Transformă un accident într-o afacere

Tocmai ai lovit maşina. Un accident stupid insuficient să o distrugă, suficient să te scoată din circulaţie. Simţi că se năruie cerul peste tine. Cum ai putut fi atât de prost să o faci praf tocmai când aveai atâta nevoie de ea? Te consolezi cu ideea că ai full-casco şi o s-o repari însă ştii că nimic nu va mai la fel… Maşina ta aproape nouă va fi o rabla reparată. Mergi deja cu taxiul de o săptămână şi aştepţi răspunsul de la asigurări când afli că maşina ta devine o epavă imposibil de reparat în suma pentru care e asigurată. Adică este dauna totală. Cum îţi mai iei acum maşină la banii de pe asigurare? Să aştepţi iarăşi câteva luni după alta şi cheltuiala cu taxiul… Pare sfârşitul carierei tale de şofer. Ca să nu ajungi un astfel de nefericit trebuie să respecţi câţiva paşi simpli şi să îţi păstrezi sângele rece. Vei avea nevoie de el.

Primul pas. Ai lovit maşina. Dacă tu eşti bine, adună toate piesele răvăşite, dacă nu eşti, aduci pe cineva de încredere. Urci maşina pe o platformă şi o duci într-o parcare păzită (dacă e noapte) sau direct la Serviciul de constatări accidente uşoare (dacă nu a fost accident cu victimă şi cercetarea s-a făcut la faţa locului). Nu uiţi să ceri chitanţă şi factură de la omul cu platforma pentru decont la asigurator. Transportul maşinii avariate se decontează, bineînţeles. Cam pe acum ar trebui să ştii şi dacă nu cumva îţi expirase poliţa casco pe care ai întârziat să o plăteşti. În cazul în care ai fost uituc, nu duci încă maşina la accidente uşoare şi aduci poliţa de asigurare la zi.

După ce obţii dovada de reparaţie şi îţi iei amenda de rigoare, duci maşina pentru constatare la firma de asigurări. Afli la accidente uşoare unde este biroul de constatări al fiecărei firme de asigurări. Aici ţi se face dosarul de daună şi o evaluare vizuală. Apoi duci maşina pentru evaluare tehnică la un service agreat. De preferat cel al mărcii, pentru că este mai scump. Dacă maşina este destul de bine lovită, mecanicul care se ocupă de evaluarea mecanică şi apoi cel de tinichigerie vor scoate câte un cearşaf cu piese de schimbat care vor duce reparaţia la o sumă astronomică. Mai ales la mărci ca BMW, Mercedes, Audi. Dacă, să zicem că, teoretic, maşina era asigurată pentru 10.000 de euro, de la 75% daună în sus, adică de la 7.500 de euro cost al reparaţiei, maşina devine daună totală. Adică asiguratorul spune că este mai scump să o repare decât să te despăgubească în bani.

Practica din companiile de asigurări spune că plata se face printr-o metodă complementară. Bani plătiţi direct şi valorificarea epavei, adică vânzarea maşinii mai mult sau mai puţin distrusă. În cazul poliţei de 10.000 spre exemplu, asiguratorul va face mai întâi o licitaţie pentru epavă care va fi scoasă la vânzare pentru minimum 2.000 de euro, adică 20%. Nu va obţine cel mai probabil decât maximum 2.500 de euro şi apoi te va contacta ca să îţi spună două lucruri. Mai întâi că firma va plăti în contul tău 7.500 de euro şi pentru diferenţa de 2.500 de euro trebuie să vinzi epava către Cutare, care a câştigat licitaţia. Spui OK şi aştepţi plata. Aici începe treaba cu sânge rece de care vorbeam. În momentul acesta trebuie să îi baţi pe asiguratori la jocul lor. Faci pe naivul şi spui că vei vinde maşina. Mergi şi semnezi dacă e nevoie pentru cei 75% cash şi… surpriză, te răzgândeşti dintr-o dată în legătură cu vânzarea epavei. Inspectorul de daună îţi va spune că eşti obligat să o vinzi şi te va speria cu tot felul de texte. Cea mai tare gogonată este că dacă vrei epava trebuie să vii la o nouă licitaţie şi să plusezi. De acum te iei în gură cu ei şi le spui că ştii cum merge treaba. Adică ştii că nu au cum să te oblige să îţi vinzi maşina pentru că prin contractul de asigurare, asiguratorul nu câştigă vreun drept de întâietate în privinţa proprietăţii maşinii şi că proprietatea este garantată de Constituţia României. Adică nu are nici un drept să te oblige să vinzi. Maşina este a ta, pe numele tău şi numai tu poţi decide să vinzi sau nu. Cei mai tupeişti te vor ameninţa că nu virează banii dacă nu vinzi şi tu îl ameninţi cu Protecţia Consumatorului, Poliţia şi, cel mai important cu Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA). Poţi chiar merge să faci reclamaţie la superiorii lui din firma de asigurări. Bun, dar de ce ne bătem aşa de tare pe epavă? Păi dintr-un motiv simplu. Pentru că poţi obţine mult mai mulţi bani pe ea.

Care e faza? Licitaţiile pentru valorificarea epavelor de către asiguratori sunt doar teoretic publice. De fapt ştiu ce maşini sunt de vânzare numai o mână de particulari foarte specializaţi. Ei primesc prin email pozele de la constatare cu maşina şi se arată sau nu interesaţi. Inspectorul de daună care se ocupă de dosarul tău are sigur câţiva astfel de „parteneri” pe care îi alimentează zilnic cu poze de maşini bune la revânzare. Cele mai interesante sunt pentru ei maşinile aproape noi sau mărci foarte vandabile. Particularul licitează apoi practic singur şi va obţine maşina la prima strigare, adică la un preţ foarte bun de maxim 25% din suma sigurată. Afacerea merge unsă de acum. Epava odată cedată prin vânzare de proprietarul asigurat, devine o marfă care este trecută prin cel puţin două, trei mâini. Particularul o cumpără, dă şpaga de cel puţin 500 de euro inspectorului de daună care i-a aranjat afacerea şi de cele mai multe ori o revinde cu cel puţin 500-1.000 de euro peste unui alt intermediar. Se poate întâmpla astfel ca maşina să treacă prin câteva mâini până la ajunge la un preţ apropiat de realitate. Ultimul „la cazma” o va repara într-un service „bun şi ieftinache”. Treaba merge cel mai bine cu piese de mecanică şi tăblărie second. Apoi o vopsea de calitate şi nota de plată. 2.000 de euro maximum şi apoi o revinde rapid în Autovit drept „fată mare”. Să numărăm încă o dată banii. Maşina de 10.000 lovită a fost vândută ca epavă cu 2.500 de euro. A ajuns la ultimul intermediar pentru vreo 4.500 de euro. Plus 2.000 reparaţia, maşina a ieşit la 6.500-7.000 de euro. Este băgată pe piaţă la 9.000 drept chilipir şi îi aduce celui care a reparat-o un profit 2.000 de euro, după ce mai „mâncaseră” deja la ea încă trei, patru intermediari.

Aşa că dacă ai stomacul, te poţi înhăma să faci tu bănişorii ăştia. Poţi vinde rapid epava (o să vezi că intermediarii roiesc şi poţi da de ei chiar prin mecanicul de la service) , însă la preţul tău. Sau o poţi repara. Aşa poţi ajunge ca din 10.000 de euro sumă asigurată să aduni 7.500 de la asigurator + 4.500 de euro pe epava = 12.000 de euro. Profit rapid cu 20% mai mare. Dacă o repari profitul urcă până la peste 45-50%.

Şi acum problemele de etică.

Unii vor spune că trebuie să te mulţumeşti cu suma asigurată. Adică dacă eşti asigurat pentru 10.000 de euro, atât trebuie să ajungi să iei. Teoretic da. Însă atât timp cât asiguratorul nu a găsit o ofertă mai bună de 25% tu ai tot dreptul să păstrezi epava pentru că e a ta. Părerea mea este că decât să câştige inspectorul de daună mai bine, câştig eu. Faza e că în final ei îşi fură propria companie pentru care lucrează. Mai mult, sunt chiar cazuri când inspectorul de daună pe mână cu mecanicul de la service-ul unde se face evaluarea daunelor umflă nota de plată, astfel încât chiar şi o roată smulsă devine daună totală la o maşină care îi interesează. Apoi să o smulgă proprietarului e floare la ureche pentru că oamenii se lasă uşor păcăliţi.

Dacă decizi să repari maşina ar trebui să te asiguri că reparaţia este de calitate şi ar trebui să spui asta cumpărătorului. Înainte să o vinzi, du-o la Autotest să verifici pe computer dacă maşina este sigură şi bine reparată.

Multe dintre informaţiile de aici le datorez unui bun prieten care se ocupă de tractări şi pe care l-am descoperit la nevoie. Vi-l recomand cu încredere pentru promptitudine şi omenie. Îl cheamă Edi Nuţu.

Ultimele articole

Articole recomandate

49 Comments

  1. da ba baiatule tu zici bine ce zici..
    insa beleaua e alta..bulangii astia iti asigura masina la o suma mica .. sunt bulangii, de ex..un passat din 2004 cumparat cu 12.000 sa zic..ei til baga la 10.000….si tu din start pierzi 2000…asa ca.. e ceva afacere cu daunele astea totale insa nu doresc nimanui sa treaca prin asa ceva.

  2. O chestie nu am inteles. De fapt mai multe.
    Spui ca asiguratorul organizeaza o licitatie pentru vanzarea bunului.
    Intai nu inteleg cu ce drept asiguratorul organizeaza licitatie pe masina ta.
    Apoi, presupunem ca organizeaza o licitatie. Cine plateste pentru organizarea licitatiei? Daca tu iei 7500 si nu vinzi masina, cine plateste organizarea licitatiei?

    Daca firma de asigurari trebuie sa te despagubeasca pe tine cu valoarea integrala a asigurarii, in cazul nostru 10.000 euro nu inseamna ca masina trebuie casata sau dreptul de proprietate al masinii sa treaca de la asigurat la asigurator?

    Ce faci cand asigurarea masinii este cesionata bancii, in cazul in care masina este cumparata cu un credit bancar?

  3. Bune intrebarile. Licitatia este un fel de selectie de oferte. Nu are costuri din cate stiu, insa asta conteaza prea putin pentru ca o astfel de licitatie nu are necunoscute sau mai bine spus necunoscuti.

    Masina nu se se caseaza iar asiguratorul nu are nici un drept sa preia vreun drept de proprietate. Licitatia are ca scop stabilirea unei valori la care se evalueaza pe piata epava, astfel incat asiguratul sa ia rapid banii. Epava vanduta + diferenta de la asigurator.

    Cand masina apartine bancii sau firmei de leasing, omul nu are nici un cuvant de spus. E intre creditor si firma de leasing, iar creditorul trebuie fie sa aprobe reparatia fie sa cumpere alta masina cu banii de pe asigurare.

  4. Super tare. Nu stiam. De fapt, in afara de cativa oameni, nu cred ca stia cineva. Dar am si eu o intrebare. Nu poti sa participi tu la licitatia la care firma de asigurari iti vinde masina?

  5. sa zicem ca am leasing si am facut accident culpa comuna cica cum se procedeaza am platit 18 rate din 48 val asigurarii dauna totala este de 9450 cum e mai convenabil sa vand eu epava sau ei?

  6. vreau sa intreb si eu care este site-ul pe care se fac aceste licitatii pentru daune totale? masina mea inca nu stiu daca se va da dauna totala sau nu si daca se va da sa stiu pe ce site sa licitez si eu sau sa vad cat au licitat pentru ea sau de la ce pret pleaca licitatia

  7. eu am trecut de 2 ori prin asa ceva…2 renault megane sedan 2008 facute praf…la licitatie chipurile prima valora decat 2500 euro si a doua 2000…am zis ca ei si am facut ca mine…respectivii care au castigat licitatiile credeau ca o sa le ia la pretul asta…cand au venit cu banii am zis ca fara 4500 respectiv 4000 de euro nu le dau si pana la urma m-au platit.deci am castigat 2000 de euro in plus…si norocu si mai mare a fost ca fiecare masina eu am luat-o cu discount de 2000 de euro dar am asigurat-o la casco la valoarea de catalog….deci am castigat si de aici 2000 euro la fiecare masina.in total 4000 la fiecare,8000 in total intr-un an…dar nu doresc nimanui sa treaca prin asa ceva nici macar pt banii astia…mi-am vazut moartea cu ochii de 2 ori in cateva luni si nu as vrea sa se mai intample indiferent care ar fi banii castigati.!!!

  8. am si eu o problema! Datele problemei: masina in leasing, dauna totala, eu raman cu epava. cum pot sa o vand la o licitatie sau in orice alt loc cat de cat repede. Mersi!

  9. Salut, am si eu problema!Am avut si eu un accident, un tip nu a dat prioritate si am intrat frontal in el.masina mea un nissan primera de 3 ani, 30.000 km , verisiunea Vista , am costat 16.000 euro/ pret de catalog . Acum asigurarea imi ofera dauna totala 6700 euro sau 8000 daca o repar . devizul ajunge la 10.000 de euro .Stie cineva daca am cumva posibilitatea de a cere 8000 euro cash si sa-mi repar masina singur ? Sau sunt obligat sa o repar la service-ul lor ? multumesc !

  10. Tocmai am patit-o.Un CIELO EXEC avariat parte fata motor neatins, deci tablarie:aripa stg,capota,parbriz,bara fata,ochelari.Alte elemente :faruri dr+stg radiator racire,rad AC ,Ventilatoare ceva piese marunte plus manopera = dauna totala
    Am crezut ca visez.Nu-mi vine sa cred.Masina luata in lesing=15000dolari la un pret de vinzare initial 9000dolari si dupa 7 ani ajunge la o valoare de asigurare=3800 euro ca s-au facut transformari de moneda.Dar asa cum s-a aratat in articol nu astia sunt banii tai.
    Pasii care i-am urmat sunt ca cei din articol.Dar…
    Masina ajunge in service-ul agreat singurul din oras(orasul lui LOGAN)pentru constatare.Si dupa un deviz negociat la ultimul pret =dauna totala.
    Prima surpriza:cica daca iau banii pe dauna totala sa platesc eu inainte de a fi despagubit operatiile facute in service pentru constatare=200lei(PUTEA FI MAI MULT)
    POATE MA LAMURESTE CINEVA ,E CORECT?
    Deci nu iau 3800eu suma asigurata pt ca ,conform contractului CASCO (pe care nu l-am citit cind l-am semnat ca toate sunt cam la fel)se scade nu stiu ce 10%, se mai scade o valoare reziduala(pusa la ochiometru =600eu)ca suma sa ajunga cam la 75% din 3800eu =2800eu
    Poate ma lamureste cineva ce e cu valoarea asta ,,reziduala”?Cica atit ar valora restul masinii…E adevarat?
    Cica de la aceasta valoare ar scoate-o la licitatie publica…
    O alta surpriza?
    Deci din 2800eu se mai scade franchiza=100eu…..
    Se mai scade valoarea restului de rate pina la incheierea anului de contract de CASCO=500LEI=120eu
    S-ar mai scadea cica valoarea operatiei de constatare daune=48eu
    DECI PRIMESC 2532 EURO in lei la curs BNR…
    Si bineinteles ca as mai primi suma de la licitatie…
    Concluzie:
    Banii nu ajung(cu valorificarea restului de masina) pentru o reparatie cu piese noi si in service agreat de asigurator
    Banii nu ajung nici sa cumperi la SH o masina din acelasi an ,tip,rulaj ingrijire s.a.
    Daca depun un efort (fizic si stres)as putea sa ma ocup sa o repar pe undeva cu piese sh,manopera mai mica? si sa pacalesc pe cineva sa i-o vind ca ,,fata mare” as putea cistiga ceva…neavind experienta pentru asa ceva = cistig mic
    ULTIMUL paragraf s-ar putea realiza si daca o repari in regie proprie cu piese sh si man mica si sa incasezi valoarea de reparatie la despagubire totala.Mult stres!Va tin la curent!
    CONCLUZIE FINALA
    Pentru noi care cotizam,polita CASCO nu pare ca ne ajuta cum se lauda toti!Unii au fost despagubiti pt daune usoare la centima.Astea merita!
    Altii cu dauna totala vai de ei!
    Ce se intimpla banii unui asigurat care a cotizat 5 ani la o firma de asigurare ,cu toate reducerile lor an de an,daca nu a avut nici o dauna si vrea sa se mute la alta firma de asigurari sau nu mai vrea sa mai continuie asigurarea?
    RASPUNS: NU MAI VEDE UN LEU!!!
    VA MAI TIN LA CURENT.
    ASTEPT RASPUNSURI, PARERI,CONFIRMARI..

  11. Am rugamintea de a-mi da un sfat. Am avut un accident, eu sunt victima , vinovatul are rca la A -T., dar inspectorul de daune nu imi aproba suma, nu a fost de acord cu toate reparatiile- am dus masina la un service autorizat dar nu cu contract cu ei si de reprezentanta nici nu a fost vorba pentru ca a zis ca nu se accepta au tarife prea mari?
    Am o masina din 2002 , buna, nelovita pana acum, nu am avut nici o problema desi conduc de 11 ani si conduc zilnic …kilometri nu pana la servici si inapoi, intra un prost in masina mea ( eu am oprit am tras cat mai pe margine si am sperat ca va opri sau va intra pe sensul lui de mers) si eu raman ori cu masina carpita ori facuta pe banii mei ca de castigat in instanta… slabe sanse.
    Ce drepturi am ? ce pot face?
    astept sugestii ,idei , sfaturi…multumesc

  12. mie F.A.T.A Asigurari vor sa-mi dea pt dauna totala suma pt reparatie (deviz gras de la reprezentanta dacia) mai putin TVA, ca s-au prins ca vreau s-o vand epava nu s-o repar. Si io le zic ca nu, se repara in regie proprie, iar ei cica sa le dau factura respectiva, de reparatie in regie proprie si ei o vor achita. Nu mersi, zic io!
    Ba chiar agentul de constatare mi-a gasit si client sa vand epava… in spiritul celor scrise si de voi mai sus; doar doar oi vinde masina inainte de semnarea acordului intre mine si asigurator si ramanand fara bunul asigurat sa accept de nevoie suma pe care mi-o propun ei.
    Ce parere aveti despre acordarea sumei din deviz mai putin TVA?

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.