Un pas corect înainte – anvelopa de iarnă

Victoria raţiunii!

Într-o ţară unde zgârcenia are puterea de a deveni lege nescrisă susţinută cu argumente vehemente, reinventăm şi noi în sfârşit roata. De iarnă. După ani în care m-am simţit precum un sectant al latexului vulcanizat, religia aderenţei îşi adună în sfârşit adepţii cu „biblia” în mână.

Codul rutier va consfinţi în sfârşit ceea ce bunul simţ le spune şoferilor responsabili de multă vreme. Iarna nu-i ca vara. Glumă sau nu, când vine vorba de anvelope, adevărul este exact aşa. Anvelopa de vară nu are ce căuta iarna pe stradă şi invers. Nu e o chestiune de zăpadă, deszăpezire sau civilizaţie ci pur şi simplu de normalitate.

Pentru „sectanţii” anvelopelor de vară, bune 12 luni pe an, o să reiau câteva idei importante. Guma de vară este nu doar semi-inutilă, ci chiar periculoasă, aproape mortală pe un drum rece, nici măcar îngheţat. Chiar dacă e doar octombrie şi ziua bate soarele, iar asfaltul rămâne uscat şi peste noapte, de îndată ce mercurul coboară sub 7 grade Celsius, aceste cauciucuri devin cu atât mai periculoase, pe cât au fost de scumpe la achiziţie. Spre exemplu, cele sport cu profil V sau W nu au nici măcar o şansă pe alunecuş. Latexul din compoziţie este vulcanizat suplimentar, adică este făcut să fie tare şi rezistent dar suficient de moale pentru a fi aderent la temperaturi pozitive, mai ales pe asfaltul fierbinte al verii când îşi atinge şi limita sa tehnologică.

La rece totul se contractă. Cu cât mai rece, cu atât mai tare. Aşa va ajunge anvelopa de vară aproape ca piatra pe la zero grade sau mai jos. Banal de adevărat, cauciucul tare alunecă prea bine chiar şi pe asfalt. O lecţia dură am luat-o la volanul unei maşini scumpe cu tracţiune integrală echipată cu anvelope noi de vară. Conduceam pe asfalt acoperit cu un strat subţire de zăpadă la zero grade. Serpentinele luate la 20 kmh păreau „Tokyo drift” cu încetinitorul.

De ce se întîmplă asta? Profilul care scoate apa de sub roata de vară, nu este la fel de eficace pe alunecuş. Tocmai striaţiile acelea subţiri de pe anvelopa de iarnă „agaţă” zăpada. Ca să facă un serviciu corespunzător anvelopa de iarnă este şi de o consistenţă mai moale, ca să nu se întărească pre tare la frig. Un cauciuc mai moale este mai aderent. De aici şi zgomotul pe care le fac acestea pe timp de vară şi uzura lor exagerat de rapidă pe asfaltul cald. Că se uzează mai repede, nu înseamnă că şi frânează mai bine. Pe caniculă, rişti ca latexul din compoziţie să se topească de-a dreptul la o frânare violentă. Anvelopa va ajunge astfel să alunce pe propria sa peliculă de cauciuc topit.

Aşa că de acum să nu mai punem la suflet „ghinioanele” unor şoferi de maşini scumpe surprinşi de vremea rea în decembrie cu anvelope de vară. Să nu îi mai plângem când îi vedem la TV înzăpeziţi şi dârdâind cu înjurături printre dinţi pentru drumari. Dacă vrei să conduci iarna, foloseşti anvelope de iarnă. Nu ai bani nici măcar de chinezeşti sau second hand? Stai acasă! Nu îţi risca viaţa de pomană.

Deşi mulţi se plâng că străzile ar trebui să fie deszăpezite corespunzător cât să poată rula de plăcere chiar şi iarna, adevărul este că nici o ţară civilizată nu reuşeşte să păstreze standardele la limita maximă. Chiar şi în Germania se închid drumuri şi autostrăzi când ninge viscolit. Indiferent de vreme, în Germania, Austria sau Cehia anvelopele de iarnă sunt obligatorii. De aceea nemţii îşi vând maşinile la mâna a doua cu un set suplimentar de roţi de iarnă. Seriozitatea şi precauţia nemţească nu au la bază bunul simţ nativ, ci mai degrabă civilizaţia educată de lege împreună cu penalizarea corespunzătoare a încălcării ei. Aşa că îndemn poliţiştii să amendeze exemplar fiecare şofer inconştient. Degeaba sunt eu corect şi cheltuiesc, dacă un inconştient vine sanie spre mine pentru că pur şi simplu nu crede în importanţa avelopelor de iarnă.

Mă poţi citi şi pe ProMotor.ro

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

82 Comments

  1. „Dacă vrei să conduci iarna, foloseşti anvelope de iarnă. Nu ai bani nici măcar de chinezeşti sau second hand? Stai acasă! Nu îţi risca viaţa de pomană.” Mai adauga si: Nu ne risca viata de pomana!
    Ca viata celui care nu are masina echipata corespunzator nu ma intereseaza!

  2. In Austria (cel putin) anvelopele de iarna NU sunt obligatorii!
    Detalii:
    http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&id=1127991&menu_active=0194
    Pe scurt: intre 1 noiembrie si 15 aprilie, cand conditiile o impun („circulatie in conditii de iarna”, carosabil acoperit cu zapada, zapada topita, gheata sau polei), anvelopele de iarna (marcate cu M+S, profil minim 4mm) sunt obligatorii pe toate rotile. Ca alternativa se pot folosi lanturi (astea doar pe drumurile acoperite complet cu zapada).

    Nu ma intelege gresit, George. Mi-am pus deja cauciucurile de iarna, sunt adeptul lor, dar nu imi place elanul cu care Politia instituie inca o metoda de buzunarire a soferilor. Daca tot au chef de amendat, mai bine ar vedea de cei care circula fara RCA / fara ITP. Sunt multi! Si asta in conditiile in care ITPul se da foarte lejer.

  3. inca o completare:
    ca sa nu mai zic de alegerea momentului. Nu poti da o lege azi si sa astepti ca de maine sa fie respectata, mai ales cand 4 anvelope de iarna dezechilibreaza bugetul familial al majoritatii soferilor din Romania. Puteau foarte bine sa o anunte de iarna trecuta, iar prevazatorii (mai exista asa ceva??) aveau ocazia sa isi ia cauciucuri la oferta de inchidere a sezonului.

  4. O alta porcarie, marca… nici nu conteaza ce marca e.

    Intr-o tara in care saracia este ridicata la nivel de „lege”, sa obligi omul sa-si echipeze masina cu anvelope de iarna mi se pare o aberatie. Daca omul ar avea bani de dat pe aceste anvelope, credeti ca nu si-ar lua?!

    Alta aberatie: „”n-are bani de unele second?” Jura-te. Alea second de ce mama naiba au ajuns second? Pentru ca nu mai erau bune, evident.

    Obligatia ar trebui sa revina numai transportatorilor de marfa si mai ales pentru cei de persoane.

    Noi suntem mai cu mot intre toti europenii. N-avem bani de mancare, dar suntem obligati sa ne punem anvelope de iarna.

    Spuneti-i unui american de anvelope de iarna, sa vedeti daca a auzit de ele.

    In rest, sa se dea legi pe plan local, in zonele in care se stiu ca sunt probleme cu deszapezirea si in general iarna, cu drumurile. Atat!

  5. George toata lumea stie ca ”iarna nu-i ca vara”, dar nici Romania nu e Germania ca nivel de trai.
    Si chiar daca toata lumea este constienta de avantajele anvelopei de iarna unii nu si le pot permite
    Ex. Pentru o familie de bugetari ”incaltarea” unei masini cu anvelope de iarna ar echivala cu plata intretinerii pe 2 luni. Chiar daca stiu ca anvelopele de iarna sunt necesare efortul financiar este mult prea mare.

  6. Ma bucur ca ai adus in discutie acest subiect,care nu este o noutate,de cateva zile se tot poarta conversatii pe aceasta tema pe un site specializat in industria auto,parerile sunt pro si contra si sunt foarte multi inconstienti care se dau asi la volan,aici nefiind vorba de obligativitatea schimbarii lor,ci doar de mentalitatea proasta pe care o au foarte multi conducatori.Eu am permis de 15 ani si in primii ani gandeam si eu la fel,dar era sa o patesc de mai multe ori si atunci am inceput sa ma documentez mai bine si sa citesc articole despre anvelopele de iarna si prima oara am facut,ca sa zic asa,un test si de atunci,in fiecare an,la sfarsitul lunii octombrie inlocuiesc anvelopele de vara cu cele de iarna.Cea mai recenta experienta,am avut-o cu masina unui prieten,o masina foarte scumpa,tractiune spate si avand si sistem electronic de control al aderentei.Masina a fost cumparata la inceputul lunii martie,exact cu o zi inainte de ultima ninsoare,cu sistemele cuplate,era aproape imposibil sa pleci cu ea de pe loc,avand anvelopele de vara,m=am dus imediat si am cumparat 4 anvelope de iarna si a fost o schimbare mare,desi strazile erau curatate,fara anvelope de iarna era aproape imposibil sa o stapanesc,nu mai zic de plecarile de pe loc,cand spatele incepea sa derapeze usor.

  7. Mă bucur că tema aceasta generează discuții atât de efervescente. E important să discutăm și să ne dăm cu părerea. Sunt mulți cei care ne urmăresc de pe margine și îi ajutăm să se lămurească.

    Vă propun un lucru important. Să ne detașăm de ideea periculoasă că sărăcia ar trebui să scuze economia care duce la asumarea de riscuri. Eu cred că suntem prea săraci ca să ne nenorocim viețile noastre și ale celorlalți care nu au nici o vină că ne-am asumat riscuri.

    O să sune dur, însă nu cred că trebuie să conducem toți, să avem toți automobile. Eu nu mai am mașină de un an. Am alte priorități, strâng bani pentru că vreau să mă mut și nu vreau să risc cumpărând un hârb cu care doar să mă mișc. Există transport în comun, microbuze, trenuri, etc.

  8. Foarte corect,ai punctat bine „ideea periculoasă că sărăcia ar trebui să scuze economia care duce la asumarea de riscuri”,cum ai scris si dupa,cine nu are bani de anvelope de iarna,decat sa mearga cu cele de vara,isi risca si propria viata,nu mai zic de cea a pietonilor sau a celorlalti participanti la trafic.Parerea mea,ca in zilele noastre,unde pretul carburantilor a ajuns unde e acum,unde traficul este asa cum il stim toti,automobilul nu mai este o necesitate,ci un lux.Si asa sunt destule jafuri de masini care sunt inmatriculate in tara vecina si care sunt sigur ca la noi in Romania nu ar primi drept de circulatie.Pentru mine,de luni pana vineri,chiar este o necesitate,dar abia astept weekend-ul,sa o las in parcare si sa ma bucur de mersul pe jos.Dar atat timp cat folosesc masina,ma respect pe mine si pe ceilalti si in acest caz,anvelopele de iarna nu sunt o necesitate si consider ca este absolut normal sa le ai,mai ales ca daca te gandesti ca investitie,le folosesti,3-4 ierni,deci se amortizeaza cu siguranta.Eu ce sa mai zic,ca schimb anvelopele de vara la 1 an si 6 luni pentru ca fac cam 30-40.000 de km pe an?

  9. Cand la noi e saracia care este si omul de rand cu 10 mil p luna nu stie pe ce sa ii cheltuie mai intai, voi aveti discutii din astea. Din cauza banilor nu isi cumpara romanul anvelope de iarna…nu k nu ar vrea sau k e prost si nu le intelege rostul lor.
    Si daca nu isi cumpara anvelope de iarna, doar nu vreti acuma sa stea omu’ cu masina in fata blocului 4-5 luni.

  10. Georgica tata, ideile tale sunt bune, sunt foarte rationale. Dar aplicabilitatea lor intr-o tara nenormala, cum este Romania, chiar lasa de dorit sau este inutila.

    1.O masina este necesara in ziua de azi. Pana si indienii aia saraci au nevoie de masinute, asa ca s-au gandit astia si la tampitii fara bani sa le dea o masina accesibila – Tata Nano. Ce vreau sa spun este ca, nu ar fi vorba de zgarcenie la superlativ, cat de bani. Cand nu ai bani – esti un prost. Iar saracia te invata sa faci multe tampenii. Stii ca nu ai masina buna, ca nu ai cauciucuri de iarna asa cum ar trebui. Cu toate acestea, saracia iti da curaj, te face inconstient, spui „asta e”, si-i dai bataie la drum lung cu masina. Nu spun ca asa ar trebui sa procedam. Dar…..asta e situatia din Romania reala, din anul de gratie 2010.

    2.Chelului tichie de margaritar in trebuie. In loc sa adopte in codul rutier masura asta cu obligativitatea cauciucurilor de iarna, putorile de politicieni gusati ar trebui sa se uite mai cu atentie la infrastructura asta nenorocita, jalnica, de ev mediu tarziu. Oricum platim aiurea taxe inutile pentru noi. Daca statul nu mi-ar cere aceste taxe, fii sigur ca as investi bucuros intr-un set de cauciucuri de iarna. Chiar obligat de lege, si as investi. Macar e o investitie buna. Dar asa, banii mei si ai tuturor ……se pierd in neant…..si infrastructura tot nu avem. E normal?

    3.In Bucuresti, fie ca mergi cu Matzi sau Mercedes S-Klass, fie ca mergi iarna sau vara, imposibil ca in cativa ani sa nu-l lovesti pe altul in trafic sau sa nu te loveasca altul pe tine. Asa se intampla intr-un oras imputit, care se vrea occidental, si unde exista o densitate uriasa de masini, precum viermusii pe cadavre. Nu vreau sa par ca merg pe mentalitatea paguboasa romaneasca „oricum altul mi-ar lovi masina in trafic”. Vreau doar sa insist pe ideea ca……e prea mult zgomot pentru nimic.

    4.Zici de nemti ca se respecta. OK, dar ala are banul. Are conditii. Stii cum suntem noi in UE?…….e ca si cum eu, cu un salariu de 1500 lei, as incerca sa traiesc in anturajul unor smecheri, deci in lumea buna. Merg la restaurant cu ei, mananc pastrav sau icre negre cateva zile, traiesc pe picior mare, apoi o luna intreaga fac foamea. Cam asa e situatia in uniunea europeana, cu toate regulile ei. Ori, nu prea se poate. Cand nu ai bani si esti prost, stai dracu acasa. Nu poti tine pasul cu lumea buna.

    5.Ai dreptate cu deszapezirile. Am trait pe propria piele si stiu ce zic. Cand e viscol mare, la 5 minute dupa ce trece masina de deszapezit, zapada e la loc. De asta firmele care trebuie sa deszapezeasca iarna nu-si fac datoria cum trebuie. Ar insemna sa isi toace degeaba propriul lor profit, actionand zi si noapte.

    PS: Am expus doar realitatea cruda, necenzurata si fara infloriri. Stiu, in Romania se viseaza frumos, se vrea una-alta, se spera, se vor norme UE, bla bla. Dar se uita tocmai esenta problemei: mare parte din populatie este jalnica. Norocul nostru este ca suntem in Europa, si, mai cu suturi in fund de la Bruxelles, ne mai imping astia si mai avansam cate putin, pana la genunchiul broastei. Daca eram prin Africa, dadeam de dracu cu totii.
    Toate bune!

  11. George,
    de acord cu ideea ca nu toti ar trebui sa avem masini sau permis de conducere. As mai adauga pe lista si dreptul de vot ca si ala folosit aiurea aduce necazuri, dar am incepe sa politizam forumul :)
    Revenind, cine conduce o masina de peste 10k euro nu poate invoca saracia ca scuza pentru lipsa anvelopelor de iarna.

  12. Pana acum am ramas in umbra am citit si am ponderat gandindu-ma ca rostul fiecruia este definit de el propiu,doar noi stim ceea ce vrem de la viata, partea proasta incepe cand acea felie de cam 50% care nu stiu ce vor de fapt sau care este rostul lui pe aceasta lume poate va ganditi ca bat campii dar aveti rabdare ca o sa ma expli.Eu sunt roman si sunt emigrant de vreo 8 ani intr-o tara calda fata de Romania unde anvelopele de iarna nu sunt necesare si cum Lao spunea de americani aici e la fel nici nu se aude de anvelope de iarna pai e Portugalia dar in schimb au multe alte preocupari cum ar fi reducerea mortalitatii pe autostrazi deoarece se ruleaza cu viteze ametitoare de cele mai multe ori fara scop si cu unicul rezultat nefericit de ati face masina praf sau chiar a omora pe cineva.Problema se pune in felul urmator am oare asa de mare necesitate de a conduce cu peste 200 de km la ora sau in cazul de fata nu as putea oare sa stang in fiecare luna cate putin ca in momentul necesar sa cumpar 4 anvelope de iarna pentru a psoibilita ca cineva intr-un anumit moment dat sa traiasca fara complicatii viata sa sau chiar si a noastra.Deasemenea nu ne putemm plange toto timpul ca nu avem bani si ne ascundem in spatele ideei ca nu avem ce manca pentru ca cine nu are ce manca nu are bani de masina si de cele mai multe ori ne cumparam masini mai scumpe decat ne putem permite si apoi ramn prin parcari sau pe trotuare stationate luni in sir pentru ca nu ne permitem o bomba de servo care a pifat sau una de injectie care a fost rectificata deja de doua ori etc. eu mi-am facut de multe ori o intrebare retroactiva de genul oare chiar am nevoie de respectivulo lucru , ei bine multi nu o fac si daca va uitati adanc in sufletul vostru o sa ajungeti la aceeiasi concluzie ca si mine fudulia e mai importanta ca necesitatea. Adica de ce sa-mi cumpar dacie cand pot sa merg de bmw serie 5 ca sa moara vecinu de invidie etc.aceste persoane nu ar trebui sa se planga ci sa-si asume riscurile si caleculele care le-au facut sau nu in momentul cand au ales ca vor masina si ce masina.
    Cu multa stima si respect va multumesc atentia acordata si daca am gresit pe undeva, sau am lezionat pe cineva nu asta era intentia mea.
    Alex-

  13. Adaug de asemenea ca desi locuiesc dupa cum am spus intr-o tara relativ calda si unde autostrazile sunt la tot pasul si in toate directiile in 8 ani nu am avut necesitatea de a-mi cumpara autoturism si credeti-ma cand va spun ca nu din lipsa de venituri si pe cat de incredibil pare pe atat de adevarat e dar acum sunt mai obrigat decat inainte sa-mi cumpar masina din cauza crizei multi ar spune ca e o cumparare inteligenta deoarece in timpuri de criza perturile sacd dar motivul meu nu este acesta, dar lispsa de locuri de munca care sunt din ce in ce mai escase si nu ma refer la locuri cat de cat ci la cele de top unde se castiga bani buni adica peste 1000€, transportul fiin fundamental pentru ca aici pe timp de noapte nu exista transporturi ion comun.deci reinfortez ideea ca trebuie sa rationalizam si sa vacem pasul doar atunci cand este absolut necesar si cand o facem sa o facem in limita posibilitatilor si va zic ceva cred ca o sa cumpar un logan si nu pentru ca as fi nationalist sau asa ceva dar pentru ca sunt ieftine si cu piese de schimb si consumabile accesibile pentru aproape orice buzunar.
    V a multimesc inca odata o zi buna si felicitari George blogul tau e cunscut in multe pari ale lumii, ceea ce este desigur o dovada ca romanul cand doreste si i-si pune in cap reuseste orice numai cine nu vrea se ascunde dupa ideea ca nu poate.
    salut!
    Alex

  14. George, de acord, nu toata lumea trebuie sa conduca. Daca nu-ti permiti, fa-te pieton. Problema mea e ca sunt persoana cu handicap, iar masina personala este singurul mijloc de transport, din pacate. Si nu, nu imi permit sa dau 1000 de lei pe 4 gume de iarna. Nu ma pot urca in autobuz, in tren nici atat. Taxiul e mult prea scump pentru nevoile mele de locomotie.
    In loc sa ma oblige sa cheltui o mica „avere” pe cauciucuri de iarna, statul roman ar face mai bine , de exemplu, sa reduca perioada procesului in care sunt implicat si care dureaza de 3 ani. Asta mi-ar placea!

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.