Adio, taxa auto! Să vină haosul!

Taxa auto în toate formele ei mi-a marcat cariera. Sunt puține subiecte, cu excepția autostrăzilor probabil, care să îmi fi ocupat mai mult timp pentru investigații. Inițial a fost o idee proastă pe care am descoperit-o la Ministerul Mediului acum vreo 10 ani mulțumită unui secretar de stat care mi-a dat pontul. Au urmat zeci de materiale și ani de conflict cu asociația producătorilor de automobile pentru că noi încercam să le explicăm de ce e proastă și ilegală taxa iar guvernul o reinventa în fiecare an ca să le facă pe plac.

trafic-bucuresti

La 9 ani de la intrarea în Uniunea Europeană (care a condamnat în mai multe rânduri taxa auto românească) România desființează aberația. Felul în care o face mă sperie însă. Nu mă înțelegeți greșit, rămân împotriva taxei dar dispariția ei subită, fără nicio soluție de echilibrare ne va otrăvi în multe feluri. Să vă fac o listă scurtă.

1. Trafic
Vi se pare că acum e aglomerat pe străzi? Să vedeți cum o să fie când intră în țară câteva zeci de mii de mașini în plus. Deși are unele dintre cele mai largi bulevarde din Europa, Bucureștiul e la un pas de paralizie. Și metroul e deja sufocat de oameni care renunță la automobil dar tot nu se eliberează bulevardele. Nu avem centură ocolitoare iar idioții au dat aprobări pentru clădiri uriașe de birouri, hypermarket-uri și mall-uri în oraș. Cum rezolvăm asta? Sigur nu cu taxa auto. Dar cum? În Vest nu ai acces în centrul orașelor cu mașini vechi, poluante, parcările sunt scumpe iar parcarea neregulamentară se pedepsește. Mall-urile mari sunt afară. La fel hypermarket-urile. Așa am ajuns singura capitală unde se parchează deja pe 2, 3 rânduri, pe trotuare și spații verzi. Ne mai plângem însă că nu avem locuri de parcare pentru că vrem cu toții mașini să ne ducem copiii la școală și să nu ne înghesuim la metrou. Stilul acesta de viață le va fi de acum accesibil și vecinilor tăi pentru numai câteva sute de euro. Spune-le bun venit în parcarea din spatele blocului. Sunt convins că va fi o petrecere cu artificii.

2. Poluare
O să se vadă pe haine, în statisticile cu alergii la copii, o să te usture ochii mai devreme în fiecare zi. Aerul din orașele României, mai ales în București, este cel mai poluat din Europa. Dacă vă era dor de norii negri de fum de motorină și ulei ars, acum îi veți revedea și mai des. Fără taxa auto, România nu va fi însă Bulgaria. La bulgari nu este trafic că sunt mai săraci ca noi și nu se simte. La 35 de grade, orașele vor fi o uriașă cameră de gazare lentă.

3. Locuri de muncă
Sute de mii de români trăiesc azi de pe urma automobilelor nu doar în uzinele Dacia și Ford. Avem sute de fabrici de componente, soft etc. Desigur, grosul merge la export și nu bag mâna în foc că industria auto va pierde 30% din locurile de muncă așa cum spun producătorii de automobile noi. Dar dacă tu ai fi șef la Dacia? Eu m-aș uita mai cu atenție la Maroc unde se mută încet dar sigur producția Dacia, că e mai ieftin de produs și apoi mai ușor de transportat spre Vest. Românii sunt mai scumpi ca marocanii iar vapoarele se mișcă mai ieftin pe Mediterana decât camioanele noastre pe Valea Oltului. Fără o piață locală unde să vinzi măcar un sfert din producție de ce ai mai sta aici? E vorba de business sec.

4. Siguranță
La cât de ușor se ia un ITP în România, o să vedem tot mai multe hârburi conduse de șoferi care nu știu, nu pot sau nu vor să facă o revizie de frâne. Dacă pe un drum spre litoral vezi în sezon câteva rable în pană pe autostradă, hai să vedem câte apar la anul. Acum imaginează-ți că una dintre ele nu se poate opri la o trecere de pietoni. Cu tine sau copilul tău pe ea.

Soluția?
Singura soluție pe care o știu că funcționează este impozitul auto. E un principiu simplu. Plătești în funcție de cât fum scoți. Funcționează peste tot în occident dinainte să descoperim noi Bruxelles-ul. Acesta e și motivul pentru care nemții sau englezii ajung să își dea mașinile vechi aproape gratis doar să scape de impozit. Îi rog pe românii din Marea Britanie sau Germania să ne spună la comentarii câte sute de euro plătesc ei acum pe an.

Ce poți face tu? Păi fix ce vrei. Ia-ți mașina pe care ți-o permiți dar asigură-te că o poți parca în mai puțin de 5 minute la destinație și o poți întreține cât să nu mori ori să omori pe cineva cu ea. Eu nu am reușit să bifez la prima condiție și am renunțat la mașină în timpul săptămânii. Mă descurc în oraș cu mersul pe jos, segway, scuter, taxi/Uber/Taxify, metrou. Sunt tot mai mulți ca mine și știu că dacă ești sănătos la minte și tu o să faci la fel dacă nu ai început deja. Iubesc mașinile dar nu simt nicio plăcere la volan, în oraș.

Cu toții merităm un automobil dar nu putem conduce toți deodată. Faptul că îți permiți o mașină veche nu poate fi suficient ca să intri în trafic și să poluezi oricât. Impozitul e singura soluție decentă, legală și de bun simț. De aceea cred că simpla desființare a taxei e populism electoral și o bombă care va exploda pe străzi după alegeri.

Ultimele articole

Articole recomandate

264 Comments

  1. Raspunsul e mai amplu:

    1. Primul pas trebuie facut de AUTORITATILE LOCALE: regiile de transport trebuie sa innoiasca parcul mijloacelor de transport in comun, pentru a avea oamenii o ALTERNATIVA REALA si sigura la masina personala.
    2. Apoi trebuie facuta impozitarea separata, la fel ca la imobile, pentru cei care au mai mult de o masina (in parcarea blocului unde stau, sunt 2 familii care au cate 3 masini: 2 personale si una de serviciu…)
    3. Daca taxa de poluare se va include in impozitul anual, atunci sa penalizeze in mod vizibil masinile vechi
    4. Cand ai copil mic si trebuie sa ajungi de la job la gradinita/scoala primara, e mai greu sa renunti la masina….deci sa avem toleranta fata de acest segment de populatie. Tu spui ca nu mergi cu masina, dar sotia ta foloseste masina??
    5. Rezistenta la schimbare e mare, dar angajatorii de exemplu, ii pot incuraja (cu premii, subventii pt achizitia de biciclete sau o cafea in fiecare dimineata :), etc.) pe cei care renunta la comoditate si aleg sa protejeze mediul .

  2. Buna ziua,

    Daca detin un vehicul istoric cu care merg din an in paste efectiv, vi s-ar parea normal sa platec un impozit in functie de vechimea masinii? ce ati spune de un impozit pe nr de km?

    Mersi.

  3. Salut Buhnici,
    Privind acest subiect ce se mai aude? Locuiesc in Suedia, iar pe internet nu am găsit informații despre taxa auto, asa ca va întreb pe Dumneavoastră, S-a scos taxa auto? Sau e in continuare valabilă ?

  4. mi se pare o … de fapt nu mi se pare, ci chiar e o idee proasta! intr-o tara civilizata, inainte de a pune impozit pe ceva (sau inainte de a taxa) creezi conditia pentru ca acel ceva sa fie taxat. In Spania, de exemplu, nu exista diferentiere la impozit! Si nu e obligatoriu ca (daca e sa tinem cont de ceea ce e a fost referitor la taxa auto), o masina cu ceva cmc in plus sa fie mai poluanta, mai luxoasa, sau mai puternica decat alta! De exemplu, eu mi-am luat un Opel Vectra CC in 2007, dupa intrare in, cica UE – spatiul ala de care se tot spune ca e liber la circulatia marfurilor, serviciilor si a persoanelor, – cu motor de 2143 cmc (exact cat are GLC 250d (dar nu e :( …)) cu emisii de 164 g/km, in timp ce Loganul de 1.6 la acel moment avea emisii de 168 g! Mai marele manechin/manelist sau ce-o fi, facuse in toamna lui 2007 taxa auto pentru masina mea 5700 euro!!!, in timp ce la Logan era ~200! E corect, da! Stiu, o sa spuneti ca, de ce nu mi-am luat Logan. Corect! Am vrut, diesel de 1.5 si ala de 85 de cai, sau cat avea, dar la cei 10.000 euro in 2007 nu mi-l permiteam! Cu clima, pachet fumatori (ca pe atunci fumam si scrumiera era optional!), geamuri electrice si mai vreo 2-3 extrase ma ajungea la 14.800 de euro! Loganul! Si asa am hotarat sa merg afara sa-mi iau masina … si iata ca, baba mea la anu (2017) prin mai face 10 ani de cand o am si … n-am bagat un ban in ea, cu exceptia unui geam spart de un binevoitor, al eleronului furat, si al unor genti de vara …. plus ca am distributia pe lant, iar cei 125 de caluti si 280 Nm imi sunt mai mult decat suficienti!
    Acum, pentru – mojo jojo – chestia cu kilometrii e … asa … sa spui ceva – in Timisoara sunt sute care-ti regleaza kilometrajul de iti vor da astia de la stat bani inapoi …
    Mi se pare corect impozit impartit pe categorii astfel:
    – 0-3.000 cmc (pina la 3.000 eu zic ca e o masina normala)
    – peste 3.000 cmc (peste 3.000 – cand vorbim de un Mustang 5.0 sau un Caddy de 8 litri – inseamna ca e lux si atunci trebuie sa platesti!)
    – utilitare
    – microbuze
    – camioane
    – TIR-uri
    – Autobuze
    etc …
    si toate aste DUPA CE SE VOR OFERI CONDITII!!! Nu sa ma uit pe guglmaps si sa vad reteaua de autostrazi de la unguri, iar cand ma uit la Romania sa am impresia ca le-a alunecat la aia pixul pe harta … si sa mai tinem cont ca TAXA DE DRUM se REGASESTE si in PRETUL CARBURANTULUI! Si apropo – ia vedeti cat costa litrul de motorina/benzina in Luxembourg si care este venitul minim garantat si comparati cu TARA TUTUROR POSIBILITATILOR – ROMANIA, FIRESTE … etc., etc. …

  5. Sa mareasca parcul auto de 10 ori sa nu mai stau in statie 30 min, autobuzul sa vina din 2 in 2 min , si calatorii sa fie spalati, ..parfumati ..sa nu miroasa a RAHAT….( vezi alte capitale europene)
    Daca sunt indeplinite conditiile promit sa folosesc masina personala numai in concediu.

  6. Buna ziua,

    Ma numesc Casian sunt student in Danemarca, am un Peugeot 405 1.9D model din 1995 masina este din acelas an cu mine. Taxa de mediu anuala este in jur de 900 de euro alas 4 000 lei romanesti, mi se pare corect sa fie taxa mare deoarece masina este veche. Am cautat o masina noua pe care chiar dumneavoastra a-ti prezentat-o si anume un Renault Twingo 1.0 sce, la care taxa anuala este 120 de lei romanesti.

    Imi pare rau ca sa scos taxa auto in Romania, si asa avem prea multe masini care efectiv sunt un pericol la trafic. Sper din suflet sa mareasca impozitul in functie de capacitatea cilindrica si poluare. Si daca se poate sa avem si noi lege prin care interzicem romanilor sa circule cu masini straine pe teritoriul romaniei atata timp cat nu sunt rezidenti intr-un alt stat, asa am putea sa scapam si de masinile de Anglia si Bulgaria care circula la negru ( oricum toata lumea sti ca nu sunt actele pe bune )

    PS : asigurarea la Peugeot este 3 400 de lei si cu 4 000 lei impozitul va cam dati seama cat costa. Masina poate fi perfecta daca e veche e veche platesti, sper ca am raspuns destul de detailat.

    Casian Oros

  7. Eliminarea taxei este evident o miscare electorala .
    Sunt 80,000 (optzeci de mii) de masini inmatriculate in cateva zile.
    Unde se vor parca masinile astea ? Un guvern fara viziune.

    Dar in Bucuresti avem o sansa : Domana primar mariti impozitul , mariti amenzile de parcare (1000 RON) puneti ca in Londra taxa de trecere prin centru .

    Este o mega prostie ceea ce au facut.

    INSA VREAU SA CRED ca romanul este mai jmecher de atat : Cumparati dragilor masini acum ca nu au taxa iar din Vara va pun taxa (2000 EUR / an de la EURO 5 in jos) sper sa aveti mintea cea de pe urma sa scoateti rablele de pe sosele.

    Vom inmatricula in anul acesta masini cat in ultimii 10 ani . Si vor fi NUMAI RABLE. Excelent!

    Ah si poate inchide si Dacia Fabrica si atunci sa te tii cu sloganuri electorale.

    Guvern fara vizune asta avem, se dovedeste pe zi ce trece !

  8. Renault Megane 2 diese 1.5 dci din 2008 inmatriculat in Uk taxa este de 30 lire pe an ,iar asig 650 lire pe an ,asig full casco.
    Tot in Uk bmw 520 diesel din 2013 asig este de 770 lire pe an tot full „comphresive” iar taxa este tot de 30 lire.
    Un tigan a spus odata „rumânii ie prosti” iar tiganul avea dreptate.

  9. Ba nu va mai luați după prostul asta de buhnici. Omul trăiește in lumea lui. Este un Zombie elitist de 20 de cenți. Uitați ce figura de castravete plouat are acest biped semidoct.

    Pun pariu ca voi avea comentariul nepostat pentru ca buhnici este un idiot fricos de critica

  10. In Uk nu se impoziteaza vehiculele. (Nici casele) Se plateste o taxa de drum diferentiata care ia in calcul un parcurs mediu anual de 10.000 de mile si emisiile de la motor. E aberant s aplatesti impozit pentru un bun care se devalorizeza. Ei stiu asta. Nemtii nu stiu si nici noi! Deci suntem in companie buna totusi…

  11. Salut,

    Numarul de masini pe drumuri trebuie tinut sub control. Astfel trebuie sa apara taxa de poluare, asigurari crescute valoric si calitativ. Sigur cei cu venituri mai mici vor face urat ca nu-si permit masini mai bune si ca nu sunt in stare sa plateasca impozit mai mare, insa altfel tot la haos se ajunge. In continuare sunt prea multe accidente cu biciclisti/scutere fiindca nu au parte de piste si respect in trafic. Uneori trebuie sa mergi pe drum fiindca trotuarele sunt ocupate de masini. In continuare majoritatea au in masina maxim 2 pasageri.

    Deci haos la bani putini :)

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.