Oglinzile, croitorul şi popa (3 din 3)

Oglinzile, croitorul și popa (1 din 3)

Oglinzile, croitorul și popa (2 din 3)

Preotul genunei

Primele două păţanii sunt însă glume copilăreşti pe lângă duşul rece din altarul bisericii Sf. Silvestru.

Dincolo de taina cununiei, lecţia de morală creştină din predică mi s-a părut de maximă elocvenţă: „Prea mulţi tineri se căsătoresc fără să mai treacă şi pe la biserică pentru binecuvântare!” Înclin să îi dau dreptate ca orice ortodox, după care îmi amintesc senzaţia penibilă de la ultimul botez, într-o biserică de cartier din Militari. Preotul m-a scanat de jos până sus şi când a ajuns la cap, preţul său fără chitanţă crescuse progresiv de la 200 la 900 de lei. Plus avansul pe care nu mai recunoştea că îl primise. După câteva zile a avut tupeul să mă mai şi sune ca să îmi ceară favoruri.

Dar să revenim la Silvestru…

Tactica e simplă. Când dai să pleci, îţi aminteşti de certificatul de căsătorie. Naşul îşi asumă automat drumul spre altar unde preotul aşteaptă cu un zâmbet curtenitor. Urmează câteva fraze pline de înţelepciune, după care îţi dai seama că nu îţi va da ieftin certificatul. Vrea să bagi mâna în buzunarul tău ca să îl umpli pe al lui. Un şantaj lipsit de subtilitate. Preotul este acolo să te jecmănească şi este pregătit să îţi ia banii cu dexteritatea unui cameleon. Limba lipicioasă simte gustul bancnotelor înainte să le vadă şi porneşte spre ele cu precizia unui vânător de insecte multicolor.

Eu îi spun că 1300 de lei este exagerat şi nejustificat, el spune că: „Aşa e la noi, la Silvestru”. I se spune contribuţie benevolă dar nu se afişează nicăieri. După câteva tentative de negociere a tarifului, apelez la tacticile lui. Îi amintesc de ce a spus în predică despre tineri. „Nu credeţi că se simt jecmăniţi la biserică şi de aceea se abat de la tradiţia creştină? Nu vă e teamă că bătrânii de pe urma cărora huzuriţi se vor duce în pământ iar bisericile se vor goli?” Cuvintele mele ricoşează fără să zgârie armura de nesimţire preotului. Sunt conştient că ultima soluţie ar fi să trec de la dialogul elegant şi tăios la mahala. Refuz să înjur în altar şi mă recunosc înfrânt. Preotul îmi ia ultimii bani lichizi din buzunar şi pleacă fericit acasă la volanul maşinii lui premium.

Cavalerul de onoare mă avertizase că tocmai ce îi filmase pe cuvioşii preoţi cu camera ascunsă cerând mită cu tupeu. Au apărut şi la ştiri, Patriarhia a condamnat public gestul şi apoi… nimic. S-au întors fiecare la turmele lor de oi credincioase, dătătoare de foloase trebuincioase unei vieţi pline de evlavie în sânul clerului atotputernic şi suveran.

Neputinţă!

Asta e senzaţia cu care te lasă fiecare dintre cele trei episoade. E o minune că lucrurile funcţionează chiar şi prost când nu poţi fi sigur de nimic în România. Jungla de beton nu are praguri şi nici repere. Ne-am obişnuit să ne plângem că legea nu funcţionează până când ajunge la noi şi cerem încă o excepţie. Dintr-o sumă infinită de excepţii se hrăneşte haosul pe care îl urâm cu toţii dar în care ne complacem precum porcii în noroiul cald.

Ultimele articole

Articole recomandate

42 Comments

  1. O predica de final mai folositoare si educativa decat majoritatea celor din biserica.
    Cred ca pana la urma invatatura e sa nu te casatoresti cu preot, e un ritual impus de traditie oricum.

  2. Sunt preot, undeva intr-un sat uitat de lume, nu apartin de Biserica Ortodoxa, dar fac parte dintr-o biserica ce era candva mare si frumoasa in Ardeal (undeva inainte de 1948, cand a fost scoasa in afara legii de comunisti), si citesc cu scarba acest articol, ca si multe altele care sunt indreptate impotriva preotilor, dar care pe drept sunt scrise, pentru ca se pare ca telul suprem al Bisericii Ortodoxe este sa adune cat mai multi bani, sa construiasca cat mai multe biserici (ce e ciudat e ca in multe sate ei inchid biserici si refuza sa le retrocedeze, chiar daca ele de drept nu le apartin), uitand de scopul pe care il au primit de la Hristos, si anume sa-L propovaduiasca.
    E foarte greu ca simplii credinciosi sa nu ramana scandalizati de aceste fapte si gesturi ale celor care sunt propovaduitorii cuvantului, dar sfatul meu pentru fiecare dintre cei care citesc, e sa poata sa treaca dincolo de comportamentul rusinos al preotilor si nu isi piarda credinta in Dumnezeu.

  3. Bani, bani, bani. Catedrala Mantuirii Neamului nu va fi decat cel mai mare punct de colectare de „donatii”. O investitie pe termen lung care va iesi pe break even destul de repede, doar Religia este cea mai veche afacere din lume.

  4. Catedrala Manuirii Banului vrei sa zici. :)
    Trist, dar adevarat. BOR-ul, la fel ca majoritatea cultelor majore, a devenit un SRL in toata regula si nimic mai mult. Mai trist e ca lumea fie refuza sa inteleaga asta fie accepta magariile preotilor.
    pe langa subiect: George, te-am prins! Cred ca in loc de „epic” vroiai sa spui „epocal”. Englezismele astea. :D

  5. Ce subiect ai atins, George… Enervant de adevarat si de revoltator. Ma limitez doar la atat, ca ma vede Dumnezeu, si la ce as scrie aici nu cred ca m-ar mai ierta vreodata :) As prefera o campanie a PROTV ca cea cu padurile de la Romania, te iubesc! al lui Alex Dima, pe tema banilor care ajung la inaltele fete bisericesti. Dar, cred ca si pe voi v-ar opri pana la urma presiunile care ar veni de „sus”…

  6. Foarte frumoasa relatarea George, personal detest institutia numita Biserica. Vorba lui Yozinsky ,SRL in toata regula cu evaziune cu tot si nu cred ca se va face ceva in viitor. Probabil a devenit a-5-a putere in stat si noi nu stim inca.

  7. Sunt şi la Satu Mare astfel de preoţi cum probabil, peste tot. Mai ales români (şi greco dar mai ales ortodocşi). Tăiesc într-un huzur de nedescris, conduc limuzine şi oficiază evenimente doar contra cost.
    Mormântul socrilor mei a fost vândut altor drept cedincioşi. Până şi moartea e o afacere…
    Popa tot popă…

  8. Si de ce nimeni nu face nimic in aceasta privinta? Va spun eu, deoarece le este frica. De cine le este frica? De preoti. Stiti vorba aia: cu preotul si cu medicul sa nu te pui rau! Bineinteles ca nu sunt de acord nici macar in parte cu atitudinea delasatoare a autoritatiilor care sunt sau macar ar trebui sa fie LAICE. Nu sunt de acord nici cu titulatura BOR de Biserica Nationala. Nu ar trebui sa existe o Biserica Nationala, Ar trebui ca niciun cult sa nu primeasca niciun procent din bugetul de stat si nicio subventie, ci credinciosii sa contribuie pentru biserica in mod voluntar si in masura in care frecventeaza o anumita biserica.

    Cat despre conflictul cu Biserica Unita (greco-catolica), pot spune doar ca in acest caz nici justitia nu functioneaza, deoarece se prelungesc la nesfarsit niste procese in care un student la drept ar putea da o sentinta corecta in doua zile. Ma intreb daca si aici tot de frica de BOR este vorba.

    Nu trebuie sa uitam ca si oamenii sunt de vina. De ce sa platesti un serviciu platit de stat? Daca il platesti esti parte la „SRL” nici mai mult nici mai putin.

    Bunicii si stra-stra-stra bunicii mei au fost Greco-catolici, dar in timpul regimului comunist se stie ca aceasta frumoasa biserica a fost scoasa in afara legii, iar ei au fost nevoiti sa isi manifeste credinta pe ascuns, in beciuri si pe unde apucau, iar dupa revolutie au fost nevoiti sa isi construiasca alta biserica pentru ca BOR refuza sa le retrocedeze biserica confiscata abuziv.

    As mai vrea sa spun multe, dar ma tem ca am scris si asa prea mult.

    Cu respect,
    Alin, Alba Iulia

  9. Problema este ca doar o mica parte din banii primiti de la nunti, botezuri, etc. sunt folositi la constructii de biserici. Preotii si copiii lor isi schimba anual masinile si merg in vacante pe banii nostri. Am o cunostinta care a lucrat la instalatia electrica a unei bisericii, iar ca drept multumire preotul i-a spus:”SA FIE PRIMIT”. Rusine pentru cei care nu-si fac treaba, adica pentru conducatorii Tarii Romanesti.

  10. …cat de trist! Iti vine sa te ascunzi in pamant de rusine…ceea ce ar fi nemaipomenit pentru bunii nostri preoti, atat timp cat iau ei banii de ingropaciune…

    Nu l-as injura, l-as scoate in usa bisericii si l-as ciomagi ca pe hotii de cai…

    ce mi se pare ingrijorator este ca noi acceptam toate astea! de unde si pana unde negociat? Putoarea aia nu e pusa acolo ca sa-ti faca tie un serviciu? Donatie benevola? Binevoiesc a nu te lega de masina si a te tara pe asfalt pana in fata „catedralei mantuirii…”.

  11. corect! Stau si ma gandesc totusi, ce o fi in mintea unui preot? Se gandeste el la binele „turmei”? Daca da, sunt ferm convins ca rationamentul este de natura pur economica…

    binele turmei = (binele meu + ce mai pot jupui de pe ei)/efortul depus de mine. Evident ca profitul meu sa fie cat mai mare, efortul depus trebuie sa fie cat mai mic…

    …iar babele, vai babele, babele care le pupa manusitele si le ingroasa buzunarele doar in speranta ca vor castiga un loc in fata la intrarea in RAI…cu mamucile astea ce te faci? cum sa le explici ca popa e un hot?

    ….sa nu fiu inteles gresit, nu toti sunt asa si sunt convins de asta insa unii depasesc orice limite.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.