Ce trebuie să știi despre 4X4 pe românește

Editorial scris de Sorin Târnă, blogger invitat pe buhnici.ro. Opiniile îi aparțin dar se întâmplă să le împărtășim. Lectură plăcută!


Suntem în vreme de război economic, cu toții am început să avem grija pe ce cheltuim banii. In domeniul auto însă, lucrurile stau complet pe dos.

România, locul preferat al “bogaţilor săraci”

Cel mai bun exemplu este mașina românului. Nu, nu ati ghicit. Nu este un mijloc de transport, nici măcar o mașinărie pentru a satisface vreo pasiune. Mașina reprezintă potența financiară si un mod grosolan prin care se arată superioritatea lui, a șoferului cu lanț gros, față de ceilalti participanti la trafic, șoferi sau pietoni. Nu asta ar fi neapărat problema, ci prostia de care dau unii dovadă. Moda a început prin 2005, cand românul de rând a descoperit creditul. Reclamele apareau peste tot pe la televizor, iar pe străzi apareau fel de fel de masini, in special automobile germane. Printre preferate, Volkswagen Passat Tdi – este crucial să consume cât mai puțin, fel de fel de BMW-uri de prin toată Europa si SUV-uri. Multe SUV-uri. Asta ne aduce la subiectul despre care aș vrea să vorbesc.

De ce? Nu știu, să fie!

SUV-ul este si va fi mult timp de acum înainte echivalentul supremației în jungla auto pentru soferul român. Este indiscutabil, este o axioma. Nu trebuie dicutat, este suficient să mă uit pe fereastra, în parcare, pentru a observa că exista cel puțin un Porsche mai scump decât orice apartament din zonă. Si asta e trist, pentru că poate săracul mănâncă acum ceapă si pâine în speranța că o să termine mai repede ratele la Cayenne. Se întâmplă să am și un prieten în această situație, care de fiecare dată când îl vad îmi cere o țigară. Cică vrea să se lase, dar cruntul adevăr e că un X5 din 2004 este cel care nu îl lasă pe prietenul meu să își cumpere țigari în fiecare zi. De ce? Asta l-am intrebat și eu. Răspunsul a fost sec: “Păi uite ce mișto e! Să vezi ce sus stai la volan, vezi tot!”. Nu înțeleg și nu voi intelege niciodată de ce piramida nevoilor este cu susul in jos pentru unii, de ce și-ar sacrifica nevoile de bază pentru o masină mare, în 90% din timp inutilă și care va face o gaură in buget mai mare decat bugetul insuși.

In general, există o paletă foarte ingustă de modele devenite “clasice”. Le cunoasteți pe toate. Dar dacă nu îti permiți, care mai este rostul? Intr-un oraș aglomerat cum este Bucureștiul nu văd rostul hipopotamilor care consumă mult, se parcheaza greu și, în general, in off-road sunt doar niste prințese pe tocuri. Producătorii auto s-au gândit la asta și au scos pe piata modele “crossover”, adică mini-SUV-uri, cu care te poți strecura prin trafic cu usurintă. Toată lumea le-a apreciat, le-a cumparat. Dacia are Duster, Nissan Qasqhai si multe altele. Sunt mult mai ieftine, mai ușor de intretinut și te vor duce onorabil pe un drum forestier. Dar, din nefericire pentru personajul nostru, nu reprezintă decat o decădere de statut, o umilire față de sine și de propriile standarde. Chiar dacă concediul va avea 2 nopti in loc de 5 și hainele vor fi aceleași câtiva ani la rând. Nu contează. Ce este important este sa moară capra vecinului. Sau măcar să fie mai mică.

Să analizam, de exemplu, un model cunoscut de SUV: BMW X5. Cel mai mic impozit este vreo 2200 de lei, cel mai mic motor are o cilindree de 3l, iar pretul unui model din 2009 este de aproximativ 40000 de euro. Cel mai scump Duster nou este 17000 de euro. Impozitul Dusterului plus o revizie costă cât un plin la BMW. Care, la un consum mediu normal, nu te va ține mai mult de trei zile. Crossover-ul nu va accelera și nu te va încânta precum X5-ul, dar care este rostul atunci când 80% din timp vei sta la coadă. Poate că pielea este de o calitate mai bună și sistemul audio are subwoofere și sub scaune, dar tot nu îi vad rostul. Nu aici, iar oricum in fata unui Patrol in off-road nu are vreo șansă. Nici măcar in fata Dusterului, cu a sa platformă împrumutată de la Nissan. OK, este o Dacie pană la urma, dar există si alte crossover-uri. BMW are X1, dar și așa diferentele de pret și utilitate rămân absurde.

Insă marketingul si orgoliul își fac foarte bine treaba in continuare. Hipopotamii rămân in continuare campioni la vânzări și, in pofida crizei, acestia vor continua să exploreze asfaltul mult timp de acum încolo. Exista si SUV-uri coupe, probabil că o să existe si cabrio. Aștept cu nerăbdare varianta cu o mini-cafenea in portbagaj, cu ornamente din aur masiv si diamante pe bord. In țările mai dezvoltate, precum Germania, țara natală a “off-roaderelor de stradă”, Dusterul se vinde ca pâinea caldă. Acolo este apreciat pentru raportul calitate-preț, întretinerea ieftină si fiabilitate. Fiabilitatea este, de asemenea un capitol la care toate SUV-urile nemtesti nu stau prost, ci oribil. Să nu mai vorbim de regele junglei, Range Rover. Posesorii de Range pot confirma.

Vreau să nu se înțeleagă gresit. Există și pasionati off-road. Insă ei nu detin și sunt sigur că nu apreciază prea mult SUV-urile. Ei cumpară și bagă bani in Toyote și Nissanuri vechi, care te vor duce pana la Vârful Moldoveanu in orice zi a anului. Dar este o pasiune. In plus, nu te injură nimeni că ai ocupat doua locuri de parcare. Există și familisti, dar ei își cumpară monovolume si break-uri. Mai sunt maniacii, racerii, ii vezi peste tot, dar aceasta este altă dicuție.

Revenind la subiect, am condus de curând un Duster. Pesimist din fire, nu mă asteptam la prea multe. Insă am rămas plăcut surpins că am reușit să mentin un consum mai mult decat decent, să ajung acasa fără să mă doară spatele sau fără ca masina să mă deranjeze cat de putin. Insă cel mai important este ca este o masină decentă și foarte bună iarna, care insă se conformează situatiei economice generale actuale și care te va duce din punctul A in B fără prea multe pretentii. Fără să iși arate muschii pe stradă si fără să facă pitipoance să se topească. Este o investiție sigură, deoarece a în urma cu doi ani și nu găsești un model mai ieftin de 10000 de euro. Un SUV vechi de 10 ani se va devaloriza mai repede decât leul și se va strica din ce in ce mai des. Cred cu tarie că cei ce dețin asemenea masini ar trebui să mai aibă în conturi cel puțin de 10 ori valoarea masinii. Insă 80% nu o au. Nici măcar pe aproape.

”Lustruiti-o putin si toti o sa creada ca e un Range Rover”
-Doom Joly, “Sunday Times” despre Duster

Ce este de făcut?

Nimic. Cel putin nu din partea mea. Eu îmi sustin cauza. SUV-urile ar trebui interzise in oraș sau cel puțin in centru. Sau conducătorii acestora să plateasca taxe de trafic si de poluare mari. Uitați-vă la alte orașe europene. In Italia, țara-mama a tuturor supercarurilor copilariei mele, cele mai populare modele sunt cele de oraș. La fel si în Franța, Spania, Elveția sau Austria. Cele mai dezvoltate de obicei. Obesia SUV-urilor in Romania rămâne, este mai rău decat cea a albanezilor pentru Mercedes. Noi suntem încă inghesuiți inauntrul unui Q7. Cu toții, că doar e loc.

Ultimele articole

Articole recomandate

106 Comments

  1. hahahah ce sar baietii in sus de frustrare. Felicitari lui George Buhnici care spune lucrurile asa cum sunt. Cei mai tupeisti, cei mai smecheri sunt acesti posesori de SUV si cei cu masini inmatriculate in BG. Fratilor de ce sa iti cumperi un Range Rover ca sa stai cu el in service cand poti sa iti cumperi o Toyota RAV 4 care este superioara dpdpv al fiabilitatii. Sau CRV, Qashqai, Duster etc.
    Am vazut X5 2004 inmatriculat pe BG :)))) nu avea bani posesorul sa plateasca taxa de poluare.
    Imi place muntele si mi-as dori un Pajero/Patrol adaptat asa cum au polonezii/cehii care ne viziteaza vara. Dar X6, X5 niciodata. Eventual in CRV dar impozitul este cam mare….neaparat un motor de 2000 sau mai putin. De asemenea sa aiba un consum cat mai mic eventual de sedan……probabil Tiguan Bluemotion 2.0TDI. Si asta doar pentru motivul ca ador drumetiile pe drumuri de munte mai proaste, mai izolate (am o gena de aventurier). Dar pana la un SUV mare….never! Acest tip de masina nu ma reprezinta oricat de multi bani as avea. Daca vreau sport imi cumpar un Aston Martin, daca vreau 4×4 o Toyota Landcruiser, un G-Klasse, un Defender, Patrol. Daca vreau lux mi-as lua un S-Klasse. Dar nu pot iesi cu o struto-camila gen X6. Asa ca sustin cele spuse de George Buhnici (desi am si eu Passat 2008 :).
    Inca odata George Buhnici are meritul de a spune lucrurilor pe nume! RESPECT GEORGE BUHNICI

  2. toata lumea are dreptul sa aleaga… suntem liberi sa alegem intre logan si range rover, intre duster si x5, etc… voi renunta la suv cand imi va permite asfaltul

  3. Desi am mai postat aici, revin cu „partea a doua”:

    1. Daca dintr-un simplu topic legat de masini, ne contrazicem si de tziganim in procent de 50-50…….va dati seama cat de dementa si de reshapata este aceasta natzie in ansamblul ei? Cred ca asta ne-a distrus de 2000 de ani incoace. Suntem tampiti si complicati si pusi mereu pe hartza. Punct.

    2. Fiecare are dreptul sa aleaga ce masina doreste cucul lui, cu doua conditii esentiale
    – SA AIBA BANI SA O INTRETINA (altfel te musca cainii prin portiere, sau intri in altul in trafic din simplul motiv ca nu ai avut bani sa schimbi placutele de frane la gipan, sau nu-ti permiti sa iei jante si anvelope de iarna noi pentru gipan)
    – SA RESPECTE REGULILE DE TRAFIC (sa nu claxoneze ca bizonul chiar daca in fata lui e un Matiz, sa nu se bage in fata altora ca jagardeaua crescuta la tzarus, si sa nu fie marlan in trafic)

    Dar Romania a fost, este si va fi o tara a formelor fara fond. Si cat va continua dominatia si moda SUV-urilor, nu se va schimba nimic.
    PS: O gagica zicea ca, dintr-un complex anume, cei cu pu…tze mici sau ble….gi aleg intotdeauna chestii mari si grele. :))) Cam are dreptate as zice, mai ales ca multi mosi adora gipanele :))) Intuitia feminina bate tot :P

  4. @Ovidiu
    Stiu ce vorbesc, legat de a purta de grija altuia, e posibil sa fie si din cauza faptului ca locuiesc in provincie, unde nr de „jeepane” e mai mic decat in capitala, cum se plangea un coleg adineauri de Range Rover-uri. Sunt satul de cate rotatii ale privirilor intre 90 si 180 grade vad, ca o gluma, ma gandesc sa-mi pun rosu sa ma feresc de deochi cum zic babele. Sincer si eu admir alte masini frumoase, dar o privire subtila e de ajuns. Sa vezi cand se urca nevasta-mea la volan, ma gandeam ca odata cand e la volan, eu sa stau in spate mai ascuns si sa fac un film ca sa-l postez pe youtube. Toate afirmatiile pe care le-am facut, le-am facut pt ca nu sunt de acord cu autorul si cu cei care il sustin. E logica concluzia care reiese, posesorii de SUV pot fi doar din urmatoarele categorii: manelisti, interlopi, pitipoance, oameni complexati care isi iau o asemenea masina mancand ceapa cu paine. In fine, dar ce rost are sa ma obosesc asa? ideile preconcepute nu se schimba usor. In final, incercand sa ofer argumente impotriva acestor idei, nu fac decat sa dau apa la moara unora, vad ca se ajunge si la cuvinte putin mai grele, pe cand in viata sunt altele ma importante. Am mai spus mai sus, ori acceptam aceasta asa zisa societate si nu bagam in seama ce se intampla in jurul nostru ori ne luam talpasita din aceasta tara. Iar cei care raman si isi permit un SUV si il cumpara, n-ar trebui sa renunte de raul unora cum e autorul si sustinatorii lui.

    @Marius
    PS:Am 34 ani si gipan si luat de nou si in garantie(implica revizii si lucrari de intretinere scumpe, la reprezentante), cu jante cu cauciuri de vara si jante cu cauciucuri de iarna, ultimele cumparate separat, personal, de noi. Iar a mea nu-i chiar mica, e peste medie, bine acum sa nu crezi ca are peste 30cm :))) . In final, vezi ca ideile astea vin din anumite complexe, bine ai zis de gagica aia.

  5. Tiganii care vin in fiecare an la Costesti cu Bmw X6,Mercedes ML,Audi Q7 au o scuza,ei sunt analfabeti nu stiu ce au cumparat si faptul ca au facut bani nemunciti din fraude si cersatorie ii face sa creada ca tot ce e mare e si bun!
    Sunt multi care se cred destepti cu un SUV dar de fapt sunt mai analfabeti decit tiganii de la Costesti

  6. Haideti sa lasam la o parte prejudecatile si sa gandim putin logic problema. In primul rand, cand judeci un om ca are SUV si ca ii pasa doar de capra vecinului, in sensul ca este imperativ ca a lui sa fie „mai de rasa” decat a celui din urma, efectiv faci exact acelasi lucru si nu esti cu nimic mai presus decat cel pe care-l judeci. Dar, in al doilea rand, in principiu un SUV nu are ce cauta in traficul aglomerat din capitala asta si asa sufocata de masini.
    Ai bani pentru o sufragerie de lux pe patru roti? Toata stima pentru tine domnule, inseamna ca-ti permiti lejer si o masina mica de oras mult mai utila si mai potrivita pentru genul acesta de trafic. Un calcul banal iti arata ca investitia pe care o faci in masina mica se amortizeaza in timp prin banii pe care-i economisesti pe combustibilul pe care l-ai fi folosit daca mergeai cu SUV-ul la munca, costul reparatiilor (probabil destul de multe, fie ea cat de robusta, masina e tot masina iar pe drumurile capitalei nu rezista prea mult in conditii de mers zilnic) si cel mai important, ai un confort psihic pentru ca scapi de injuraturi si de prejudecati si participi la fluidizarea traficului. Argumentul legat de siguranta in traficul din Bucuresti e cretin (scuze pentru expresie), conduci cu maxim 50-60 km/h, in cazul unui impact la viteza asta nu se intampla multe nici daca esti intr-un Logan, plus ca cele mai multe accidente din oras sunt destul de banale (exceptie bolizi condusi de nepoti de ciobani ajunsi prin pomi sau santuri).
    Ai un SUV mai ieftin si nu-ti permiti a doua masina? Nicio problema, inseamna ca nu-ti permiti nici sa investesti mereu in combustibil, reparatii s.a.m.d., esti invitatul nostru sa folosesti mijloacele de transport in comun. Oricum e mult mai avantajos din multe puncte de vedere. Pastreaza-ti masina pentru soselele de centura cand vrei sa iesi cu ea din oras sau pentru cumparaturile saptamanale la hypermarketuri. Chiar nu ai nevoie de ea pentru mai mult de atat, decat in situatii destul de rare.
    Ati dat drept exemplu nemtii. Pentru ei, Loganul este mana cereasca, in comparatie cu veniturile lor e extrem de ieftina si o folosesc ca masina de zi cu zi pentru distante scurte, s-a vandut intr-un numar rusinos de mare acolo. Evident, multi dintre ei detin si a 2-a sau chiar a 3-a masina, pe care le folosesc la drumuri lungi si relaxante, intocmai pentru ca si ei muncesc si au pasiuni si preferinte. Asta e mentalitate de om destept si cumpatat, din pacate romanul e mai mult fudul si mai putin destept.
    Rade lumea de noi ca producem o masina ieftina care pana la urma iti ofera esentialul si care oricum e adaptata la drumurile proaste pe care le avem, si noi cumparam garsoniere de lux de la nemti si le folosim zilnic prin centrul Bucurestiului ca sa mergem la munca…
    In rest, toata stima pentru cei ce sunt pasionati de SUV-uri, le detin si le folosesc la drumuri lungi in tara, acolo chiar isi au rostul.

    Bafta!

  7. eu am un Golf 4 4motion o masina mai veche, nu consuma mult, depasesti toate BMW-urile si Mercedes pe autoband :) cand ninge, ei merg pe dreapta eu pe stanga.

    BMW Suv nu isi merita banii doar daca ai prea multi bani si iti place sa arunci aiurea!

  8. Imi pare rau sa zic dar, nu vad unde a gresit dl-ul/doamna cand a parcat ! Masina era mai lata decat i-ar fi permis spatiul. Iar aici este vina celui care a conceput acel spatiu de parcare.
    In cazul in care el fusese proiectat pentru dacii in perioada comunista si ulterior nu a mai fost imbunatatit, atunci sa zicem ca nu i se poate imputa nimic.
    Cel cu BMW-ul nu a calcat spatiul verde si nu a blocat alte masini !!!
    Daca acela era singurul loc liber….atunci ce vreti ?

  9. Nu am avut rabdare sa citesc toate comentariile. In Romania, peste tot, in orice domeniu, in orice parte privesti, NU mai exista bun simt. Atat lipseste, bunul simt. De fapt de la asta porneste totul.Asta ar rezolva foarte multe probleme. Legat de masinile 4×4…. daca-ti permiti una, cumpara-ti. dar trebuie sa ne intoarcem la bun simt.

  10. It’s a fact: mai mult de 50-60% din masinile scumpe care circula pe strazile patriei sunt cumparate cu bani negri, facuti din prostitutie, droguri, clonare carduri, furt, etc.
    Ontopic, e treaba fiecaruia unde locuieste si ce mananca pentru a avea un SUV. Problema vine din lipsa de educatie in trafic si din neaplicarea legii de catre cei care trebuie sa o faca.

  11. despre ideea in mare a ceea ce ai scris tu aici sunt de acord DAR era mai bine daca te limitai doar la conceptul suv-urilor in Romania si nu la a face campanie pentru Duster ( o masina buna si din punctul meu de vedere ca si raport calitate-pret ), iar faptul ca ai comparat x5 SAU range cu Duster este o aberatie enorma. Sincer cred ca ai incercat sa pari destept pe un subiect pe care nu-l cunosti foarte bine … sunt o gramada de diferente intre masinile pentru care faci lobby ( patrol si duster ) si x5, range sau q7 care sa justifice diferenta de pret. Chiar si in off-road echipate corespunzator suv-urile carora esti impotriva sunt extraordinare.
    Ca sa inchei … articolul era bun daca te limitai doar la ideea ca unii dintre romani vad masina doar ca o reprezentanta a potentei financiare si a superioritatii.

    P.S: posesor de break ( luat fara leasing sau alte imprumuturi )

  12. In germania sunt oameni care conduc golf desi au bani de lambo( poate chiat il au acasa) pentru a nu atrage atentia.in romania este exact invers.de aceea vezi range rover, porsche, x5 inmatriculat pe bulgaria.de aceea vezi oameni cu masini de 50k euro care stau in chirie in garsoniere din vitan.nu am nimic cu suv urile sau cu masinile mari atata timp cat nu blocheaza intersectii, nu ocupa 2 locuri de parcare, nu sunt puse ostentativ pe trotuar.
    Pt george- intrebare : de dragul vizibilitaii ai recomanda un crossover gen q3, x1 qashqai?

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.