Transformă un accident într-o afacere

Tocmai ai lovit maşina. Un accident stupid insuficient să o distrugă, suficient să te scoată din circulaţie. Simţi că se năruie cerul peste tine. Cum ai putut fi atât de prost să o faci praf tocmai când aveai atâta nevoie de ea? Te consolezi cu ideea că ai full-casco şi o s-o repari însă ştii că nimic nu va mai la fel… Maşina ta aproape nouă va fi o rabla reparată. Mergi deja cu taxiul de o săptămână şi aştepţi răspunsul de la asigurări când afli că maşina ta devine o epavă imposibil de reparat în suma pentru care e asigurată. Adică este dauna totală. Cum îţi mai iei acum maşină la banii de pe asigurare? Să aştepţi iarăşi câteva luni după alta şi cheltuiala cu taxiul… Pare sfârşitul carierei tale de şofer. Ca să nu ajungi un astfel de nefericit trebuie să respecţi câţiva paşi simpli şi să îţi păstrezi sângele rece. Vei avea nevoie de el.

Primul pas. Ai lovit maşina. Dacă tu eşti bine, adună toate piesele răvăşite, dacă nu eşti, aduci pe cineva de încredere. Urci maşina pe o platformă şi o duci într-o parcare păzită (dacă e noapte) sau direct la Serviciul de constatări accidente uşoare (dacă nu a fost accident cu victimă şi cercetarea s-a făcut la faţa locului). Nu uiţi să ceri chitanţă şi factură de la omul cu platforma pentru decont la asigurator. Transportul maşinii avariate se decontează, bineînţeles. Cam pe acum ar trebui să ştii şi dacă nu cumva îţi expirase poliţa casco pe care ai întârziat să o plăteşti. În cazul în care ai fost uituc, nu duci încă maşina la accidente uşoare şi aduci poliţa de asigurare la zi.

După ce obţii dovada de reparaţie şi îţi iei amenda de rigoare, duci maşina pentru constatare la firma de asigurări. Afli la accidente uşoare unde este biroul de constatări al fiecărei firme de asigurări. Aici ţi se face dosarul de daună şi o evaluare vizuală. Apoi duci maşina pentru evaluare tehnică la un service agreat. De preferat cel al mărcii, pentru că este mai scump. Dacă maşina este destul de bine lovită, mecanicul care se ocupă de evaluarea mecanică şi apoi cel de tinichigerie vor scoate câte un cearşaf cu piese de schimbat care vor duce reparaţia la o sumă astronomică. Mai ales la mărci ca BMW, Mercedes, Audi. Dacă, să zicem că, teoretic, maşina era asigurată pentru 10.000 de euro, de la 75% daună în sus, adică de la 7.500 de euro cost al reparaţiei, maşina devine daună totală. Adică asiguratorul spune că este mai scump să o repare decât să te despăgubească în bani.

Practica din companiile de asigurări spune că plata se face printr-o metodă complementară. Bani plătiţi direct şi valorificarea epavei, adică vânzarea maşinii mai mult sau mai puţin distrusă. În cazul poliţei de 10.000 spre exemplu, asiguratorul va face mai întâi o licitaţie pentru epavă care va fi scoasă la vânzare pentru minimum 2.000 de euro, adică 20%. Nu va obţine cel mai probabil decât maximum 2.500 de euro şi apoi te va contacta ca să îţi spună două lucruri. Mai întâi că firma va plăti în contul tău 7.500 de euro şi pentru diferenţa de 2.500 de euro trebuie să vinzi epava către Cutare, care a câştigat licitaţia. Spui OK şi aştepţi plata. Aici începe treaba cu sânge rece de care vorbeam. În momentul acesta trebuie să îi baţi pe asiguratori la jocul lor. Faci pe naivul şi spui că vei vinde maşina. Mergi şi semnezi dacă e nevoie pentru cei 75% cash şi… surpriză, te răzgândeşti dintr-o dată în legătură cu vânzarea epavei. Inspectorul de daună îţi va spune că eşti obligat să o vinzi şi te va speria cu tot felul de texte. Cea mai tare gogonată este că dacă vrei epava trebuie să vii la o nouă licitaţie şi să plusezi. De acum te iei în gură cu ei şi le spui că ştii cum merge treaba. Adică ştii că nu au cum să te oblige să îţi vinzi maşina pentru că prin contractul de asigurare, asiguratorul nu câştigă vreun drept de întâietate în privinţa proprietăţii maşinii şi că proprietatea este garantată de Constituţia României. Adică nu are nici un drept să te oblige să vinzi. Maşina este a ta, pe numele tău şi numai tu poţi decide să vinzi sau nu. Cei mai tupeişti te vor ameninţa că nu virează banii dacă nu vinzi şi tu îl ameninţi cu Protecţia Consumatorului, Poliţia şi, cel mai important cu Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA). Poţi chiar merge să faci reclamaţie la superiorii lui din firma de asigurări. Bun, dar de ce ne bătem aşa de tare pe epavă? Păi dintr-un motiv simplu. Pentru că poţi obţine mult mai mulţi bani pe ea.

Care e faza? Licitaţiile pentru valorificarea epavelor de către asiguratori sunt doar teoretic publice. De fapt ştiu ce maşini sunt de vânzare numai o mână de particulari foarte specializaţi. Ei primesc prin email pozele de la constatare cu maşina şi se arată sau nu interesaţi. Inspectorul de daună care se ocupă de dosarul tău are sigur câţiva astfel de „parteneri” pe care îi alimentează zilnic cu poze de maşini bune la revânzare. Cele mai interesante sunt pentru ei maşinile aproape noi sau mărci foarte vandabile. Particularul licitează apoi practic singur şi va obţine maşina la prima strigare, adică la un preţ foarte bun de maxim 25% din suma sigurată. Afacerea merge unsă de acum. Epava odată cedată prin vânzare de proprietarul asigurat, devine o marfă care este trecută prin cel puţin două, trei mâini. Particularul o cumpără, dă şpaga de cel puţin 500 de euro inspectorului de daună care i-a aranjat afacerea şi de cele mai multe ori o revinde cu cel puţin 500-1.000 de euro peste unui alt intermediar. Se poate întâmpla astfel ca maşina să treacă prin câteva mâini până la ajunge la un preţ apropiat de realitate. Ultimul „la cazma” o va repara într-un service „bun şi ieftinache”. Treaba merge cel mai bine cu piese de mecanică şi tăblărie second. Apoi o vopsea de calitate şi nota de plată. 2.000 de euro maximum şi apoi o revinde rapid în Autovit drept „fată mare”. Să numărăm încă o dată banii. Maşina de 10.000 lovită a fost vândută ca epavă cu 2.500 de euro. A ajuns la ultimul intermediar pentru vreo 4.500 de euro. Plus 2.000 reparaţia, maşina a ieşit la 6.500-7.000 de euro. Este băgată pe piaţă la 9.000 drept chilipir şi îi aduce celui care a reparat-o un profit 2.000 de euro, după ce mai „mâncaseră” deja la ea încă trei, patru intermediari.

Aşa că dacă ai stomacul, te poţi înhăma să faci tu bănişorii ăştia. Poţi vinde rapid epava (o să vezi că intermediarii roiesc şi poţi da de ei chiar prin mecanicul de la service) , însă la preţul tău. Sau o poţi repara. Aşa poţi ajunge ca din 10.000 de euro sumă asigurată să aduni 7.500 de la asigurator + 4.500 de euro pe epava = 12.000 de euro. Profit rapid cu 20% mai mare. Dacă o repari profitul urcă până la peste 45-50%.

Şi acum problemele de etică.

Unii vor spune că trebuie să te mulţumeşti cu suma asigurată. Adică dacă eşti asigurat pentru 10.000 de euro, atât trebuie să ajungi să iei. Teoretic da. Însă atât timp cât asiguratorul nu a găsit o ofertă mai bună de 25% tu ai tot dreptul să păstrezi epava pentru că e a ta. Părerea mea este că decât să câştige inspectorul de daună mai bine, câştig eu. Faza e că în final ei îşi fură propria companie pentru care lucrează. Mai mult, sunt chiar cazuri când inspectorul de daună pe mână cu mecanicul de la service-ul unde se face evaluarea daunelor umflă nota de plată, astfel încât chiar şi o roată smulsă devine daună totală la o maşină care îi interesează. Apoi să o smulgă proprietarului e floare la ureche pentru că oamenii se lasă uşor păcăliţi.

Dacă decizi să repari maşina ar trebui să te asiguri că reparaţia este de calitate şi ar trebui să spui asta cumpărătorului. Înainte să o vinzi, du-o la Autotest să verifici pe computer dacă maşina este sigură şi bine reparată.

Multe dintre informaţiile de aici le datorez unui bun prieten care se ocupă de tractări şi pe care l-am descoperit la nevoie. Vi-l recomand cu încredere pentru promptitudine şi omenie. Îl cheamă Edi Nuţu.

Ultimele articole

Articole recomandate

49 Comments

  1. @alexis…regie proprie inseamna ca iti repari singur masina.implicit nu iti facturezi, implicit nu exista tva.de ce crezi ca ar trebui sa il primesti? esti luat la misto cand iti cer factura de la regie proprie, dar probabil esti prea orbit de dorinta de castig. Vad multi afaceristi pe aici care nu au descoperit rolul asigurarii, adica protectia fata de risc.
    Din cauza unor „destepti” platim preturi mari la polite.

  2. Salut tuturor , am avut si eu CASCO pe un Peugeot 406 2000 HDI Esplanade fabricatie 2000 , asigurarea o aveam la ASIROM , masina respectiva avea pret de catalog de noua 12.899 eur , in anul 2009 masina avea sub 200.000 km si 9 ani teoretic… plateam 150 de eur casco pe luna, si suma maxima in caz de dauna totala era undeva pe la 7000 de eur . ei bine in 2010 masina depasise 200.000 de km si avea deja 10 ani …. ce credeti ? a scazut suma de la 7000 la 2.500 de eur in caz de dauna totala la o rata de 50 de eur pe luna ceva in genu …… nenorocirea sa abatut am avut un accident grav in urma caruia m-am ales cu un picior rupt , si o plaga deschisa dupa urechea stanga la cap . nefiind nevoie de internare in spital .. atunci n-am stiut acum stiu daca ma internam in spital mai luam bani de pe ei … asa nimic , in fine masina a ajuns dauna totala deoarece a fost distrusa in totalitate mai putin 3 roti usile pe partea dreapta si motoru fiindca cutia de viteze a crapat in 2 . dupa cum spuneati voi mai sus am primit si eu nici 2000 de eur dupa ce am platit franciza , casco pana la sfarsitul anului , din martie pana in decembrie… 450 de eur , deci vreo 1400 de eur am luat de la ei pe masina …. epava mi-a ramas mie nici nu sa pus problema de licitatie , dar oricum….. NU MERITA CASCO la noi , o zi buna .

  3. Am apelat si eu la Edi Nutu avand incredere in recomandarea ta, George.
    Intr-adevar, un om deosebit! Pe langa faptul ca m-a ajutat foarte repede, am mai gasit la el si multe sfaturi bune. Un om amabil, priceput si cu foarte mult bun simt. Pana si simpla conversatie cu el mi-a mai alinat durerea provocata de un accident urat…
    Iti multumesc inca odata Edi pentru tot ajutorul!
    Si-ti multumesc si tie George pentru recomandarile tale!

  4. Buna seara dl. Buhnici,
    De necaz si suparare am cam ”zacut” aproape o luna dupa ”consumarea evenimentului” . M-am mai consolat cu faptul ca n-au fost victime si nici nu am produs pagube altor persoane/proprietati. Pe scurt circulam prin centrul orasului catre locul de munca, exact in timp ce se ingana ziua cu noaptea, cand din spate ma vad luminat puternic. Observ prin retrovizoare cum din spate vine un ”’vagon”, (cu cca. 80 km/ora), si fara sa semnalizeze trece pe banda mea (dinspre trotuar). Primul meu gand a fost ca, daca cel ce vine din spate nu-si redreseaza masina in timp util, ne face pilaf (eram cu sotia).
    Am luat putin dreapta de volan, respectivul a trecut – ca fulgerul – pe langa mine milimetric, iar eu am luat frontal mai multi popici din fonta (masivi si legati cu lanturi uriase) care protejau o parcare din centrul orasului.
    Rezultatul: dauna totala.
    Nu am fost atent la valoarea trecuta in contractul de asigurare, (masini ca a mea se vand cam la 7000 Eu), si soc. de asigurari a evaluat-o la 4000 Eu. Problema in care doresc sa va consult este urmatoarea:
    – ”lichidatorul” de la (Bucuresti) ma avertizat ca exista si posibil sa nu mi se aprobe despagubirea deoarece nu am un document din care sa rezulte ca Politia a constatat ca s-a petrecut evenimentul declarat de mine;
    – eu stiam, ca atata timp cat nu exista victime si nu am produs nimanui nicio paguba, nu este necesara prezenta/interventia Politiei;
    – rugamintea mea este sa ma luminati (daca am dreptate si cum ar trebui sa procedez pt. a obtine ”macar” cei aprox 3000 Eu la care mai sper inca;
    – pt. noi bugetarii (neguvernamentali si neparlamentari) salariile, ulterior si pensiile sunt ca linia orizontului…
    Va multumesc atat pt rabdarea dvs cat si pt. raspunsul pe care mi-l veti da. Cu deosebita consideratie, Mihai I.

  5. Buna ziua.
    Am un Peugeot 107 luat in leasing pe 5 ani de la My Car ( finantare de la ei nu cu credit bancar) . In paranteza fie spus, pentru STIINTA altora” MARE GRESEALA” Eu sunt „utilizator” iar My Car este proprietar pe toata durata lesingului. Binenteles am RCA si CASCO. Acum cateva zile masina nu a mai pornit…. Am dus-o la service si acum astept….
    Va rog sa-mi dati cateva sfaturi despre reparatie pe CASCO, mai ales ca service-ul Peugeot la care sunt obligata sa duc masina este cunoscut pentru preturile mai si devizele umflate ( adica iti mai inventeaza probleme sau piese care trebuie schimbate). Pot oare cere masina la schimb pe durata servisarii? Multumesc. Lizuelis/Brasov.

  6. Buna ziua , referitor la acest articol, am avut un accident nefericit la care nu am fost vinovat; Cel vinovat nu avea rca, si am deschis imediat dosar la Casco-ul meu. Masina, bmw 118d, era asigurata la 10600 euro si cei de la asigurari au scos-o la licitatie si mi-au transmis o hartie cum ca o firma a oiferit 4900 euro pt ea, adik eu priemsc de la firma de asigurari 5700 de la casco si restul de la respectiva firma care a castigat licitatia pt epava. Intrebarea mea. Aceasta situatie imi convine, isna intrebarea mea este ce pot sa fac eu, sau ce risc dc accept aceasta varianta?? in sensul ca ma trezesc ca firma respectiva care a licitat nu vrea sa imi dea suma respectiva de 4900, asa cum m-au anuntat cei de la casco?Firma respectiva este obligata sa plateasca suma pe care a oferit-o la lictatia epavei sau s epaote razgandi intre timp?

  7. Buna,
    Nu stiu de ce faci aceste lucruri, respectiv sa pui degetul pe rana dar te admir si ai tot respectul pentru articolele tale.
    Spui lucruri pentru care altii ti-ar pune pielea pe bat. Eu i-as ciomagi cu acel bat pe ei.
    Acum sa revenim, caci sincer toti de aici nu au scris de placere ci de durere.
    Cel putin pentru mine articolul a mai carpit ceva din probleme.
    Rezumat:
    Accident, cazut de pe un pod la Posada de la vreo 7 m
    Dauna totala, fara victime
    Incepe circul Casco cu Astra asigurari, ….
    Trebuie sa vand epava si nu stiu la ce pret, caci toti vor sa manance din lesul ei.
    va urma,
    cu respect pentru tot ceea ce faci

  8. Articolul asta e tipic romanesc, majoritatea comentarilor demonstreaza ce popor de gainari suntem, Se gandeste cineva ca la finalul lantului e un amarat de buna-credinta care cumpara o „dauna totala” la pret de masina second ok? Castigi tu, castiga intermediarii si tot lantul de escroci si mincinosi! Frumos si cinstit ar fi sa infundati puscaria pentru asemenea practici pe care voi le numiti de „baieti destepti” si care de fapt sunt tehnici de imbogatire pentru animale fara „coloana vertebrala”. Rusine cocalarului care a scris articolul! Probabil, ca orice „ceafa groasa” e mandru ce istet e! Esti doar o maimuta care a vazut un furtisag!!!

  9. Salut. Ma atras acest articol pentru ca sunt in aceeasi situatie,am avut un accident si masina a fost avariata in proportie de 75%adica tablarie cel mai mult,motor nimic,airbeguri nimic,si pot sa spun ca masina este din 2011 luata de noua cu credit auto.(30.000 KM la bord) asigurare casco 12000euro ,firma respectiva deviz reparatie 10.000 euro, deci dauna totala epava evaluata 5000 euro, cu ce zic ei ca mai opresc ratele pe anul respectiv, ba chiar si tractarea ceea ce in contract nu scrie despre asa ceva, eu mai raman cu 7000 euro.banca mai ia si ea 4000 datoria care mai o aveam fata de ei raman cu 3000 plus epava ceea ce nu cred ca ar fi suficient sa o repar si am optat pentru valorificarea ei,adica vanzare epava. Nu stiu daca am facut bine ,astept un raspuns de la asigurari cu un posibil cumparator. Ce pot sa fac.

  10. Salut George,

    Intr-un comentariu de-al tau ai pomenit de un domn Edi Nutu. Vreau sa vin in intampinarea clientilor nostrii cu un serviciu de asistenta daune auto si voi avea nevoie de serviciile acestui domn.
    Te rog sa-mi trimiti datele dumnealui de contact.

    Multumesc anticipat

  11. Buna seara dl.buhnici in urma cu vreo 2 zile am avut un accident de circulatie ambi conducatori am fost vinovati masina mea este praf sunt daune comune neam dat asigurarilr unu la altul spuneti-mi si ie mie cum trebuie sa procedez

  12. @Steli: Faci o confuzie, mașina se cheamă „daună totală” din motive financiare, costul aducerii mașinii la starea inițială (piese originale, revopsire la standard de fabrică etc.) depășește valoarea ei. Dar nu înseamnă că în mod sigur e o mașină periculoasă după reparație. Un rol important îl are și politica comercială a producătorilor de mașini, care văd piesele de schimb ca o sursă majoră de profit.

    De exemplu eu poate accept o mașină reparată ieftin, vopsită cu spray-ul, cu faruri de plastic chinezești, dacă partea de șasiul, direcție, motorul și sistemele de siguranță sunt în bună ordine.

    Majoritatea „epavelor” refăcute nu sunt periculoase; problema e că alea care sunt periculoase, cu șasiu sudat, ABS și airbag-uri nefuncționale etc. nu le poți deosebi fără cunoștințe tehnice, de aici și oamenii care se feresc de „epave”, de aici și rețeaua de șmenari care vor să ascundă istoricul de accidente.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.