Lecțiile accidentului lui Șerban Huidu!

Un şofer într-o maşină mare de teren, fără anvelope de iarnă pe un drum acoperit cu lapoviţă. Nici nu e nevoie de viteză. Şoferul greşeşte fatal într-o curbă şi mor trei oameni. Simplu. UCIDERE DIN CULPĂ. PUNCT! Şi de la capăt.

Mercedes-ul ML 320 CDI este o maşină sigură în limitele legilor fizicii. Aşa scrie în manualele automobilelor. Sistemele de siguranţă, care ar fi trebuit să funcţioneze în momentul accidentului, sunt cele care lucrează strict prin intermediul roţilor. Mă refer la frâne şi tracţiune.

Vorbim despre ABS, adică sistemul de prevenire a blocării roţilor, distribuţia forţei de frânare, asistenţa la frânarea de urgenţă şi controlul tracţiunii, integrate toate în ESP, adică sistemul de control al stabilităţii. Destul cu chineza. ESP-ul nu ar fi trebuit să aibă nici o problemă să menţină roţile pe traiectorie. Cu două condiţii: roţile şi viteza să fie cele potrivite pentru drum şi vreme.

Mercedes-urile sunt renumite pentru confort şi felul în care „maschează” viteza. Ultima amendă de viteză am luat-o acum doi ani pentru că pur şi simplu nu mi-am dat seama cum am ajuns la 130 la oră în afara localităţii. Noroc că era vară. Cel mai probabil, expertiza tehnică ne va spune că Şerban Huidu depăşise viteza legală. Dar nu asta e cea mai mare problemă.

O ştiu pe propria piele. Poţi să ai cea mai sofisticată maşină pe alunecuş. Cu cât e mai mare, cu atât e mai greu de controlat, indiferent de tracţiunea integrală care nu mai poate face nimic când roţile nu pot executa comenzile calculatorului. La aproape două tone cât cântăreşte ML-ul, ar fi derapat în curbă şi la viteze mai mici după ce asfaltul s-a acoperit cu lapoviţă. Anvelopele late, de vară, devin tălpi de sanie la 3 grade cum erau duminică. Se întăresc şi pierd aderenţa.

DIncolo de deontologii care despică firul în 444 la televizor, eu văd trei lecţii scurte de învăţat aici:

Nu fi criminal! Foloseşte anvelope de iarnă, iarna. Nu există anvelope de vară care să te poată salva din aşa ceva.

Nu te baza pe maşină. Siguranţa pe care o oferă teoretic este o iluzie care e suficient să dea eroare o singură dată.

Nu mă interesează cine era la volan. Maşina care a derapat avea şofer. Indiferent cum îl cheamă, este responsabil de trei morţi. Şoferul este om şi este supus greşelii. Greşeala de moarte se pedepseşte (*). Pedeapsa preîntâmpină alte tragedii similare prin puterea exemplului şi coerciţie.

(*) art. 178 Cod. penal: „Uciderea din culpă a unei persoane se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani. Uciderea din culpă ca urmare a nerespectării dispoziţiilor legale ori a măsurilor de prevedere pentru exerciţiul unei funcţii sau meserii, ori pentru efectuarea unei anume activitaţi, se pedepseşte cu închisoare da la 2 la 7 ani.”

P.S.

I-am purtat mereu o simpatie amicală lui Şerban, cu care am vorbit în mai multe rânduri. Nu am nimic personal cu el, deşi am apărut de vreo câteva ori în emisiunea sa. Ba chiar mi-a luat partea când am fost arestat la bulgari. Greşeala lui este însă de acum de competenţa unor instanţe nu doar lumeşti. Îi doresc să găsească puterea să îşi asume vina şi să îşi ducă până la capăt crucea.

Dumnezeu să îi odihnească pe cei trei morţi din accidentul de ieri şi pe restul de 2.200 care au murit până acum anul acesta pe drumurile României.

Scris pentru ProMotor.ro

Ultimele articole

Articole recomandate

37 Comments

  1. Cu toate acestea eu cred ca Serban Huidu ar trebui sa petreaca macar un 1 in inchisoare. Si toti ucigasii din culpa de pe sosele. Este inadmisibil ca nimeni in tara asta sa nu execute o zi de inchisoare pentru uciderea unor persoane nevinovate. Din motivul asta se conduce imprudent. Indiferent ca lumea o sa imi sara in cap, daca mie mi s-ar intampla atunci asta este. Jail baby!! Mai mult , soferii de TIR, dube etc. Astia sunt CRIMINALI, pe putin spus. Cine a mers pe Valea Oltului in spatele unui TIR imi va da dreptate. Prinzi cate o coloana in care cap de pluton e o femeie ce merge cu 30 in localitate si 60 in afara…..sau un camion incarcat vechi…..
    Pentru ca nu avem legi clare si concrete, se intampla multe drame. E un factor important, pe langa lipsa infrastructurii si o educatie rutiera adecvata. Mai mult decat atat nici Politia Rutiera nu face nimic. Un exemplu clar. DN7, in dreptul localitatii Rm Valcea, un echipaj cu radar statea la panda, la 120 de metri caruta cu cai.
    In fine, e tragic pentru Huidu, il compatimesc, eu unul l-am apreciat si il apreciez. Asta e viata. De Huidu imi pare rau. S-a consumat, ii pare rau, se vedea ca e traumatizat. DAR:
    De Ana Maria Strauss, cucoana aia care o omorat o fata pe trecerea de pietoni si statea impasibila, nepasatoare in timp ce acea biata studenta isi dadea duhul ce mai spuneti?! Sau de Cucoana , ucigasul cu Ferrari?! Nenorocitii astia ar trebui pur si simplu inchisi. Dar au scapat. Si au uitat. Ce mesaj se transmite? OK, ucizi, dar scapi pana la urma!!!
    Statul este coautor al macelului de pe sosele. In 20 de ani au murit 60000 de persoane. Cam cati americani au murit in Vietnam. Si probabil vor mai muri multi in tara cu cele mai periculoase drumuri din Europa si cu cei mai multi morti…..

  2. Iti dau dreptate George. Ceva similar a patit un prieten. Are o Mazda(suv), eram in spatele lui, avea cauciucuri de vara, am prins o portiune unde a dat putin lapovita, iar intr-o curba a pus frana si s-a dus sanie rau de tot, pana a lovit parapetul de pe banda cealalta. Noroc ca nu a venit nimeni.
    Mentionez ca masina este din 2011, cu toate optiunile de siguranta.
    Cauciucuri de vara+putina lapovita+frana brusca= derapaj necontrolat. Nu trebuie cine stie ce viteza.

  3. Nu mai inteleg nimic….Stefan?…prietenul tau cu o masina cu toate optiunile de siguranta circula pe soseaua Pitesti-Sibiu in 31 august (deci plina vara…cu anvelope de vara desigur) intra in curba de la Brezoi cu viteza legala, care era acoperita in totalitate cu ulei scurs de la un accident sau o pierdere de ulei de la un autovehicul etc..(pe care nu o curata nimeni nici dupa72 ore..cu toate ca toti participantii la trafic platim o taxa ..asa zsa de drum) derapeaza…pierde controlul si sfarseste in Olt?..cine e de vina?

  4. Deci…..
    Nu vreau sa apar pe nimeni…..dar sunt profund dezamagit de faptul ca aceste DRUMURI ale noastre (ca sosele nu le pot numi).. asa proaste cum sunt …nu le ingrijeste nimeni ,cu toate ca se cheltuiesc sume enorme de bani ptr asta…s-au cheltuit si se vor mai cheltui.
    CHELTUIT= FURAT
    Nu incerca sa le iei apararea…si sa ne scoti pe noi(participantii la trafic) SINGURII vinovati de mortii de pe drumurile Romaniei

  5. interesant punct de vedere. foarte precis

    Chiar m-am mirat cand l-au pus pe colegul tau CRT sa faca reportajul din seara aceasta cu ML-ul ( care nu era ca a lui Huidu!!!-era un model mai vechi) cu cauciucurile all-season. Tu erai mult mai in tema si mai ales ca e specialitatea ta :)

  6. Nici mie nu îmi plac drumurile patriei când sunt aglomerate. Fac naveta la părinții de la Brașov de vreo 8 ani. Și pe mine mă frustrează gropile, lipsa unei benzi în plus, o autostradă. Știu DN1 de la BV la București pe de rost, fiecare curbă. Spre exemplu știu că există numai 3 locuri unde poți depăși de la Posada la Sinaia. În rest știu că voi sta în coloana. Mi-am asumat lucrul acesta pentru că știu că altfel voi muri.

  7. Bogdan , femeia care conduce cu 30 in localitate si 60 in afara e teribil de enervanta dar nu ucide pe nimeni ! Cerceteaza statisticile si vezi cate accidente grave sunt provocate in Romania de catre femei si cate sunt provocate de catre barbati . Nu este locul pentru o polemica misogina dar e corect sa vedem realitatea . Asa e , drumurile sunt groaznice dar noua romanilor ne lipseste acut simtul responsabilitatii ( si respectului ) pentru vietile celorlalti participanti la trafic .
    In mod evident , justitia nu este de partea victimelor , nu am auzit ca vreun criminal ” din culpa ” sa faca macar cateva luni de inchisoare , fie el barbat ori femeie .
    Dumnezeu sa-i odihneasca pe cei ucisi !

  8. imi place ceea ce ai scris george ai dreptate!da totusi nu ii inteleg pe unii kre is rautaciosi da fereasca dumnezeu era unu dintre ei ce faceau?nu lear fi placut sa fie judecati nu!lasati sa decida justitia!!si k a omorat 3 oameni pt asta il va judek dumnnezeu!!nu mai carcotiti atata aiurea k e om si el indiferent k e vedeta sau om necunoscut ar trebui sa va ganditi la asta sa reflectati la ceea ce am scris eu!!!si george ai rezolvat cu microfonul?sper sa fi remediat problema cu microfonul!!cu respect si mult succes in continuare george!!

  9. 1. Cand e sa ti se intample – ti se intampla. Si o patesti nasol.

    2. Nu e nici primul accident pe DN1, si nu va fi nici ultimul. Restul filosofiilor si concluziilor e gargara. O sa va convingeti.

    3. Cat priveste acei morti in trafic, mi se face pielea de gaina cand aud o expresie sinistra si care reprezinta mentalitatea tipic romaneasca – „mortul e de vina”.

    4. De vreo zece ani…….s-au aglomerat drumurile, masini multe, multe troace aproape mergand pe 3 roti, infrastructura de ev mediu tarziu, soferi inculti sau analfabeti cu permise obtinute pe bani, militieni gusati pusi pe prada, etc……..in aceasta situatie ne mai miram de tot ce se intampla? Se teoretizeaza misto, se promite misto, se minte misto – iar „finalizarea” se face la centuriste :))) Iar soferii cu gura mareee chiar cred ce se spune. Inca 20 de ani vom ramane in acest stadiu. Facem pariu?

  10. @alin dupa cum gandesti tu ar trebuii sa ii lasam pe toti criminali in pace ca doar ii judeca Dumnezeu. Maine te calc pe strada cu masina si o sa merg in continuare linistit ca o sa ma judece Dumnezeu(am uitat sa iti zic ca nu cred in EL). Asa o sa fac. Tut gati mati.

    Si George cei cu PRO-ul de a facut testul ala de kkt cu un ML cu o generatie mai veche pe niste pietri cubice umede in Bucuresti? Ma asteptam de la OTV la asa ceva, nu de la PRO. Politia capitalei ar trebuii sa va amendeze pentru asa ceva. Ce exemplu dati voi? Se apuca acum alti tantalai prin orase sa testeze ce ziceti/faceti voi.Amatorism curat.

    Daca tot vreti sa faceti ceva corect si profesionist, mergeti la locul accidentului, inchideti circulatia o ora-doua, chemeti specialisti de la Stuttgart si recreati cat mai mult posibil conditiile din ziua accidentului.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.