EDITORIAL – Brașov – un oraș ținut ostatic de politicieni

Luni dimineață, ora 6 am. Brățara de la mână nu apucă să vibreze că mă trezesc singur. Dau drumul espressorului să se încălzească și deschid fereastra. De la balcon văd cum fierbe pădurea de la poalele Pietrei Craiului. Aburii se ridică de parcă ar fi dați pe repede înainte și cobor privirea cu un oftat satisfăcut. Toată grădina e acoperită de roua rece care face să râdă iarba și de acum știu că va fi o zi frumoasă.

Luni dimineață, ora 06:15 am. Abia acum mă trezesc de-adevăratelea din visul de mai devreme. Brățara nu apucă să vibreze pentru că o fac deja timpanele. Din stradă se aude un claxon. După alte 2 secunde îi urmează încă unul. Și apoi încă patru. E deja un scandal în toată regula. Peste ele se aude acum o sirenă și din megafon vocea polițistului. E nevoit să îl ”roage” pe un taximetrist să se pună în mișcare din intersecția pe care o blocase. Hai că începe bine… Mă duc la bucătărie să pornesc espressorul și deschid geamul… pe care îl închid la loc repede. Fecalele greu mirositoare îmi amintesc dragostea perversă a vecinilor mei pentru pisici. Mâncarea aruncată pe geam se transformă în ceva care nu e afecțiune adevărată. Ce să-i faci? Așa e în centru.

O să ziceți că sunt naiv că încă mai compar viața la Brașov cu cea de la București. Am ales singur acum 12 ani să vin aici pentru carieră și am lăsat în urmă o speranță de viață mai generoasă cu șapte ani (conform INS) adică liniște, aer, apă, nu doar mâncare bună. Pe alocuri am lăsat și libertatea și bucăți de sănătate. Nu mă plâng. Am câștigat la schimb o viață plină. Sunt deja un workaholic realizat și domesticit de metropolă. Mă enervez rar pe oraș, nu dau vina pe trafic și spăl riguros filtrele de aer din casă care adună noroi tot la câteva zile. Ce să faci… Așa e la București.

Dar chiar așa trebuie să fie?

Problema este că ne-am obișnuit prea ușor cu această idee. Că pentru a te realiza trebuie să renunți la ce e sănătos și să îți pui sănătatea, timpul și răbdarea pe tavă la București. Eu nu. Încă mai visez ca în viața aceasta să pot trăi după primul scenariu fără să renunț la carieră, prietenii și oportunitățile din marele oraș. Și știu că mulți dintre noi își doresc așa ceva. În țările civilizate se întâmplă deja de zeci de ani. Oamenii fac naveta chiar și 100 de kilometri pe zi sau mai mult către locul de muncă pentru ca apoi să revină seara acasă. Pentru asta s-au inventat autostrăzile.

Nu o să intru într-o discuție nesfârșită despre incompetența autorităților. Ne-o spun regulat Uniunea Europeană și FMI-ul apoi o recunosc pe rând toate guvernele. Că nu avem autostradă de la Brașov la București nu este așadar o chestiune de lipsă de bani. Pur și simplu politicienii recunosc că nu sunt în stare. Eu voi mări însă miza. În privința Brașovului cred că este mai grav de atât. Nu doar prostie ci și rea-voință, șantaj și trădare. Sunt cuvinte dure pe care sunt pregătit să le susțin.

Să ne uităm înapoi în timp la mini-vacanța de 1 Mai. Joi și vineri, apoi duminică s-a stat cu orele în coloană pe Valea Prahovei. Coloane întinse pe 20 de kilometri se văd tot mai des pentru că drumul spre munte este o bandă pe sens de la Comarnic în sus. Să cauți aerul bun de la Sinaia, Bușteni, Azuga, Predeal, Brașov și mai departe spre Ardeal este un calvar pe o singură bandă unde viteza medie este măcelărită de treceri de pietoni, șoferi lenți și gropi. O singură bandă pentru zeci de mii de mașini. Cealaltă variantă pe Cheia este imposibilă pentru cei cu copii mici ori dacă vrei să mergi spre Bran. Traseul e prea sinuos și ocolește cu zeci de kilometri.

Acum mutați scenariul spre litoral. Autostrada Soarelui te duce fără semafoare până la Năvodari. Mai ai la dispoziție și drumul vechi care e o plăcere iar dacă ocolești puțin pe la Vadu Oii, sigur mergi fără oprire. Să mai zic de drumurile pustii din Călărași, Ialomița? Să ne întoarcem apoi 180 de grade, spre Pitești. Și aici avem Autostrada 1 plus drumul național 7. La Craiova se ajunge așadar mai repede decât la Sinaia în weekend.

De ce e așa? Am o teorie.

Am urmărit șantierele de autostrăzi vreo opt ani. Am văzut șapte miniștri și mai multe șarje de directori puși politic pe la drumuri și autostrăzi. Apropo, și cei aflați acum la conducerea drumurilor au sau au avut dosare grele așa că sunt păpuși perfect dresate. Acești oameni trebuiau să se înceapă lucrul pe Cormanic – Brașov de două ori în ultimii cinci ani. Până acum trebuia chiar să fie gata. La un moment dat am avut și licitație și câștigători cu un proiect mai ieftin decât varianta inițială și care promitea tuneluri pe sub stațiuni. Superb! Brașov – București în 80 de minute. Viteza medie 120kmh ar fi însemnat că în loc de 50.000 de mașini ar fi putut urca sau coborî la munte chiar și 200.000 de automobile pe zi. Timp câștigat pentru șoferi, consumuri mai mici, poluare mai puțină, turism cu adevărat profitabil de la Sinaia până la Sighișoara. Și nici nu am deschis discuția despre mărfuri. Camioanele nu au acces pe DN1 în weekend că ar paraliza tot traficul.

Că autostrada e așadar o soluție profitabilă, care produce mai mult decât consumă, o știm. Că avem bani, o știm. Dar de ce nu se vrea cu premeditare?

Hai să vedem cine a stat cel mai mult la putere? De unde provin politicienii care au controlat Transporturile cel mai mult timp? Păi din județele care au acum acces la autostrăzi sau drumuri expres. Bacău, Constanța, Craiova, București. Chiar și actualul ministru clujean tergiversează autostrada Cormanic-Brașov. E mai preocupat să caute bani pentru autostrada de lângă Cluj. Ce să le spună alegătorilor pe la conferințele de presă? Că s-a apucat să le rezolve problema brașovenilor și celor de pe Valea Prahovei?

”Dai în calul care trage!”

Ce facem însă cu Brașovul? De zeci de ani județul meu e în primele care contribuie la bugetul de stat. Mai exact, peste 56% din banii strânși din taxe și impozite sunt luați de Guvern și împărțiți în alte județe mai sărace pe principiul solidarității. Care sunt județele ținute în perfuzii? Ați ghicit din nou. Cele din Sud și Moldova, adică exact cele care au acces la autostrăzi și drumuri rapide.

Chiar și strâns de gât și legat picioare, Brașovul s-a extins însă în zece ani cu vreo zece kilometri în toate direcțiile. Și nu doar cu blocuri și vile ci mai ales cu multe hale industriale. Ghimbav, Cristian, Săcele sunt deja ”de facto” cartiere ale orașului. Brașovul, așa ținut captiv ar fi în stare să aducă și mai mult doar cu o autostradă și un aeroport pentru care banii există de ani de zile. Mai puțin o aprobare de la București. Însă aprobările ca și libertatea nu se așteaptă ci se cer. Caut o voce pentru toate acestea. Sau mai multe. Ce zici?

Uite, eu am câteva idei. Fiecare să își caute parlamentarul pe care îl reprezintă și să îi ceară să facă interpelări săptămânale, să depună moțiuni și proiecte de orice vrea el câtă vreme se termină cu autostrada măsii de treabă. Ne mai trebuie o campanie sănătoasă de genul ”unitisalvam”, insistentă și cu metodă. Trebuie să fie atât de stresați de tărăboiul care vine de la brașoveni încât să facă ceva doar să ne înghită gura. Și dacă nu merge să mai facem câteva lucruri. Aștept idei și propuneri. Mă bag, susțin și scandez dacă e nevoie pentru orice idee care promite să dea roade.

Ultimele articole

Articole recomandate

96 Comments

  1. Din cate stiu eu, spre vest, autostrada e doar pana la Pitesti. A inceput destul de recent sa se discute de o autostrada/drum expres prin Slatina si Craiova.
    Jumatatea de centura a Craiovei e departe de standardele de drum expres ca sa nu mai vorbim de autostrada. Ca sa nu mai vorbim de podul de peste Olt de la Slatina care are nevoie de reparatii capitale de 10 ani. Daca se inchide podul cea mai apropiata ruta alternativa e la vre-o 40 km…
    Infrastructura in toată tara e praf nu numai in Brasov. Singura zona favorizat e Clujul.

  2. Intai trebuie terminat Sibiu Pitesti. Trebuie intai legat Arad de Constanta.
    Ar trebui si o centura a Bucurestiului, autostrada cu 3 benzi pe sens.
    Apoi, o autostrada prin Moldova.
    Si poate dupa astea, Brasov – Bucuresti.

    Si , mai ales , sa fie facuta din fonduri europene , nu din furaciuni PPP si sa coste de 5 ori mai mult decat trebuie

    Cat despre cine e la putere (olteni , molodveni, ardeleni)… au cam fost de toti dar nu e nicio diferenta , toti au facut parte din aceeasi categorie si i-a legat pe toti un singur lucru : hotia.

  3. Salut George. Eu sunt din Rm Valcea. Un orasel micut cu foarte putine locuri de munca si mereu in santier de cativa ani buni. Bine….in urmatrorii 3 ani o sa se termine si cu santierele si va arata a oras modern. Dar din pacate nu prea ai ce face in el daca nu ai o afacere deja inceputa prin 90 fara concurenta de preferat sau nu ai o profesie liberala. Nu merge nimic. Eu nu ma plang. Tata e om de afaceri din 1992 iar mama avocat. Multumim lui Dumnezeu, suntem cu mult peste clasa de mijloc ca venituri si situatie materiala. Dar si asa parca ne e greu. Banii vin greu si cu multa munca si stres. La Bucuresti e altceva. E altfel. Parca totul merge mai bine si mai lin. In proincie in general tragi de oameni sa iti dea ceva sau sa ii convingi sa cumpere de la tine. De aia toti vor sa vina in Bucuresti. Ma intreb daca peste 100 de ani o sa mai ramana cineva in provincie…cred ca nimeni. Eu am 24 de ani si sunt invatat si obisnuit cu locuri linistite. Nu imi place agitatia. Nu cred ca m-as obisnuii in capitala niciodata. Si sa fi avut o situatie grea asa cum au majoritatea provincialilor si nu numai, nu as fi plecat in Bucuresti. Imi place cel mult o saptamana dupa care vreau acasa. Iubesc Brasov-ul si Timisoara. Consider ca sunt cele mai frumoase orase din tara. Autostrada Bcuresti – Brasov trebuie urgent facuta. Sigur…daca cei din Bucursti ar mai frecventa si alte locuri in Romania nu numai Valea Prahovei, nu ar mai fi asa aglomerat drumul acela. Dar cine sunt eu sa ii judec pana la urma si sa le spun unde sa se duca. E mai apropae de ei si ii inteleg ca in timul liber foarte scurt pe care il au, se mai delecteaza cu un aer curat de munte si isi mai spala ochii. Sa vezi numai masini, blocuri si agitatie inebunesti. Daca ar fi sa ma mut din Valcea, as alege Timisoara sau Brasov. Avantajul la Brasov este ca au multe zone frumoase in jur. Fagaras, Rasnov, Sacele, Predea, Poiana Brasov , Viscri etc. Timisoara duce lipsa de munte in preajma dar e frumos el ca oras. Poate mai frumos ca Brasov.
    Sunt totusi curios daca ai mai pleca din Bucuresti dupa ce zici ca te-ai obisnuit. Sa zicem ca nu ai mai avea nevoie de bani. Ai fi multimilionar. Te-ai mai intoarce in orasul natal ? Sau lasa-ma sa ghicesc. Ti-ai face vila la Snagov ca toti miliardarii numai sa fi mai aproape de Bucuresti :))

  4. Nu vrei sa faci comparatie intre orase si totusi faci. Vad ca repeti ideea sumelor cotizate de bv comparativ cu alte orase. Astept sa demontezi utilitatea autostrazii catre Constant, ca doar e un judet sarac care nu cotizeaza cat bv.
    Eu sunt din ct, locuiesc in buc si m-as intoarce oricand acolo daca ar exista oportunitatile din Bucuresti.
    Ca sa nu o mai lungesc, am o propunere ptr tine si ptr toti cei care urmaresc aceasta discutie. Ce ar fi daca, nu te-ai / ne-am limita la discutia referitoare la infrastructura ( subliniez a ne limita)? Poate ar tb ca guvernul romaniei impreuna cu autoritatile locale sa incurajeze dezvoltarea unor poli regionali, bv, cj, ct, tm, iasi, etc. S-a mai vb despre asta dar fara rezultate. Si mai tb ceva, fara de care o astfel de strategie este de nerealizat: schimbarea generatiei care ne conduce. Trebuie sa mai moara o generatie sau chiar doua pana vom putea avea in ro ceea ce ne dorim.
    Moise Guran zice bine ce zice in articolul ala. Este vb de prioritizare. Asa faci si tu cu bugetul rau atunci cand nu ai bani ptr toate.
    Imi cer scuze ptr prescurtari si orice alta greseala. E greu de pe telefon…

  5. Acum doua-trei zile am gândit toate astea ca răspuns la articolul unuia dintre colaboratorii lui Moise Guran. Mulțumesc pentru ca ai pus toate aceste idei intr-un text. De completat la acel articol referitor la parțiala utilitate a A3 București-Ploiești este ca autostrada încă nu e terminată si atunci nu-si face sens pentru toată lumea acel ocol pe centura capitalei.

  6. @GTR PRO Da, dar aceleasi probleme se regasesc si in Capitala… Pentru o perioada destul de lunga, regia de transport nu a avut cartele de calatorie de vanzare, in ce tara s-a mai intamplat asa ceva (excluzandu-le pe cele din Africa si tarile subdezvoltate din Asia, bineinteles…)?

  7. Ma intristeaza mai rau faptul ca se discuta despre niste autostrazi pe distante infime… Autostrazi la care trebuie sa dai zoom maxim pe Google Maps, ca sa le poti vedea. In fine, unii ar spune ca e vina noastra, a celor care voteaza, ca ne multumic cu putin. Problema reala e ca noi nu primim nici macar acel „putin”. Si aici deja nu ma mai refer doar la infrastructura tarii, ci si la economie, siguranta. Desi nu este demna de secolul XXI, singura solutie ar fi o alta revolutie, dar nu sponsorizata politic precum cea din ’89 unde au murit foarte multi oameni nevinovati (mai putin doi dintre ei). De data asta sa moara cine trebuie. „Fara violenta” nu se va rezolva nimic. Poate ca e cam drastica gandirea mea, dar poporul este singurul care mai poate face ceva, nu trebuie sa mai asteptam ajutoare de la altii.

  8. Salut George… Sunt din Brasov, si raportat la aeroport…sunt multe chestii de spus. Nu ne mai trebuie autostrada de la Bucuresti-Brasov. Ne este buna si cea de la Sibiu la Brasov, si suntem ok din toate punctele de vedere…aeroportul..etc. Politicienii de la Bucursti au sters Brasovul de pe lista lor de subventii si proiecte importante, inca din vremea lu Ceasca. Ne lasa sa murim incet incet…doar de dragul Bucurestiului de a fii marea Capitala…si uita ca tara asta este tinuta de asa zisa „provincie”…

  9. Salut George,
    Hai sa imi dau si eu cu parerea. Amandoi suntem Brasoveni. Problema insa este alta si anume prostia omeneasca. Toata lumea a vrut sa inlocuiasca puterea ocupata de PDL cu „noul PDL” … adica aceeasi oameni … nu s-a schimbat absolut nimic. Mai mult decat atat am inceput sa facem asa numita dreptate. Corect. Si eu sunt deacord ca cei care fura sa fie pedepsiti … dar astia care fura si sunt pedepsiti sunt defapt magnatii care aduc cei mai multi bani la buget. Pe nicolae l-au inchis … asadar toate terrenurile pe care este el proprietar sunt in litigiu. Nu se poate face nimic pe ele pana acest om nu este eliberat (vezi Icim, Stadionu Olimpic din Astra – care e doar schelet si atat). La fel si cu terenurile pe care este proprietar Nastase, unul din motivul pentru care autostrada Buc-Bv nu se va face niciodata (sunt terenuri in litigiu), vezi aeroportul Ghimbav care este in posesea Avicola (vandut de PDL in 2006 parca). Acestia au avut o intelegere cu cei de la PDL ca vor ceda terenul in favoarea statului cu conditia ca pe acesta sa fie un aeroport pana in 2016. Ei bine banii au fost spalati si ca atare terenul este iar in proprietate Avicola. Deci nu se va mai finaliza nimic deocamdata (teren in litigiu). Magnificul Cora (platforma Hidromecanica – uzina daramata toata) este in litigiu de 5 ani. Ca atare investitotul si-a luat jucariile si a plecat. Terenul este leagan pentru ciori acuma. Problema este ca noi nu avem clasa politica … suntem reprezentati de un „profesor analfabet” care a dat in strada 80 de batrani pentru a vinde azilul din sibiu unui prieten de familie … care dupaia se spanzura (director firma de transport).

    Si in final iti dau dreptate George … la nivel inalt sunt interese care vor sa tina Brasovul cat mai departe.

    O zi buna!

    „Cel mai puternic argument impotriva democratiei este o conversatie de 5 minute cu alegatorul mediu” – Winston Churchill.

  10. Salutare, si eu sunt din Brasov si am si eu aceste framatari…avand in vedere ca esti o persoana publica si ai colegi care au invitati tot felul de ministri, ai putea sa le propui un proiect prin care sa-l cheme pe primul ministru indiferent de cine va fii acesta la o emisiune saptamanala la care trebuie sa ne arate care este stadiul diferitelor proiecte…se poate incepe cu acest proiect si sa nu renuntati pana nu se pun lucrurile in miscare…….daca ai reusi sa faci asta ai avea sigur si sustinerea oamenilor…lucrurile se pot face destul de simplu dar problema apare in momentul in care si aceasta televiziune este undeva controlata politic/financiar………..daca nu vrea sa vina la aceasta emisiune trebuie doar sa anunti si va pierde toata imaginea pe care se tot chinuie sa o construiasca( nu cred ca va avea curaj sa refuze)

  11. ….sau daca nu are timp sa vina la tv avand in vedere ca are o pagina oficiala de fb ai putea sa faci treaba asta pe pagina de socializare….ai avea cateva milioane de cititori daca reusesti lucrul asta

  12. Fara suparare,dar intai Sibiu-Pitesti si centura Bucurestiului la nivel de autostrada.
    Apoi autostrada care sa lege cumva Moldova de restul tarii.
    Si doar apoi Bucuresti Brasov si nu in PPP si alte formule patentate de furt ci fonduri europene.
    In plus , pt Bucuresti Brasov , ar trebui si o legatura pe cale ferata bine pusa la punct. Asta ar rezolva o mare parte din problema traficului.

  13. Sa nu exageram cu Craiova. E un chin sa ajungi de la Pitesti la Craiova vineri seara. Mereu se lasa cu accidente, mai nou o tona de radare si evident multi soferi foarte foarte lenti. Avantaj sau dezavantaj ca nu trecem printr-o zona turistica, insa drumul tot se face in 3-4 ore de voie desi sunt numai 220 de km de campie.
    Centura Craiovei nu e la nivel de autostrada, e o centura cu 2 benzi latita, insa nu serveste foarte mult craiovenilor.
    Sa nu exageram si cu diferentele intre moldoveni, olteni, bucuresteni sau mai stiu eu ce alt oras. M-am adaptat usor in Bucuresti, nu e mare diferenta si nu consider ca vreo ceata e mai tare ca alta. Sunt nesimtiti peste tot, chiar si in Ardeal. Si la fel sunt oameni extraordinari, chiar si in Bucuresti. Suntem toti oameni, fratilor!
    Ca ultima idee, o tara fara cel putin 4 autostrazi distincte care sa o taie in lung si in lat nu se poate. Ne vor lua altii inainte sau vor veni altii sa ne conduca.
    Vad o singura solutie pentru toate problemele tarii: depolitizarea institutiilor. Oamenii care se ocupa cu managementul tarii ar trebui sa fie numiti pe merit, sa aiba functia mai mult de 4 ani si sa conduca asa cum se face la o corporatie: ai randament, ramai, nu ai, LA REVEDERE!

  14. Draga George, m-ai uns la suflet cu articolul tau ! La fel ca si tine, am senzația ca orașul nostru este un ghimpe pt alții … Cu siguranță sunt interesele cuiva … Sa fim serioș ! E trist, pt ca orășelul asta s-ar putea dezvolta enorm, mai ales ca multi investitori străini ar fi venit aici, dar …fara infrastructura nimeni nu se complica !!! Totuși, suntem oameni gospodari si încercam sa supraviețuim si așa !!!

    Toate bune !!!

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.