde de fapt are loc franarea:
    discuri de frana din fonta,
    si placute de frana din:
    ■Fibre minerale
    ■Fibre aramida
    ■Novolac
    ■Fibra celuloza
    ■Aschii alama
    ■Fibra sticla tocata
    ■Trisulfura de stibiu
    ■Oxid de aluminiu
    ■Oxid de magneziu
    ■Grafit fulgi
    ■Banda laminata la rece
    ■Pulbere cupru
    ■Sulfura de cupru
    ■Hexamina
    ■Banda otel laminizata
    ■Pulbere de fier
    ■Vermiculita
    ■Mica macinata
    fara latex deloc.nici un pic de latex sau cauciuc…fantastic…franare fara cauciuc….
    si ce sa mai observi cu cat discurile de frana stralucesc mai mult pana devin oglinda franarea este mai eficienta….mai sa fie!oare fizica ne joaca feste.nici pic de latex nici o asperitate si franarea este perfecta!oare cum sta treaba domnule buhnici?parera mea ramane neschimbata…profilarea anvelopei si a suprafetei de rularea conteaza cel mai mult.elasticitatea si duritatea compozitiei anvelopei prea putin.latex mai mult intr-o anvelopa nu inseamna aderenta mai mare ci doar viata mai mare a anvelopei.latex mult = anvelopa scumpa= durata mare in exploatare.doar atat.

    • @catalin – fizica ne spune ca franarea intre vehicul si planeta se face prin intermediul zonei de contact, adica intre anvelopa si asfalt. Discurile si placutele gestioneaza franarea astfel incat cauciucul si asfaltul sa „colaboreze” cat mai eficace. Degeaba ai frane ceramice spre exemplu si cupon de sina de cale ferata in loc de anvelopa. Fierul va aluneca aproape perfect pe gheata.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.