EDITORIAL – Brașov – un oraș ținut ostatic de politicieni

Luni dimineață, ora 6 am. Brățara de la mână nu apucă să vibreze că mă trezesc singur. Dau drumul espressorului să se încălzească și deschid fereastra. De la balcon văd cum fierbe pădurea de la poalele Pietrei Craiului. Aburii se ridică de parcă ar fi dați pe repede înainte și cobor privirea cu un oftat satisfăcut. Toată grădina e acoperită de roua rece care face să râdă iarba și de acum știu că va fi o zi frumoasă.

Luni dimineață, ora 06:15 am. Abia acum mă trezesc de-adevăratelea din visul de mai devreme. Brățara nu apucă să vibreze pentru că o fac deja timpanele. Din stradă se aude un claxon. După alte 2 secunde îi urmează încă unul. Și apoi încă patru. E deja un scandal în toată regula. Peste ele se aude acum o sirenă și din megafon vocea polițistului. E nevoit să îl ”roage” pe un taximetrist să se pună în mișcare din intersecția pe care o blocase. Hai că începe bine… Mă duc la bucătărie să pornesc espressorul și deschid geamul… pe care îl închid la loc repede. Fecalele greu mirositoare îmi amintesc dragostea perversă a vecinilor mei pentru pisici. Mâncarea aruncată pe geam se transformă în ceva care nu e afecțiune adevărată. Ce să-i faci? Așa e în centru.

O să ziceți că sunt naiv că încă mai compar viața la Brașov cu cea de la București. Am ales singur acum 12 ani să vin aici pentru carieră și am lăsat în urmă o speranță de viață mai generoasă cu șapte ani (conform INS) adică liniște, aer, apă, nu doar mâncare bună. Pe alocuri am lăsat și libertatea și bucăți de sănătate. Nu mă plâng. Am câștigat la schimb o viață plină. Sunt deja un workaholic realizat și domesticit de metropolă. Mă enervez rar pe oraș, nu dau vina pe trafic și spăl riguros filtrele de aer din casă care adună noroi tot la câteva zile. Ce să faci… Așa e la București.

Dar chiar așa trebuie să fie?

Problema este că ne-am obișnuit prea ușor cu această idee. Că pentru a te realiza trebuie să renunți la ce e sănătos și să îți pui sănătatea, timpul și răbdarea pe tavă la București. Eu nu. Încă mai visez ca în viața aceasta să pot trăi după primul scenariu fără să renunț la carieră, prietenii și oportunitățile din marele oraș. Și știu că mulți dintre noi își doresc așa ceva. În țările civilizate se întâmplă deja de zeci de ani. Oamenii fac naveta chiar și 100 de kilometri pe zi sau mai mult către locul de muncă pentru ca apoi să revină seara acasă. Pentru asta s-au inventat autostrăzile.

Nu o să intru într-o discuție nesfârșită despre incompetența autorităților. Ne-o spun regulat Uniunea Europeană și FMI-ul apoi o recunosc pe rând toate guvernele. Că nu avem autostradă de la Brașov la București nu este așadar o chestiune de lipsă de bani. Pur și simplu politicienii recunosc că nu sunt în stare. Eu voi mări însă miza. În privința Brașovului cred că este mai grav de atât. Nu doar prostie ci și rea-voință, șantaj și trădare. Sunt cuvinte dure pe care sunt pregătit să le susțin.

Să ne uităm înapoi în timp la mini-vacanța de 1 Mai. Joi și vineri, apoi duminică s-a stat cu orele în coloană pe Valea Prahovei. Coloane întinse pe 20 de kilometri se văd tot mai des pentru că drumul spre munte este o bandă pe sens de la Comarnic în sus. Să cauți aerul bun de la Sinaia, Bușteni, Azuga, Predeal, Brașov și mai departe spre Ardeal este un calvar pe o singură bandă unde viteza medie este măcelărită de treceri de pietoni, șoferi lenți și gropi. O singură bandă pentru zeci de mii de mașini. Cealaltă variantă pe Cheia este imposibilă pentru cei cu copii mici ori dacă vrei să mergi spre Bran. Traseul e prea sinuos și ocolește cu zeci de kilometri.

Acum mutați scenariul spre litoral. Autostrada Soarelui te duce fără semafoare până la Năvodari. Mai ai la dispoziție și drumul vechi care e o plăcere iar dacă ocolești puțin pe la Vadu Oii, sigur mergi fără oprire. Să mai zic de drumurile pustii din Călărași, Ialomița? Să ne întoarcem apoi 180 de grade, spre Pitești. Și aici avem Autostrada 1 plus drumul național 7. La Craiova se ajunge așadar mai repede decât la Sinaia în weekend.

De ce e așa? Am o teorie.

Am urmărit șantierele de autostrăzi vreo opt ani. Am văzut șapte miniștri și mai multe șarje de directori puși politic pe la drumuri și autostrăzi. Apropo, și cei aflați acum la conducerea drumurilor au sau au avut dosare grele așa că sunt păpuși perfect dresate. Acești oameni trebuiau să se înceapă lucrul pe Cormanic – Brașov de două ori în ultimii cinci ani. Până acum trebuia chiar să fie gata. La un moment dat am avut și licitație și câștigători cu un proiect mai ieftin decât varianta inițială și care promitea tuneluri pe sub stațiuni. Superb! Brașov – București în 80 de minute. Viteza medie 120kmh ar fi însemnat că în loc de 50.000 de mașini ar fi putut urca sau coborî la munte chiar și 200.000 de automobile pe zi. Timp câștigat pentru șoferi, consumuri mai mici, poluare mai puțină, turism cu adevărat profitabil de la Sinaia până la Sighișoara. Și nici nu am deschis discuția despre mărfuri. Camioanele nu au acces pe DN1 în weekend că ar paraliza tot traficul.

Că autostrada e așadar o soluție profitabilă, care produce mai mult decât consumă, o știm. Că avem bani, o știm. Dar de ce nu se vrea cu premeditare?

Hai să vedem cine a stat cel mai mult la putere? De unde provin politicienii care au controlat Transporturile cel mai mult timp? Păi din județele care au acum acces la autostrăzi sau drumuri expres. Bacău, Constanța, Craiova, București. Chiar și actualul ministru clujean tergiversează autostrada Cormanic-Brașov. E mai preocupat să caute bani pentru autostrada de lângă Cluj. Ce să le spună alegătorilor pe la conferințele de presă? Că s-a apucat să le rezolve problema brașovenilor și celor de pe Valea Prahovei?

”Dai în calul care trage!”

Ce facem însă cu Brașovul? De zeci de ani județul meu e în primele care contribuie la bugetul de stat. Mai exact, peste 56% din banii strânși din taxe și impozite sunt luați de Guvern și împărțiți în alte județe mai sărace pe principiul solidarității. Care sunt județele ținute în perfuzii? Ați ghicit din nou. Cele din Sud și Moldova, adică exact cele care au acces la autostrăzi și drumuri rapide.

Chiar și strâns de gât și legat picioare, Brașovul s-a extins însă în zece ani cu vreo zece kilometri în toate direcțiile. Și nu doar cu blocuri și vile ci mai ales cu multe hale industriale. Ghimbav, Cristian, Săcele sunt deja ”de facto” cartiere ale orașului. Brașovul, așa ținut captiv ar fi în stare să aducă și mai mult doar cu o autostradă și un aeroport pentru care banii există de ani de zile. Mai puțin o aprobare de la București. Însă aprobările ca și libertatea nu se așteaptă ci se cer. Caut o voce pentru toate acestea. Sau mai multe. Ce zici?

Uite, eu am câteva idei. Fiecare să își caute parlamentarul pe care îl reprezintă și să îi ceară să facă interpelări săptămânale, să depună moțiuni și proiecte de orice vrea el câtă vreme se termină cu autostrada măsii de treabă. Ne mai trebuie o campanie sănătoasă de genul ”unitisalvam”, insistentă și cu metodă. Trebuie să fie atât de stresați de tărăboiul care vine de la brașoveni încât să facă ceva doar să ne înghită gura. Și dacă nu merge să mai facem câteva lucruri. Aștept idei și propuneri. Mă bag, susțin și scandez dacă e nevoie pentru orice idee care promite să dea roade.

Ultimele articole

Articole recomandate

96 Comments

  1. Buna George, sunt de acord cu ceea ce sustii tu si imi doresc autostrada si aeroport pentru brasoveni, ca sa nu mai fie nevoie sa ne lasam masina la rude sau in parcarea aeroportului cand zbori de pe Otopeni, dar sa nu uitam si pretul pe care il vom plati noi…. acela ca vom ajunge sa nu mai incapem in propriul oras…sa nu uitam ca noi ca brasoveni, de multe ori iarna nu mai putem urca in Poiana Brasov la ski cu copii, cu masina personala…

  2. Salut George. Mi-a placut mult articolul si din nou ai mare dreptate. Din pacate de-a lungul anilor, zona Bucurestiului a prosperat, multa lume s-a mutat in capitala pentru cariera, fabrici intregi si afaceri au fost mutate in capitala si asa mai departe. Este o discrepanta uriasa intre Bucuresti si restul oraselor mari din provincie sau chiar zone intregi din restul tarii. Iar pe deasupra la partea cu drumuri, interesele au fost cele care au determinat constructia sau neconstructia unor cioturi de autostrazi sau drumuri rapide.
    Multi o sa sara cu gura (de altfel unii te-au si apostrofat deja), dar asta este adevarul crud si crunt. Sudul si Moldova sunt la pamant, iar Ardealul cam tine tara asta in miscare + Bucurestiul, ca deh, aia e capitala. Ne putem uita la ponderea investitiilor si afacerilor staine, ne putem uita la aportul la buget al zonelor din Transilvania, iar discrepanta este mare fata de restul tarii. Iar sugrumarea de care spuneai tu in legatura cu Brasovul, este la nivelul intregului Ardeal. Daca Transilvania era candva sus, istoria tampita si conducatorii „minunati” au egalizat situatia, si nu prin ridicarea conditiilor din sud si est ci prin tragerea in jos a Ardealului.
    Si poate sunt si in sud si in Moldova oameni destepti si harnici si doritori de viata mai buna, numai ca oamenii sunt pana la urma de vina, ca tac si inghit. Iar pe deasupra lipsa de educatie si gradul de inapoiere din unele regiuni isi arata si o sa continue sa isi arate valoarea negativa.
    Este un banc/intrebare care suna cam asa: „Ce reprezinta Carpatii?” Raspunsul nu o sa il spun aici, ca iritarea va fi maxima.
    Cert este ca atata timp cat capitala va suge taxe si resurse din toata tara, dar de dat ceva inapoi mai greu sau deloc, decat rea vointa si incompetenta, nu va fi nimic concret si normal

  3. Salut George,
    Se pare ca problema aceasta a autostrazii Comarnic-Brasov incepe sa imparta lumea in doua tabere.
    Uite un rand de argumentatii pentru varianta ocolitoare Sibiu – Pitesti:
    http://www.biziday.ro/2015/05/14/a3-comarnic-brasov-autostrada-care-nu-ne-trebuie/

    Acum, din punct de vedere al bucuresteanului ce i-ar placea sa stea in Bv si sa faca naveta la Bucuresti la job, sustin cu toata inima varianta Comarnic-BV : mi-ar fi mult mai usor.
    Insa din pct de vedere a unuia ce a avut de-a face la un moment data cu transportul de marfuri, nu pot fi de-acord decat cu Sibiu – Pitesti (in textul de pe Biziday sunt aduse cateva argumente, le poti citi acolo, nu dau copy-paste). Astfel ca o autostrada de la BV la Sibiu ca apoi spre Bucuresti ar sustine mai bine cresterea economica din Brasov de care aminteai.

    Iti inteleg frustrarea (pentru ca o simt si eu de fiecare data cand am drum la Brasov sau in wk pe Valea Prahovei) insa mai intai de toate trebuie sa primeze avantajul economic, protectia fata de natura si abia apoi confortul personal.
    Incearca sa discuti si cu un transportator (ceva mai mare in piata) sa vezi si partea cealalta a baricadei, cu implicatiile de rigoare.

    Respectele mele!

    • Păi hai să vedem. Transporturi rutiere spre Vest din portul Constanța și zona de Sud? Tu crezi că face sens Pitești-Sibiu. Eu o să îți spun însă că nu vei rezolva niciodată o problemă de transporturi de marfă cu o autostradă acolo. Dacă Portul Constanța va fi preluat de Rotterdam cum se anunță și va crește volumul transporturilor spre Vest, nici două autostrăzi prin munți nu ne rezolvă problema. Marile transporturi trebuie făcute pe Dunăre și feroviar. Inclusiv cele de camioane care trebuie urcate pe vagoane RO-LA. Transportul de marfă cu camioanele e utilă doar pentru companii mici și medii. Marii producători ca Dacia, rafinăriile, transporturi, cherestea au nevoie de trenuri și barje.
      Și atunci de ce aș mai argumenta autostrada spre Brașov? Pentru cea de-a doua bandă și ritmul nonstop. Ritmul pe DN1 e impus acum de câte un șofer lent (mai ales iarna) apoi limitat și mai mult de o groapă pe drum și se blochează la prima trecere de pietoni din Comarnic. Autostrada despre care vorbesc eu trebuie să lege Brașovul și de Sibiu și de București. Acum Brașovul e o stațiune unde se ajunge foarte greu din toate direcțiile. Câte întâlniri de business poți avea într-o zi dacă vii de la Brașov la București și vrei să revii seara acasă? Una sau două. Așa că vei consuma bani și timp dublu de fiecare dată. Dacă faci 1,5 ore la dus, poți pleca la 7 și să revii la 6 acasă după o zi de 8 ore pline. Autostrăzile sunt despre mobilitatea oamenilor în primul rând și abia apoi a mărfurilor companiilor mici și mijlocii. Cum ar fi să primești lapte proaspăt zilnic de la Brașov. Sau pâine cu cartofi? Și nu doar în două-trei locuri, puține și scumpe. O autostradă ar da oportunități comunităților și companiilor. Dar mai bine mă opresc. Vorbesc ca un politician deja.

  4. De acord cu articolul, in plus as extrapola: Romania e o tara tinuta in loc de politicieni, e nevoie doar sa faci un drum cu masina Budapesta-Bucuresti sa te convingi ca la noi nu e chiar ca in Vest. Legat de autostrazi mie personal mi-ar fi foarte utila autostrada Nadlac – Sibiu – Bucuresti dar cred ca trebuie unite toate zonele tarii printr-o retea de drumuri rapide. Toate sunt importante pt dezvoltare economica, trebuie sa existe o minima prioritizare dar niciodata o competitie.
    Legat de poluarea din Bucuresti cred ca este o problema faptul ca autostrazile vin prea aproape de oras aducand cu ele poluarea generata de masinile care doar tranziteaza.

  5. Pentru o anumita categorie de Oameni este ok un asa numit mall, atata timp cat este aproape in afara orasului.
    Este din cate stiu in plan transofrmarea Muresenilor in zona pietonala, numai ca unii din lideri vor sa faca accesul spre Schei pe Dupa Ziduri (ceea ce ar insemna distrugerea superbei zone).

  6. Asta e o parere subiectiva influentata de faptul ca ai interes sa existe aceasta autostrada. Eu cred ca autostrada Sibiu-Pitesti este necesara pt dezvoltarea economica a acestei tari, iar Brasov-Ploiesti e doar pt a se plimba oamenii la Brasov-Sinaia in week-end. Sunt de acord cu tine ca politicienii fac autostrazi unde vor ei, dar e bine sa vedem interesul general si nu doar cel zonal si conjunctural al celor ce trebuie sa ajunga la Brasov sau Sinaia de la Bucuresti. Brasovul trebuie legat de Sibiu si de Vest si apoi sa ne gandim sa il legam de Bucuresti. Ce zici?

    • Mergând pe logica asta, vom lăsa brașovenii să cotizeze în continuare mai mult decât dublu față de cât se întoarce la ei în județ. Și asta doar pentru că am ales să le oferim de 25 de ani prioritate altora. Ce randament a dat logica asta până acum?

    • Ba nu face sens acea părere ”articulată”. Dacă tu vezi doar ski, înseamnă că nu ai mers niciodată în coloană marțea prin Bușteni și Sinaia spre Brașov. Cine ar vrea să facă business într-un oraș în care se ajunge doar cu mașina dacă trebuie să conducă cel puțin 3 ore doar la dus, când nu e aglomerație?

  7. Salut George,
    Sunt brasovean nascut la Brasov, plimbat si prin Bucuresti vreo 3 ani. Ordinea este: 1. Nu numai ca nu mai tragi in calul care trage, dar ii si hranesti dupa munca, ca sa poata trage si mai bine maine. 2. Sanctionezi in schimb pasivitatea si lenea, lucru inexistent acum. 3. Punctele 1 si 2 nu se vor realiza decat dupa igienizarea clasei sociale si politice romanesti. A arunca vina numai pe politica este o eroare. Pentru ca politicienii actuali provin dintre noi si tocmai pasivitatea, lipsa de informare si naivitatea noastra i-a propulsat pe multi acolo. Chiar si oamenii credibili sfarsesc repede in mediocritate, odata introdusi intr-un sistem necredibil – afirmatie experientiala. Concluzia mea: rabdare…doar sunt un roman ardelean:)

  8. Te-ai documentat macar inainte sa scrii postul asta?
    Te intreb pentru ca in primul rand calitatea aerului intr-un procent destul de mare al Bucurestiului este sub cel al Brasovului cu un nivel de calitate, in al doilea rand conform statisticilor facute pe zgomot multe zone din Brasov depasesc zgomutul produs in multe cartiere din Bucuresti.

    Zona in care locuiesc din Bucuresti are nivelul zgomotului si calitatea aerului mai buna decat intreg Brasovul.

    Si ai grija ce-ti doresti. Datorita reliefului zonei Brasovul are probleme cu calitatea aerului si zgomotului, gandeste-te ce probleme va avea daca va creste industria, traficul si populatia.

    Iar comparatia unui oras cu o populatie de 1.8 milioane de oameni care este tranzitat de inca 1 milion zilnic, cu un oras de 0.2 este aberanta.

    • Omar, m-am documentat jumătate din carieră. Poate ești tu atât de norocos încât ai prins un apartament în pădurea Băneasa ori la Stejarii. Acolo unde s-au dat autorizații interesante de construcții. Ești un fericit. În rest, renunță la condescendență. Mi-e ușor să scot date de calitatea aerului dar nu îmi e necesar decât un weekend ca să fac o comparație. Mașină spălată ieri, azi e plină de praf în București.

  9. Salut, eu sunt din Cluj si sincer zic ca e nevoie de autostrada Bucuresti-Brasov. Am de cateva ori pe an drum in Bucuresti si tot varianta Brasov o prefer fiindca, cu toate altii ma contrazic, e mai rapida exact pe motivul ca nu e trafic greu ca pe valea oltului. Plus ca sansele unui eveniment neplacut sunt mult mai mici.
    La fel se intampla si in Cluj.
    Banii pleaca spre alte zone si sincer va dau un exemplu oarcum recent. Am facut 5 ore pana in Bucuresti pe varianta Brasov si fac 3 ore pana in vama Bors. Ajung mai repede la Bucuresti decat la Budapesta (care e mai aproape) si ungurii mai au si vreo 230 km de autostrada. Da, e neaparata nevoie si de Cluj-Bors, dar la fel si aici ca la Brasov …tot oras tinut ostatic, iar ce e si mai frustrant e ca 50% din lucrari s-au facut.

  10. Cine face business merge cu avionul si ar vrea sa vina din UE cu tirul sa incarce ceva si sa il vanda in vest, ce business grozav fac bucurestenii la brasov? Mercedes a deschis fabrici la noi unde exista autostrada cu vestul. Investitiile in automotive si IT ar creste daca Brasov se leaga cu Sibiu. Faptul ca taxele nu revin Brasovenilor e o alta problema. Autostrada ar costa 8 miliarde si nu se face doar in jud Brasov ci si in Prahova… Dupa cum zici tu, de ce ar plati prahovenii pt autostrada brasovenilor? Hai sa ne uitam la binele Romaniei si sa nu ne limitam la cei care fac 3 ore pana la Brasov intr-o miercuri. E doar o problema de prioritizare, ar fi bine sa mergem pe autostrazi. Politicul e una si prioritatea cu care avem nevoie de acesta autostrada e alta. Iti recomand sa citesti argumentele de pe biziday

    • Am citit tot articolul. E ușor să argumentezi în ambele direcții și pot da dreptate în privința costurilor. De altfel autostrada nu trebuia să coste inițial mai mult de un miliard. Rentează la un miliard?

  11. Că există rea voinţă faţă de Braşov mi se pare evident. Primul primar de după Revoluţie Adrian Moruzzi a promis aeroport la Brasov şi a facut demersuri pentru asta. Au trecut mai bine de 25 de ani si nu am reusit sa facem aeroport???? Sa fim seriosi, nu s-a vrut. Daca se face aeroport la Bv si daca se permite sa fie international, atunci si traficul de pe DN1 între Bucuresti si Bv va fi mai liber. Si da, mai degraba cred ca sunt benefice autostrazile catre vest, sau venind dinspre vest catre est. Vreti mostra de incapacitate si rea vointa? Iete Bechtel, care trebuia sa termine autostrada Braşov Bors inca din 2013… Si atunci, ar fi fost motivaţie si pentru Brasov -Bucuresti.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.