Mentalitatea de SUV. Tu ce fel de şofer eşti?


Indiferent cât de scund, chel sau gras ești, în momentul când urci la volanul unui SUV devii… E o chestiune de mare Ego. Am tot vorbit împotriva SUV-ului dar simt că merită o privire mai atentă pentru că reușește încă să fascineze o generație de români care cheltuiesc cu lejeritate zeci de mii de euro pentru transportul de la punctul A la B.

Peste weekend am condus și eu, încă o dată, unul și recunosc că mi-a plăcut prima senzaţie. Monstrul mecanic de două tone cu motor de trei litri motorină nu te lasă indiferent. Indiferent de marcă. Urcuşul la munte, pe serpentine, face din drum o plăcere mai mare decât ajungerea la destinație. Poziţia înaltă îţi dă o vizibilitate excelentă şi ajungi să înţelegi de ce vezi atâţia familişti în maşini de teren. Vorba unui amic: „La un accident ajută să ai multă tablă în jurul tău, mai ales pe drumurile de la noi.”

Simplul fapt că privești o astfel de mașină îți inspiră un oarecare respect, amestecat cu teamă. Și atunci plăcerea… se complică. Trebuie să recunoști că ți-e teamă de ceva atât de mare când se pune în mișcare. De la volan ai senzația că poți încăleca orice fel de bordură și poți ocoli aglomerația peste trepte și pietoni cu totul. Dar la fiecare frână simți că tragi de hățurile unui armăsar, care poate năvăli oricând peste cei din față. Ți se face o teamă de mic Dumnezeu care le poate pecetlui sorțile celor din față într-un moment de neatenție. Unii dintre noi au păţit-o şi le-a încheiat cariera pe sticlă.

Iar oamenii știu asta. Nu e de mirare că se dau la o parte precum potârnichile când te văd venind. Nici măcare nu mai este nevoie de flash-uri. Perechea de faruri și bara din lunetă nu lasă indiferent nici un muritor de rând cu mașină mică. Acum, să fim serioşi. Proprietarul unui astfel de mamut care tropăie pe asfalt este totuşi un om. Un om care are zile mai bune sau nu… Să te ferească pronia divină de furia lui, că eşti condamnat. Şi mai grav este când omul a băut sau a consumat ceva etnobotanic. Vezi cazul beizadelei cu X5. Dar să vezi când se pornesc unul împotriva celuilalt… Imaginaţi-vă un slalom printre cele trei benzi din Otopeni făcut de doi cretini la oră de maximă aglomeraţie, duminica seara. Pe unul l-am ratat centimetric când a tras de volan din prima banda până într-a treia. Desigur, era tolănit pe o parte cu telefonul la gură, gânditor. şi stânga pe volan la ora 12… Cursa schizoidă printre zecile de familii terifiate era pentru el o joacă de copii. Aroganța șoferului de SUV are cu ce.

Și că tot vorbim despre partea cu pututul. Trebuie să recunoști că un proprietar de SUV este un om potent. Omul chiar produce și îi dă cu surplus în fiecare lună. Consumul de minim 13 litri de motorină la suta de kilometri nu îi cere decât un salariu minim pe economie la pompă, în fiecare săptămână. Și datorită lui, șefii din companiile petroliere de la noi se uită pe geam râzând relaxați. La fel de puțin muncesc pentru o leafă decentă și vânzătorii de mașini premium. Nici nu se lansează bine un model nou că are deja zeci de precomenzi.

Oamenii aceștia care conduc de sus sunt însă puțin masochiști. Pentru că nu cred că sunt toți milionari ca să nu îi deranjeze cheltuiala usturătoare. Mulți și le-au luat în leasing și trag de niște rate lunare, care ajung şi la 2.000 de euro. Un schimb complet de anvelope, cu placuțe și tot tacâmul sare de 3.000 de euro. Treaba asta se întâmplă anual. Asigurărea casco, RCA și impozitele mai adaugă 3.000 de euro pe an. Bani de o mașină bunuță la mâna a doua. Să punem la socoteală și deprecierea. Dacă o iei de nouă cu 50.000 de euro, nu mai valorează decât 40.000 după un an și vreo 30.000 după doi. După șase ani ai plătit mașina încă o dată prin costuri dar ai pierdut 35.000 de euro prin depreciere. Cu totul, bani de o casă, ori ca să începi o afacere.

Sunt mulţi care au ajuns la fundul sacului cumpărând maşini scumpe şi nu le-au mai ajuns banii de benzină. Cum ar fi domnişoara care îmi oferea la schimb pe o garsonieră Porsche-ul dânsei Cayenne. Diferenţa dintre noi este că garsoniera produce trei plinuri de benzină pe lună, SUV-ul le consumă. Desigur, eu zgribulesc pe scuter şi stau cu ochii în patru precum girofarurile după şoferi neatenţi. Dânsa merge la căldurică pe fotoliul de piele umblător.

Cine pierde?

Cine câştigă?

Care ar fi primul lucru pe care l-ai cumpăra TU cu 50.000 de euro?

Scris pentru ProMotor.ro

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

64 Comments

  1. De ce trebuie schimbate anvelopele o data pe an?

    Eu la Logan am schimbat anvelopele originale dupa 3 ani si 80,000 km.

    As vrea sa-mi iau SUV, dar ma sperie ce spui tu, de 3000 EUR pe an pe anvelope.

  2. primul lucru ar fi bineinteles un apartament pe care sa il scot pe piata pentru chirie.noua ni rusine sa umblam cu transportul in comun(mie cel putin nu,ar fi super sa existe metrou la cj) si ne cumparam masina sa mergem pana la piata cu ea si la mall.dupa aceea ne plangem ca nu mai avem bani.petrom estimeaza profit de 1 mld euro pe anul 2011…cu asta am zis tot.fiecare roman vrea masina(indiferent ca are una sau nu)

  3. @George, daca garsoniera ta „produce” 3 plinuri de Porsche Cayenne (100 litri * 3) pe luna, ma intreb cate plinuri de Vespa produce :)) (metaforic vorbind) . Salutari si numai bine!

  4. Am avut jeep. Ma spargea la consum si intretinere. Am vandut-o anul trecut in toamna pentru ca trebuia sa ii schimb gumele (minim una mie euro costau 4 buc).
    Acum prefer sa imi iau un A6 avant second hand (gumele bune vor costa tot cam atat, dar are consum mai mic) pentru sosele, si un atv pentru noroi si expeditii forestiere care se intampla de maxim 10 ori pe an. De restul 25-30000 de euro upgrade-uri la casa, garaj, gard, viata si ce mai este de trait.

  5. Eu de 50.000 de euro as lua o locuinta pe care as scoate-o la „produs”
    Si din ceea ce produce mi-as cumpara ceva :)
    Si daca as detine o locuinta, tot la fel as face.
    Cele mai proaste investitii sunt in masini, computere telefoane si in ultimul rand in FMI :)

  6. Acum lasand gluma la o parte orice casuta, garsoniera sau apartament e mai valoros decat o bucata de tabla dar… suntem in Romania. Deci ce se vede primeaza. Pacat de multe lucruri. Eu am o vorba : ” a facut mama prostia, m-a facut in Romania” si cu toate acestea nu am plecat de aici, pt ca aici imi place deci …

  7. Îmi plac toate comentariile de până acum, dar mă gândesc la @Cenuse Ionut si ma intreb daca a inteles ceva din editorial. Hai să zicem că îţi iei Range. După aceea? Cum faci să îl scoţi în oraş în fiecare zi?

  8. N-am nimic cu cei care isi permit sa cumpere si sa intretina o astfel de masina, probabil au si afaceri si locuinte, asa ca ce le mai lipseste este masina scumpa. Nu sunt de acord sa o foloseasca pentru facut piata, sa zicem, e grandomanie totala dar per ansamblu acest gen de oameni se mai gandesc si la faptul ca la o eventuala ciocnire frontala ei ar avea o sansa in plus.
    Daca as avea 50.000 as face o investitie aducatoare de profit pentru viitor. Masinuta am asa ca nu mi-ar trebui alta pentru moment
    P.S. Suv-urile nu sunt singurele „aratatoare” de potenta financiara

  9. 50.000 euro nu e o suma „de care sa-ti iei ceva”, e o suma care trebuie investita. Asta e mentalitatea cetatenilor care duc o viata decenta in oricare din statele din Europa in aceasta perioada. Dar traiul in Romania a depasit de mult nivelul „decent”, asa ca gipurile sunt o investitie in „personal branding”, in plus avem o tara „cu toate formele de relief” asa ca e normal sa fim adaptati.

  10. Oamenii nu se dau la o parte din calea SUV-urilor, se arunca in fata lor: ” Ce bah, esti smecher? Ai SUV?
    Doua exemple:
    http://www.trafictube.ro/nu-vrem-ne-incadram-corect-benzi/
    http://www.trafictube.ro/tare-greu-cu-giratoriile/
    Curios ca toata lumea intelege gresit si inclusiv presa arata SUV-istii de parca cine stie ce ar fi.
    Sa fie doar invidia?
    Cat despre cel „tolănit pe o parte cu telefonul la gură, gânditor. şi stânga pe volan la ora 12… ” asa se manifesta in orice masina.
    Eu unul sunt la fel de atent si cand imi conduc 4×4-le si cand imi conduc Golf-ul.

    • @icsulescu – te apreciez pentru bunul simț și critica făcută constructiv. Cu toate acestea, rămân distant față de conceptul de SUV. Nu îi văd utilitatea pentru 99% dintre șoferii care le folosesc. Spațiu interior, imagine, siguranță sunt atuuri disponibile pe orice combi premium spre exemplu. În plus ai costuri mai mici de exploatare. Vezi spre exemplu testul cu BMW 530d Touring.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.