Un pas corect înainte – anvelopa de iarnă

Victoria raţiunii!

Într-o ţară unde zgârcenia are puterea de a deveni lege nescrisă susţinută cu argumente vehemente, reinventăm şi noi în sfârşit roata. De iarnă. După ani în care m-am simţit precum un sectant al latexului vulcanizat, religia aderenţei îşi adună în sfârşit adepţii cu „biblia” în mână.

Codul rutier va consfinţi în sfârşit ceea ce bunul simţ le spune şoferilor responsabili de multă vreme. Iarna nu-i ca vara. Glumă sau nu, când vine vorba de anvelope, adevărul este exact aşa. Anvelopa de vară nu are ce căuta iarna pe stradă şi invers. Nu e o chestiune de zăpadă, deszăpezire sau civilizaţie ci pur şi simplu de normalitate.

Pentru „sectanţii” anvelopelor de vară, bune 12 luni pe an, o să reiau câteva idei importante. Guma de vară este nu doar semi-inutilă, ci chiar periculoasă, aproape mortală pe un drum rece, nici măcar îngheţat. Chiar dacă e doar octombrie şi ziua bate soarele, iar asfaltul rămâne uscat şi peste noapte, de îndată ce mercurul coboară sub 7 grade Celsius, aceste cauciucuri devin cu atât mai periculoase, pe cât au fost de scumpe la achiziţie. Spre exemplu, cele sport cu profil V sau W nu au nici măcar o şansă pe alunecuş. Latexul din compoziţie este vulcanizat suplimentar, adică este făcut să fie tare şi rezistent dar suficient de moale pentru a fi aderent la temperaturi pozitive, mai ales pe asfaltul fierbinte al verii când îşi atinge şi limita sa tehnologică.

La rece totul se contractă. Cu cât mai rece, cu atât mai tare. Aşa va ajunge anvelopa de vară aproape ca piatra pe la zero grade sau mai jos. Banal de adevărat, cauciucul tare alunecă prea bine chiar şi pe asfalt. O lecţia dură am luat-o la volanul unei maşini scumpe cu tracţiune integrală echipată cu anvelope noi de vară. Conduceam pe asfalt acoperit cu un strat subţire de zăpadă la zero grade. Serpentinele luate la 20 kmh păreau „Tokyo drift” cu încetinitorul.

De ce se întîmplă asta? Profilul care scoate apa de sub roata de vară, nu este la fel de eficace pe alunecuş. Tocmai striaţiile acelea subţiri de pe anvelopa de iarnă „agaţă” zăpada. Ca să facă un serviciu corespunzător anvelopa de iarnă este şi de o consistenţă mai moale, ca să nu se întărească pre tare la frig. Un cauciuc mai moale este mai aderent. De aici şi zgomotul pe care le fac acestea pe timp de vară şi uzura lor exagerat de rapidă pe asfaltul cald. Că se uzează mai repede, nu înseamnă că şi frânează mai bine. Pe caniculă, rişti ca latexul din compoziţie să se topească de-a dreptul la o frânare violentă. Anvelopa va ajunge astfel să alunce pe propria sa peliculă de cauciuc topit.

Aşa că de acum să nu mai punem la suflet „ghinioanele” unor şoferi de maşini scumpe surprinşi de vremea rea în decembrie cu anvelope de vară. Să nu îi mai plângem când îi vedem la TV înzăpeziţi şi dârdâind cu înjurături printre dinţi pentru drumari. Dacă vrei să conduci iarna, foloseşti anvelope de iarnă. Nu ai bani nici măcar de chinezeşti sau second hand? Stai acasă! Nu îţi risca viaţa de pomană.

Deşi mulţi se plâng că străzile ar trebui să fie deszăpezite corespunzător cât să poată rula de plăcere chiar şi iarna, adevărul este că nici o ţară civilizată nu reuşeşte să păstreze standardele la limita maximă. Chiar şi în Germania se închid drumuri şi autostrăzi când ninge viscolit. Indiferent de vreme, în Germania, Austria sau Cehia anvelopele de iarnă sunt obligatorii. De aceea nemţii îşi vând maşinile la mâna a doua cu un set suplimentar de roţi de iarnă. Seriozitatea şi precauţia nemţească nu au la bază bunul simţ nativ, ci mai degrabă civilizaţia educată de lege împreună cu penalizarea corespunzătoare a încălcării ei. Aşa că îndemn poliţiştii să amendeze exemplar fiecare şofer inconştient. Degeaba sunt eu corect şi cheltuiesc, dacă un inconştient vine sanie spre mine pentru că pur şi simplu nu crede în importanţa avelopelor de iarnă.

Mă poţi citi şi pe ProMotor.ro

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

82 Comments

  1. eu nu cred ca scrie nimic de 7 grade in lege, iar acum sunt temeperaturi constante 20 de grade celsius, la fel si in martie. iarna pentru masini nu e la fel cu iarna pentru oameni? cei care au un venit peste medie se cred in suedia si la ei iarna tine 5 luni.

  2. Nu pot sa nu asociez aceasta graba de a dota aototurismele cu cauciucuri de iarna cu perioada in care am fost obligati sa cumparam celebra trusa triunghi-stingator-trusa medicala in care preturile au sarit si le-am cumparat de ca 3 ori mai scumpe decat pretul real.Unii au facut aaceri frumusele si acum cu graba cauciucurilor de iarna vor mai da niste portocalii un tun… Iar cei ca tine vor sa ne convinga ca este chiar un lucru minunat…Din pacate te descalifici prin acest articol…

  3. Toti acestia care sustineti cauciucurile de iarna: nu va ganditi ca o astfel de obligativitate trebuia anuntata cu 3-4 luni inainte, sau macar sa fie obligatorie din noiembrie 2011, in situatii cu inghet, sau diferentiat pe zone geografice (Muntenia sau Harghita, Maramures)?

    Nu e tot acelasi lucru ca te obliga de azi pe maine, sa scape vreun ”baiat destept” de stocurile care nu se vand.

    Daca acceptam fara scandal astfel de lucruri, de meritam soarta.

  4. da ! la cei max 1000 km pe care ii fac iarna am sa trec pe taxi ! Fierul il las ptr fff buna re-ministra. M-ar costa cca 2000 lei pe usor si basca spatiu de depozitare ptr cauciucurile de vara ( si iarna vara ) ? dar astea pe care le am sunt de vara sau de primavara ?!?. Dar si aici ca si la celelalte guvernamentale se pune problema ca de „unde nu e cap ( sau e de caca ) vai de popor !” O proasta ajunsa in cotetul cu lighioane al guvernului ( prin cate dormitoare ? ) blocheaza circulatia pe vaste teritorii unde nu gasesti fir de zapada 11 luni pe an !

  5. ”Aşa că de acum să nu mai punem la suflet „ghinioanele” unor şoferi de maşini scumpe surprinşi de vremea rea în decembrie cu anvelope de vară. Să nu îi mai plângem când îi vedem la TV înzăpeziţi şi dârdâind cu înjurături printre dinţi pentru drumari. Dacă vrei să conduci iarna, foloseşti anvelope de iarnă. Nu ai bani nici măcar de chinezeşti sau second hand? Stai acasă! Nu îţi risca viaţa de pomană. ”

    Eram anul trecut in decembrie cum bine spui cand ningea si erau ceva drumuri blocate cu o masina nemteasca scumpa echipata pana in dinti de iarna (pneuri de iarna, lanturi pe toate rotile plus lopata si nisip si plinul facut). Am intalnit pe drum o masina care trebuia sa dezapezeasca drumul dar care ramasese blocata in zapada.
    Sunt total de acord ca este un lucru bun echiparea cu pneuri de iarna, dar astept si pedepse chiar mai aspre pentru cei care primesc milioane de euro pentru o treaba pe care nu o fac.
    Legea din pacate este doar pentru unii.

    O zi buna

  6. Ce nu mi se pare normal e ca Ordonanta spune ca de maine trebuie sa ai cauciucuri de iarna. Nu era mai normal sa se propuna din primavara, sa le poti achizitiona din timp, sa existe stocuri la comercianti. De ce trebuie asa hei-rupist? Mi se pare ca ordonanta asta nu e pentru cetateni, altii se bucura de ea.
    Chiar nu mai se poate astepta un an si sa fie propus abia de la anul din noiembrie?

    Al doilea lucru interesant e sa te duci sa faci ITP-ul in noiembrie / martie cand afara o sa fie 25 grade, sa vad daca treci testul de franare cu cauciucuri de iarna si care au cel putin 2 ani.

  7. Sa punctam niste repere:
    – Am cauciucuri pe care scrie ca sunt pentru toate anotimpurile in America de Nord, dar nu sunt bune iarna, in Romania?
    -Urmeaza sa fim amendati si vara daca circulam cu cauciucuri de iarna?
    -Urmeza sa fim amendati si daca sunt puse gresit cauciucurile ( ma refer la sensul de rotatie) ?
    -Cine constata daca sunt potrivite ca specificatie cauciucurile , politistul , are el calificarea necesara ?
    -Pretul unui cauciuc este dat de calitatea lui, deci daca imi pun Montana nu este acelasi lucru ca si Nokian , asa ca sunt cam „vinovat” ?

    Sa fim seriosi, daca vrem sa reducum numarul de accidente facem „ordine”
    in circulatie prima oara, apoi luam asemenea masuri ( Imi aduc aminte de nebunia cu vestele reflectorizante…, ce mai seamana !)
    Credeti ca daca au cauciucuri de iarna cei indisciplinati si dementii soselelor vor fi mai prudenti, eu ma indoiesc !
    Sunt perfect de acord ca sunt necesare cauciucurile de iarna, dar mai avem un pic si se va da un „decret” care sa zica:
    „Din cauza conditiilor climaterice se interzice circulatia ” , unii dintre noi am prins vremurile acelea !

  8. Bai prietene…nu e vorba de zgarcenie ci de saracie. de unde sa scoata romanul 10.000.000 de lei vechi sa isi incalte masina cand asta e salariul lui pe o luna. Chestia asta trebuia facuta din timp sa aiba omul timp sa isi stranga banii. Se tot da exemplul cu Germania si Austria…pai noi avem banii lor???Da strazile lor le avem??

  9. Hai ca ii buna :)) Mare scofala si legea asta. Asa e lege si cu limita de 100 km/h, si asai ca multi habar nu au cum e sa circuli cu „doar” 100 km/h? Daca n-au 120-130 nu-s sanatosi. O sa fie lege, si o sa fie cativa cu frica de litera legii, restul fassss. Sa vad eu ca te opreste politia in trafic sa ti se uite la numarul de la pantofi. :))
    Si o sa creasca nr. celor cu anvelope de iarna, si o sa creasca si numarul accidentelor, numa asa, ca romanul daca nu-i fudul nu-i prost destul, si o sa zica: „ce dracu, am anevlope de iarna, pot sa ii dau blana” vuuuuuummmm, poc.

  10. Din pacate cei ce au comentat inaintea mea au cam zis tot ce era de zis.
    George tu ca si cei din guvern sunteti foarte buni la teorie, dar nu aveti nici o treaba cu realitatea.
    Nu vreau sa incerc sa spun ca aceste anvelope nu sunt mai bune decat cele de vara. Dupa cum am zis mai bune, nu exceptionale si nu extravagante.
    Cand te inzapezesti nimic nu se compara cu lanturile, eu am avut intotdeuna lanturi cand ningea si niciodata n-am avut probleme putem face si niste teste si sunt sigur ca lanturile bat anvelopele de iarna prin troiene.
    In loc sa oblige guvernul dotarea cu anvelope mai bine ar obliga soferii sa se doteze cu creier ca ala lipseste multora.
    Ca sa rezolvi problemele in trafic se pleaca de la radacina: scolile de soferi, examenul de permis si mai apoi aplicarea sanctiunilor si amenzilor.
    Eu de exemplu sunt printre putinii care respecta limitarile de viteza, in rest toti au detectoare si statii si numai ce-i vezi spanzurand prin copaci sau omorand oameni nevinovati si scapand cu suspendare sau doar cu o amenda pe care nici n-o platesc.
    Asta iarna am mers cu cauciucuri de vara si ghici pe cine scoateam din santuri? Meseriasi care ma depaseau cu flashuri mergand pe ghetus cu 120-130 cand eu mergeam cu 60-70(ca ei erau dotati).
    Nu in tampenia asta de lege e normalitatea, ati fost nush pe unde in germania sau austria si veniti cu cai verzi pe pereti. Cum se circula in Austria, ce viteza au aia pe autostrada? Ai vazut sa-ti dea careva flashuri, sa te claxoneze? Daca zice ca viteza este de 80 sau 120 merge cineva cu mai mult? Cati merg pe A2 cu 120? eu si cu mai cine?
    Refuz sa ma las manipulat de o lege tampita si inutila si nu pentru ca sunt un mare sofer(desi nu conduc numai cat B si am peste 11 ani fara accident) si nu pentru ca nu am bani (pentru ca dintr-un salariu pot sa-mi iau 4-5 seturi de cauciucuri de iarna) ci pentru ca este o inutilitate care nu va avea nici un efect decat amenzi in plus si mai multi bani la buget care vor fi gestionati in continuare prost si tot nu se va face nimic.
    Pacat ca nu vezi padurea din cauza copacilor si tu si cei care cred ca aceasta gaselnita este cea mai minunata lege de la inventarea prezervativului incoace. Romanii nu stiu sa conduca asta e adevarul.

  11. De acord cu legea, dar am o propunere de bun simt ! Sa se dea si o lege, prin care magazinele de anvelope sau vulcanizarile, sa fie obligate sa aiba spatii de depozitare a setului de iarna, respectiv vara, bineinteles conta unei anumite sume, care sa nu depaseasca, sa zicem 2% din valoarea anvelopelor,pentru ca altfel, in 6-7 ani, am mai cumpara un set !

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.