Adio, taxa auto! Să vină haosul!

Taxa auto în toate formele ei mi-a marcat cariera. Sunt puține subiecte, cu excepția autostrăzilor probabil, care să îmi fi ocupat mai mult timp pentru investigații. Inițial a fost o idee proastă pe care am descoperit-o la Ministerul Mediului acum vreo 10 ani mulțumită unui secretar de stat care mi-a dat pontul. Au urmat zeci de materiale și ani de conflict cu asociația producătorilor de automobile pentru că noi încercam să le explicăm de ce e proastă și ilegală taxa iar guvernul o reinventa în fiecare an ca să le facă pe plac.

trafic-bucuresti

La 9 ani de la intrarea în Uniunea Europeană (care a condamnat în mai multe rânduri taxa auto românească) România desființează aberația. Felul în care o face mă sperie însă. Nu mă înțelegeți greșit, rămân împotriva taxei dar dispariția ei subită, fără nicio soluție de echilibrare ne va otrăvi în multe feluri. Să vă fac o listă scurtă.

1. Trafic
Vi se pare că acum e aglomerat pe străzi? Să vedeți cum o să fie când intră în țară câteva zeci de mii de mașini în plus. Deși are unele dintre cele mai largi bulevarde din Europa, Bucureștiul e la un pas de paralizie. Și metroul e deja sufocat de oameni care renunță la automobil dar tot nu se eliberează bulevardele. Nu avem centură ocolitoare iar idioții au dat aprobări pentru clădiri uriașe de birouri, hypermarket-uri și mall-uri în oraș. Cum rezolvăm asta? Sigur nu cu taxa auto. Dar cum? În Vest nu ai acces în centrul orașelor cu mașini vechi, poluante, parcările sunt scumpe iar parcarea neregulamentară se pedepsește. Mall-urile mari sunt afară. La fel hypermarket-urile. Așa am ajuns singura capitală unde se parchează deja pe 2, 3 rânduri, pe trotuare și spații verzi. Ne mai plângem însă că nu avem locuri de parcare pentru că vrem cu toții mașini să ne ducem copiii la școală și să nu ne înghesuim la metrou. Stilul acesta de viață le va fi de acum accesibil și vecinilor tăi pentru numai câteva sute de euro. Spune-le bun venit în parcarea din spatele blocului. Sunt convins că va fi o petrecere cu artificii.

2. Poluare
O să se vadă pe haine, în statisticile cu alergii la copii, o să te usture ochii mai devreme în fiecare zi. Aerul din orașele României, mai ales în București, este cel mai poluat din Europa. Dacă vă era dor de norii negri de fum de motorină și ulei ars, acum îi veți revedea și mai des. Fără taxa auto, România nu va fi însă Bulgaria. La bulgari nu este trafic că sunt mai săraci ca noi și nu se simte. La 35 de grade, orașele vor fi o uriașă cameră de gazare lentă.

3. Locuri de muncă
Sute de mii de români trăiesc azi de pe urma automobilelor nu doar în uzinele Dacia și Ford. Avem sute de fabrici de componente, soft etc. Desigur, grosul merge la export și nu bag mâna în foc că industria auto va pierde 30% din locurile de muncă așa cum spun producătorii de automobile noi. Dar dacă tu ai fi șef la Dacia? Eu m-aș uita mai cu atenție la Maroc unde se mută încet dar sigur producția Dacia, că e mai ieftin de produs și apoi mai ușor de transportat spre Vest. Românii sunt mai scumpi ca marocanii iar vapoarele se mișcă mai ieftin pe Mediterana decât camioanele noastre pe Valea Oltului. Fără o piață locală unde să vinzi măcar un sfert din producție de ce ai mai sta aici? E vorba de business sec.

4. Siguranță
La cât de ușor se ia un ITP în România, o să vedem tot mai multe hârburi conduse de șoferi care nu știu, nu pot sau nu vor să facă o revizie de frâne. Dacă pe un drum spre litoral vezi în sezon câteva rable în pană pe autostradă, hai să vedem câte apar la anul. Acum imaginează-ți că una dintre ele nu se poate opri la o trecere de pietoni. Cu tine sau copilul tău pe ea.

Soluția?
Singura soluție pe care o știu că funcționează este impozitul auto. E un principiu simplu. Plătești în funcție de cât fum scoți. Funcționează peste tot în occident dinainte să descoperim noi Bruxelles-ul. Acesta e și motivul pentru care nemții sau englezii ajung să își dea mașinile vechi aproape gratis doar să scape de impozit. Îi rog pe românii din Marea Britanie sau Germania să ne spună la comentarii câte sute de euro plătesc ei acum pe an.

Ce poți face tu? Păi fix ce vrei. Ia-ți mașina pe care ți-o permiți dar asigură-te că o poți parca în mai puțin de 5 minute la destinație și o poți întreține cât să nu mori ori să omori pe cineva cu ea. Eu nu am reușit să bifez la prima condiție și am renunțat la mașină în timpul săptămânii. Mă descurc în oraș cu mersul pe jos, segway, scuter, taxi/Uber/Taxify, metrou. Sunt tot mai mulți ca mine și știu că dacă ești sănătos la minte și tu o să faci la fel dacă nu ai început deja. Iubesc mașinile dar nu simt nicio plăcere la volan, în oraș.

Cu toții merităm un automobil dar nu putem conduce toți deodată. Faptul că îți permiți o mașină veche nu poate fi suficient ca să intri în trafic și să poluezi oricât. Impozitul e singura soluție decentă, legală și de bun simț. De aceea cred că simpla desființare a taxei e populism electoral și o bombă care va exploda pe străzi după alegeri.

Ultimele articole

Articole recomandate

264 Comments

  1. Cu parere de rau vreau sa te anunt ca in Marea Britanie nu se plateste impozit la masini cu atit mai mult nici la case apartamente sau alte proprietati. Nai cum plati impozit pe ceva ce ieste al tau! Dar in fine…….Romanii platesc ….

  2. A cui e vina ca nu sunt parcari ca se dau aprobari pt constructia de cladiri.. a astora care ne conduc.de unde bani de masina noua cu 300e salariu in romania.dc au distrus toata tara au furat tot dupa ’90 incoace.stiu numai sa impuna taxe.nu stiu sa faca ceva ca sa produca..da ce sa produca daca ei au distrus toate fabricile..doar sa se duca ei la produs..Sa scoata taxa..huua.jos guvernul.astia nu sunt oameni.astia calca pe cadavre pt putere..niste hiene nenorocite..

  3. Esti un ipocrit. Dupa ce ai scris zeci de articole impotriva taxei auto, acum pentru ca legea a fost data de cineva pe care nu il simparizezi dpdv politic, te intorci la 180 de grade. Argumentele tale nu erau valabile si atunci?
    Ps: si eu sunt pentru pastrarea taxei auto intr-o forma sau alta, numai ca spre deosebire de tine eu am fost si atunci sunt si acum pentru.
    Ps1: nu ai atata barbatie sa lasi comentariul

      • Ce nu inteleg? nu inteleg de ce nu veneai cu argumentelea astea si cand luptai pentru scoaterea taxei auto? Pana acum ai miltat pentru scoaterea taxei nu pentru inlocuire/echilibrare etc. Problema ta e cu cine a dat legea, nu cu legea. De ce te ascunzi dupa niste cuvinte?

    • Ce nu inteleg? nu inteleg de ce nu veneai cu argumentelea astea si cand luptai pentru scoaterea taxei auto? Pana acum ai miltat pentru scoaterea taxei nu pentru inlocuire/echilibrare etc. Problema ta e cu cine a dat legea, nu cu legea. De ce te ascunzi dupa niste cuvinte?

  4. In Marea Britanie nu se plateste impozit si nici taxa de mediu pe masina pentru ca masina nu mai e considerata un lux, e la fel ca un telefon mobil sau ca orice alt bun care iti face viata mai usoara indiferent de capacitatea cilindrica. In Romania se pare ca e un lux, putini isi pot permite un motor mai mare de 2000cc, stupid din punctul meu de vedere.

  5. 1. Traficul – Sunt de acord ca e o problema, serioasa in Bucuresti, nu la fel de grava in celelalte orase ale tarii. Deci nu cred ca blocajele din trafic din capitala justifica o taxa (un impozit) pentru intreaga tara. Dar totusi, chiar si-asa, considerand ca e peste tot la fel de grav, ce facem? Le permitem numai celor cu salarii mari, care isi permit o masina mai noua, cu o taxa (un impozit) mai mica sa circule? Ce facem cu ceilalti? Ei cum ajung dimineata la locul de munca? Cu un transport in comun la randul sau supraaglomerat? Cat de eficiente sunt aceste companii de transport in comun pentru a-si putea permite marirea parcului auto? Au comunitatile locale ce le detin fonduri necesare pentru asa ceva? Iar daca favorizam transportul in comun, suntem de acord cu alocarea de benzi de circulatie exclusiv pentru acesta?
    Problema locurilor de parcare din marile orase este de asemenea una valabila. Dar din nou, trebuie sa punem o taxa (un impozit) ca numai cei instariti sa se bucure de confortul automobilului? Nu este ceva ce se regleaza de la sine aceasta problema a parcarilor? Adica cetatenii renunta singuri la ideea de a mai avea un automobil de vreme ce trebuie sa il parcheze seara la un km de casa. Sau gasesc alte solutii mai practice. Imi vine in minte exemplul din Japonia, unde in unele comunitati trebuie sa dovedesti ca ai loc de parcare asigurat pentru a putea inmatricula o masina.

    2. Poluarea – Poate singurul argument valabil. Sunt de acord ca odata cu evolutia tehnologica trebuie sa ne bucuram de binefacerile acesteia. Insa si aici trebuie tinut cont de nivelul de trai la aplicarea unei taxe (impozit) in acest sens.

    3. Locurile de munca – Aplicarea unei taxe mai mari masinilor mai vechi nu cred ca va face ca lumea sa cumpere masini noi in locul lor, fiindca acele masini vechi, accesibile, pe care lumea si le-ar permite, sau „rablele” cum le spui tu, sunt mult mai ieftine decat cea mai accesibila masina noua de la Dacia. Argumentul cu locurile de munca ar fi valabil in sensul ca daca piata auto second hand din tara noastra ar fi protejata de importuri de „rable” atunci poate si piata masinilor noi ar merge mai bine. Dar odata eliminata taxa de prima inmatriculare se pierde si accest avantaj. Si poate ca e mai bine asa, pentru ca piata trebuie sa fie libera.

    4. Siguranta – Ce legatura are rigurozitatea ITP-ului cu impozitul pe automobile? Nu cred ca trebuie impuse impozituri mai mari pentru masinile mai vechi din cauza coruptiei de la service-urile auto. Poate eventual ar trebui aici sa se implice institutii precum DNA-ul, ca tot este atat de apreciata in Romania. Si atunci „rablele” sa fie eliminate din circulatie „pe bune”, din motive tehnice.

  6. In alte tari cum ar fi Germania sau Italia impozitul e mai mic decât in România, si salariul e de cel puțin 3 ori mai mare. De exemplu o mașina cu motor de 3000 de cc in Germania, impozitul e undeva la 400 de euro, pe când in România vreo 600-700 de euro.

  7. TAXA DE POLUARE ESTE FOARTE EXAGERATA IN MOMENTUL DE FATA.
    La o masina de 1000 eur platesti 2000 eur sa o inscri.
    Cat de derbedeu trebe sa fi sa pui o asemenea taxa??
    Nu se poate scoate ca ar fi un dezastru in trafic….blocare totale…dar nici sa platesti de 2,sau 3 ori pretul masinii ca sa obtii numere pe RO.
    SOLUTIA: Impozit in functie de vechimea autoturismului.exceptand masinile de epoca sau cele ale pilotilor de curse.

  8. Salut. Am sa incerc sa reproduc si sa dezvolt aceleasi idei pentru ca originalul nu l-am salvat si daca zici ca s-a pierdut, alta varianta am. Ziceam in reply ca am cumparat anul trecut un golf V de la un samsar din Pitesti. Masina a fost adusa din Olanda. Am fost cu el la Rar la Valcea si am constatat ca aproape jumatate din masinile care asteltau sa faca Rar-ul erau glof IV break. Fie ele cu motor de 1.6 benzina sau motor de 1.9 diesel. Asta ca statistica. Am sa revin asupra acestei observatii. Am mai vazut de altfel ca baietii de acolo, acei ingineri cu diploma, erau de fapt veniti din alt judet si am inteles ca asta e noua procedura. Sa schimbi frecvent oamenii ca sa nu se poata face afaceri dubioase. Vreau sa rectific ce ai zis in articol. Nu stiu cum e la Bucuresti, dar daca la un ITP obisnuit poti sa ii convingi pe cei din statia ITP prin cunostintele tale sa te mai slabeasca, eu iti garantez ca la Valcea, baietii care mi-au verificat mie masina in sediul RAR Valcea au facut asta in cel mai profesionist mod posibil si mi-au trecut masina prin toate testele si le-au respectat pe toate. Ba chiar mai mult, la final mi-au si dat ceva sfaturi cu lrivire la ce interventii mai am de facut la masina, lucru pentru care, daca mergi la reprezentanta, iti cer minim 200 lei pentru un amarat de tester. Asa ca, afirmatia dvs cu privire la acest subiect mi se pare putin deplasata sau poate chiar jignitoare fata de acei ingineri care chiar isi fac treaba si verifica ce masini ajung in Romania. Ca sa revin la ce am scris mai devreme cu referire la numarul mare de Golf IV oe care le-am vazut, nu cred ca aceasta masina este o masina care ar pune in pericol oamenii din traficul romanesc. Consider ca e o masina decenta si cu frane relativ bune. Pot sa spun ca am fost placut surprins sa vad ca aratau intr-o forma foarte buna si erau peste medie in ceea ce priveste masinile din traficul romanesc, deci nu consider ca as fi in pericol dupa intrarea acestora in acest mare parc auto al tarii. Pe parte de poluare, nu consider ca aceste masini descrise mai sus polueaza mai mult ca surorile lor, logan din acelas an sau poate chiar mai noi. Si sincer, nu cred ca vreun amarat din Romania de indata ce se va scoate taxa auto, va da buzna in Germania sa isi cumpere un Fiat Punto din 98 cu 500 de euro si cu norma Euro II ca sa ne polueze pe noi sau sa ne luna in pericol. Cred ca va pune si el ban pe ban si isi va lua un Golf IV la 2500 cum am descris mai sus. Vorbesc din statistica, din surprinderea mea la numarul mare de masini pe care le-am vazut la RAR in ziua respectiva. Si de asemenea, vorbesc desore judetul meu. In legatura cu poluarea in maretul Bucuresti, avem o infrastructura prea mica pentru parcul auto bucurestean. Avem doua variante. Creem autostrazi suspendate care traverseaza bucurestiul, asa cum se practica in marile orase americane, gen L.A. sau ne rezumam la metoda mai practica si mai usor de realizat si prin care se si conserva originalitatea si istoria bucurestiului si anume, nu schimbam nimic, dar impunem acele stickere cu verde galben si rosu pentru masinile poluante sau mai lutin poluante si in felul asta o sa avem un Bucuresti mai putin poluat. Vrei sa mergi cu tancul tau SUV sa iti cumperi o cafea la mall? De ce sa nu iei metroul? Politia locala in loc sa dea amenzi pietonilor pentru trecere lrin spatii nepermise, mai bine ar verifica si da amenzi celor care aduc masinile poluante in centrul orasului. Ideea nemtilor mi se pare superba. Si sincer, cand ajung la semafor si e un camion in fata mea, apas pe butonul de recirculare, dar cateodata fac asta orea tarziu si intra acel monoxid de carbon superb in masina. Si ce te faci, ca esti poate cu bebe in masina. Problema rabelor sau a autobuzelor de ce nu se pune? Sau de ce nu se virbeste de bucurestenii care citesc la volan. Am vazut atatea cazuri de oameni care citesc cu cartea oe volan. Pai bine fratele meu, daca ai cartea la tine, inseamna ca tu stiai deja ca vei avea nevoie de ea si vroiai sa iti ocupi timpul cu ceva in trafic. Daca stiai ca e trafic, de ce ajuti la formarea lui? Am murit de nervi, vroiam sa ies din masina si sa il bat cu cartea in cap. Mai nou nu se mai practica, in schimb, lumea da scrool down la facebook in acelas trafic idiot si mai da din and drumul flegmatic la pedala de la automata lui, acel SUV cu care nu a facut in viata lui offroad, ci merge sa isi cumpere apa plata de la mall. Eu trec prin Bucuresti doar ca sa il traversez ca sa ajung la Constanta, recunosc, si eu fac parte din trafic, si eu il creez, si eu va poluez Bucurestiul, dar daca nu vreau sa urc pe acea centura periculoasa? Centura cu denivelari, nemarcata, cu o singura banda si cu mirificele tiruri care oricum se opresc si tot sunt obligat sa respir fumul de care vorbeam mai sus. Prefer sa strabat orasul. Este penibil ca dupa 26 de ani de la revolutie, imediat 27, inca nu s-a facut o autostrada in jurul bucurestiului ca sa ocolim si noi orasul si sa evitam traficul si nervii. Si ca sa revin la taxe si la poluare. Aceasta corelare intre mediu si taxe e ceva penibil invebtat de tariceanu ca sa nu creeze un gol in buget, gol care a fost creeat de intrarea Romaniei in UE si care a fortat scoaterea vamii impuse pe autovehicule. Faptul ca se da vina pe mediu pentru aceasta taxa e o mizerie. Ce legatura are aceasta taxa initiala cu mediul. Nu poti baga in aceeasi oala toti conducatorii auto. Unul face taxi cu masina, altul face 10000, altul face 70000 pe an cu masina. Cum poti cuantifica cat polueaza fiecare. Ar fi varianta ca la itp sa iti ia numarul de km si sa il compare cu cel de acum 2 ani, dar stim cum functioneaza ceasurile la kilometraj in Romania dupa ce ne-au invatat samsarii, asadar metoda asta pica sau ar mai fi metoda introducerii unei taxe la benzina/motorina, dar si asta mi se pare stupid pentru ca noi deja platim accize la acest combustibil care este oricum controlat de marii producatori din romania, care cand barilul scade de doua ori, ei scad cu cativa bani. Adica daca barilul a fost 150 si acum e 47, cun loti tu da justifici aceste preturi altfel decat ca e o mafie si sunt intelesi cu totii. Consiliul concurentei nu face nimic in acest sens. Sunt o gramada de interese iar aceata taxa de poluare e o gluma. Nimeni nu are nici o treaba cu mediul. De asta mor de ciuda ca toti folosesc cuvantul mediu, desi a fost doar o manevra de a lui Tariceanu de a umole golul cu vama. Sper domnule Buhnici ca o sa imi postati reply-ul macar de data asta. Am sa im postez de doua ori ca sa fiu sigur. Multa sanatate.

  9. Tu sau altu ai bani pentru un audi A6 sau BMW seria5 2015 … în fiecare zi ai în buzunar un salariu de la un simplu cetățean roman care lucrează 12 ore pe zi pe un salariu de 1200 lei… și ii cheltui. Lucrează și tu așa și vezi dacă poți trai. Și sa iți permiți lux. .. Da eu am un golf valorează 800€ acum am făcut anul trecut 2000kilometri România/italia și vezi ca am ajuns și înapoi așa cum le zici tu rable. Omul sărac din ce vrei sa își ia mașină de 12000de € dacă nu își permite . Vorbești aiurea și cu multe aberații. Vorbești foarte simplu ca umbli cu taxiul. Da pentru ca iți permiți faci mii de euro pe luna.. dar alții nu au unde sa stea stau în chirie sau au rate la banca pe toată viața ca sa aibă un acoperiș deasupra capului. Ești un mitocan jignești oameni săraci care muncesc și nu fura ca voi mulți alții. Dacă ai tu bani dami sa îmi iau o mașină mai noua ca an … tot dacă faci afirmații ca vai doamne suntem bombe. ..

  10. Probabil cei care nu sunt de acord cu tine nu locuiesc întrun oraș mare. Cu siguranță se vor atinge toate punctele sus marcate. Taxa de când e ea, e doar un fenomen cu interese fonanciare ca si majoritatea jocurilor politice din Romănia.
    Dipă 25 de ani tot nu am învătat că beneficile cetăteanului ar trebui să fie este scopul politicianului ales tot de cetătean pt.al reprezenta.

  11. Parerea mea:

    – traficul este cel care este, pana acum nu a fost o problema sa avem masini pe strada, din pacate unele pe tari vecine, nu cred ca va exista o crestere pe care sa o simtim
    – poluarea este direct proportionala cu capacitatea motorului si invers proportionala cu norma de poluare. Faptul ca automobilele noi sunt din ce in ce mai eficiente din punct de vedere al consumului le face din ce in ce mai dorite. Asadar lucrurile se aseaza de la sine, nu e nevoie sa ajutam.
    – oricine este muncitor si vrea de munca are atat in Romania cat si in strainatate. Ceilalti asteapta un ajutor…
    – siguranta…, cum ar fi daca cei care dau ITP-uri aiurea s-ar gandi la asta, sau, cei care dau permise. Am platit si platesc in continuare incompetenta si, ajung la concluzia ca incompetenta exista si fara plata mea asa ca, NU multumesc !

    Impozitul auto nu este solutia. Si asa este o aberatie cum este calculat acum, din multiple motive. Daca se vor modifica simtitor, voi intra si eu in gasca bulgarilor.

    Si spun toate astea in conditiile in care am platit 20% din valoarea masinii proaspat cumparate ca si Taxa de mediu, in ciuda faptului ca masina mea, cu ai mei 10-15k km pe an, polueaza mai putin decat orice masina noua utilizata intensiv (taxi).

  12. Locuiesc in Anglia , iar aici nu ai impozit pe masina. In schimb ai taxa de drum care , la masinile mai vechi, sare de 200 lire/an. Cele noi au zero. In schimb in Londra , in zona centrala , ai congestion charge 15 lire/zi.
    Benzina e in medie 1,15 lire. Iar ce te ‘omoara’ mai mult este asigurarea , de doar 500 – 800 lire/an , pt o masina compacta si un sofer cu experienta si istoric f bun. La un istoric negativ poti ajunge lejer la peste cateva mii de lire pe an. O chestie buna la ei, este ca masina noua este mai ieftin de asigurat. Partea proasta este ca daca esti lovit in trafic si primesti despagubiri , iti va creste anul urmator asigurarea. Probabil incearca sa te responsabilizeze mai mult in trafic , printr-un condus mai precaut.
    Sunt de parere ca masina personala este un moft sau ceva pt comfortul tau. Nu este obligatoriu . Nu ai bani, nu ar trebui sa iti cumperi o troaca. Vrei masina , dezvolta-te personal , devino mai productiv , ca sa iti permiti.

  13. Ai punctat foarte bine George B. ! Nu prea sunt solutii sa ii oprim pe frenetici sa conduca zi de zi prin oras masina pesonala. Poate cu benzina si motorina ajunsa la 30 lei litru se vor opri sa mai iroseasca viata in masina. Altfel nu vad nici o solutie. Nu poti sa interzici nimic ca vezi doamne e discriminare.
    Impozitul ar trebuii platit in functie de vechimea si emisiile masinii. La cilindree mi se pare o idiotenie chiar discriminare. Rovinieta e un furt la noi pt. ca nu avem sosele bune si noi platim bani grei an de an. Asigurarea e degeaba…nu te despagubeste nimeni cu nimic. Platesti degeaba. Doar impozitul anual in functie de emisii si vechimea masinii mi se pare plauzibil. In rest nimic !

  14. Marea Britanie. Northampton taxa adică road tax 240 pounds per an pentru Renault megan scenic benzina 1.6. Taxa se plătește chiar dacă nu circuli cu mașina și ea este parcată pe domeniul public în caz contrar mașină iți este ridicata ( nu de hingheri de mașini) de către primărie. Revin cu explicații dacă va interesează.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.