Ce trebuie să știi despre 4X4 pe românește

Editorial scris de Sorin Târnă, blogger invitat pe buhnici.ro. Opiniile îi aparțin dar se întâmplă să le împărtășim. Lectură plăcută!


Suntem în vreme de război economic, cu toții am început să avem grija pe ce cheltuim banii. In domeniul auto însă, lucrurile stau complet pe dos.

România, locul preferat al “bogaţilor săraci”

Cel mai bun exemplu este mașina românului. Nu, nu ati ghicit. Nu este un mijloc de transport, nici măcar o mașinărie pentru a satisface vreo pasiune. Mașina reprezintă potența financiară si un mod grosolan prin care se arată superioritatea lui, a șoferului cu lanț gros, față de ceilalti participanti la trafic, șoferi sau pietoni. Nu asta ar fi neapărat problema, ci prostia de care dau unii dovadă. Moda a început prin 2005, cand românul de rând a descoperit creditul. Reclamele apareau peste tot pe la televizor, iar pe străzi apareau fel de fel de masini, in special automobile germane. Printre preferate, Volkswagen Passat Tdi – este crucial să consume cât mai puțin, fel de fel de BMW-uri de prin toată Europa si SUV-uri. Multe SUV-uri. Asta ne aduce la subiectul despre care aș vrea să vorbesc.

De ce? Nu știu, să fie!

SUV-ul este si va fi mult timp de acum înainte echivalentul supremației în jungla auto pentru soferul român. Este indiscutabil, este o axioma. Nu trebuie dicutat, este suficient să mă uit pe fereastra, în parcare, pentru a observa că exista cel puțin un Porsche mai scump decât orice apartament din zonă. Si asta e trist, pentru că poate săracul mănâncă acum ceapă si pâine în speranța că o să termine mai repede ratele la Cayenne. Se întâmplă să am și un prieten în această situație, care de fiecare dată când îl vad îmi cere o țigară. Cică vrea să se lase, dar cruntul adevăr e că un X5 din 2004 este cel care nu îl lasă pe prietenul meu să își cumpere țigari în fiecare zi. De ce? Asta l-am intrebat și eu. Răspunsul a fost sec: “Păi uite ce mișto e! Să vezi ce sus stai la volan, vezi tot!”. Nu înțeleg și nu voi intelege niciodată de ce piramida nevoilor este cu susul in jos pentru unii, de ce și-ar sacrifica nevoile de bază pentru o masină mare, în 90% din timp inutilă și care va face o gaură in buget mai mare decat bugetul insuși.

In general, există o paletă foarte ingustă de modele devenite “clasice”. Le cunoasteți pe toate. Dar dacă nu îti permiți, care mai este rostul? Intr-un oraș aglomerat cum este Bucureștiul nu văd rostul hipopotamilor care consumă mult, se parcheaza greu și, în general, in off-road sunt doar niste prințese pe tocuri. Producătorii auto s-au gândit la asta și au scos pe piata modele “crossover”, adică mini-SUV-uri, cu care te poți strecura prin trafic cu usurintă. Toată lumea le-a apreciat, le-a cumparat. Dacia are Duster, Nissan Qasqhai si multe altele. Sunt mult mai ieftine, mai ușor de intretinut și te vor duce onorabil pe un drum forestier. Dar, din nefericire pentru personajul nostru, nu reprezintă decat o decădere de statut, o umilire față de sine și de propriile standarde. Chiar dacă concediul va avea 2 nopti in loc de 5 și hainele vor fi aceleași câtiva ani la rând. Nu contează. Ce este important este sa moară capra vecinului. Sau măcar să fie mai mică.

Să analizam, de exemplu, un model cunoscut de SUV: BMW X5. Cel mai mic impozit este vreo 2200 de lei, cel mai mic motor are o cilindree de 3l, iar pretul unui model din 2009 este de aproximativ 40000 de euro. Cel mai scump Duster nou este 17000 de euro. Impozitul Dusterului plus o revizie costă cât un plin la BMW. Care, la un consum mediu normal, nu te va ține mai mult de trei zile. Crossover-ul nu va accelera și nu te va încânta precum X5-ul, dar care este rostul atunci când 80% din timp vei sta la coadă. Poate că pielea este de o calitate mai bună și sistemul audio are subwoofere și sub scaune, dar tot nu îi vad rostul. Nu aici, iar oricum in fata unui Patrol in off-road nu are vreo șansă. Nici măcar in fata Dusterului, cu a sa platformă împrumutată de la Nissan. OK, este o Dacie pană la urma, dar există si alte crossover-uri. BMW are X1, dar și așa diferentele de pret și utilitate rămân absurde.

Insă marketingul si orgoliul își fac foarte bine treaba in continuare. Hipopotamii rămân in continuare campioni la vânzări și, in pofida crizei, acestia vor continua să exploreze asfaltul mult timp de acum încolo. Exista si SUV-uri coupe, probabil că o să existe si cabrio. Aștept cu nerăbdare varianta cu o mini-cafenea in portbagaj, cu ornamente din aur masiv si diamante pe bord. In țările mai dezvoltate, precum Germania, țara natală a “off-roaderelor de stradă”, Dusterul se vinde ca pâinea caldă. Acolo este apreciat pentru raportul calitate-preț, întretinerea ieftină si fiabilitate. Fiabilitatea este, de asemenea un capitol la care toate SUV-urile nemtesti nu stau prost, ci oribil. Să nu mai vorbim de regele junglei, Range Rover. Posesorii de Range pot confirma.

Vreau să nu se înțeleagă gresit. Există și pasionati off-road. Insă ei nu detin și sunt sigur că nu apreciază prea mult SUV-urile. Ei cumpară și bagă bani in Toyote și Nissanuri vechi, care te vor duce pana la Vârful Moldoveanu in orice zi a anului. Dar este o pasiune. In plus, nu te injură nimeni că ai ocupat doua locuri de parcare. Există și familisti, dar ei își cumpară monovolume si break-uri. Mai sunt maniacii, racerii, ii vezi peste tot, dar aceasta este altă dicuție.

Revenind la subiect, am condus de curând un Duster. Pesimist din fire, nu mă asteptam la prea multe. Insă am rămas plăcut surpins că am reușit să mentin un consum mai mult decat decent, să ajung acasa fără să mă doară spatele sau fără ca masina să mă deranjeze cat de putin. Insă cel mai important este ca este o masină decentă și foarte bună iarna, care insă se conformează situatiei economice generale actuale și care te va duce din punctul A in B fără prea multe pretentii. Fără să iși arate muschii pe stradă si fără să facă pitipoance să se topească. Este o investiție sigură, deoarece a în urma cu doi ani și nu găsești un model mai ieftin de 10000 de euro. Un SUV vechi de 10 ani se va devaloriza mai repede decât leul și se va strica din ce in ce mai des. Cred cu tarie că cei ce dețin asemenea masini ar trebui să mai aibă în conturi cel puțin de 10 ori valoarea masinii. Insă 80% nu o au. Nici măcar pe aproape.

”Lustruiti-o putin si toti o sa creada ca e un Range Rover”
-Doom Joly, “Sunday Times” despre Duster

Ce este de făcut?

Nimic. Cel putin nu din partea mea. Eu îmi sustin cauza. SUV-urile ar trebui interzise in oraș sau cel puțin in centru. Sau conducătorii acestora să plateasca taxe de trafic si de poluare mari. Uitați-vă la alte orașe europene. In Italia, țara-mama a tuturor supercarurilor copilariei mele, cele mai populare modele sunt cele de oraș. La fel si în Franța, Spania, Elveția sau Austria. Cele mai dezvoltate de obicei. Obesia SUV-urilor in Romania rămâne, este mai rău decat cea a albanezilor pentru Mercedes. Noi suntem încă inghesuiți inauntrul unui Q7. Cu toții, că doar e loc.

Ultimele articole

Articole recomandate

106 Comments

  1. Hai sa fim seriosi ca e fortata comparatia intre X5 si Duster. Iar pentru cei care o tot dau cu siguranta in SUV si ca sunt mai sus si vad cum le taie aia de pe jos calea…. bai baieti de ce nu va luati rabe de 20 de tone. Pe bune … nu se va mai pune nimeni cu voi, o sa stati in ele ca in balcon, iar in Capitala tarii noastre oricum nu poti merge cu nu stiu ce viteze, deci raba e ideala pentru siguranta voastra. Iar consumul la o raba de 20 de tone… nu cred ca il intrece pe cel al unui Escalade.

  2. Sunt sofer din 1968. Am vazut si am auzit multe. In oras imi place sa conduca masina de oras.
    Cu cativa ani in urma am asistat la o discutie intre doi barbati ale caror tinere sotii au fost victimele unor bizoni. Una pe Sos. Bucuresti-Ploiesti, iar cealalta pe DN1 in Otopeni. Ambele familii locuiesc in Otopeni.
    Cazurile erau similare. Pentru ca nu s-au dat imediat la o parte de pe banda 3, una a fost blocata in trafic, spart geamul de la usa si lovita in fata. Cealalta, in Otopeni, a fost impinsa in bordura/separatorul de sensuri, masina de oras sa ridicat in sus s-a rostogolit in aer si a cazut pe celalalt sena fara a se ciocni de vreun alt vehicul. A scapat ieftin: fractura antebrat stang si julituri. Ambele tinere doamne conduceau masini de oras. Cea cu geamul spart avea si un copil in masina.
    I-am sfatuit sa le cumpere masini mari. Au scartait ca n-au bani, dar in final asa au facut. Una are un XC90 si cealalta un Patfinder.
    Mereu imi multumesc pentru sfat. Isi duc ambele mamici copii la scoala si gradinita in conditii de siguranta.
    Cand fiica mea a devenit mamica i-am luat Patfinder. Cand nora mea a devenit mamica i-am luat Touareg. M-am stors poate pre mult de bani, si acum mai platesc, dar dorm linistit. Cum sa lupti cu bizonii?
    Fiica mea imi spunea ca in Patfinder n-o claxoneaza nimeni, nu-i taie calea, n-o injura, nu-i face nimeni bezele…

  3. Intr-un cuvant iti permiti…. dar nu stiu daca ar trebui sa fi asa linistit. Tocmai ce am vazut un documentar in care se arata ca masinile cu centrul de greutate inalt se predispuse la rasturnare. Cred ca se poate gasi pe net documentarul. Si totusi sa nu uitam… costurile la astfel de masini. Eu totusi nu inteleg un lucru … in toata Europa se cam fuge de genul asta de masini… in oras. Ok… iti iei Patfinder cand locuiesi in zone de munte sau acolo unde il utilizezi la capacitatea lui… adica o masina de teren accidentat. Dar la noi e invers… e ciudat. si crede-ma la viata mea am vazut mii de accident. Cand este scris sa faci un accident poti sa fi si intr-un tanc… ca tot o comiti.

  4. Sorin,
    Am fost lapidar in postarea anterioara. N-am vrut sa plictisesc.
    Centrul de greutate sus la SUV-uri este un adevar ingineresc. Dar fetele conduc normal, nu sportiv. Totusi nu sunt incurca lume pe sosea.
    Toate cele patru familii locuiesc in Otopeni si vin pe DN1 zilnic in Bucuresti la serviciu si cu copiii la scoala si gradinita.
    Toate cele patru masini au motoare de 2,5 litri. Consumul de motorina mediu pe acest traseu este de 10-12 litri/100 km, avand in vedere ca de la Aeroport pana la Piata Presei nu-i niciun semafor.
    Reviziile sunt ceva mai scumpe decat la o masina de oras, spre dublu.
    De cand cele patru tinere doamne conduc SUV-uri, numai fiica mea a avut un accident cu Patfinder-ul. I-a taiat calea un taximetrist pe care l-a ajuns cu roata dreapta fata. Loganul s-a botit tare pe stanga fata. Costul cu reparatia Patfinder-ului a constat in verificarea geometriei, 75 de lei, nimic deosebit si retusarea vopselei jentii din tabla care s-a facut cu un spray, 25 lei, din care s-a consumat 5%. Taximetristul nu stiu cat a dat pe reparatii ca el a fost vinovat.

  5. In fine avem preferinte diferite. Sunt masini scumpe, dupa parerea mea si a bugetului meu :D. Dar in orice caz daca as avea bani de asa ceva (visez) nu as lua acest tip de masina. Nu vreau sa am polemici cu nimeni …fiecare are preferintele sale.

  6. Eu detin un Dodge Nitro. L-am achizitionat pentru raportul calitate pret si pentru ca in activitatea si pasiunile mele imi este necesar. Inteleg sa ai SUV doar daca iesi de pe asfalt. In rest, nu.

  7. Draga cititorule ce nu suporti suv-urileconduc un opel frontera.Motorizare 2.2 benzina. De ce? Pt ca asta mi-am dorit de mic. Ma uitam la eurosport si vedeam reclamele cu frontera si mi se parea o masina extraordinara. Acum am crescut si vad lucrurile altfel. Nu inteleg de unde pornirea asta ta impotriva SUV-urilor. Daca e sa vb de consum crede-ma pe cuvant ca nu depasesc 11% in oras si 8 afara. Nu inteleg de ce ar trebui sa fie interzise in oras.Nu toate sunt asa de mari cum ai impresia. Daca o masina are garda la sol mai mare nu inseamna ca ocupa mai mult spatiu decat tine pe sosea.Despre parcare: Sti ca un opel Frontera are amprenta la sol mai mica decat un BMW seria 5 sau decat un audi A6? . Dar oglinzile sunt mai mari si asta ajuta in procesul de parcare. Despre costuri de intretinere nu vb ca ma clasez mult sub modelele de mai sus. Mi-a placut si ce a spus domnul Ion. De ce am scris asta? Crede-ma ca nu toata lumea isi cumpara suv sa moara dujmanii de necaz. Cat despre oameni cu masini ce nu le pot intretine crede-ma ca astfel de oameni sunt posesori de toate clasele de masini(printre care si suv-ul) . Asta tine de un minim de educatie combinat cu un minim de simt practic . Din pacate nici educatia si nici simtul practic nu se predau la scoala. Iar in familie copii invata de la parinti printr-un simplu proces de imitatie. Si cum conduce tata cand isi duce odrasla la scoala asa va conduce si copilul. De ce ? Pt ca asa i se va parea ca e normal.

  8. Adevarul este ca acuma sigur voi merge sa imi vand ML-ul si imi cumpar Duster, doar pentru ca am un impozit de 22mil/an si un consum de 20l/100km intraurban. De ce? pentru ca Dacia consuma mai putin, piesele sunt mai ieftine si imi doresc o masina care sa arate ca o cutie de conserve pe roti. De fapt, Mercedes si Dacia sunt la fel, nu..?

  9. Si eu platesc 22 de milioane si tot 20 imi consuma, dar nu ocup 23 de metri cubi pe strada, nici nu ies direct pe doua benzi de pe stradute si nici nu ocup doua locuri de parcare. Nu ai inteles ideea articolului.

  10. Sunt de acord cu tine chiar daca si eu (mai bine spus tatal meu) am fost posesori de SUV (Audi Q7 mai exact). Sunt mai multe categorii de propietari de SUV premium in special. Prima este cea care cauta imagine/statut ! A doua este cea care a ramas cu cliseul ca un SUV e mai sigur ca orice masina. Altii sunt obezi si nu incap decat in SUV-uri…deci sunt de inteles supraponderalii. O alta categorie ar fi cea care frecventeaza zone montante si mai au si familie numeroasa sau prieteni pasionati de drumetii prin tara si strainatate. Din 100% posesori de SUV-uri, pot sa bag mana in foc ca doar 10 % din ei au iesit pe un drum mai greu cu ele (unii nici curiosi nu au fost sa le testeze pe offroad usor macar). Iar majoritatea le cara dupa ei prin oras (in special Bucuresti). Pt. ce ? Pt STATUT ? :)) Lumea cam stie pretul masinilor, asa ca nu e obligatoriu sa iti cumperi suv daca vrei imagine. Ar putea foarte bine sa aleaga o limuzina sau un coupe tot pe la acelasi pret ca tot de statut sunt si ele. In loc de Range Rover sa zic, sa cumpere un Jaguar XJ de ex. si are aceeasi imagine…chiar mai buna ca oricum o limuzina e mai rafinata ca un suv. E treaba lor pana la urma. Fiecare face ce vrea cu banii si viata lui dar sa nu ii deranjeze pe cei din jur. Dar se pare ca din ce in ce mai multi asta fac ! DERANJEAZA ! Bizoni sunt in orice marca si model existent pe piata. De la Rolls la Trabant.
    Eu am 23 de ani acum si conduc masina familiei. Am preferat mereu masinile medii sedan. Tata a avut masini destul de multe si le schimba cam la 5 ani. (o sa le pun in ordine cronologica sa zic asa.) Prima lui masina in tinerete a fost Renault 10 cumparata de bunicul meu care era tinichigiu pe atunci. A facut accident cu ea intr-o zi de iarna si i-a luat un Citroen 2CV. A urmat Opel Rekord Coupe. La urma dupa 1990 si-a cumparat singur masinile. A urmat Renault 19, Opel Ascona, Daewoo Espero automatic cu ABS (asa era pe atunci…era ceva sa ai ABS si cutie automata :)), Skoda Superb, Citroen Saxo, Ford Fiesta si Smart Fortwo in aceeasi perioada cu Skoda cumparate pe firma. In 2003 a ales un Citroen C5 tourer pe care la facut pe comanda pt. ca era confortabil si avea suspensie activa numai buna pt. drumurile proaste de la noi. BMW 320d Touring, dupa a ales pick-up-uri pt. ca avea nevoie la firma sa care materiale cu ele. Ford Ranger si VW Amarok. Si-a terminat treaba cu ele si le-a vandut. A spus ca e timpul sa ne achizitionam o masina premium si a ales un Mercedes R class de care am fost foarte multumiti. Peste trei ani a trebuit sa faca niste cheltuieli pe firma destul de mari pt. ca mergea treaba foarte bine si la sfarsit de an a ales sa schimbe R class cu un suv din curiozitate si ca erau la moda suv-urile atunci. Lui tata ii placea X5-ul foarte mult dar la testat si a vazut ca e foarte rigid asa ca a ales unul mai confortabil. A gasit o reducere al Audi si a ales un Q7 V6 3.0 TDI cu aprox 60 de mii aproape full. Masina practic ne-a oblogat intr-un fel sa o folosim pt. scopul ei si o data la doua saptamani ne-am propus sa faceam cate un drum ba pe la munete, ba pe la o manastire sau la un schit mai retras si asa am prins gustul drumetiilor catre zone mai greu accesibile. Am fost si in strainatate cu el pana in Norvegia. Deci noi am folosit Q7-ele in sesnul in care a fost el conceput si anume drum lung si offroad din cand in cand si la nevoie. Dar si asa, era prea mare pt. noi tinand cont ca suntem 3 si nu prea caram bagaje multe dupa noi. Am ales sa il vindem. Cum break si suv a avut, a decis sa incerce si un corssover. Initial era tentat sa aleaga un GLK. Eu i-am spus sa astepte ca apare noul crossover de la Porsche ( am fost fan de mic al acestui brand asa ca am o afinitate fata de marca si modelele pe care le produce ). Numai bine ca a aparut Macan si evident i l-am arata si i-a placut mai mult ca toate. Cum lucrurile la cei care desfasoara activitati cinstite pe teritoriul Romaniei nu mai merg asa bine din cauza situatiei economice nu tocmai bune, banii sunt din ce in ce mai putini si nu ne mai ajug acum de Macan. Am putea sa facem un leasing si sa il achitam lejer in 5 ani daca firma ar merge ca acum dar e riscant pt. ca nu se stie cum evolueaza lucrurile in timp si nu are rost sa riste. Iar previziunile noastre cu ,,pravalia” pusa pe picioare in 20 de ani sunt sumbre pt. viitor. Asa ca ne-am potolit. Momentan suntem in ‘stand by’ cu masina. Asteptam fiecare cate ceva. Mama e avocat si asteapta sa incaseze niste onoraii mari pe cateva procese cu despagubiri morale pe care le are de cateva luni pe rolul instantei. Odata incasati (un an/doi dureaza procesele) ar fi suficienti pt. Macan si intretinerea lui pe viata. Tata are de vandut o propietate mare in oras care a fost mostenita si nu ne mai este de folos iar cu banii respectivi cred ca ne-am incadra in categoria pe care ai mentionat-o mai sus in text si anume cu de 10 ori valoarea masinii in cont….nu chiar :)))….ne-am incadra in, de 5 ori valoarea Macan-ului (full facut pe comanda).Iar eu astept sa il conduc cat mai repede :).
    Un crossover pt. mine insemana o masina completa. Tine loc de ,,limuzina” hai sa zic una de clasa mare daca corssover-ul e premium, se descurca decent in offroad daca are si suspensii reglabile, un motor mai maricel V6 de ex in loc de 2.0, o face suficient de sportiva deci tine loc si de masina sport. E un fel de 3 in 1…sau 7 intr-unu’ :))) Acum am vazut ca break-urile sunt etichetate ca fiind niste dricuri, suv-urile masini de ‘ghertoi’, deci au mai ramas crossover-urile pe lista masinilor utile cu o imagine buna….
    Imi cer scuze pt. comentariul lung si plictisitor.

    ps. Nu uita ce mi-ai promis. TEST CU MACAN ! ! !

    TEXT CORECTAT 2 !…..am mai adaugat doua masini pe care am uitat sa le adaug mai sus.

  11. Salut!Io de felul meu is un tip econom spre zgircit,care mi-am cladit o mica afacere de la 0 lei incepind din 1994.In materie de masini conduceam un polo mic cu 2 usi si o autoutilitara,posesorii de SUV imi pareau a fi cocalari.Intimplarea face ca sa-i iau lui unu un Rexton SsangYong motor Mercedes de 2700,contravaloarea unor bani pe care nu-i mai scoteam de la om.Ce sa zici confort sporit spatiu mare, vizibilitate,dar si inconveniente consum mare,parca nu-i asa sprintena ca si polo care are 1,9 cilindree,taxe mari,intretinere mai scumpa etc.
    Imi pare ca-i intimidez pe altii,si nu-mi place asta,oamenii se uita diferit la mine (parerea mea).
    SUV urile nu sint pentru Romania,dar nici nu fiti rai cu taranii ce conducem mastodonti de 2 t,sintem si nevinovati printre ei.

  12. Am intrat pe site-ul asta in timp ce cautam informatii despre X6 sh. Nu am apartament propriu dar am bani sa-mi iau, deci imi permit si un X6 nou sau sh . Pe mine unul putin ma intereseaza ce cred altii despre mine . Pana acum am avut un Opel astra , dar vine o vreme cand te gandesti ca degeaba faci bani daca nu te bucuri de ei. La mine a intervenit dorinta de confort la drum lung cat si curiozitatea detinerii unei masini premium .Imi place foarte mult cum te simti la volan intr-un suv , pozitia de condus ridicata . M-as fi uitat la un suv de clasa mica , premium dar toate sunt urate foc .Am testat si un seria 5 din 2012 , o masina foarte reusita , dar in care stateam de parca dadeam cu fundul de asfalt .

    Haideti sa lasam frustrarile la o parte si sa evoluam un pic, nu trebuie sa fii posesor de suv ca sa fii idiot , am vazut destui bizoni cu renault clio logan etc care nu stiu sa tina banda intr-un sens giratoriu/

  13. te-ai gandit oare ca si tu ai o pasiune care pentu altii este….idioata sa zicem. Mie, personal, imi plac Masinile mari in general, mersul pe dealuri cu ele….

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.