Ce trebuie să știi despre 4X4 pe românește

Editorial scris de Sorin Târnă, blogger invitat pe buhnici.ro. Opiniile îi aparțin dar se întâmplă să le împărtășim. Lectură plăcută!


Suntem în vreme de război economic, cu toții am început să avem grija pe ce cheltuim banii. In domeniul auto însă, lucrurile stau complet pe dos.

România, locul preferat al “bogaţilor săraci”

Cel mai bun exemplu este mașina românului. Nu, nu ati ghicit. Nu este un mijloc de transport, nici măcar o mașinărie pentru a satisface vreo pasiune. Mașina reprezintă potența financiară si un mod grosolan prin care se arată superioritatea lui, a șoferului cu lanț gros, față de ceilalti participanti la trafic, șoferi sau pietoni. Nu asta ar fi neapărat problema, ci prostia de care dau unii dovadă. Moda a început prin 2005, cand românul de rând a descoperit creditul. Reclamele apareau peste tot pe la televizor, iar pe străzi apareau fel de fel de masini, in special automobile germane. Printre preferate, Volkswagen Passat Tdi – este crucial să consume cât mai puțin, fel de fel de BMW-uri de prin toată Europa si SUV-uri. Multe SUV-uri. Asta ne aduce la subiectul despre care aș vrea să vorbesc.

De ce? Nu știu, să fie!

SUV-ul este si va fi mult timp de acum înainte echivalentul supremației în jungla auto pentru soferul român. Este indiscutabil, este o axioma. Nu trebuie dicutat, este suficient să mă uit pe fereastra, în parcare, pentru a observa că exista cel puțin un Porsche mai scump decât orice apartament din zonă. Si asta e trist, pentru că poate săracul mănâncă acum ceapă si pâine în speranța că o să termine mai repede ratele la Cayenne. Se întâmplă să am și un prieten în această situație, care de fiecare dată când îl vad îmi cere o țigară. Cică vrea să se lase, dar cruntul adevăr e că un X5 din 2004 este cel care nu îl lasă pe prietenul meu să își cumpere țigari în fiecare zi. De ce? Asta l-am intrebat și eu. Răspunsul a fost sec: “Păi uite ce mișto e! Să vezi ce sus stai la volan, vezi tot!”. Nu înțeleg și nu voi intelege niciodată de ce piramida nevoilor este cu susul in jos pentru unii, de ce și-ar sacrifica nevoile de bază pentru o masină mare, în 90% din timp inutilă și care va face o gaură in buget mai mare decat bugetul insuși.

In general, există o paletă foarte ingustă de modele devenite “clasice”. Le cunoasteți pe toate. Dar dacă nu îti permiți, care mai este rostul? Intr-un oraș aglomerat cum este Bucureștiul nu văd rostul hipopotamilor care consumă mult, se parcheaza greu și, în general, in off-road sunt doar niste prințese pe tocuri. Producătorii auto s-au gândit la asta și au scos pe piata modele “crossover”, adică mini-SUV-uri, cu care te poți strecura prin trafic cu usurintă. Toată lumea le-a apreciat, le-a cumparat. Dacia are Duster, Nissan Qasqhai si multe altele. Sunt mult mai ieftine, mai ușor de intretinut și te vor duce onorabil pe un drum forestier. Dar, din nefericire pentru personajul nostru, nu reprezintă decat o decădere de statut, o umilire față de sine și de propriile standarde. Chiar dacă concediul va avea 2 nopti in loc de 5 și hainele vor fi aceleași câtiva ani la rând. Nu contează. Ce este important este sa moară capra vecinului. Sau măcar să fie mai mică.

Să analizam, de exemplu, un model cunoscut de SUV: BMW X5. Cel mai mic impozit este vreo 2200 de lei, cel mai mic motor are o cilindree de 3l, iar pretul unui model din 2009 este de aproximativ 40000 de euro. Cel mai scump Duster nou este 17000 de euro. Impozitul Dusterului plus o revizie costă cât un plin la BMW. Care, la un consum mediu normal, nu te va ține mai mult de trei zile. Crossover-ul nu va accelera și nu te va încânta precum X5-ul, dar care este rostul atunci când 80% din timp vei sta la coadă. Poate că pielea este de o calitate mai bună și sistemul audio are subwoofere și sub scaune, dar tot nu îi vad rostul. Nu aici, iar oricum in fata unui Patrol in off-road nu are vreo șansă. Nici măcar in fata Dusterului, cu a sa platformă împrumutată de la Nissan. OK, este o Dacie pană la urma, dar există si alte crossover-uri. BMW are X1, dar și așa diferentele de pret și utilitate rămân absurde.

Insă marketingul si orgoliul își fac foarte bine treaba in continuare. Hipopotamii rămân in continuare campioni la vânzări și, in pofida crizei, acestia vor continua să exploreze asfaltul mult timp de acum încolo. Exista si SUV-uri coupe, probabil că o să existe si cabrio. Aștept cu nerăbdare varianta cu o mini-cafenea in portbagaj, cu ornamente din aur masiv si diamante pe bord. In țările mai dezvoltate, precum Germania, țara natală a “off-roaderelor de stradă”, Dusterul se vinde ca pâinea caldă. Acolo este apreciat pentru raportul calitate-preț, întretinerea ieftină si fiabilitate. Fiabilitatea este, de asemenea un capitol la care toate SUV-urile nemtesti nu stau prost, ci oribil. Să nu mai vorbim de regele junglei, Range Rover. Posesorii de Range pot confirma.

Vreau să nu se înțeleagă gresit. Există și pasionati off-road. Insă ei nu detin și sunt sigur că nu apreciază prea mult SUV-urile. Ei cumpară și bagă bani in Toyote și Nissanuri vechi, care te vor duce pana la Vârful Moldoveanu in orice zi a anului. Dar este o pasiune. In plus, nu te injură nimeni că ai ocupat doua locuri de parcare. Există și familisti, dar ei își cumpară monovolume si break-uri. Mai sunt maniacii, racerii, ii vezi peste tot, dar aceasta este altă dicuție.

Revenind la subiect, am condus de curând un Duster. Pesimist din fire, nu mă asteptam la prea multe. Insă am rămas plăcut surpins că am reușit să mentin un consum mai mult decat decent, să ajung acasa fără să mă doară spatele sau fără ca masina să mă deranjeze cat de putin. Insă cel mai important este ca este o masină decentă și foarte bună iarna, care insă se conformează situatiei economice generale actuale și care te va duce din punctul A in B fără prea multe pretentii. Fără să iși arate muschii pe stradă si fără să facă pitipoance să se topească. Este o investiție sigură, deoarece a în urma cu doi ani și nu găsești un model mai ieftin de 10000 de euro. Un SUV vechi de 10 ani se va devaloriza mai repede decât leul și se va strica din ce in ce mai des. Cred cu tarie că cei ce dețin asemenea masini ar trebui să mai aibă în conturi cel puțin de 10 ori valoarea masinii. Insă 80% nu o au. Nici măcar pe aproape.

”Lustruiti-o putin si toti o sa creada ca e un Range Rover”
-Doom Joly, “Sunday Times” despre Duster

Ce este de făcut?

Nimic. Cel putin nu din partea mea. Eu îmi sustin cauza. SUV-urile ar trebui interzise in oraș sau cel puțin in centru. Sau conducătorii acestora să plateasca taxe de trafic si de poluare mari. Uitați-vă la alte orașe europene. In Italia, țara-mama a tuturor supercarurilor copilariei mele, cele mai populare modele sunt cele de oraș. La fel si în Franța, Spania, Elveția sau Austria. Cele mai dezvoltate de obicei. Obesia SUV-urilor in Romania rămâne, este mai rău decat cea a albanezilor pentru Mercedes. Noi suntem încă inghesuiți inauntrul unui Q7. Cu toții, că doar e loc.

Ultimele articole

Articole recomandate

106 Comments

  1. Sunt curios ce valoare are masina autorului, si ce venituri/an. Nu de alta, dar „editorialul” cam pare scris cu frustrare si complexe de inferioritate. Pun pariu ca multi din cei care critica cu inversunare SUV-urile in eventualitatea unui castig gen loto a doua zi ar avea q7-le alb in fata scarii.
    Vulpea cand nu ajunge la struguri zice ca sunt acri. Cati nu zic „bmw/merc/audi/etc sunt masini de manelisti/cocalari/tigani/impotenti etc” si ei nu au dupa ce bea apa.

    Si nu, nu detin si nici nu-mi doresc suv, din cauza tinutei de drum si pozitiei pe scaun (ca pe wc).

  2. @Stefan

    Daca esti chiar asa de curios, conduc o masina in care investesc in fiecare luna aproximativ 2000 de lei in benzina. Un BMW e46, o pasiune veche, din 2004.
    Eu nu te judec dupa un text si nu ma intereseaza cat castigi si ce conduci, dar tind sa iti dau dreptate in privinta ultimului paragraf.

  3. Sorin, vezi ca masina aia, BMW-ul tau, polueaza mai mult decat un SUV cu motor de 3 litri. Iar Loganul, scuza-ma, dar n-ai nici pe departe dreptate, in general, Dacia nu e masina, e tentativa de masina.
    Apropo, uite am si eu SUV si mereu gasesc cam aceleasi opinii ca ale tale, din partea celor care nu au. Si am sa-ti spun si de ce l-am luat, da, din cauza acestei tari care se vrea europeana, dar are o infrastructura ca a unei tari subdezvoltate, din cauza traficului neobisnuit din aceasta tara, unde fiecare dintre soferi are propriile sale legi(adica un fel de Legea Junglei), pt ca e mare si sigur, l-am si testat, am facut un Polo mai mic decat era, de fapt l-am facut praf(si nu e din cauza mea, iti garantez, politia a recomandat soferului de Polo sa ma roage sa ajungem la amiabila si sunt foarte usurat ca nu s-a intamplat nimic cu vreo persoana din cealalta masina s-o fi avut pe constiinta), iar intreaga familie ce se afla in masina nu a avut nici o zgarietura.
    Spuneam de opiniile celor din jur fata de posesorii de SUV. Eu nu inteleg de ce nu ne-am schimbat de 23 ani incoace, oare cat timp trebuie sa mai treaca? A apus epoca de aur, in care toti eram la fel, iar masinile erau toate la fel. Vedem unul cu SUV sau cu vreo sportiva de lux, gata d-le asta e hot, a furat, sau e manelist, sau e unul de bani gata, sau e vreo pitipoanca care-l face pe vreun idiot cu bani. Uite ca sunt si unii(si sunt destui) care au absolvit o facultate poate, au un job destul de banos sa-si permita un SUV si carora chiar le place SUV-ul.
    Personal m-am obisnuit cu ideea, ca toti se uita cu ura la astia cu SUV-uri, n-ai incotro, ori nu-i bagi in seama ori iti iei talpasita si pleci din tara asta. Dar ce nu-mi place e, ca din cauza acestei conceptii de a purta de grija altuia, romanul nu-si mai vede de ale sale. Pe mine, posesorii de masini de lux pe care ii vedeam acum cativa ani, cand eram mai tanar, eram student si supravietuiam prin camin cum puteam, n-au facut decat sa fie un exemplu si sa ma impulsioneze, am zis ca o sa ajung si eu intr-o zi sa-mi permit o locuinta a mea, o masina cum vreau si uite ca am reusit.
    Si sincer sunt cam dezamagit de felul cum tratezi problema, prin modul prin care o faci nu dai decat apa la moara acelei categorii a romanilor de care am amintit in fraza anterioara si care, din pacate, formeaza majoritatea.

  4. Am fost saptamana trecuta in Bucuresti si m-am ingrozit. Am stat cca 30 min intr-o parcare si cred, fara sa exagerez ca au trecut vreo 20 de Range Roveruri gigantice pe strada respectiva…..stateam si ma intrebam: am venit in Bucuresti sau am ajuns intr-un varf de munte unde nu te poti deplasa fara un tanc…

  5. N-am SUV, nu ma atrage, dar nici nu sunt de acord cu autorul acestui articol. Daca nu e marketing pentru Daci Duster, atunci autorul nu face decat sa tradeze multa frustrare, invidie ba si un ton de condescendenta. Ce treaba am eu daca proprietarul de SUV are sau nu bani? Ce treaba am eu daca mananca ceapa cu paine sau caviar? Cine sunt eu sa-l judec? Mi-a dat mie divinitate rol de judecator al altora? Si apoi de ce trebuie sa-i judec eu motivatiile? Lasa-l d-le. in pace. A facut o alegere proasta? Va plati pentru ea. Va invata singur pe propria piele sau daca nu va invata va plati din nou.
    Asa impresie proasta imi fac oamenii astia care vin si se erijeaza ei in mari educatori si judecatori ai natiei. Da’ stai frate in banca ta ca nu esti tu detinatorul certitudinilor absolute. E o tara libera. Avem toti drepturi si libertati. Suntem adulti. Ce daca facem o alegere care tie ti se pare gresita? Esti tu parintele natiei ca sa ne inveti pe toti? Daca creierul meu imi secreta cele mai multe endorfine cand eu ma pun in masina aia ce treaba ai tu? Altora le secreta creierul endorfine cand prizeaza droguri sau cand fac sex sau cand joaca jocuri de noroc. Si pe aia trebuie sa-i luam la re-educare? Si apropo, tu n-ai nici un viciu care ar putea fi judecat de altii? Pentru care altii sa-ti tina lectii de morala?
    Mai invata stimabile sa nu te mai consideri asa superior si de ce americanii si altii care sunt muuuult inaintea noastra (istoric vorbind) au obiceiul sa spuna „I don’t judge”.

  6. SUV-ul este o fita, si daca ti-o poti permite de ce nu? Are dreptate si George in unele puncte, dar eu tot SUV-ul il prefer inainte masinilor mici. Si cine a zis-o pe aia cu SIGURANTA are dreptate, in masinile alea nu ai cum sa mori decat daca cazi in prapstie sau alte deastea dar din accident nu. Toti prietenii mei au SUV (Porsche, Bmw, RR, etc) si sunt foarte tari, asta e moda, o respectam

  7. Extraordinar câţi „bizoni” colcăie pe aici.

    Aşa fraţilor, cumpăraţi-vă TOŢI suv-uri şi omorâţi-ne în accidente pe noi ceilalţi care NU NE PUTEM permite aşa ceva. Corect, nu?

    În altă ordine de idei: pe mine NU MĂ INTERESEAZĂ ce îşi cumpără vecinul (sau ce mănâncă el) sau cu ce se circulă pe stradă în proximitatea mea, ATÂTA TIMP CÂT nu este pusă în pericol siguranţa mea şi atâta timp cât nu sunt victima „impresiilor” lui/ei de … (completaţi llinia punctată cu ce vreţi: „manelist”, „cocălar”, „bizon de trafic”, „piţipoancă” – orice dar nu om normal).
    Vrei să faci impresii? Să ne arăţi cât eşti tu de „tare”? Guess what? NU NE INTERESEAZĂ. Închide-te în casă sau du-te în pădure. Pe noi restul chiar nu ne interesează ce maşină ai.

  8. @Ovidiu: Am sa-ti raspund si tie, cum i-am raspuns si autorului care a scris aberatiile de mai sus. In primul rand, vezi ca te contrazici, spui ca nu te intereseaza ce masina are vecinul, dar folosesti denumiri de genul: bizoni, manelisti, etc pt cei cu SUV-uri si-i trimiti in padure. Tipic romanesc! Tu ai impresia ca acela cu SUV si l-a luat ca sa omoare lumea in trafic? Nu, si-a luat SUV ca sa se protejeze de tot felul de nemernici din trafic care au tot felul de rable fara nici un sistem de siguranta, aia trebuie trimisi in padure. Eu zic asa, ne vedem fiecare de drum, respectam nu neaparat regulamentele, ci ceilalti participanti in trafic si nu moare nimeni. Dar se intampla asta? Da de unde? Romanul e prea ocupat sa-l blesteme pe cel cu SUV sau nu stiu ce masina de lux! De aia e tara asta unde este! De aia stam si ne plangem de mila ca e greu, ca nu mai putem de grija vecinului, stam pe geam si-i urmarim SUV-ul, cu ce e imbracat, cu ce bagaje vine, cum e imbracata nevasta-sa etc si ne punem intrebari de genul: da de unde are bani, ce face, oare ce mananca, oare ce are in casa? In loc sa punem osul la treaba si sa facem ceva!
    Am SUV si am explicat ca nu l-am luat sa fac impresii unora ca tine, sa ma bag in seama, problema e ca persoane ca tine baga posesorii de SUV in seama uitandu-se cu invidie si ura la acestia. De aceea, personal, chiar am inceput sa aplic tactica increzutului, a celui plin de sine fata de asemenea personaje!

  9. Credeam că nu voi fi nevoit să scriu aici şi al doilea comentariu, DAR… fie.

    @ Luci
    Pe scurt: N-ar fi rău să îţi dai puţin jos „ochelarii de cal”. Poate aşa o să vezi altfel lucrurile (fără să fii nevoit să ne torni fraze gen „chiar am inceput sa aplic tactica increzutului”)

    Pe larg: Nu ştiam că pe unii chiar îi f…te grija de ce fel de maşini au cei din jur. Sau cum îşi îmbracă nevestele. Îmi demonstrezi că tu AI HABAR de asta din plin (poate ai practicat „sportul” ăsta şi vorbeşti din proprie experienţă – nu?). În altă ordine de idei: I-am remarcat pe cei pe care i-am numit “manelişti”, “cocălari”, “bizoni de trafic”, “piţipoance” ABIA ÎN TRAFIC (sau prin faţa blocului) atunci când voiau să se bage în seamă cu tot dinadinsul (mărlănii în trafic, agresivitate, lipsă de respect, muzică la maxxx etc…). Într-un cuvânt CÂND MĂ DERANJAU. Sau ca să îţi explic mai pe înţelesul tău: atunci când îmi încălcau propria mea LIBERTATE (de a fi respectat, ne a avea şi o altă opţiune decât a le suporta lor poluarea fonică numită îndeobşte „manele”, ) şi SIGURANŢĂ, chestiuni pe care tu poate nu (vrei să) le înţelegi. E mai uşăr să aplici „tactica încrezultului” (un fel de „care-pe-care”). Corect?
    Uite, eu nu vreau un „care-pe-care”. Ci visez la ziua când fiecare îşi va vedea de treaba lui, FĂRĂ să îi deranjeze pe ceilalţi. Iar dacă unii nu îşi pot trăi viaţa decât dacă şi-o exprimă ostentativ şi/sau mărlăneşte, atunci fără îndoială că locul lor nu e printre noi. *(mă refer într-o societate)

    Crezi că cer prea mult?
    PS: Nu-mi răspunde. Era o întrebare retorică.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.