Radarele noastre toate, inutile şi periculoase

DN1 este arena zilnică a zeci de accidente mai mult sau mai puțin grave. Reintroducerea și suplimentarea radarelor fixe vine ca o urmare a acestora. Așa ni se spune. Deși nu viteza este factorul numărul 1.

Zilnic DN1 este tranzitat de bețivii din Tâncăbești ori Fierbinți și nu numai, în Daciile lor care nici de Remat nu mai sunt bune. O singură manevră mai în zig-zag a acestora și celorlalți participanți la trafic le trec prin fața ochilor rapid cele mai frumoase momente petrecute în viață. Unul dintre șoferi rotește în neant volanul de parcă de el ar mai depinde salvarea. Însă copacul cu diametrul de 4 metri devine locul de ofrandă pentru 5 oameni morți din vina unui cretin. Cercetările de la fața locului arată că accidentul s-a produs din cauza celor 10km/h în plus peste viteza legală. Caz închis.

Radarele fixe vor fi montate în cele mai “sângeroase” zone de pe șosele. Asta implică punerea în funcțiune a celor 120 scoase din uz prin instanță acum 2 ani și suplimentarea cu alte 100 de bucăți în viitorul apropiat. Niște funcționari vor da de lucru unor firme care vor da de lucru unor bănci.

Haios este faptul că până în 2020, polițiștii se așteaptă ca numarul de accidente grave să scadă cu 55%. Bine zis așteaptă… Tot ei au spus că „Din 2009, în fiecare an am reuşit să scădem numărul de accidente rutiere grave”. Vorbim tomcai despre o perioadă în care radarele fixe au fost scoase din folosință și a venit la putere mama prudenței – criza.

Nu le vom întâlni doar pe DN1. Vom vedea camere fixe și în alte județe din țară, acolo unde drumurile pustiite chiar strigă după astfel de soluții.

Introducerea lor nu va face altceva decât să ne invite la goană și mai tare pe tronsoanele dintre ele, cel puțin în localități, unde trecerile de pietoni sunt așezate strategic în fața cârciumii. E știut doar că acolo unde sunt radare fixe, nu mai apar și cele mobile, așa că o poți călca până la următorul fără jenă. Calci frâna 100 de metri după cameră și apoi accelerația la fund.

Sătenii binecuvântați cu asfalt doar pe șosea, fără trotuare decente, vor sări artistic din drumul național în șanț din instinct, de dragul supraviețuirii sau pur și simplu proiectați de un șofer nenorocit pe viață.

Însă nu doar depășirea vitezei legale este luată în vizor, ci și alte abateri mai mult sau mai puțin grave, cum ar fi depășirea și întoarcerea peste linia continuă și condusul agresiv. Aș vrea să trăiesc să îi văd fără permis pentru 60 de zile pe bărcăneștenii și ciolpănenii care întorc peste benzi de parcă sunt ale lor de acasă.

În cel mult un an, prin update-ul de hărți de pe dispozitivele GPS va fi știută fiecare poziție a camerei. Ca să ne astâmpere ele vor fi se pare mutate din loc în loc. Adică denumirea de radare fixe nu va mai fi viabilă și vor deveni iarăși ilegale.

Pe scurt, radarele fixe sunt utile, însă nu așa de tare pe cât și-ar dori polițiștii. Ce facem cu bețivii și bicicliștii care merg în toiul nopții pe marginea sau chiar mijlocul drumului ? Ce facem cu căruțașii care nu își mai permit să dea 3 lei pe gazul lampant pentru că l-au băut pe etilic? Cu cei care conduc obosiți la volan? Le dăm cafele gratis? Nu mai bine umblăm la coarda sensibilă? Cea care ține banii în portofel? Și să luăm permise, multe, foarte multe. Vreau să văd o țară terorizată de imaginea polițistului care apare din senin când vitezomanul Gică a trecut pe roșu, a depășit coloana sau a călcat linia continuă și îi taie în bucăți carnetul care îi permite să fie inconștient.

Voi cum ați reduce numărul de accidente grave?

Considerați utilă montarea radarelor fixe?

scris pentru ProMotor, a contribuit Marian Andrei.

Nu uita să dai like.

Ultimele articole

Articole recomandate

46 Comments

  1. De ce sa fii impotriva radarelor fixe? Ori vrem sa respectam legea, ori nu vrem. Daca circuli cu viteza legala, nu te ia niciun radar. Daca drumurile sunt proaste si se pun limitari de viteza e alta poveste. In cazul asta iesi in strada, protestezi. Numai asa pot merge lucrurile, asta este singura solutie. Buhnici, chiar tu insuti ziceai ca 4 milioane de soferi cat sunt in Romania, pot deveni o forta. Dar atata timp cat suntem niste oi, vom fi tratati ca atare. Pentru oi nu trebuie sa ai drumuri bune.

  2. george, informatia este 100 % verificata. am trecut prin localitatea aceea cand am mers spre brasov si cand am venit. sunt semnele cu 50 de km /h si cu numele localitatii si la intrare si la iesire. si este un semn ce nu delimiteaza vitezele in functie de categoria masinii.
    avem asa : otopeni nu, barcanesti nu , saftica nu, tancabesti nu, cred ca potigrafu , puchenii mosneni nu, romanesti nu.
    poate cine are un drum pe acolo ne poate ajuta.

  3. George, cat mai multi km fara incidente iti urez; cati din cei 3__ km i-ai facut in RO? stii cum e sa faci SV – B si sa treci prin peste o suta de sate si comune unde trebuie sa respecti limita de 50km/h? Asta in conditiile in care transportul feroviar este „asa cum il stim”.
    Cum ar treb sa procedez, daca vreu sa plec acasa pe weekend? Sa imi iau liber de vineri, ca sa mi ramana si mie 1 zi „de stat cu ai mei”? Fara sa mai zicem de consumul care il faci mergand cu 50km/h prin localitate.

    Cat despre Belgia si amenda de viteza, zi-ne tu cat e amenda; eu unul nu am fost pe acolo, si apoi zi-ne si cati km de autostrada au raportat la suprafata tarii.
    Atat timp cat as merge 500km pe autostrada intre 2 localitati, o data ajuns in SV as merge cu 50km/h fara nici o pb.

    • @laf – vreo 40.000 km pe afară. Făcut SV-B de 3 ori, numai noaptea că nu am atâta răbdare ca tine. Amenda de viteză în Belgia este de ordinul miilor de euro. Prin Elveția au confiscat de curând și un Ferrari pentru depășirea vitezei legale cu vreo 70 kmh, parcă…

  4. problema este ca niste inculti de politisti care sunt la rudiera nu din prea multa scoala facuta dea lungul anilor ci din alte motive declara in mai toate accidentele principalul motiv viteza neadaptata la conditiile de drum, CHIAR daca soferul ruleaza cu o viteza legala ocoleste o groapa cum se intampla des pe la noi , masina intra in derapaj si paraseste partea carosabila diagnostic clar VITEZA neadaptata la conditile de drum,poti sa spui ca nu e asa ca doar soferu stie ca in ro mai apar si gropi, asa am ajuns sa avem accidente din acest motiv dar ei nu construiesc un refugiu pt viraj la stanga riscand oricand sa fi lovit din spate de un sofer care ei spun ca trebuia sa pastreze distanta ma intreb cum cand celalalt sofer se opreste in mijlocul drumului sa faca stanga sau alte chesti ca exemple avem destule soluti mai putine dar nici nu trebuie sa gandim prea mult doar sa copiem de la tarile mult mai dezvoltate unde comisari de circulatie chiar gandesc pt siguranta circulatiei nu pt cine sa ia licitatia pt acel drum

  5. ce pedeapsa i-ati da unui sofer romanesc ce a OPRIT masina in dreptul indicatorului de intrare in loclitatea Brezoi (da, pe Valea Oltului – DN7) pentru ca un pasager sa scoata aparatu pe geam si sa faca o poza acestui indicator!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?
    eu i-as da lipsa de carnet pe viata si 20 de mii de pumni in cap, pentru ca eram al doilea dupa el.

  6. de curand in elvetia sa confiscat un mercedes SLS si o amenda de cateva sute de mi de franci pentru o viteza de peste 200km/h nu mai retin viteza exact iar acum o luna sau confiscat 7 masini si a ramas sa hotareasca instanta pedepsele pt soferi oricum inchisoare pt organizarea de curse ilegale pe autostrada in cantonul valais poate ca confiscatul masini e prea mult dar amenda ar trebui sa fie ca in elvetia in functie de venituri si conturi in banca vorbim de incalcari grave cum ar fi peste 200km/h si poate s-ar mai potoli si teribilisti din ro binenteles ca oi negre ar fi ca nici in elvetia nu au stopat de tot dar au diminuat mult cifra

  7. Tot dati exemple din Elvetia si alte tari cu apa calda dar uitai sa spuneti ca de bine de rau acolo se circula lejer cu 140 pe zecile de mii de km de autostrada fara nici o problema. In Ro?!

  8. Dupa logica unora daca noi nu avem autostrazi e ok sa mergem tare pe drumeagurile noastre si sa nu platim amenzi… bravos!

    E adevarat ca mai sunt portiuni in linie dreapta cand nu e nimeni pe strada si iti vine s-o calci un pic – nicio problema, fa-o atat timp cat e clar ca nu pui viata altora in pericol, dar asuma-ti responsabilitatea! nu avea pretentia sa nu fii sanctionat.

  9. ref limite de 50 in localitatile dintre Bucuresti – Ploiesti, DN1: nu pot sa infirm complet, ceea ce am observat miercuri seara e ca venind spre Bucuresti, la iesirea din cel putin Ciolpani si Tancabesti indicatorul de iesire din localitate are inclus si un indicator de sfarsit zona cu limita de viteza 50. Iar cel de intrare in Ciolpani are clar limita setata la 70 pentru autoturisme.
    Posibil ca de aici sa fi tras cineva concluzia ca au aparut limite de 50 pe portiunea asta de DN1.

    E adevarat ca sunt cateva limitari noi introduse cu limita de 50 pe o portiune in interiorul unei localitati si un 60 in curbele de dupa Saftica parca.

    Deci sa cascam okii. Limitele de obicei se introduc in urma unor accidente.

  10. Din punctul meu de vedere nici nu as mai monta indicatoare ce anunta prezenta radarelor si as interzice aparatele anti-radar. Pentru cei care depasesc viteza legala cu peste 50km/h le-as suspenda permisul pentru 1 an la prima abatere iar la a doua le-as anula permisul pe viata si le-as confisca si masina.

  11. faptul ca sunt sau nu radare, mai multe sau mai putine, nu inseamna ca e ok sa depasesti VITEZA NORMALA. Daca esti implicat intr-un accident, fie ca din cauza vitezei sau nu, tot vei plati amenda daca se poate determina viteza in momentul impactului (dupa lungimea urmelor de franare etc).

    inca o chestie: sa zicem ca unii sunt mai capabili decat altii si limitele de viteza de multe ori sunt cam mici. Ce se intampla cand intalnesti alti participanti la trafic obisnuiti sa estimeze timpul necesar efectuarii unei manevre (depasire, traversare intersectie) in functie de o viteza normala pentru acel sector de drum? Pai e simplu: cresc sansele de impact.
    Deci daca esti capabil si vitezoman, du-te pe circuit, nu pune in pericol viata celorlalti.

  12. In primul rand orice sofer ar trebui sa isi puna altfel problema cand este la volan si da peste un asa zis „vitezoman”. Nu reactia pe care o au majoritatea de a-l critica pentru felul in care conduce sau viteza pe care o are. Da! majoritatea au o experienta la volan care lasa de dorit insa trebuie sa ne gandim si la cei care se grabesc cu un motiv intemeiat. Puneti-va in situatia sa aveti pe cineva drag pe moarte la zeci de kilometri distanta sa incercati sa ajungeti la timp, si sa dati peste un sofer care s-a trezit cu chef de dat lectii de conducere. . . . Nu criticati soferii care se grabesc pentru ca nu stiti niciodata motivul pentru care o fac. Criticatii pe cei care se cred mari soferi, singuri pe sosea sau pe cei care se urca alcoolizati la volan. Nu sustin vitezomanii, dar cei care ii critica ar trebui sa se puna macar odata intr-o situatie similara pentru ca nu toti sunt de bani gata, soferi de duminica sau inconstienti.

  13. Biciul (adica amenda si suspendarea permisului) este mai eficient decat o supraveghere video ineficienta si costisitoare. Mai multi politisti in traficul din interiorul marilor orase si cresterea vitezei in localitati pe anumite sosele aglomerate, astfel incat nervozitatea soferilor sa nu conduca la acte nesabuite, introducerea separatoarelor de sens in zonele cu pericole si instalarea de sensuri giratorii sunt mult mai eficiente decat camerele video si radarele de orice fel. Este mai bine sa reglementezi circulatia decat sa arunci bani pe echipamente electronice scumpe care nu si-au dovedit utilitatea.

  14. eu sunt contra a tot ce inseamna radar. tot ceea ce trebuie pentru a nu avea accidente este sa dam carnete de soferi acelora care „judeca”. cauza nr 1 in accidente este PROSTIA. poti sa mergi cu 200 acolo unde iti dai seama ca se poate si nu faci accident, dar daca mergi cu 50 pe un drum plin de gropi, umed, curbe multe, vizibilitate redusa, etc. sigur faci accident. deci domnilor ar trebui sa i se ia carnetul aceluia care face o faza ce denota ca e „incostient” si nu aceluia care merge cu 200 pe autostrada uscata, ziua, trafic redus, cu o masina ok tehnic. masina e facuta sa mearga cu viteza si doar rationamentul face diferenta intre a produce accident sau nu.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.