Despre Netflix și alți unicorni agitați

image001

Bâzâie internetul românesc despre venirea Netflix în România. Nu suntem noi vreun mare moment strategic ci doar una dintre cele 160 de țări în care Netflix se extinde după anunțul de azi de la CES. În industrie, genul acesta de anunț e făcut cu omul de la marketing în capul mesei. Intrarea „surpriză” le-a adus iată publicitate gratuită de zeci de milioane de euro. (apropo, la Apple se calculează inclusiv valoarea zvonurilor și reclamei gratuite din ziua lansărilor de iPhone – 25 mil.$) La nivel global, acțiunile Netflix au sărit cu 10%, adică vreo 4 miliarde $. La scară mai mică, rețeta succesului a funcționat și la noi, vezi newsfeed-ul tău de facebook. România e însă un business nesemnificativ pentru companie dar suntem și noi pe listă data asta. E de bine chiar dacă oferta la noi e limitată și scumpă. Puțin peste 300 de titluri fără subtitrări deocamdată. Merge însă pe calculator și device-uri mobile. Singurele SmartTV-uri pe care există deocamdată aplicație sunt cele de la LG cu WebOS. Samsung tropăie desigur dar soluții există și vor apărea rapid pe orice de la Chromecast și Apple TV până la ecranul de pe frigider.

Problema serioasă e deocamdată că

se cer bani mulți pentru puțin conținut. Cel mai mic tarif este mai scump decât abonamentul la internet și noi știm ce cred românii despre internet. „Dacă mi-am plătit netul, pot să descarc orice găsesc.” Serios acum, plăcerea vinovată de a vedea orice gratuit de pe torenți e greu de oprit cu astfel de oferte. E valabil și pentru Google Play Music sau Apple Music ce au venit recent la noi. Am avut abonamente active la amândouă. Pe cel de la Google l-am închis primul după câteva luni. Sistemul lor mi s-a părut neinteresant iar oferta slabă. Apple Music mi-a plăcut până a început să meargă prost. Streaming-ul merge infect de vreo lună inclusiv pe Beats1 așa că mă mulțumesc cu podcasturile trase prin WiFi și sistemul automat și gratuit (sic) de la Deezer, Flow. Nici cu Uber nu mai merg nonstop de când au crescut prețul iar tarifele lor cu 1,7X sau 2,4X mi se par nesimțite. Nu am încurcat borcanele, și Uber e din aceeași poveste.

Hai să punem lucrurile într-o perspectivă mai largă. Ori România s-a civilizat și a devenit profitabilă, ori numele mari din domeniul tehnologiei au nevoie disperată de expansiune. Cred mai degrabă în a doua variantă deși aud și văd tot mai mulți români dispuși să plătească pentru muzică, filme și jocuri. Să vă explic. Netflix, Apple, Google, Facebook, Uber, Booking.com etc sunt variații ale unei specii fantastice denumită unicorni. Valoarea lor e de zeci sau sute de miliarde și rulează enorm de mult cash prin conturi. Acționarii vin buluc să investească la ei pentru că se uită la un număr cheie: CREȘTEREA, pentru că ea promite profit. Câtă vreme o companie crește e de bine. Stagnarea e o sperietoare chiar mai mare decât lipsa profitului. Văd mereu companii evaluate la miliarde deși nu produc nimic, precum Snapchat sau instagram, însă în tehnologie, când o companie stă cu numerele pe loc, chiar dacă nu are o problemă, începe să miroasă a IBM sau HP, apoi a Nokia sau BlackBerry și în final a Kodak. De aceea Facebook și-a făcut o fundație care duce internetul în Africa sau a cumpărat Whatsapp, pentru că are nevoie să dea bine pe hârtie. Apple s-a extins în China pentru că în America stă deja pe loc. Abercrombie & Fitch sau Victoria’s Secret au venit în Europa din același motiv. Miliardul trebuie dus la plural chiar dacă pentru unicorni înseamnă să adune acum și firmituri din țările mici. Pe logica asta, eu aștept curând localizarea pe la noi și pentru Amazon, eBay, Lyft etc. Pariez pe 2016-2017 pentru primele două.

Și aș mai puncta ceva la care trebuie să ne gândim puțin. Când plătiți la Uber unde merg de fapt banii? Dar pentru Netflix, anunțurile de pe facebook sau AdSense? Aplicațiile din AppStore sau Google Play? Cazarea pe Booking.com sau Airbnb? Mai toate companiile de mai sus au sediul în SUA și rezidența fiscală prin Irlanda, Luxemburg sau alte paradisuri fiscale. Azi se scurg spre ele zeci de milioane de euro pe lună, prin internet. În câțiva ani vor fi sute, apoi miliarde. Dar noi să fim fericiți acum și să așteptăm sezonul 3 din House of Cards. În 4K desigur, dacă se poate HDR.

UPDATE: Netflix există și pe Samsung Smart TV.

Ultimele articole

Articole recomandate

74 Comments

    • La fel spun și prietenii mei din Silicon Valley. Ultima dată când umblau câinii cu covrigii în coadă a fost acum 25 de ani pe vremea milionarilor „dotcom”. Apoi în Palo Alto s-a făcut liniște vreo două decenii.

  1. Decât sa plătesc 3 euro la voyo cu conținut zero, mai bine 10 euro la Netflix. Sper cu ocazia asta sa vina si Apple cu filme si seriale in appstore, sa fie cât mai multă concurenta. Si cine știe, poate vine vreo firma de telefonie mobila cu vreo oferta de abonament in care sa fie si Netflix redus un pic, cum fac momentan cu HBO go.

  2. Sincer eu is foarte multumit pentru ca netflix a ajuns si la noi in tara. Nu ma deranjeaza sa platesc 10 euro deoarece pot viziona serialele prederate si de pe telefon si nu numai, si plus faptul ca este totul legal. Ii adevarat multi deacarca serialele si se uita de pe calculator sau tableta. Dar daca stam pana se descarca (ilegal) pana in pun in memoria telefonului dureaza ceva plus ca pot sa pun nuna un episod doua la rezolutie HD , asa ca is foarte multumit de aceasta realizare mai ales intr-o tara ca a noastra. Si sper ca si in viitor sa se trezeasca si restul poporului.

  3. Salutare,

    Te contrazic in ceea ce ai spus mai sus. ” Singurele SmartTV-uri pe care există deocamdată aplicație sunt cele de la LG cu WebOS.”

    Am un samsung 40″H5500 SMART , si trebuie sa dai doar o cautare in store.

  4. Dupa cum spunea si comentatorul @Alex, mai bine 10 euro pentru ceva decat 3 euro pentru nimic. Sa ne reamintim cum la ProTv si ProCinema dadeati reclama „urmareste intregul sezon The Blacklist numai pe Voyo”, cu toate ca fusesera sterse de pe serverele voastre jumatate din episoade?

    Cand am sunat la Voyo a dat saraca fata de la suport tehnic din umeri si in afara de scuze penibile nu am primit nimic inapoi. Nici atunci si nici in clipa de fata nu aveti in termeni si conditii precizat ca exista un timp limitat in care poti vedea serialele pe Voyo, iar anuntarea stergerii de episoade era valabila doar pe pc, nu si pe tv.

    Asa ca long life NetFlix, care macar precizeaza in TOS toate chestiile astea, iar Voyo sper sa moara cu clabuci la gura cu tot cu aplicatia de rahat care nu stia sa anunte si pe smart tv-uri ca se vor sterge episoadele in X zile, iar clientul platea ca prostul ca sa ramana in cont doar cu Seinfeld si Las Fierbinti.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.