Mentalitatea de SUV. Tu ce fel de şofer eşti?


Indiferent cât de scund, chel sau gras ești, în momentul când urci la volanul unui SUV devii… E o chestiune de mare Ego. Am tot vorbit împotriva SUV-ului dar simt că merită o privire mai atentă pentru că reușește încă să fascineze o generație de români care cheltuiesc cu lejeritate zeci de mii de euro pentru transportul de la punctul A la B.

Peste weekend am condus și eu, încă o dată, unul și recunosc că mi-a plăcut prima senzaţie. Monstrul mecanic de două tone cu motor de trei litri motorină nu te lasă indiferent. Indiferent de marcă. Urcuşul la munte, pe serpentine, face din drum o plăcere mai mare decât ajungerea la destinație. Poziţia înaltă îţi dă o vizibilitate excelentă şi ajungi să înţelegi de ce vezi atâţia familişti în maşini de teren. Vorba unui amic: „La un accident ajută să ai multă tablă în jurul tău, mai ales pe drumurile de la noi.”

Simplul fapt că privești o astfel de mașină îți inspiră un oarecare respect, amestecat cu teamă. Și atunci plăcerea… se complică. Trebuie să recunoști că ți-e teamă de ceva atât de mare când se pune în mișcare. De la volan ai senzația că poți încăleca orice fel de bordură și poți ocoli aglomerația peste trepte și pietoni cu totul. Dar la fiecare frână simți că tragi de hățurile unui armăsar, care poate năvăli oricând peste cei din față. Ți se face o teamă de mic Dumnezeu care le poate pecetlui sorțile celor din față într-un moment de neatenție. Unii dintre noi au păţit-o şi le-a încheiat cariera pe sticlă.

Iar oamenii știu asta. Nu e de mirare că se dau la o parte precum potârnichile când te văd venind. Nici măcare nu mai este nevoie de flash-uri. Perechea de faruri și bara din lunetă nu lasă indiferent nici un muritor de rând cu mașină mică. Acum, să fim serioşi. Proprietarul unui astfel de mamut care tropăie pe asfalt este totuşi un om. Un om care are zile mai bune sau nu… Să te ferească pronia divină de furia lui, că eşti condamnat. Şi mai grav este când omul a băut sau a consumat ceva etnobotanic. Vezi cazul beizadelei cu X5. Dar să vezi când se pornesc unul împotriva celuilalt… Imaginaţi-vă un slalom printre cele trei benzi din Otopeni făcut de doi cretini la oră de maximă aglomeraţie, duminica seara. Pe unul l-am ratat centimetric când a tras de volan din prima banda până într-a treia. Desigur, era tolănit pe o parte cu telefonul la gură, gânditor. şi stânga pe volan la ora 12… Cursa schizoidă printre zecile de familii terifiate era pentru el o joacă de copii. Aroganța șoferului de SUV are cu ce.

Și că tot vorbim despre partea cu pututul. Trebuie să recunoști că un proprietar de SUV este un om potent. Omul chiar produce și îi dă cu surplus în fiecare lună. Consumul de minim 13 litri de motorină la suta de kilometri nu îi cere decât un salariu minim pe economie la pompă, în fiecare săptămână. Și datorită lui, șefii din companiile petroliere de la noi se uită pe geam râzând relaxați. La fel de puțin muncesc pentru o leafă decentă și vânzătorii de mașini premium. Nici nu se lansează bine un model nou că are deja zeci de precomenzi.

Oamenii aceștia care conduc de sus sunt însă puțin masochiști. Pentru că nu cred că sunt toți milionari ca să nu îi deranjeze cheltuiala usturătoare. Mulți și le-au luat în leasing și trag de niște rate lunare, care ajung şi la 2.000 de euro. Un schimb complet de anvelope, cu placuțe și tot tacâmul sare de 3.000 de euro. Treaba asta se întâmplă anual. Asigurărea casco, RCA și impozitele mai adaugă 3.000 de euro pe an. Bani de o mașină bunuță la mâna a doua. Să punem la socoteală și deprecierea. Dacă o iei de nouă cu 50.000 de euro, nu mai valorează decât 40.000 după un an și vreo 30.000 după doi. După șase ani ai plătit mașina încă o dată prin costuri dar ai pierdut 35.000 de euro prin depreciere. Cu totul, bani de o casă, ori ca să începi o afacere.

Sunt mulţi care au ajuns la fundul sacului cumpărând maşini scumpe şi nu le-au mai ajuns banii de benzină. Cum ar fi domnişoara care îmi oferea la schimb pe o garsonieră Porsche-ul dânsei Cayenne. Diferenţa dintre noi este că garsoniera produce trei plinuri de benzină pe lună, SUV-ul le consumă. Desigur, eu zgribulesc pe scuter şi stau cu ochii în patru precum girofarurile după şoferi neatenţi. Dânsa merge la căldurică pe fotoliul de piele umblător.

Cine pierde?

Cine câştigă?

Care ar fi primul lucru pe care l-ai cumpăra TU cu 50.000 de euro?

Scris pentru ProMotor.ro

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

64 Comments

  1. Am vazut la fel de multi cocalari care fac slalom in trafic cu loganuri sau dacii vechi ca si cei cu masini scumpe si /sau mari. Aceeasi mentalitate de parvenit, aplicata la diferite niveluri de trai. Tipologia soferului de SUV criticata de articol (care desigur nu e majoritatea) se aplica la orice nivel de venit si la orice tip de masina. Nu conteaza ce conduci, conteaza cum te comporti in trafic.

  2. Nu pot sa critic conceptul de SUV. E o masina facuta pentru mai multe tipuri de carosabil, iar unele marci au chiar performante foarte bune off-road. Daca ma raportez la „drumurile” din iubita Romanie cred ca SUV-ul este o masina ideala. Si cand spun drumuri ma refer si la traficul foarte agresiv si plin de laureati din Arges:D. Pentru George Buhnici numai bine si spor la review-uri la fel de bune!

  3. Un banc care l-am auzit de la un italian stabilit in Romania:

    Un german, un italian si un roman se intalnesc in ceruri dupa moarte. Neamtul avea un Porsche si a murit intr-un accident pe autobahn din cauza vitezei excesive. Italianul avea un Ferrari si la fel a murit intr-un accident pe autostrada, iar romanul avea…ghici ce?, un Audi Q7 si murise de foame. Mi se pare mai mult decat reprezentativ pentru modul de gandire al multor romani care se gandesc sa achizitioneze o masina.

  4. Cu 50,000 EUR aş face un tur overland de cca. 6 luni de zile în America de Sud cu Tucan Travel şi mai îmi rămân cel puţin 37,000 după. Abia după 6 luni petrecute în camion şi cort prin America de Sud m-aş gândi ce să fac cu restul. Banii par să aibă altă valoare după ce vizitezi cel puţin o ţară din lumea a doua spre a treia. Restu i-aş cheltui în ceva aparatura foto/video (aproximativ 4-5000 EUR) + diferenţa pentru un proiect personal în turism ;-)

    Singurul SUV pe care aş da acum 15-17,000 EUR ar fi un Grand Cherokee model 2006-2010 (WK) 3.0 CRD model Overland care a costat 45-50,000 EUR şi are sub 70,000 km.

  5. Fiecare isi cumpara ce doreste pe banii lui, chit ca isi permite lejer, chit ca face foamea lejer. Gusturile si culorile nu se discuta.

    Oamenii cu bani adora aceste SUV-uri pentru ca inspira demnitate si respect, si pentru ca ofera o siguranta sporita in trafic in caz de accident. Dar macar astia isi permit. Intr-adevar, toti obisnuiesc sa faca cucu mare intr-o astfel de garsoniera pe 4 roti, dar e normal – „Nu poti fi atat de bun pentru a-ti permite sa fii si modest” (Albert Einstein) :P Ai banul – esti serif. Nu-l ai – ii invidiezi pe altii. Sunt insa unii cu ceva mai mult bun simt, dar mai rari, adica boieri de oras finuti si adevarati. Restul sunt „tzaranoi de oras imbogatiti”.

    Mai rau si mai tragic este situatia celor care nu-si permit cu adevarat si vor sa aiba si ei un SUV. Merg cu ele ca niste soferi kamikaze, in virtutea inertiei.

    Problema in secolul 21 este ca, marile corporatii au prostit lumea cu tehnologii upgradate, iar multi cumpara ca oile dupa magar – directia magazin sau showroom auto. Sunt extrem de multe inutilitati si chiciuri, dar prostia omeneasca este si mai mare.

    Ce am face cu 50 000 euro? Daca esti boier ii poti sparge pe o sticla de vin veche, precum Abramovici intr-un restaurant. Daca nu esti boier, iti iei un teren, un apartament……sau un gipan sa te dai cu el la munte :)))

  6. 1. @George da, xc90 e peste Laguna la sigaranta la impact chiar daca are aceleasi 5 stele.

    2. Pentru cei care aveti 50.000 si vreti o casa eu zic sa mai asteptati macar un an. O sa o cumparati la 25.000 si va mai raman 25.000

    3. Io daca as avea 50.000 mi-as cumpara de 10k un Jeep Grand Cherokee ZJ 5.9 in stare perfecta si de restu’ benzina, bautura si has.

  7. Imi plac foarte mult toate articolele tale George. Recunosc ca trebuie destul de multa rabdare si destul efort sa aduni toate aceste informatii sa le selectezi si apoi sa le expui de asa maniera incat sa fii inteles de cati mai multi oameni. Te respect pentru faptul ca tragi un semnal de alarma si dai o mana de ajutor la intelegerea multor aspecte ( bune sau rele ) ale vietii de zi cu zi in Romania. In legatura cu acest articol as vrea sa spun ca sunt total dezgustat de „soferii bazati” pe care vrand nevrand sunt obligat sa-i intalnesc in trafic.Este o regula generala sa nu se mai semnalizeze intentia de schimbare a directiei de mers.Nu are nici o legatura ce tip de masina conduce individul: mica sau mare, Dacie sau Bmw. Cat de prost sa fii sa mai semnalizezi in ziua de azi! Pierdere de timp, de altfel extrem de pretios in zilele noastre. N-ai decat sa devii profet si sa intuiesti ce vor sa faca ceilalti soferii din jurul tau, eventual sa fii capabil sa eviti un accident in orice moment.Poate ca SUV-le confera in plus acea senzatie de siguranta sporita dar doar daca nu esti nevoit sa tragi brusc de volan pentru a evita un eventual obstacol. Atunci treaba se schimba radical….niciodata un SUV nu va avea stabilitatea unei limuzine. Vorbind bineinteles de aceasi marca: ex Bmw X5 si Bmw seria 5. Tu stii cel mai bine acest lucru George pentru ca ai avut posibilitatea sa testezi foarte multe masini, atat SUV-uri cat si limuzine.Daca as castiga suficient cat sa-mi pot permite un SUV cu tot ce implica acesta: intretinere, taxe si asigurare probabil ca mi-as cumpara unul.Altfel m-as orienta catre altceva mai mic si mai ieftin (si asa este extrem de multa aglomeratie in orice oras ) si as cheltui restul de bani pe cat mai multe calatorii cu putinta, prin tara, nu neaparat pe afara.N-ar fi mai intelept asa decat sa iti faci nervi ori de cate ori incerci sa-ti parchezi „autobuzul” pe cate o alee laturalnica plina ochi de masini parcate pe ambele parti pentru ca prin centru oricum nu e spatiu ?

  8. Interesant articol. Personal imi plac SUV-urile, le consider potrivite pentru tara noastra! Probabil cei care detin suv sunt criticati din pricina etniei tiganesti, am intalnit in trafic, diferite personaje cu logan, matiz, ce erau mai zmei si ”smecheri’ decat unu cu un Bentley. Totul depinde de educatie, caracter, sau cum te schimba banul odata ce incepi sa-l faci

  9. Salut George, si eu pot sa spun ca sunt detinatorul unui SUV. Pot spune ca nu sunt cu totul de acord in ceea ce priveste articolul tau. Asa cum a explicat si un cititor anterior exista multe alte masini, care nu sunt SUV-uri care au dimensiuni si greutate mai mare ca un SUV. Eu detin un Nissan X-trail la dimensiuni e cat un Pasat break, motorul este unul de 2L pe care il gasesti si pe masini obisnuite (Laguna) singura diferenta ar fi garda la sol +/- tractiunea 4X4, pe care deasemeni o poti gasi si pe masini de talie mai joasa, asa ca…. nu e mare smecherie. Masina a fost cumparata deoarece am avut anterior 3 masini de clasa medie si avand 2 copii aveam nevoie de ceva mai incapator, nu neaparat SUV. Dar oferta a fost de 40% reducere, iesind f iefitin fata de o berlina de clasa mare. Singura mare problema sunt drumurile din tara (in vestul Europei ar fi o tampenie SUV-ul) si politia din Rom. care nu-si face treaba…e plin de idioti cu/sau fara masini scumpe care nu ar trebui sa detina permis de conducere. Asa ca mai putin importante sunt marcile si dimensiunile de auto atat timp cat sunt conduse de idioti. Daca ar fi adevarat ceea ce spui atunci ar trebui ca pe sosele sa fie plin de accidente cu autocare, camioane, cisterne deoarece au dimensiuni mari.

    • @Cristi
      1. Tu ai circumstanțe atenuante însă X-Trail nu e chiar SUV. E mai degrabă un cross-over.
      2. Autocarele, camioanele și cisternele sunt conduse teoretic de șoferi profesioniști care fac cursuri și sunt licențiați pentru tipul de transport efectuat. În plus au utilitate publică sau comercială. SUV-urile nu și nu.

  10. Oricare ar fi parerile celorlalti eu consider SUV-urile niste masini fara nici un rost. Un SUV nu va avea niciodata stabilitatea unui autoturism de clasa medie si nici nu va putea rula in teren accidentat precum o masina adevarata de teren asa ca….la ce foloseste de fapt acest SUV? Cand vreodata va putea un amarat de Bmw X5 sau X6 sa mearga in teren accidentat pe unde merge un Land Rover Defender, un Nissan Patrol sau un Hummer H1??? Eu subscriu celor spuse de George Buhnici si sper ca noi romanii ne vom trezi odata si vom constientiza ca sunt lucruri mult mai importante in viata decat sa te chinui sa-ti iei o casa cat mai mare sau o masina cat mai mare numai din dorinta de a le demonstra celorlalti cat esti de puternic. Pana la urma trebuie sa cheltuim numai atat cat ne permitem.Trebuie sa ne dezicem de aceste obiceiuri „balcanice” si sa privim pe cei care sunt mai sus decat noi si sa invatam de la ei.

  11. Salutare!
    Am citit tot ce s-a scris pe aici si sunt de parere ca TOATE masinile au rostul lor!
    Eu nu-mi permit o masina noua de 50-60.000 euro, dar o masina de 20-25.000 as putea sa-mi iau, o masina care poate a costat 60.000 si inca imi place, deci ideea este ca OFERTA de masini SH este foarte mare!
    Deci de ce sa nu existe si SUV-uri si break-uri(pe care de altfel le gasesc HIDOASE – exceptie Accord-ul) si coupe-uri si chiar si GT-uri…cum este cel de la BMW…care chiar nu are nici un loc in peisaj :), dar mai bine sa fie o multitudine de „caroserii” din care poti alege!
    De ce ne plangem ca nu are rost SUV-ul? Pai mie nu-mi plac break-urile, si decat un 530xd break, nu mai bine un X5…dau exemplu?!
    Eu am masina in 2 usi, dar as vrea sa o schimb, dilema era…un SUV sau o limuzina clasica gen A6 sau clasa E….ca sa nu insir toate limuzinele!
    Discutia poate continua, normal, dar mai bine sa scoata masini si cu un loc si cu …n locuri, decat sa avem de ales intre Dacie si…Oltcit…zic si eu!

    Va salut!

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.