Second-hand sau nouă. Ce să alegi?

Cel mai recent editorial pe care l-am scris pentru o revistă foarte bună de auto, AutoTest. Vă îndemn să o cumpăraţi de azi, că nu rezistă mult pe tarabă.

Second-hand sau nouă. Ce să alegi?

O discuţie nesfârşită se naşte de fiecare dată când arunci întrebarea într-un cerc de cetăţeni posesori de permis categoria B. O asemenea achiziţie se prezintă a fi o problemă extrem de serioasă la care din fericire noi românii ne pricepem la fel de bine precum comentăm politica şi fotbalul. Avem mecanica şi şoferia adânc impregnate în ADN. Care dintre noi nu se poate „mândri” cu amintiri din copilărie în care tatăl face o pană pe marginea drumului către vacanţa la mare sau la munte? Sau se opreşte să mai frece cu puţin şmirghel platina, care „se împuşcă” şi nu mai face scânteie din 20 în 20 de kilometri. O să mă opresc aici cu exemplele ca să nu răscolesc amintirile grele din vacanţa la mare, Saturn ’87.
Cu asemenea sechele pleacă la drum către showroom cei care visează să fie primii care… transpiră… în maşina lor proprie şi personală şi care sunt convinşi că numai aşa poţi fi sigur că ai un automobil de nădejde, care nu se va defecta mai devreme de trei ani. Nu îi poţi condamna după atâta suferinţă în comunism. Dacia mai frânge încă multe inimi fidele şi azi… O lume în care cumpărarea unui Logan estre o investiţie pentru o viaţă, pentru care alocăm maximum de atenţie, efort şi o sumă consistentă nu merită să citească mai departe.
Pentru toţi ceilalţi dintre noi maşina este o unealtă. O chestie care te transportă, te distrează, te face să te simţi bine. Eu unul mă energizez şi simt că ziua poate reîncepe după o tură la volan. Sunt însă chibzuit, unii ar spune zgârcit, că nu îmi iau maşină nouă. Adevărul este că nu mă văd dând banii mei pe ceva care se devalorizează cu 50% în primii doi ani, adică termen în care eu mă satur şi schimb două maşini.
Îmi place să conduc autoturisme de calitate şi niciodată nu m-am mulţumit cu mai puţin decât o marcă premium. Aşa că atunci când am avut bani de Logan mi-am luat un Volvo V40 de 3 ani, o maşină perfectă de familie, cu care am făcut toată Europa şi încă 20.000 de km pe drumuri româneşti fără să îi cedeze o piesă. O maşină care nouă costase peste 30.000 de euro a ajuns la mine după doi ani la 9.000 de euro cu totul. Am revândut-o într-un an şi mi-am luat BMW 320 diesel de cinci ani. Apoi am mai pus ceva lângă şi acum conduc o Honda Civic Type-R de un an la preţ de VW Golf V prost dotat. Îi va veni însă curând şi ei rândul. Am pus ochii pe un BMW 525 diesel din 2006. Au scăzut masiv preţurile la ele în ultimele luni şi îl pot lua în 18.000 de euro cu de toate. Adică în bani de Renault Megane Sedan.
Care e ideea? Să fim serioşi. Nu câştigăm nici pe departe cât un neamţ, belgian, olandez care schimbă maşina cam la trei ani, adică atunci când iese din garanţie. Dar putem profita de pe urma devalorizării şi să conducem maşini foarte bune, chiar la o treime din preţul de nou după trei ani, când totul este încă stare excelentă la o maşină rulată coprespunzător pe drumuri bune. Tot ce îţi mai lipseşte înseamnă un control tehnic amănunţit, chiar şi la RAR şi un curăţat interior-exterior profesional. Împreună cele două îţi pot oferi senzaţia de nou şi siguranţa că ai ales bine şi chibzuit.

Diferenţa de bani rămâne acum în buzunarul tău.

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

39 Comments

  1. Realitatea ne arata ca exista multe tipuri de masini SH.
    Din pacate, datorita puterii de cumparare scazute romanii au cumparat masini SH cu un pret foarte mic si cu o stare tehnica pe masura. Lovindu-se apoi de situatia de a baga o multime de bani in reparatii si a pierde o multime de timp prin service-uri, romanii au facut (incepand cu 2001) o mutare la a achizitiona masini noi- din import sau autohtone.
    Bineinteles ca exista si aspectele financiare ale masinilor SH aflate intr-o stare tehnica buna, dar din pacate acestea nu prea sunt achizitionate de romani pt ca acele masini COSTA.De multe ori cat o masina noua de o clasa inferioara. Iar cei care cumpara asa ceva sunt putini.

    Ce mi se potriveste mie, nu trebuie sa ti se potriveasca neaparat tie…samd. O multime de indivizi si tot atatea optiuni.

    Oricum, oricat s-ar face reclama masinilor SH, daca nu s-ar vinde masini noi, nu ar avea clientii de masini SH de unde cumpara…

    Toata stima pt cei care cumpara o masina noua.Nu poti trai o viata intreaga facand calcule pe hartie, cat vei pierde etc.Un om care cumpara o masina noua, o face pt ca stie ce vrea…nu pt ca nu ar sti ca masina isi va pierde din valoare in decurs de 3-4 ani 50%. Asta este…banii trebuie sa circule.

  2. Dl. Silviu ai dreptate masina noua este prima alegere deoarece „Nu câştigăm nici pe departe cât un neamţ, belgian, olandez” asa cum zice George deci nu ne permitem sa bagam banii dupa doua luni in piese de bmw.
    P.S. felicitari tuturor nemtilor care si-au luat Loganuri noi si ne-au vandut noua „deseurile ecologice” de passat-uri si opel astra cu jumate de milion de km la bord….
    Nu sunt posesor de logan si nici nationalist dar asta e realitate.

  3. uneori nu merita sa iei SH.

    cand mi-am luat eu masina cautam o corsa de 6000 E, am zis hai 7 ca voiam pe firma, ei, 98% din ele erau cioarse, vai mortii lor, singurele decente erau pe la 8500E si aveau 4-5 ani vechime, la aia 8500 am mai pus 2500 si mi-am luat noua, fara batai de cap, tva deductibil, cheltuiala, investitie, leasing lejer, casco ieftin si nu in ultimul rand garantie.

    Pentru cineva care cunoaste foarte bine masinile, riscul sa-ti iei plasa cand cumperi un sh scade sub 50%, pentru ceilalti din pacate bate in 80. Romanii nu inteleg ca nemtii nu sunt prostii satului sa tina masina 2 ani sa mearga 40 000 si s-o vanda la jumate de pret.

    acu depinde si ce masina vrei sa iei, daca ai bani de logan, probabil cel mai bine e sa-ti iei un SH.

  4. Depinde foarte mult cat vrei sa tii masina

    Daca o folosesti doar ca o unealta, cum zicea George mai sus, si nu te intereseaza s-o schimbi curand, s-ar putea ca o masina noua sa fie alegerea cea mai buna.

    Daca nu faci multi kilometri pe an, s-ar putea ca un SH sa fie mai ok, tinand cont ca nu se devalorizeaza foarte tare, dar nici nu parcurgi distante necesare pentru a se strica.

    Totul depinde de fiecare om in parte si de motivul pentru care isi ia masina…

  5. Discutiile astea ar putea dura la nesfarsit. Vor fi comentarii pro si pentru SH si pt masina noua.

    Eu am sa comentez din punctul meu de vedere. Trebuie mentionat ca devalorizarea unei masini este cu atat mai pronuntata in timp cu cat valoarea ei de noua e mai mare.

    In 2001 mi-am luat un Cielo cu 3.000 de $, in stare tehnica buna spre foarte buna. L-am vandut in 2003 cu 4200 de Euro. Apoi, in 2003, mi-am luat prima mea masina noua, tot un Cielo, pe care am dat 6400 de Euro. Nici o masina SH care se incadreaza pana in 10.000 de euro nu se compara cu acel Cielo. De-abia atunci am ajuns sa apreciez masinile noi, dar nu la orice pret!!

    Preturile masinilor noi, clasa medie, au crescut destul de mult in ultimul timp si sincer, nu merita banii. Spre exemplu, tatal meu si-a luat o Octavia II cu motor de 1.6 pe care a dat astronomica suma de 17.300 Euro. Eu nu as fi dat banii aia, pe el insa, nu-l scot din sindromul „masina noua cu orice pret.” Dar poate e mai bine asa.

  6. Referitor la masinile astea, ca de altfel mai la toate produsele din ziua de azi, am impresia ca e o oarecare risipa de materii prime si de bani.
    In loc sa se proiecteze si sa se gandeasca extrem de bine un lucru, sa fie foarte bun si sa fii foarte multumit de el, in ziua de azi se face un upgrade rapid, o spoiala la norma, si gata cu el la vanzare.

    Am ajuns la concluzia ca in domeniul auto sunt 3 tipuri de clienti.
    1.Cei care cumpara masinile de noi, le tin 3-4 ani pana ies din garantie, le marita imediat, mai pluseaza cu jumatate si iau apoi alta noua.Deci ai masina noua dar pierzi la banuti la greu (cam 40%-70%)
    2.Cei care cumpara un second hand imediat ce a iesit din garantie si la care s-a schimbat tot ce era de schimbat….stiu sa aleaga un second hand bunicel care sa-i mai tina un timp….le plimba 1-1.5 ani si isi fac treaba cu ele……sunt baietii si in pas cu moda auto……le iau si la un pret rezonabil…..pierd apoi foarte putin la ele……si apoi le marita si ei imediat la ”smecheri de ocazie care pun botul”. Categoria asta de clienti e foarte avantajata.
    3.Cei care nu au dupa ce bea apa dar vor si ei ”un Mertzan diesel din 2000 cu 130 000km la bord sa stea pisoiul in coada” (cand de fapt el are 500 000km)….sau vor diverse masini second de foarte multi ani si la preturi de nimic…..in final ajungand sa piarda timp si bani prin serviceuri auto.Categoria asta de fapt nu are habar de masini.

    In final, mai spun ceva.Nimeni pe lumea asta nu-ti va da nimic pe gratis (poate doar mancare pe la manastiri asa de bogdaproste).Deci cine are bani si-si permite o masina noua si o schimba imediat dupa ce a iesit din garantie…..fie a frecat la greu masinuta aia printr-un mare oras….fie a carat cu ea de a iesit untul prin portiere…..fie a bagat piciorul in ea la greu….fie a mai facut liniute.
    Va dau 2 exemple ca sa stiti si voi pe viitor ce inseamna o masina second si cat de mare e riscul daca habar nu ai de mecanica:
    – am o masina noua…o intretin cu mare grija…si stiu ca peste o luna face 3 ani deci iese din garantie…deci vreau sa o vand sa-mi iau alta….pai daca se prezinta bine, pot sa fac niste liniutze, niste intoarceri ca la curse, niste plecari de pe loc si niste demaraje…..asa ca smecherul,sa ii fac putin botezul inainte de a o marita. Ei bine, ma indoiesc ca motorul ala va mai duce mult timp si multi km la al doilea proprietar.

    -am o masina de culoare alba…pun autocolant pe ea galben….si o bag in regim de taxi pe persoana fizica autorizata……iti fac intr-un an prin oras la frecush maxim 150 000km….dupa care dau jos autocolantul, ii dau un polish rapid, curat interiorul si inlocuiesc volanul si manerele usilor si covorasele, dau 100 euro la baieti si-mi dau kilometrajul inapoi la 35 000km, aranjez putin compresia…….si ti-o vand in targ de fata mare de zici ca nu e adevarat……zici ca ai facut afacerea vietii tale. In plus fiind inmatriculata initial pe persoana fizica tu nu ai de unde sa stii ca eu am facut taximetrie cu ea (sau am folosit-o la orice altceva)pentru ca nu a fost inscrisa pe nicio firma.
    Exemplele pot continua.

  7. @ silviu

    Ca sa-i fac trafic lui george :) continui, tot la el pe blog. pot sa sar peste oferta asta cu skoda? am condus, mi s-a parut chiar misto, dar…am eu ceva cu ea. inteleg ca scoate toyota ceva nou. la inca 2-3000 de euro in plus…chiar si o dotare inferioara celei de pe Superb n-ar fi de preferat?

  8. Era doar o sugestie…alegerile (ca si respingerile) sunt subiectiv-obiective…eu as alege o Skoda decat un Opel ca masina noua…doar un exemplu.

    De la Toyota vei putea lua noua Avensis…va apare anul viitor.
    Ca sa nu astepti ai putea sa te uiti acum si la noul Accord, sau Mazda6. Depinde de tine si de ce iti place…

  9. Decat sa dau 9400euro pe un Logan nou fara ABS si fara multe alte dotari am dat 8700 euro pe o Laguna 2 din 2003 Full…diferenta de confort e imensa si in primul rand…am si eu masina nu Logan!

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.