Categorie: iLike IT

Editorial – Black Friday românesc. Adică ”work in progress”!

La ora la care scriu numărăm minutele până se încheie weekend-ul de Black Friday românesc. O să scriu cu sângele cald dar cu mintea limpede, așa cum văd eu evenimentul de pe cele trei baricade.

Black Friday romanesc

1. Presa.
Sunt jurnalistul care susține cel mai puternic acest fenomen la al cărui import am pus umărul. În timp ce bulgarii, ungurii sau moldovenii habar nu au care e treaba cu Black Friday, noi avem deja o tradiție încă din 2010. Ca și la internet, suntem și aici cu un pas în față. Mă mândresc că am în spate cel mai puternic organism de media de la noi care mi-a îmbrățișat ideea și a transformat-o în ceva de clasă PRO. Toate celelalte televiziuni, radiouri și site-uri au intrat în horă. Și asta e bine. Black Friday face spectacol și asta e o știre dar e eu cred că e și mai mult.

2. Comercianții.
Vorbesc constant de ani de zile cu toți comercianții importanți din piață despre felul în care își croiesc această campanie. Le-am ascultat vocea cu încredere și știu că își doresc și ei aceeași evoluție pe care o cerem cu toții. Evident, nu fără profit. Am pus presiune pe toți și i-am susținut echilibrat pe toți. E important ca reducerile să fie adevărate, să existe stocuri suficiente iar site-urile să meargă. Am făcut și unele greșeli pe drum dar fiecare a învățat ceva din această comunicare. Unii sunt mai buni azi decât anul trecut. Mai există însă destui care vin lent din urmă. Cursa are etapă și anul viitor așa că îi încurajez pe fiecare să o facă și mai bine.

3. Publicul/Clienții.
Unul dintre clienții ahtiați după clipir sunt și eu. Am făcut cumpărături mari de Black Friday și am vânat prețuri bune la tot ce mă interesa. Nu am nici un secret. Pur și simplu mi-am făcut temele și am acționat rapid când s-a deschis campania. Am văzut unde s-a redus bine și unde nu. Sunt unul dintre cei peste un milion de români care au cheltuit în total peste 55 de milioane de euro. Cei mai mulți ne-au povestit că au pus mâna pe un telefon, o tabletă sau un televizor la prețuri bune. Am citit însă și sute de mesaje de la oameni nemulțumiți. Unii aveau dreptate, alții nu.

Hai să vedem ce a fost bine și ce nu.

Bine:
– am avut mai multe magazine în campanie ca niciodată din aproape toate domeniile. Cred că la anul vom avea și hipermaket-uri nu doar poante (reușite) cu cartofi de ”Blec Fraidei”
– mai multe produse în ofertă ca niciodată; fiecare a găsit ceva din fiecare tip de produs și pe fiecare palier de produs. De la televizoare de 600 de lei la unele de 16.000 spre exemplu.
– stocuri mai mari la fiecare produs. Desigur nu au ajuns 1.000 de tablete de 99 de lei dar nu au fost 100, 200 ca alte produse anul trecut. Dacă până la prânz, de Black Friday 2012 nu mai găseai mare lucru, acum unele produse au avut stoc suficient pentru tot weekend-ul.
– site-uri care au rezistat. În afară de pene scurte, totul a mers. Nu pun la socoteală site-urile afacerilor care s-au bazat prea mult pe magazinele stradale dar mi-ar plăcea ca la anul să se descurce și ele mai bine.
– premiere: mașini vândute online, primul magazin care depășește pragul de 100 de milioane de lei ca vânzări, televizoare 4K, telefoane Apple etc.

Rău:
– schimbarea datei pe ultima sută de metri. Am explicat deja de ce nu a fost bine.
– reduceri spectaculoase la prea puține modele. Am avut și unele exemple foarte bune dar marea masă a ofertelor a fost din produse la care s-a tăiat doar adaosul comercial iar asta a însemnat o reducere de numai 20-40%. Am văzut rar 60-80%. Puținele reduse 99% erau ”glume”. Oamenii visau la cel puțin 50% la marea majoritatea produselor chiar dacă asta nu e posibil încă la noi. Pur și simplu nu avem un magazin care să aibă bani destui de consumat pe tăieri de 50-75% la sute de produse ci doar la câteva. Tăieri masive și stocuri mari ar însemna să vină cu milioane de acasă. Ar fi super reclamă dar nu își permite nimeni încă așa ceva aici.
– comunicare publică greoaie sau deloc în anumite cazuri între magazine și presă sau magazine și public. Un client nemulțumit face zgomot cât 1.000 de oameni satisfăcuți și tăcuți. De aceea e important să le oferi răspunsuri rapide și soluții celor 2% vocali într-o astfel de zi.
– oferte greșite sau false. Mai puține ca anul trecut dar la fel de vizibile și rizibile pe alocuri. Fiecare astfel de greșeală făcută cu intenție sau nu aduce pagubă pentru viitorul apropiat.
– oameni puși pe scandal de pomană. Am avut și trolli. Mulți. De toată părțile baricadelor. Nu îi poți opri și ajungi să îți dai seama tardiv că nu îi poți mulțumi pe toți așa că mai bine îi ignori.

Dacă sunt mulțumit? DA. DA. DA.

Black Friday 2013 este cel mai mare eveniment de reduceri din istoria României și unul dintre cele mai vizibile din Europa. E o zi în care un milion de oameni au cumpărat iar oamenii aceștia nu sunt proști pe banii lor. E o zi în care mulți prind curaj să caute ceva, să se documenteze și să cumpere de pe internet și asta ne împinge înainte și mai sus. Într-o țară mințită și furată sistematic, internetul este un loc unde ai la dispoziție alegeri diferite și poți verifica înainte să plătești. Doar incompetenții dau faliment pe internet. Prevăd creșteri uriașe ale internetului pentru anii care urmează iar loc este pentru alte zeci de magazine online care să vândă marfă de peste un milion pe an. Acum e rândul tău să începi. Într-o țară aflată în criză, internetul și comerțul s-au dublat anul acesta.

Iar pe o piață de televiziune unde valoarea scade tot mai mult, o emisiune de nișă IT face iată spectacol de știri fără scandaluri, silicoane sau morți.

Lecția pentru mine este că de acum înainte trebuie să susțin tot mai mult magazinele mici, cele nișate și cele care aduc calitate și prețuri mai bune. Black Friday trebuie să se dezvolte și să susțină tot mai multe afaceri noi.

Am tras deja linie după aceste zile de foc și la TV încă de sâmbătă când am obținut răspunsuri de la șefii celor mai importante magazine online și offline de la noi. Iată declarațiile lor.

Acum te întreb pe tine. Ce a fost bun pentru tine în aceste zile și ce nu?