Categorie: General

Nu mai strica piaţa şpăgilor!

autoservice1.jpgTocmai am avut o dispută cu o colegă. Ca unei şoferiţe care se respectă, i-a îngheţat apa în rezervorului spălătorului de parbriz şi automat i s-a ars siguranţa, inclusiv de la ştergător. Maşina (oricum şifonată de talentul ei) este în garanţie şi a insistat să o ajut cu un service Seat. Am găsit a treia zi de Crăciun unul de marcă deschis. După reparaţia, bineînţeles rapidă, mă sună să întrebe cât să dea şpagă. Un milion!, sare o altă colegă. CE?!

Nu putem lăsa astfel de oameni să strice piaţa şpăgilor. Aşa că facem o listă cu tarife. Cu greu am convins-o să dea numai 20 RON mecanicului şi 20RON şefului de service care a băgat-o în faţă. În locul ei eu le rânjeam amândurora şi scăpam gratis, că doar sunt gagică… Mă întreb cât va da şpagă la o revizie. Probabil câteva milioane? Şi uite aşa ajungi ca mecanicul să se uite la tine ca la un sărăntoc când îi dai 30 RON că ţi-a schimbat plăcuţele când el se obişnuieşte să ia gros pentru chestii banale. Păi mecanicul ăla ajunge să facă astfel pe zi cel puţin 1000RON !!!.

Aşa că pornesc o listă cu şpăgile de bun simţ pe care ar trebui să le dai la service:

– revizie completă cu schimb ulei, filtre ulei, combustibil, polen – 50-60RON

– Schimb ulei şi filtru – 30RON

– Schimb plăcuţe de frână – 30RON – 2 bucăţi, 40RON – toate 4 (se schimbă numai în pereche faţă sau spate)

– Reparaţie mecanică sub 3 ore – 50RON; nu mai mult de 70RON (e o sumă psihologică ce arată că te-ai forţat să dai ceva)

– schimb parbriz – 40 RON împărţit la doi mecanici (se face în doi asta)

– pus folii – 50RON înainte cu promisiune de 50 după băiatului care le lipeşte

– verificare cu tester – 10 RON

– schimbat un bec, lamela stergator, siguranţe, chestiii minore – 5 RON bucata

– schimb amortizoare – cam 30 RON bucata (se schimbă numai în pereche, faţă sau spate)

– spălătorie – niciodată mai mult de 5 RON pentru exterior şi încă atât pentru interior la un spălat obişnuit. La detailing (curăţare profesională şi polish – despre astea mai trebuie să vorbim) se dă dublu.

– mai aştept sugestii ca să completăm lista.

Personal încurajez şpaga la service şi colaborarea pe cât posibil cu acelaşi mecanic. El este omul care îţi ştie maşina şi pentru că aveţi deja o relaţie se va ocupa cu mai multă atenţie pentru că se aşteaptă la peşcheş. Deasemenea va evita să vă umble la piesele bune. Nu vă apropiaţi însă atât de mult încât să mergeţi la bere spre exemplu, pentru că o relaţia prea familiară poate avea efectul contrar.