Lecțiile accidentului lui Șerban Huidu!

Un şofer într-o maşină mare de teren, fără anvelope de iarnă pe un drum acoperit cu lapoviţă. Nici nu e nevoie de viteză. Şoferul greşeşte fatal într-o curbă şi mor trei oameni. Simplu. UCIDERE DIN CULPĂ. PUNCT! Şi de la capăt.

Mercedes-ul ML 320 CDI este o maşină sigură în limitele legilor fizicii. Aşa scrie în manualele automobilelor. Sistemele de siguranţă, care ar fi trebuit să funcţioneze în momentul accidentului, sunt cele care lucrează strict prin intermediul roţilor. Mă refer la frâne şi tracţiune.

Vorbim despre ABS, adică sistemul de prevenire a blocării roţilor, distribuţia forţei de frânare, asistenţa la frânarea de urgenţă şi controlul tracţiunii, integrate toate în ESP, adică sistemul de control al stabilităţii. Destul cu chineza. ESP-ul nu ar fi trebuit să aibă nici o problemă să menţină roţile pe traiectorie. Cu două condiţii: roţile şi viteza să fie cele potrivite pentru drum şi vreme.

Mercedes-urile sunt renumite pentru confort şi felul în care „maschează” viteza. Ultima amendă de viteză am luat-o acum doi ani pentru că pur şi simplu nu mi-am dat seama cum am ajuns la 130 la oră în afara localităţii. Noroc că era vară. Cel mai probabil, expertiza tehnică ne va spune că Şerban Huidu depăşise viteza legală. Dar nu asta e cea mai mare problemă.

O ştiu pe propria piele. Poţi să ai cea mai sofisticată maşină pe alunecuş. Cu cât e mai mare, cu atât e mai greu de controlat, indiferent de tracţiunea integrală care nu mai poate face nimic când roţile nu pot executa comenzile calculatorului. La aproape două tone cât cântăreşte ML-ul, ar fi derapat în curbă şi la viteze mai mici după ce asfaltul s-a acoperit cu lapoviţă. Anvelopele late, de vară, devin tălpi de sanie la 3 grade cum erau duminică. Se întăresc şi pierd aderenţa.

DIncolo de deontologii care despică firul în 444 la televizor, eu văd trei lecţii scurte de învăţat aici:

Nu fi criminal! Foloseşte anvelope de iarnă, iarna. Nu există anvelope de vară care să te poată salva din aşa ceva.

Nu te baza pe maşină. Siguranţa pe care o oferă teoretic este o iluzie care e suficient să dea eroare o singură dată.

Nu mă interesează cine era la volan. Maşina care a derapat avea şofer. Indiferent cum îl cheamă, este responsabil de trei morţi. Şoferul este om şi este supus greşelii. Greşeala de moarte se pedepseşte (*). Pedeapsa preîntâmpină alte tragedii similare prin puterea exemplului şi coerciţie.

(*) art. 178 Cod. penal: „Uciderea din culpă a unei persoane se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani. Uciderea din culpă ca urmare a nerespectării dispoziţiilor legale ori a măsurilor de prevedere pentru exerciţiul unei funcţii sau meserii, ori pentru efectuarea unei anume activitaţi, se pedepseşte cu închisoare da la 2 la 7 ani.”

P.S.

I-am purtat mereu o simpatie amicală lui Şerban, cu care am vorbit în mai multe rânduri. Nu am nimic personal cu el, deşi am apărut de vreo câteva ori în emisiunea sa. Ba chiar mi-a luat partea când am fost arestat la bulgari. Greşeala lui este însă de acum de competenţa unor instanţe nu doar lumeşti. Îi doresc să găsească puterea să îşi asume vina şi să îşi ducă până la capăt crucea.

Dumnezeu să îi odihnească pe cei trei morţi din accidentul de ieri şi pe restul de 2.200 care au murit până acum anul acesta pe drumurile României.

Scris pentru ProMotor.ro

Ultimele articole

Articole recomandate

37 Comments

  1. Din ce am citit prin alte parti si am si vazut in imaginile postate de la fata locului, masina lui Huidu nu avea nicidecum anvelope de vara. Probabil este mai usor de indus poporului care e obisnuit sa inghita tot ce se spune pe la tv ca masina lui Huidu a derapat. Anvelopele erau all season, Pirelli Scorpion Zero si daca cititi ceva descrieri pe net o sa vedeti ca sunt recomandate pentru conditiile in care circula dl. Huidu. So, don’t blame the tires. Pe de alta parte, eu sincer nu cred in ipoteza derapajului, ci mai de graba in a unei depasiri in scurt, fara timp de repliere..Parerea mea..

  2. nu stiu daca vreo unul din noi este fara de greseala haide=ti s=a nu judecam noi ,nu suntem in masura nici unul si vreau sa mai zic ceva se poate intampla oricui chiar si copiilor nostri.numai cel de sus stie ce sa intamplat in secunda aia nenorocita

  3. Drumul era pur si simplu UMED. E adevarat afara ningea dar asta nu inseamns ca pe jos era polei . Daca necazul se intampla in august dupa o ploaie de vara oamenii aceea aveau sanse sa scape cu viata? DIA, eu conduc din 1984 nu am avut nici un eveniment grav,asta nu inseamna ca nu am avut noroc.Nu-ti trebuie decat o secunda de ghinion si toata valoarea soereasca e nula indiferent de sex

  4. Fii responsabil atunci cand te urci la volan si totul va fi ok. In locul lui Serban Huidu poate fi oricine, asa ca fiecare e pedepsit conform legii. Doar ca mai sunt unii care scapa, ca doar traim in Romania.(un exemplu: sotia domnului Paunescu….si lista poate continua)

  5. Parerea este ca Huidu a fost destul de inconstient si lipsit de conduita preventiva (in masina aflanduse cu un copil o mama si o bona) nu a realizat ce se poate intampla daca vine ceva din fata, nu cred ca este din cauza la cauciucuri eu pana anul asta am avut cauciucuri de vara pe masini si pe timp de iarna nu am avut vreun eveniment rutier din care una este o amarata de dacie iar cealalta este un model w202/1994 tractiune spate destul de inbunatit fata de logan. Daca nu esti preventiv nu ajungi prea departe o spun din propria exp sunt destui prosti care nu acorda prioritate de trecere si se baga in depasiri aiurea. O sa vad anul asta cum o sa fie cu cauciucuri de iarna

  6. Mda,clasicul exemplu de „roman”,imi iau masina „bengoasa” ma dau mare si tare,dar cand vine vorba sa dau 1000 € pe cauciucuri pe masura pentru masina respectiva,mai bine asteptam vara…
    Eu atunci cand mi-am luat o masina „nemteasca” mai „premium” asa am stiut dinnainte ce fel de costuri vor interveni…
    Hai sa facem toti la fel.

  7. Cred ca ati aflat toti cei care erati rupti de realitate si ati scris numai niste baliverne in calitate de NECUNOSCATORI, ca Huidu n-a avut niciun derapaj, conform expertizei. Pur si simplu a intrat pe contrasens, in curba, pe linie continua. Deci un criminal!

    Nu mai asteptam de la tine, George, sa ne explici ca de fapt derapezi si nu stiu ce. La viteza aia, cu masina aia, n-aveai cum sa derapezi, era foarte clar, iar tu trebuia sa stii lucrul asta ori sa te informezi de la prietenii tai piloti, inainte sa-ti dai cu parerea.

    Expertiza efectuata a stabilit ca derapajul cu acea masina, in zona aia si in conditiile alea de drum, era posibil la 100 si ceva km/h, iar a avut 80 si ceva.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.