Adio, taxa auto! Să vină haosul!

Taxa auto în toate formele ei mi-a marcat cariera. Sunt puține subiecte, cu excepția autostrăzilor probabil, care să îmi fi ocupat mai mult timp pentru investigații. Inițial a fost o idee proastă pe care am descoperit-o la Ministerul Mediului acum vreo 10 ani mulțumită unui secretar de stat care mi-a dat pontul. Au urmat zeci de materiale și ani de conflict cu asociația producătorilor de automobile pentru că noi încercam să le explicăm de ce e proastă și ilegală taxa iar guvernul o reinventa în fiecare an ca să le facă pe plac.

trafic-bucuresti

La 9 ani de la intrarea în Uniunea Europeană (care a condamnat în mai multe rânduri taxa auto românească) România desființează aberația. Felul în care o face mă sperie însă. Nu mă înțelegeți greșit, rămân împotriva taxei dar dispariția ei subită, fără nicio soluție de echilibrare ne va otrăvi în multe feluri. Să vă fac o listă scurtă.

1. Trafic
Vi se pare că acum e aglomerat pe străzi? Să vedeți cum o să fie când intră în țară câteva zeci de mii de mașini în plus. Deși are unele dintre cele mai largi bulevarde din Europa, Bucureștiul e la un pas de paralizie. Și metroul e deja sufocat de oameni care renunță la automobil dar tot nu se eliberează bulevardele. Nu avem centură ocolitoare iar idioții au dat aprobări pentru clădiri uriașe de birouri, hypermarket-uri și mall-uri în oraș. Cum rezolvăm asta? Sigur nu cu taxa auto. Dar cum? În Vest nu ai acces în centrul orașelor cu mașini vechi, poluante, parcările sunt scumpe iar parcarea neregulamentară se pedepsește. Mall-urile mari sunt afară. La fel hypermarket-urile. Așa am ajuns singura capitală unde se parchează deja pe 2, 3 rânduri, pe trotuare și spații verzi. Ne mai plângem însă că nu avem locuri de parcare pentru că vrem cu toții mașini să ne ducem copiii la școală și să nu ne înghesuim la metrou. Stilul acesta de viață le va fi de acum accesibil și vecinilor tăi pentru numai câteva sute de euro. Spune-le bun venit în parcarea din spatele blocului. Sunt convins că va fi o petrecere cu artificii.

2. Poluare
O să se vadă pe haine, în statisticile cu alergii la copii, o să te usture ochii mai devreme în fiecare zi. Aerul din orașele României, mai ales în București, este cel mai poluat din Europa. Dacă vă era dor de norii negri de fum de motorină și ulei ars, acum îi veți revedea și mai des. Fără taxa auto, România nu va fi însă Bulgaria. La bulgari nu este trafic că sunt mai săraci ca noi și nu se simte. La 35 de grade, orașele vor fi o uriașă cameră de gazare lentă.

3. Locuri de muncă
Sute de mii de români trăiesc azi de pe urma automobilelor nu doar în uzinele Dacia și Ford. Avem sute de fabrici de componente, soft etc. Desigur, grosul merge la export și nu bag mâna în foc că industria auto va pierde 30% din locurile de muncă așa cum spun producătorii de automobile noi. Dar dacă tu ai fi șef la Dacia? Eu m-aș uita mai cu atenție la Maroc unde se mută încet dar sigur producția Dacia, că e mai ieftin de produs și apoi mai ușor de transportat spre Vest. Românii sunt mai scumpi ca marocanii iar vapoarele se mișcă mai ieftin pe Mediterana decât camioanele noastre pe Valea Oltului. Fără o piață locală unde să vinzi măcar un sfert din producție de ce ai mai sta aici? E vorba de business sec.

4. Siguranță
La cât de ușor se ia un ITP în România, o să vedem tot mai multe hârburi conduse de șoferi care nu știu, nu pot sau nu vor să facă o revizie de frâne. Dacă pe un drum spre litoral vezi în sezon câteva rable în pană pe autostradă, hai să vedem câte apar la anul. Acum imaginează-ți că una dintre ele nu se poate opri la o trecere de pietoni. Cu tine sau copilul tău pe ea.

Soluția?
Singura soluție pe care o știu că funcționează este impozitul auto. E un principiu simplu. Plătești în funcție de cât fum scoți. Funcționează peste tot în occident dinainte să descoperim noi Bruxelles-ul. Acesta e și motivul pentru care nemții sau englezii ajung să își dea mașinile vechi aproape gratis doar să scape de impozit. Îi rog pe românii din Marea Britanie sau Germania să ne spună la comentarii câte sute de euro plătesc ei acum pe an.

Ce poți face tu? Păi fix ce vrei. Ia-ți mașina pe care ți-o permiți dar asigură-te că o poți parca în mai puțin de 5 minute la destinație și o poți întreține cât să nu mori ori să omori pe cineva cu ea. Eu nu am reușit să bifez la prima condiție și am renunțat la mașină în timpul săptămânii. Mă descurc în oraș cu mersul pe jos, segway, scuter, taxi/Uber/Taxify, metrou. Sunt tot mai mulți ca mine și știu că dacă ești sănătos la minte și tu o să faci la fel dacă nu ai început deja. Iubesc mașinile dar nu simt nicio plăcere la volan, în oraș.

Cu toții merităm un automobil dar nu putem conduce toți deodată. Faptul că îți permiți o mașină veche nu poate fi suficient ca să intri în trafic și să poluezi oricât. Impozitul e singura soluție decentă, legală și de bun simț. De aceea cred că simpla desființare a taxei e populism electoral și o bombă care va exploda pe străzi după alegeri.

Ultimele articole

Articole recomandate

264 Comments

  1. eu zic ca treaba e simpla. sa se inscrie fara taxa minim Euro 4. iar ptr Euro 3 (adevarate bombe pe roti) sa se interzica intrarea in oras. si sa se scoata dracului afara din tara masinile cu volan pe dreapta. si ar mai fi ceva … INFRASTRUCTURAAAAA

    • Euro 4 e deja poluant….
      Cea mai buna solutie: impozit local in functie de nroma de poluare/ emisii CO2/ motor/ carburant PLUS pentru masinile mai vechi de 5 ani, impozitul sa inceapa sa creasca usor de la an la an, iar la 10 ani vechime deja sa usture astfel incat casarea sa nu fie un business cu rable oricum scoase din circulatie in vederea revanzarii tichetului RABLA, ci casarea sa devina o necesitate pentru a scapa de impozit si a scoate cu adevarat rablele din circulatie. In sistemul actual se obtin tichete Rabla pe masini care oricum erau trase pe dreapta…
      Cand ai o masina a carei valoare de piata este 1500 de euro, iar impozitul anual este 500 de euro, s-ar putea sa nu o mai pui pe autovit, ci sa o dai la remat pentru un tichet rabla in vederea unei masini noi. Apoi, in 5 ani iti achiti leasingul si o scoti la vanzare pentru alta masina noua ca incepe sa ceasca impozitul. O cumpara altul care nu isi permite masina noua, o mai tine 4-5 ani, iar apoi casarea devine o afacere buna.

  2. Sa vina Haosul! Asa ziceau si britanicii ca o sa ne mutam toti acolo. Uite ca nu e chiar cum au crezut ei. Stai sa vedem, sa nu mai fim asa siguri pe haos. Unii poate chiar cred in asta. Masini cu 2000 putem sa cumparam si acum, cu tot cu vechea taxa. Daca ai sa platesti benzina si asigurarea sigur nu conteaza ca masina costa 2000 euro sau 1000e cum o sa fie dupa ce se elimita taxa.
    Daca ceva este ilegal nu inseamna ca trebuie pastrat. Exista multe solutii pentru asta si nu trebuie reinventata roata. Trebuie doar sa ne uitam la ceilalti si o sa gasim solutii.

  3. Problema este ca si saracii au nevoie de masini pentru deplasare, cumparaturi etc. de ce se ma omori mai mult pe mine care oricum nu am bani de masina noua?
    poluare? incercati mai mult sa prindeti hotii de paduri si sa plantati mai multi pomi peste tot pe unde se poate planta.
    trafic? strange de gat primarii care nu gasesc solutii.
    de ce unul care nu isi permite sa se chinuie si mai mult cu viata asta de c#$t din Romania?
    ca pe timpuri, doar boierii isi pemiteau trasura. in fine. numai bine

  4. Nu cred in statistica cu poluare si am sa zic de ce
    In 2008 am cumparat o masina SH de 2000 de euro. De 2000 pentru ca stiam ca taxa auto + alte taxe ajunge pe la 800-1000 de euro, asa a si fost.
    Daca nu era taxa imi luam o masina de 2500 poate 3000, adica cu vreo 5 -6 ani mai noua
    Am deschis proces si am recuperat cei 500 de euro taxa acum vreo 2 ani.
    Rezultatul? am si acum masina pentru ca taxa la masina mea este 1000 de euro acum, atat trebuie sa plateasca cel ce o cumpara de la mine, astfel eu pot sa o vand cu maxim 500, deci pastrez masian aceasta veche pana cand se evapora sau o macina rugina pentru ca nu mai are valoare. Daca nu exista raxa schimbam vreo 3 masini pana acum.

    • Mai adaug ceva si la Siguranta: Am primiut vreo 4 oferte in ultimul timp, toate pentru a fii inmatriculata in Bulgaria.
      Iti zic sigur ca mai bine ITP ul prost la noi decat cel null de la ei.
      Deci iti pica 2 argumente

  5. Sa punem cat mai multe taxe atunci George. Asa este cel mai bine pt ca nu avem nici un motiv sa cream un echilibru intre venit si taxare. Romanii vor masini vechi doar din nostalgie nu ca nu isi permit una noua.

  6. Salut George.De ce nu te muti la sat daca tot esti atat de inversunat? Aer curat, verdeata, liniste, no stress…Impozitul auto ar fi o solutie in ideea in care ar trebui echilibrat cumva.Nu e corecta discrepanta asa mare intre 1.6 si 3.0 litri.

  7. O taxa in plus la carburant nu e o idee deloc buna. O solutie ar fi cresterea taxelor de inmatriculare in functie de emisii / cilindree, pe langa un impozit diferentiat.

    Cat despre circulatia in oras cu masina personala, vor mai trece ani pana vom descoperi transportul public.

    Sa se construiasca parcari etajate. Cladiri rezidentiale si de birouri sunt la moda pentru ca se obtin bani multi si repede, doar ca un edil cu creier se poate gandi si la alte aspecte. Vreo 20 de parcari supraetajate cu 7 nivele si distribuite uniform prin Bucuresti ar face minuni. Problema nu ar veni de la numarul de masini care traverseaza un oras ci de la benzile ocupate de masini parcate.

  8. Salut. Am citit articolul tau si ai niste argumente pertinente. Am si eu ceva amendamente. Exemplu concret. Am cumparat anul trecut un golf V 1.9 diesel si l-am inmatriculat. Am platit 400 euro pt el si nu mi s-a parut exorbitant. Dar nu sunt de acord cu taxa auto. Ce vroiam sa spun e ca in primul rand, acele rable de care iti e tie frica trebuie sa treaca mai intai pe la RAR si sa faca o inspectie amanuntita, ceea ce nu e totuna cu ITP. ITP daca tu zici ca poate fi aranjat, se face doar pentru masinile deja inmatriculate si nu poti sa le bagi in aceeasi oala cu masinile care trebuie sa treaca de RAR pt prima data. Eu locuiesc in Ramnicu Valcea si am trecut RAR cu acel golf V si baietii de la RAR erau din alt judet veniti tocmai ca sa nu poata fi facute smecherii si pot sa va zic ca au cautat masina ca la carte. Nu stiu care e situatia in Bucuresti, dar sa faci o asemenea afirmatie, cum ca oricine cunoaste pe cineva la ITP, poata sa bage o masina poluanta in Romania mi se pare jignitor pentru acei oameni de la RAR care si-au facut treaba cu brio la RAR Valcea si care mi-au si dat niste sfaturi cu privire la ce interventii mai am la masina, lucru care in reprezentanta te costa 200 lei doar pt un amarat de tester. Si al doilea aspect este ca stand si asteptand sa imi vina randul la RAR am putut vedea ce fel de masini introduc romanii in tara. Mai mult de jumatate din masinile pe care le-am vazut in acea zi la RAR erau golfuri IV break, unele diesel, unele benzina. Am cautat pe net si am vazut ca la vremea respectiva erau undeva intre 2500 si 4000 euro respectivele masini. Nu pot sa zic ca o sa ma simt in nesiguranta cu aceste masini pe strada si de altfel pot sa mai zic ca nu consider ca sunt mai poluante ca Loganurile din acelas an cu ele sau poate chiar mai noi. Daca toti amaratii si-ar cumpara golf IV, nu cred ca ar fi o problema si ca sa spui ca un vecin de al meu mai sarac, o sa plece in germania sa isi ia un Fiat punto cu 500 de euro sa vina cu el in romania si sa polueze si sa ne puna pe toti in pericol e absurd. Nu cred ca o sa plece nimeni in germania pt o masina de 500 euro. Cred ca majoritatea romanilor, cat de saraci ar fi ei, ar pune ban peste ban ca sa isi cumpere macar acel golf IV de care v-am povestit, fapt vazut statistic de mine in acea zi la RAR. Cat despre partea cu poluarea, voi chiar aveti o problema la Bucuresti care poate fi rezolvata exact cum au zis baietii plecati in Germania care ti-au raspuns. Se poate infiinta un cod de culori si stickere de pus in geam si politia locala in loc sa dea amenzi la pietonii care trec prin locuri nemarcate ar putea sa dea amenzi pentru poluare persoanelor care aduc o Raba in centrul orasului. Calatoresc cu familia in masina si cand ajungi la un semafor si uiti sa apesi pe butonul recirculare, iti intra acel miros teribil de la cate un camion sau un autobuz. Nu cred ca vecinul meu care isi va cumpara golf IV poate concura cu asa ceva. Asa ca parerea mea este ca timbrul de mediu a fost o scuza a politicienilor sa ne ia banii. Cine poate cuantifica cat polueaza fiecare? Spunea cineva mai sus ca un om circula 80000 pe an si altul 10000. De ce sa le ceri aceeasi bani daca ei polueaza diferit. Discutia cu poluarea este una si cea cu taxa este alta. Vorbim despre ele in acelas articol/comment pentru ca politicienii le-au comasat… Multumesc pt timpul acordat.

  9. Cred ca pe langa autoturisme, defrisariile paduriilor au un impact foarte puternic (negativ) asupra mediului, dar acolo canta greierele….
    Referitor la taxa auto, interesant ca masinile cu motorizare diesel la aceasi cantitate de co2/km emisa au taxa dubla sau chiar mai mare decat cele pe benzina.
    Si eu as dori sau chiar visez la o masina euro 5-6, sau chiar noua daca se poate. Dar la 500 de euro salar de unde scad curentul, imbracamintea,hrana,naveta, si toate celelalte cheltuieli doar pot visa la o masina care ,,polueaza mai putin”. Si sa nu uitam ca suntem oamenii mai vrem sa ne si recreem putin sa mergem in concediu daca se poate vara-iarna. De unde bani de o masina noua? Si 500 de euro si fara familie si fara chirie eu zic ca e un caz destul de bun, chiar foarte bun din punct de vedere economic raportat la situatia actuala a CETATENIILOR.( nu a rechiniilor)
    Consider ca inainte sa improscam cu noroi ,, tigaile” alea de 12-15 ani vechime euro 3 euro 4 aduse de dincolo, ar trebui sa se schimbe situatia economica a tarii astfel incat omul de rand sa isi permita, fara sa intre in banca pe 30 de ani, sa cumpere o masina noua sau aproape noua.

    • Sunt total de acord cu taxe cat mai mari la masini poluante. Masina nu este pentru oricine. Masina nu trebuie sa coste cat un iphone, si la fel intretinerea trebuie sa sperie pe oricine nu si-o poate permite cu adevarat. Am renuntat si eu la a mai conduce masina in timpul zilei. Am trecut pe doua roti, 1 om putere. Am reusit sa ajung de la gara la muncii in mai putin de 20 de minute intr-o vineri seara cand Bucurestiul era efectiv rosu inchis pe google maps. Ma amuz cand vad mii de masini ce conduse de cate un sofer care de plictiseala isi verifica toate retelele sociale la volan. Ca oricum e singur in masina si nu are cu cine discuta.
      Suntem fuduli in prostia noastra. Ne enervam si dam vina ca nu sunt sosele si parcari. Poate sa fie oricate, orasul e mic, e dezvoltat pe verticala. E imposibil sa tii toata lumea pe sosele ca sa isi duca odrasla la scoala sau el insusi la birou.
      Trebuie sa renuntam la masini cum au procedat si cei din orasele vestice unde noi aspiram sa ajungem. Masina e un lux si trebuie taxat ca atare. Te poti descurca foarte usor si fara 4 roti sau tii masina si ca sa impresionezi sexul opus?

      • Masina e o necesitate nu un lux. Nimeni nu se gandeste la o chestie. Nimeni nu vrea sa isi ia masina veche , rabla , uzata. Toata lumea vrea sa isi ia o masina cat mai buna. Daca taxa auto se va scoate romanul o sa puna cei 800 900 1000 euro pe care ii la dadea pe taxa la pretul masinii, isi va lua o masina mai buna!!!!

  10. Si dupa parerea ta solutia buna si corecta ii sa dai acces in centrul oraselor doar celor cu masini noi si cu bani multi? Putem sa facem o tabara sau un lagar de concentrare pentru clasa muncitoare de unde sa nici nu iasa sa ne aglomereze pe noi cu masinile lor vechi sau pe trotuare cu hainele lor ponosite si demodate. Faptul ca un om are o situatie financiara modesta si o masina veche nu inseamna ca ii iresponsabil si nu are frane sau ca circula cu defectiuni tehnice. Mai mult decat atat o masina cu norma de poluare mare poate polua mult mai putin decat una care are o norma de poluare mai mica… poate ala cu norma de poluare mare circula mult mai putin decat ala cu masina noua care probabil are mai multi bani pe carburant (daca cineva poate sa-si cumpere o masina cu doar cateva sute de euro cat crezi ca poate cheltui pe carburant lunar)…si poate ca ala cu masina noua ii si putin tunat cu catalizator scos…

    • In gulag cu ei! Sau sa circule pe benzi separate, speciale pentru oameni saraci si trotuare speciale pentru oameni saraci, eventual sa nici nu respiram acelasi aer cu ei:))) si atunci ne ramane spatiu mai mult prin centru pentru terase pe trotuare pentru noi baetii destepti cu Q7 care ne pricepem la combinatii, este? Acum serios vorbind, ti se pare normal sa respiri acelasi aer cu unul care are salariu minim pe economie? Nu e ok :)))) Eu votez sa-si tina si respiratia sarantocul si sa stea drept si sa salute in timp ce trecem noi baetii de baeti de pe trotuarul lui separat :))) Sau si mai bine sa fie niste tunele subterane sa nici nu-i vedem, sa nu intram in contact cu cei care castiga sub 6.000 lei net pe luna :)))Eventual se poate revizui si legislatia, cand se intalnesc doua masini sa aiba prioritate masina care este condusa de cel cu venit mai mare.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.