Mentalitatea de SUV. Tu ce fel de şofer eşti?


Indiferent cât de scund, chel sau gras ești, în momentul când urci la volanul unui SUV devii… E o chestiune de mare Ego. Am tot vorbit împotriva SUV-ului dar simt că merită o privire mai atentă pentru că reușește încă să fascineze o generație de români care cheltuiesc cu lejeritate zeci de mii de euro pentru transportul de la punctul A la B.

Peste weekend am condus și eu, încă o dată, unul și recunosc că mi-a plăcut prima senzaţie. Monstrul mecanic de două tone cu motor de trei litri motorină nu te lasă indiferent. Indiferent de marcă. Urcuşul la munte, pe serpentine, face din drum o plăcere mai mare decât ajungerea la destinație. Poziţia înaltă îţi dă o vizibilitate excelentă şi ajungi să înţelegi de ce vezi atâţia familişti în maşini de teren. Vorba unui amic: „La un accident ajută să ai multă tablă în jurul tău, mai ales pe drumurile de la noi.”

Simplul fapt că privești o astfel de mașină îți inspiră un oarecare respect, amestecat cu teamă. Și atunci plăcerea… se complică. Trebuie să recunoști că ți-e teamă de ceva atât de mare când se pune în mișcare. De la volan ai senzația că poți încăleca orice fel de bordură și poți ocoli aglomerația peste trepte și pietoni cu totul. Dar la fiecare frână simți că tragi de hățurile unui armăsar, care poate năvăli oricând peste cei din față. Ți se face o teamă de mic Dumnezeu care le poate pecetlui sorțile celor din față într-un moment de neatenție. Unii dintre noi au păţit-o şi le-a încheiat cariera pe sticlă.

Iar oamenii știu asta. Nu e de mirare că se dau la o parte precum potârnichile când te văd venind. Nici măcare nu mai este nevoie de flash-uri. Perechea de faruri și bara din lunetă nu lasă indiferent nici un muritor de rând cu mașină mică. Acum, să fim serioşi. Proprietarul unui astfel de mamut care tropăie pe asfalt este totuşi un om. Un om care are zile mai bune sau nu… Să te ferească pronia divină de furia lui, că eşti condamnat. Şi mai grav este când omul a băut sau a consumat ceva etnobotanic. Vezi cazul beizadelei cu X5. Dar să vezi când se pornesc unul împotriva celuilalt… Imaginaţi-vă un slalom printre cele trei benzi din Otopeni făcut de doi cretini la oră de maximă aglomeraţie, duminica seara. Pe unul l-am ratat centimetric când a tras de volan din prima banda până într-a treia. Desigur, era tolănit pe o parte cu telefonul la gură, gânditor. şi stânga pe volan la ora 12… Cursa schizoidă printre zecile de familii terifiate era pentru el o joacă de copii. Aroganța șoferului de SUV are cu ce.

Și că tot vorbim despre partea cu pututul. Trebuie să recunoști că un proprietar de SUV este un om potent. Omul chiar produce și îi dă cu surplus în fiecare lună. Consumul de minim 13 litri de motorină la suta de kilometri nu îi cere decât un salariu minim pe economie la pompă, în fiecare săptămână. Și datorită lui, șefii din companiile petroliere de la noi se uită pe geam râzând relaxați. La fel de puțin muncesc pentru o leafă decentă și vânzătorii de mașini premium. Nici nu se lansează bine un model nou că are deja zeci de precomenzi.

Oamenii aceștia care conduc de sus sunt însă puțin masochiști. Pentru că nu cred că sunt toți milionari ca să nu îi deranjeze cheltuiala usturătoare. Mulți și le-au luat în leasing și trag de niște rate lunare, care ajung şi la 2.000 de euro. Un schimb complet de anvelope, cu placuțe și tot tacâmul sare de 3.000 de euro. Treaba asta se întâmplă anual. Asigurărea casco, RCA și impozitele mai adaugă 3.000 de euro pe an. Bani de o mașină bunuță la mâna a doua. Să punem la socoteală și deprecierea. Dacă o iei de nouă cu 50.000 de euro, nu mai valorează decât 40.000 după un an și vreo 30.000 după doi. După șase ani ai plătit mașina încă o dată prin costuri dar ai pierdut 35.000 de euro prin depreciere. Cu totul, bani de o casă, ori ca să începi o afacere.

Sunt mulţi care au ajuns la fundul sacului cumpărând maşini scumpe şi nu le-au mai ajuns banii de benzină. Cum ar fi domnişoara care îmi oferea la schimb pe o garsonieră Porsche-ul dânsei Cayenne. Diferenţa dintre noi este că garsoniera produce trei plinuri de benzină pe lună, SUV-ul le consumă. Desigur, eu zgribulesc pe scuter şi stau cu ochii în patru precum girofarurile după şoferi neatenţi. Dânsa merge la căldurică pe fotoliul de piele umblător.

Cine pierde?

Cine câştigă?

Care ar fi primul lucru pe care l-ai cumpăra TU cu 50.000 de euro?

Scris pentru ProMotor.ro

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

64 Comments

  1. E o diferenta mare la impact intre suv si o masina mica.Unii au sanse prea multe iar altii zero sau chiar sanse in minus daca ne gandim la un logan care dupa ce e usor se mai si indoaie tabla foarte usor.Acum putem gandii ca unul cu bani merita suv-ul pentru ca e o persoana cu bani si nu trebuie sa moara ca un om de rand.El trebuie sa scape.Deci e selectie naturala pe criterii de bani pana la urma.

  2. daca excludem considerente financiare, SUV-ul ar fi prima optiune, din motive de siguranta.
    intre o laguna de 5 stele si un xc90 de 5 stele, de ex., mai bine te protejeaza suv-ul.
    plus ca xc 90 arata foarte misto.

  3. 50.000 de euro este o suma decenta , da poti sa iti iei un apartament modest de 2 camere in Bucuresti , TImisosra , Cluj sau 3 in alte orase sau poti sa faci ce as face eu :)

    10.000 – bani de calatori / plimbari pe urmatorii 3-4 ani
    15.000 – o cabanuta mica de lemn de 2-3 camere in ceahlau , am niste teren fix langa lac
    20.000 – investitii sau mica afacere
    5000 – cheltuiala

  4. Din pacate, mai toata lumea de aici pleaca de la premisa ca oricine isi cumpara SUV e un amarat care isi mananca de sub unghii si sta cu chirie in Rahova si ca de banii aia ar fi trebuit sa-si cumpere casa.
    A doua premisa gresita este aceea ca SUV-urile sunt imense. Pentru informare exista google dar ma puteti crede pe cuvant ca un Landcruiser are aproximativ aceeasi lungime/latime ca un Passat, iar un RAV 4 e cat un Golf. Cat despre consum: Landcruiserul de 3L diesel ia cam 12-12,5 in oras, iar RAV 4 2.0 benzina cam 11. George, din cate imi amintesc ai avut un CTR, ne zici cam ce consum urban avea?

  5. @bazilide:eu nu cred ca un land cruiser e cat un passat ca dimensiuni.am avut patrol lung precum landcruiser si nu vrei sa sti cat consuma.12-13 de motorina consuma passat de 2.0 l automat de 140 cp in timisoara.mercedes E model 2006 220 diesel consuma 13-14 la mers normal fara aglomeratie mare.
    Loganul de 1.2 benzina e ok in oras doar ca nu e foarte sigur in caz de crash.Motorul anului e fiat twin air de 900cm3 benzina cu 105 cp

  6. Dear XXX, daca nu ma crezi cauta datele tehnice, masoara doua masini pe strada… o sa fii surprins. Landcruiseru e doar cu cativa cm mai lat (in mare parte de la oglinzi) si evident mult mai inalt. Sunt atipice consumurile date de tine, fara gluma. Sigur nu sunt benzinare si nu ti-ai dat seama? :))
    Anyway:
    Logan 4250/1710 cm
    Duster 4310/1800 cm
    care te incurca mai mult in trafic?

  7. @George, acum cand citeam comentariile mi-am dat seama. Eu cred ca la sfarsit, o sa dai 50.000 de euro celui al carui comentariu iti va placea cel mai mult! Am dreptate? :))

  8. 50000 euro: as cumpara 4 camere in Vatra Dornei, Maramures,
    Muntii Apuseni si la Poiana Marului-Brasov, patru destinatii superbe, in case cu proprietari adevarati, care sa-ti faca placere sa-i vezi si sa zici- „ma duc o saptamana la mine acasa! Eventual iarna, sa te astepte cu soba calda. Ce poti face cu aceste camere in restul tumpului? Fiecare ce vreti!

  9. Eu daca as avea 50000 euro mi-as lua cu siguranta o locuinta.Daca as avea 50000 euro in plus fata de apartamentul de 100 mp intr-o zona buna,nu ar fi nevoie sa fac credit din salariul de 4000 si sa mai am o masina de oras,mi as lua un suv de la Volvo.

  10. Un avans de 70% pt un apartament de 2-3 camere si cu restul o excursie de o sapt pana in Germania de unde sa vin cu o „bijuterie” de vreo 10 ani vechime :)

  11. @Bazilide,
    Nu cred ca se pleaca in articol de la premisa ca oricine isi cumpara un SUV este un amarat.Ba dimpotriva pentru mine cel putin,premisa e ca cei care isi cumpara asa ceva sunt cei cu o afacere deci cu o oarecare statut financiar.Sigur ca in finalul articolului se da exemple de cetateni care si-au luat masina scumpa si nu au cu ce sa o intretina.Dar exemplele astea se pot da la orice marca de masina nu doar SUV-uri.
    Dar eu zic altceva:nu trebuie sa ai foarte multi bani pentru ati lua o masina mare.Chiar acum m-am uitat pe siteurile de auto si am vazut multe masini SH de teren la preturi de 4000-5000 de euro,deci cam cat da majoritatea pe un logan sau un Vw adus de prin Germania.Asadar nu se aplica intotdeauna asta cu potenta financiara a conducatorului de SUV.Pana la urma e o chestiune de alegere.Dupa cum ziceam,imi pot lua si eu cu 5000 E un SH ,dar asta nu ma face mai potent financiar decat,sa zicem,un director care si-a luat ultimul model de Ford Focus.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.