Second-hand sau nouă. Ce să alegi?

Cel mai recent editorial pe care l-am scris pentru o revistă foarte bună de auto, AutoTest. Vă îndemn să o cumpăraţi de azi, că nu rezistă mult pe tarabă.

Second-hand sau nouă. Ce să alegi?

O discuţie nesfârşită se naşte de fiecare dată când arunci întrebarea într-un cerc de cetăţeni posesori de permis categoria B. O asemenea achiziţie se prezintă a fi o problemă extrem de serioasă la care din fericire noi românii ne pricepem la fel de bine precum comentăm politica şi fotbalul. Avem mecanica şi şoferia adânc impregnate în ADN. Care dintre noi nu se poate „mândri” cu amintiri din copilărie în care tatăl face o pană pe marginea drumului către vacanţa la mare sau la munte? Sau se opreşte să mai frece cu puţin şmirghel platina, care „se împuşcă” şi nu mai face scânteie din 20 în 20 de kilometri. O să mă opresc aici cu exemplele ca să nu răscolesc amintirile grele din vacanţa la mare, Saturn ’87.
Cu asemenea sechele pleacă la drum către showroom cei care visează să fie primii care… transpiră… în maşina lor proprie şi personală şi care sunt convinşi că numai aşa poţi fi sigur că ai un automobil de nădejde, care nu se va defecta mai devreme de trei ani. Nu îi poţi condamna după atâta suferinţă în comunism. Dacia mai frânge încă multe inimi fidele şi azi… O lume în care cumpărarea unui Logan estre o investiţie pentru o viaţă, pentru care alocăm maximum de atenţie, efort şi o sumă consistentă nu merită să citească mai departe.
Pentru toţi ceilalţi dintre noi maşina este o unealtă. O chestie care te transportă, te distrează, te face să te simţi bine. Eu unul mă energizez şi simt că ziua poate reîncepe după o tură la volan. Sunt însă chibzuit, unii ar spune zgârcit, că nu îmi iau maşină nouă. Adevărul este că nu mă văd dând banii mei pe ceva care se devalorizează cu 50% în primii doi ani, adică termen în care eu mă satur şi schimb două maşini.
Îmi place să conduc autoturisme de calitate şi niciodată nu m-am mulţumit cu mai puţin decât o marcă premium. Aşa că atunci când am avut bani de Logan mi-am luat un Volvo V40 de 3 ani, o maşină perfectă de familie, cu care am făcut toată Europa şi încă 20.000 de km pe drumuri româneşti fără să îi cedeze o piesă. O maşină care nouă costase peste 30.000 de euro a ajuns la mine după doi ani la 9.000 de euro cu totul. Am revândut-o într-un an şi mi-am luat BMW 320 diesel de cinci ani. Apoi am mai pus ceva lângă şi acum conduc o Honda Civic Type-R de un an la preţ de VW Golf V prost dotat. Îi va veni însă curând şi ei rândul. Am pus ochii pe un BMW 525 diesel din 2006. Au scăzut masiv preţurile la ele în ultimele luni şi îl pot lua în 18.000 de euro cu de toate. Adică în bani de Renault Megane Sedan.
Care e ideea? Să fim serioşi. Nu câştigăm nici pe departe cât un neamţ, belgian, olandez care schimbă maşina cam la trei ani, adică atunci când iese din garanţie. Dar putem profita de pe urma devalorizării şi să conducem maşini foarte bune, chiar la o treime din preţul de nou după trei ani, când totul este încă stare excelentă la o maşină rulată coprespunzător pe drumuri bune. Tot ce îţi mai lipseşte înseamnă un control tehnic amănunţit, chiar şi la RAR şi un curăţat interior-exterior profesional. Împreună cele două îţi pot oferi senzaţia de nou şi siguranţa că ai ales bine şi chibzuit.

Diferenţa de bani rămâne acum în buzunarul tău.

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

39 Comments

  1. daca nu te pricepi, luand sh, esti mancat.
    daca te pricepi, nu, dar in mod cert nu vei lua chilipiruri.

    in general, cei care iau masini noi, fie nu se pricep si le e teama de tepe (desi sunt cazuri cand iei teapa si la masina noua), fie le iau pentru o viata, ori pe firma si au ceva avantaje and so on.

    momentan si eu studiez piata sh-urilor cam de 4-5 luni, cel putin, si imi dau seama ca cu cat trece timpul, apar alte oferte, incat niciodata nu ma voi decide. bineinteles, o sa ma decid :)

  2. Eu am urmatoarele experiente.

    Anul trecut am cumparat din Germania un Ford Focus 2.0 TDCi echipare Titanium (echipare pe care nu o puteam configura in Romania).

    Masina produsa in 2005 cu 87 000 km. Am achitat 12 000 euro in conditiile in care in 2005 neamtul a dat pe masina 30 000 euro.

    Saptamina trecuta am cumparat un Ford Fiesta 1.4 TDCi echipare Ghia (fata de echiparea Ghia oferita de importator in Romania masina din Germania are multe dotari in plus).

    Masina produsa in August 2006 67 000 km. Am achitat 6 450 euro in conditiile in care masina noua este aproximativ 15 000 euro.
    Nu are sens sa mai spun ca masina este chiar si la 67 000 km noua in interior si exterior.

    Ce sa mai spun ca la Ford comenzile pentru Romania se onoreaza in marea majoritatea la fabrica din Spania iar comenzile pentru Germania cum era si normal la fabrica din Germania.

    Detaliile ultimei excursii in Germania le gasiti aici
    http://cazare-mamaia-constanta.ro/blog/2008/10/03/sfaturi-achizitie-masini-de-vanzare-second-hand-noi-germania-vanzari-auto.html-2/

  3. Salut George. Am o mica poveste: anul trecut , in noiembrie , am suferit un accident rutier (am fost pasager). De pe urma accidentului,m-am „ales” cu un handicap locomotor accentuat, am piciorul drept amputat, deasupra genunchiului. Din martie a.c. ma descurc binisor, am o proteza si merg aproape ca inainte. Urmeaza sa primesc niste bani de pe urma procesului si am nevoie neaparat de o masina cu cutie automata. Ce imi recomanzi? Max 15000 eur.

    P.S. sper sa nu fiu „offtopic”

  4. conduc un Chevrolet Aveo paltinium si are cutie automata si ma intereseaza sa-l schimb cu un Honda acord tot cu cutie automata( am avut o semipareza pe stinga si-mi trebuie obligatoriu cutie automata) Astept ceva impresii despre Honda accord SH.

  5. Dragul meu George,
    imi permit sa iti spun asa ca mi-ai dat voie sa iti citesc blogul, sa invat din el si sa il recomand si la altii, deci consider ca intr-o oarecare masura. :) ne stim.
    HAi sa iti mai dau o idee referitoare la ceea ce incerci sa dezvolti pe blog si nu numai, referitor la masini.
    Sa incerci sa gasesti o explicatie, pt cei multi ca mine, care nu o sa inteleaga in ce directie sa se uite cand li se pune in fata alegerea : benzina vs diesel (intretinere, fiabilitate, pret, viata, recuperare de investitie).

  6. Foarte bune observatiile lui Marius Sorin, cu mentiunea ca la taxiuri ITP-ul se face din 6 in 6 luni si ai sanse sa te prinzi. Oricum exemplul e bun si foarte plauzibil, multe din taxiuri fiind foliate.

  7. Pentru Catalin…..daca vrei o masina ieftina ca achizitie, intretinere si exploatare….si in care sa ai o prezenta decenta pe strada…..ia-ti din Germania un Volkswagen Polo. Argumentele sunt urmatoarele:
    -data de fabricatie sa fie incepand cu iunie 2005 pana in prezent
    -e ca si nou, abia a iesit din garantie, s-a schimbat tot ce s-a putut schimba
    -este euro 4 sigur
    -motorul sa fie neaparat cel de 1,2 litri pe benzina si neaparat 64 sau 70 cai putere
    -ai distributie pe lant
    -ai motor modern cu 16 supape
    -piese si intretinere ieftina
    -consum: 5,1 extraurban la 90-100km/h…….6,0 mixt……..8,0 litri/100km intr-un oras mai mic sau mediu sau 10-11 litri/100km intr-un oras precum Bucurestiul.

    Crede-ma ca stiu ce zic. Nu lua disel pt ca motorul are tehnologie veche, si fiind la mana a doua nu faci nimic, bagi aiurea peste 1-2 ani bani in el.Deci ce iei pe mere vei da pe pere (turbina=700-1000euro; injectoare=300euro/bucata; bujii incandescente; pompa de motorina=1200euro/bucata; catalizator care se schimba la 200 000km=700euro).
    Masina pe motorina renteaza pentru masina grea sau drumuri lungi……renteaza pentru primul proprietar sau pt al doilea care doar ”o plimba si el 1-2ani” si o marita la prosti. Masina diesel nu merita pentru cel care o ia second, veche de 3-4-5 ani si 200 000 km reali. Te va tine un an sau doi fara probleme, vei radia de fericire cu consum de 3-4litri/100km…..dar apoi cand vor cadea pe rand piesele mai sus mentionate…..ajungi sa-ti bati copiii cu lantul dupa nota de plata din service.

    Nota benne! Aviz amatorilor.

  8. Ce parere aveti de urmatoarele masini pentru achizitia second hand ( preferabil din Germania ): Mazda 323 1.6 benzina ( 2002-2003 ), Nissan Almera 1.5 benzina ( 2001-> ), Citoen Xsara 1.6 Benzina, Volvo v40 1.8 benzina ( 2001-> ), Renault Laguna II 1.8 benzina ( 2002-> ), iar la final ( preferata mea ): ALFA ROMEO 156 2.0 benzina ( 2003-> ), la un pret de achizitie de cca 7.000 euro ?

  9. Si mie imi plac benzinarele , mai ales ca merg pe GPL !
    Daca nu ai ce face cu banii , sau ai firma si nu te descurci altfel ,atunci ia masina noua , daca nu , second scrie pe tine!
    Masinile vandute in Germania sunt diferite de masinile vandute in Romania , pentru ca acolo este concurenta si nu tine cu smecheriile !
    Plus ca drumurile sunt foarte bune !

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.