Categorii: Auto, Editorial

Radarele noastre toate, inutile şi periculoase

DN1 este arena zilnică a zeci de accidente mai mult sau mai puțin grave. Reintroducerea și suplimentarea radarelor fixe vine ca o urmare a acestora. Așa ni se spune. Deși nu viteza este factorul numărul 1.

Zilnic DN1 este tranzitat de bețivii din Tâncăbești ori Fierbinți și nu numai, în Daciile lor care nici de Remat nu mai sunt bune. O singură manevră mai în zig-zag a acestora și celorlalți participanți la trafic le trec prin fața ochilor rapid cele mai frumoase momente petrecute în viață. Unul dintre șoferi rotește în neant volanul de parcă de el ar mai depinde salvarea. Însă copacul cu diametrul de 4 metri devine locul de ofrandă pentru 5 oameni morți din vina unui cretin. Cercetările de la fața locului arată că accidentul s-a produs din cauza celor 10km/h în plus peste viteza legală. Caz închis.

Radarele fixe vor fi montate în cele mai “sângeroase” zone de pe șosele. Asta implică punerea în funcțiune a celor 120 scoase din uz prin instanță acum 2 ani și suplimentarea cu alte 100 de bucăți în viitorul apropiat. Niște funcționari vor da de lucru unor firme care vor da de lucru unor bănci.

Haios este faptul că până în 2020, polițiștii se așteaptă ca numarul de accidente grave să scadă cu 55%. Bine zis așteaptă… Tot ei au spus că “Din 2009, în fiecare an am reuşit să scădem numărul de accidente rutiere grave”. Vorbim tomcai despre o perioadă în care radarele fixe au fost scoase din folosință și a venit la putere mama prudenței – criza.

Nu le vom întâlni doar pe DN1. Vom vedea camere fixe și în alte județe din țară, acolo unde drumurile pustiite chiar strigă după astfel de soluții.

Introducerea lor nu va face altceva decât să ne invite la goană și mai tare pe tronsoanele dintre ele, cel puțin în localități, unde trecerile de pietoni sunt așezate strategic în fața cârciumii. E știut doar că acolo unde sunt radare fixe, nu mai apar și cele mobile, așa că o poți călca până la următorul fără jenă. Calci frâna 100 de metri după cameră și apoi accelerația la fund.

Sătenii binecuvântați cu asfalt doar pe șosea, fără trotuare decente, vor sări artistic din drumul național în șanț din instinct, de dragul supraviețuirii sau pur și simplu proiectați de un șofer nenorocit pe viață.

Însă nu doar depășirea vitezei legale este luată în vizor, ci și alte abateri mai mult sau mai puțin grave, cum ar fi depășirea și întoarcerea peste linia continuă și condusul agresiv. Aș vrea să trăiesc să îi văd fără permis pentru 60 de zile pe bărcăneștenii și ciolpănenii care întorc peste benzi de parcă sunt ale lor de acasă.

În cel mult un an, prin update-ul de hărți de pe dispozitivele GPS va fi știută fiecare poziție a camerei. Ca să ne astâmpere ele vor fi se pare mutate din loc în loc. Adică denumirea de radare fixe nu va mai fi viabilă și vor deveni iarăși ilegale.

Pe scurt, radarele fixe sunt utile, însă nu așa de tare pe cât și-ar dori polițiștii. Ce facem cu bețivii și bicicliștii care merg în toiul nopții pe marginea sau chiar mijlocul drumului ? Ce facem cu căruțașii care nu își mai permit să dea 3 lei pe gazul lampant pentru că l-au băut pe etilic? Cu cei care conduc obosiți la volan? Le dăm cafele gratis? Nu mai bine umblăm la coarda sensibilă? Cea care ține banii în portofel? Și să luăm permise, multe, foarte multe. Vreau să văd o țară terorizată de imaginea polițistului care apare din senin când vitezomanul Gică a trecut pe roșu, a depășit coloana sau a călcat linia continuă și îi taie în bucăți carnetul care îi permite să fie inconștient.

Voi cum ați reduce numărul de accidente grave?

Considerați utilă montarea radarelor fixe?

scris pentru ProMotor, a contribuit Marian Andrei.

Nu uita să dai like.