Învaţă să conduci economic

Nimic nu te interesează cu adevărat când vine vorba de ecologie, dacă nu îţi procură şi un avantaj. Aşa că învaţă să conduci cu un consum mai mic de carburant şi să fii în acelaşi timp prietenos cu mediul. Nu trebuie decât să respecţi un set scurt de reguli şi vei observa cum începi să plăteşti mai puţin la pompă. O manieră economică de condus în oraş, chiar şi în Bucureşti mie mi-a redus consumul de la 11 la 7,5-8L/100km, iar în afară de la 6,5 la 5L/100km. Este o economie importantă care se adună. La un plin poţi aşadar economisi cel puţin 50 de lei, iar la cinci rezervoare unul îţi va veni gratis. Învaţă aşadar în şase paşi să îţi reduci considerabil cheltuiala cu carburantul.

Alege din start o maşină care se potriveşte necesităţilor tale dacă îţi place să conduci economic. Maşinile diesel sunt cele mai economice, însă nu neapărat în variante cu motorizări de 3.000 cmc, cu toate că sunt mult mai economice decât surorile pe benzină. Ideale sunt cele mici dotate cu turbină cu geometrie variabilă. Spre exemplu 1.5 dci de la Renault care ajunge până la 110 CP. Dacă vrei să mai şi sprintezi, preferatul meu este motorul de 2.000. Un motor suficient de puternic va urni mai uşor maşina şi va face implicit consumuri bune dacă nu este supra-solicitat. La motorizările pe benzină nu ai nevoie de mai mult de 1.800 cmc. Cu cât maşina este mai mare şi mai grea va consuma mai mult. În condiţiile în care preţurile carburanţilor cresc, eşti condamnat să îţi revinzi limuzina de 2 tone sau SUV-ul de 3 tone cu motoare mari la 10% din preţul de nou după doar câţiva ani. Aşadar, iată ponturile.

Pontul n°1: Îmbunătăţeşte felul în care schimbi vitezele
– Schimbă într-o treaptă inferioară de viteză la aproximativ 1.000 de turaţii pe minut. Cu cât menţii o turaţie mai mică, motorul consumă mai puţin. Nu schimba însă prea jos pentru că motorul intră în trepidaţii care nu sunt doar enervante, dar pot fi şi periculoase.

– Schimbă într-o treaptă superioară de viteză la 2.000 de turaţii pe minut la motoare diesel şi la 2.400 de turaţii la motoare pe benzină. Ideea este să eviţi sprint-ul motorului în funcţionarea cu turbină unde va consuma bineînţeles mai mult şi să îl menţii în zona cuplului ideal, unde motorul dă cel mai bun randament. Turbinele intră în funcţiune la motoarele diesel în jurul turaţiei de 2.000.

Pontul n°2: Condu constant
– Menţine viteza constantă de la 40 km/h. Orice frânare sau accelerare bruscă „strică” alunecarea lină a maşinii şi generează automat un consum suplimentar de carburant.
– Frânează cu motorul şi utilizează frâna de serviciu cât mai puţin posibil. În timpul frânei de motor, consumul scade drastic până aproape de zero, deoarece motorul funcţionează practic învârtit de inerţia volantei şi de transmisie, fără să mai arunce în pistoane amestec carburant. Dacă permiţi maşinii să alunece uşor înspre semafor vei economisi din nou carburant. Caz concret, la 50km/h în treapta cinci, ridici piciorul de pe acceleraţie cu cel puţin 100 de metri înainte de semafor şi cobori progresiv în trepte până ce frâna de serviciu devine o formalitate.

Pontul n°3: Gândeşte înainte să accelerezi
– Accelerează sprinten până ajungi la 50 km/h, când ar trebui să fii deja în viteza a patra sau a cincea. Motoarele bine echilibrate din fabricaţie suportă chiar 60 de km/h în treapta a şasea la o turaţie de 1.000. BMW-ul 320d pe care l-am condus eu făcea consumuri de 3-4L/100km noaptea în oraş în aceste condiţii.
– În oraş nu depăşi 50 km/h, în afara oraşului 80 km/h este o viteză foarte economică. Dacă nu ai o treabă urgentă, la 80 km/h poţi obţine consumuri uimitoare la drum lung. Cu un Renault Megane 1.5dci de 100CP am făcut de la Comarnic la Bucureşti (într-o uşoară pantă, ce-i drept) consumul fantastic de 2 L/100kmh. Pe autostradă recomand să nu depăşeşti 120. Aceste praguri depind de fiecare maşină în parte, aşa că învaţă-ţi maşina.

Pontul n°4: Accelerează şi decelerează lin
– Menţine o viteză constantă la coborârea unei pante. Frânarea cu frâna de serviciu şi motorul pe liber generează de asemenea un consum suplimentar.
– La urcare lasă maşina să piardă uşor din viteză, fără să blochezi circulaţia, ca să recuperezi de partea cealaltă a pantei. Din nou, mai puţin lucru mecanic, mai puţin carburant ars de pomană. Încearcă să nu scazi viteza sub 40 km/h.
– Nu accelera la coborârea unei pante.

Pontul n 5: Foloseşte motorul cu chibzuinţă
– Opreşte motorul dacă staţionezi mai mult de 30 de secunde. Atât carburant arde motorul la pornire, aşadar la un semafor de un minut merită să opreşti motorul, de îndată ce ai ajuns în coloană.
– Nu încălzi motorul, nici măcar iarna. Motoarele moderne nu au nevoie de pre-încălzire şi se încălzesc mult mai rapid până la temperatura optimă atunci când te pui în mişcare.
– Pleacă de pe loc de îndată ce ai pornit motorul.

Pontul no. 6: Întreţine-ţi corect maşina
– Verifică presiunea din pneuri lunar, o roată moale se freacă mai mult de asfalt şi generează automat un consum suplimentar.
– Dacă trebuie să foloseşti aerul condiţionat, nu seta temperatura la o diferenţă exagerată faţă de exterior. Adică niciodată pe 16 grade, spre exemplu pentru că atunci compresorul de aer condiţionat va funcţiona la putere maximă şi va „fura” până la 10-15% din puterea motorul şi implicit cel puţin 1 L/100km. Condusul cu geamul deschis generează acelaşi consum suplimentar ca şi aerul condiţionat dintr-un motiv diferit însă. Aerodinamica se schimbă, iar maşina întâmpină rezistenţă la înaintare dacă este condusă cu geamurile deschise după 40 km/h.
– Elimină din maşină încărcături inutile. Adică nu plimba un sac de ciment la nesfîrşit în portbagaj, pentru că fiecare demaraj şi frânare vor fi afectate de sarcina suplimentară.
– Elimină portbagajul de pe maşină sau suportul de schiuri dacă nu îl foloseşti. Fiecare element care opune rezistenţă la înaintare generează consum.
– Foarte important este să faci reviziile la timp, anual. Un motor cu ulei şi filtre curate funcţionează mai lin şi consumă mai puţin. Deasemenea nu folosi anvelope de iarnă vara, deoarece sunt moi. Cel mai bine este să foloseşti anvelope de vară, umflate corect şi cu un profil de tip H sau V.

Pont TURBO:
Motoarele cu turbină au nevoie de o atenţie specială. O manieră de condus economică va face ca turbina să nu intre decât rar în funcţiune. Asta nu e bine. Gazele nearse şi uleiul se vor aşeza periculos de mult pe palele turbinei şi rişti să te trezeşti cu turbina defectă doar din zgârcenie sau chibzuinţă exagerată. Poţi conduce economic dacă nu uiţi să turezi în sarcină motorul până la 4.000 de turaţii pe minut, aproape de roşu pe turometru, timp de zece secunde, măcar o dată pe săptămână. Cel mai util este însă un drum lung din când în când, care va curăţa admisia, motorul şi evacuarea şi îţi va reda câteva procente de putere „amorţite” în oraş.

Inspirat de tehnicile recomandate de Renault. Îmbunătăţit de experienţa personală.

Ultimele articole

Articole recomandate

132 Comments

  1. Explicati-mi si mie un lucru : logan de 1.6, viteza de 80 km/h constant pe un drum drept, treapta V, consum instantaneu aratat de CB : 6 l. Aceleasi date pentru treapta IV, deci o turatie mai mare a motorului, consum instantaneu aratat de CB: 5.7 l. Care e explicatia, e stricat computeru de bord? Ca e ilogic, dupa principiile mecanicii! Incercati !

  2. Bune safaturi , cu banii care ii economisesc la motorina ii bag in turbina si injectoare :))

    Cum sa schimbi in 2000 ?? Numai aberatii sunt scrise aici :))
    Diesel-ul se tine in plaja de turatii in care ofera cuplu maxim, acolo ea consuma cel mai putin , nu sub acesta.
    Daca spre ex un vw passat are cuplu maxim intre 1750 si 2500 atunci cand shimbi viteza , turatia trebuie sa pice in cuplu, adica nu mai putin de 1750 ,asta insemana sa turati motorul pe la 2800.

    Asa isi iau oamenii logan de 1.5 dci schimba in 2000 sa nu cumva sa pice motorul si sa consume putin, in 30000 km le pica injectoare, turbia , etc, asa ajung ei la concluzia ca 1.5 dci e un varza.

    Apropo cititi si voi cartea masina

    • @silvian – câtă vreme respecți regula de a curăța catralizatorul, injectoarele și turbina cu o repriză săptămânală de condus turat la 4.000, e ok. Condusul la 1700 RPM este toxic doar pentru motoarele care nu reușesc să efectueze regenerarea și care folosesc motorină proastă.

  3. George, cateva observatiuni:
    1. Cel mai mic consum se obtine atunci cand schimbi „in jurul cuplului maxim=75-80% din el”. Se pot obtine economii de carburant mergand subturat, dar ai sanse mari sa strici motorul.
    2. Pentru diesel schimbatul „la 2,000 de rot/min” este valabil doar pentru anumite modele, si ca sa NU le numesc…cele frantuzesti (au cuplul maxim intre 1,650-2,200 de rot/min). Vezi, se adevereste ceea ce ti-am spus mai sus. La motoarele TDI PD schimbarea vitezei se face in jurul 2,500-3,000 rot/min, mersul subturat (sub 1,500 de rot/min duce, in timp, la stricarea turbinei, printre altele, clapetele turbinei cu geometrie variabila pot ramane „intepenite” in acea pozitie->la accelerare nu se mai deschid peste pozitia de mers subturat si performantele masinii au de suferit foarte mult, ca si buzunarul posesorului.
    Am vrut sa spun cu astea, ca orice…economie de carburant facuta „dupa ureche” se poate dovedi foarte…costisitoare „am ende vom Tag/at the end of the day”…

  4. buna ziua! daca mi-se permite propun un test tuturor soferilor care au citit articolul si cei care il vor citi si in viitor. tesul este simplu si consta in schimbarea treptelor de viteza ( de la 1 pina la 6) fara a utiliza pedala de ambreiaj si inapoi, in acelasi mod. sper sa nu fiu luat in gluma
    nu,nu este o gluma . toate cele bune si succes

  5. nu Domnule Buhnici nu este o gluma treptele de viteza se pot schimba si fara utilizarea ambreiajului de la 1->5(6) si invers. invers de la (6)5->1 se foloseste un procedeu numit in termeni populari „sprit” asta dupa ce a-ti iesit din treapta de viteza(la fel ,nefolosinduse ambreiajul) superioara si urmeaza sa intrati intr-o treapta inferioara(adica se ambaleaza motorul in gol un moment foarte scurt de aici si denumirea „sprit” prin asta se aduce pinioanele din cutia de viteza la la o turatie egala cu viteza de, deplasare a masini). de la 1->5(6) nu mai este nevoie de asa zisul „sprit” . acst lucru nu se invata la scoala de soferi si nu este scris in cartea tehnica a masini si credeti ca este o gluma. dar ,sunt soferi care pot face acest lucru foarte bine adevarat, nu multi .
    poate Va intrebati, ce legatura are asta cu condusul economic?. poate ca are poate ca nu are dar cei care reusesc sa faca asta pot sa utilizeze autovehicolul in parametri optimi de functionare asta insemna si consum redus.
    si inca ceva, cind mentineti viteza constanta pe autostrada si nu numai mentineti motorul „intr-o stare de relxare”jucandu-va cu pedala de aceleratie. nu tineti toata talpa piciorului pe acceleratie, mai mult degetele.
    mult noroc si numai bine .

  6. Salutare tuturor…..Am tot citit pe aici deoarece de curand am achizitionat o masina cu motor 2.0 CRDI AT si doaream sa mai vad ce zice lumea despre condusul economic. Multe postari si felicitari George deoarece observ ca tot mai multi sunt in trafic care adopta un condus cat de cat mai economic, deci tot mai multi oameni se pare se documenteaza.
    Si acum la subiect.
    Dupa parerea mea cu o experienta indelungata in condusul cat mai sportiv am constatat urmatoarele:
    1. Cea mai mare economie o poti face incercand sa conduci urmarind formele de relief (in exterior) la o viteza cat mai liniara dar …..la vale sa urmaresti accelerarea usoara a masinii datorita greutatii sale prin apasarea pedalei de acceleratie astfel incat sa nu simti un apor din partea motorului la acea accelerare (consum instantaneu la un EURO 3 Diesel undeva in 1 – 1,5 % – mentionez 2.0 CRDI 104 CP MT), astfel pregatim urcarea care se va face cu o viteza mai mare ca si medie (tehnica invatata de la tatal meu pe vremea daciilor 1300 pe carburatie – la care se stie ca atunci cand creste presiunea negativa de dinainte de carburator cu atat creste cantitatea de combustibil aspirat din el de catre motor, plus ca printr-o apasare lenta a acceleratiei sprita nu mai aducea nici un adaos de carburant aruncat in motor). In schimb la pante mai abrupte unde greutatea masinii lucreaza mai mult se poate utiliza frana de motor( se va observa ca la motoarele de la EURO 2 in sus pe decelerare nu se mai injecteaza combustibil), deci motorul va aspira si evacua doar aer in felul asta comprimand acel aer se face acea franare de motor. URCAREA – unei rampe se poate face incercand sa pastram viteza initiala pe cat posibil, in schimb trebuie evitat subtutrarea si intrarea motorului sub cuplu deoarece de la EURO 2 in sus odata cu scaderea turatiei pastrand aceeasi pozitie a pedalei de acceleratie calculatorul de injectie va deschide un timp mai mare injectoarele pana la deschiderea completa (deci consum exagerat). Deci pe urcare e de preferat sa stam in partea minima pe cat posibil a cuplului maxim al motorului.
    2. Neutilizarea franei de serviciu….S-a discutat si in posturile anterioare deci nu mai revin
    3. Geamurile si AC-ul la fel.
    4. Presiunea rotilor. Din testele mele am obtinut un consum cu 1l/100km doar prin urcarea presiunii de la 2.2 la 3bari asta pentru ca stiam ca voi merge numai pe sosea buna (deci grija la sosea).
    Deci daca chiar vrei sa conduci economic trebuie sa fii foarte linistit, sa nu te deranjeze ca vei fi depasit de cei care nu suporta sa fie nr 2 si sa foloseste oglinzile anticipand traficul tot timpul.
    Ca idee pe o Hyundai Elantra de 2.0 CRDI MT am obtinut 3,6%, iar pe Dacia SuperNova 1.4 MPI MT 3.5%.

    Asa ca drum liber si odihnitor.

    Stima.

  7. Dah , am citit am aplicat – nu mai fac asa ceva. Am ajuns la performanta uluitoare de a consuma 0% pe distanta de 25 de km ..remorcat bineinteles, dupa ce mi-a ramas cutia blocata in treapta a 2a in timp ce tot schimbam retrograd de zor…din semafor in semafor…ca sa fie cu rima.Mai mult mi s-a uzat aparent si rulmentul de presiune de la ambreiaj. Multumesc de sfaturi .Ma costa ~ 3000 lei toata reparatia . Adica vreo 500 de litri de benzina. Economie am facut, am redus consumul cu 1.5 -2l%, si mai transpiram si ca porcu sau ca prostu cu aerul conditionat pus pe 23 grade. M-a tinut vreo 2000 de km economia asta . E bine ! cu 500 l benzina suplimentez economia pentru 25 000.
    In rest , numai de bine, si economisiti cat mai mult.

  8. Bun atricol dar se axeaza pe mersul subturat al motoarelor.La benzinar daca conduci cum ai recomandat il faci praf.Motoarele pe benzina sunt construite sa functioneze la turatii mari 3000-5000 ture. Condusul sub 3000 ture il face praf.Atunci unde este economia de carburant ? Economisesti 5-10 euro si bagi in reparatii 200-300 euro . Ciudat mod de a economisii carburant.

  9. Pentru a spune ca un motor merge subturat trebuie ca el sa functioneze sub turatia de relanti…Sub turatia de relanti pompa de ulei nu va mai reusi sa asigure presiunea si debitul necesar unei ungeri corespunzatoare, plus socurile simtite de vibrochen vor fi mai pronuntate motorul nu va avea un mers echilibrat. Dar daca mergi in turatie de relanti motorului nu i se va intampla nimic. pentru ca daca i s-ar intampla acel relanti ar fi urcat pana in zona de cuplu maxim al motorului. Plus ca din soft la noile motoare se poate urca sau cobora zona de cuplu maxim.

  10. Buna ziua
    Incerc si eu sa-mi spun parerea, nu incerc sa conving pe nimeni de nimic. Astfel, asa cum se specifica in articol “Alege din start o maşină care se potriveşte necesităţilor tale dacă îţi place să conduci economic” . Nu sunt deacord cu enuntul ca masinile diesel sunt mai economice tot timpul. Adica daca ai de facut drumuri scurte, gen mers la serviciu si apoi pauza 5-6 ore (timp in care motorul se raceste) nici dieselul nu este economic. Motorul are un consum redus atunci cand este in parametrii de lucru normal 85-900 temperatura apei (antigel). Pentru a ajunge la acest regim (temperatura) motoarele diesel au nevoie de un timp mai indelungat decat cele pe benzina. Insa DA motoarele diesel sunt mai economice la parcurgerea unor drumuri lungi.
    1 si 2. Schimbarea treptelor de viteza se face in conformitate cu cuplul motorului. Acest cuplu difera de la motor la motor in functie de capacitate, putere, combustibil etc. Astfel la motoarele pe benzina acest cuplu se obtine la turatii mai mari, iar la motoarele diesel la turatii mai mici. La orice tip de masina este indicat ca accelerarea sa se efectueze lin, iar la atingerea a 75-80% din cuplul maxim se poate efectua schimbarea vitezei. In cazul deplasarii in afara localitatilor este de preferat ca schimbarea vitezelor sa se efectueze la turatii ceva mai mari, mai apropiate de cuplul maxim, aceasta pentru a avea demaraj. Apoi deplasare la o viteza cat mai constanta reduce consumul.
    Decelerarea-franarea este indicat a se face utilizand ambele sisiteme de franare, adica apasarea franei de serviciu combinat cu frana de motor., urmand ca in cazul in care se ajunge la o turatie prea mica a motorului (apare un usor tremurat al autovehicului) sa se apese ambreiajul pentru a nu “muri”motorul. Utilizarea schimbarilor vitezelor in jos (retrogradarea) in timpul franarii este mai complicata si nu o poate face orice sofer. De aceea nu recomand acest mod de franare soferilor amatori.
    3. “Gandeste inainte sa accelerezi “ adica uitate in fata, incearca sa anticipezi, uitate cu 2-3 masini mai in fata ca sa vezi daca drumul este liber, anticipeaza daca cei din fata ta vor accelera si ei si abia apoi accelereaza usor si nu brusc.
    4. La coborarea pantelor nu este foarte necesara accelerarea si recomand sa nu o utilizati. Este bine sa utilizezi frana de motor si doar in caz de necesitate actioneaza frana de serviciu. Pentru aceasta este indicat sa pastrezi o distanta mai mare fata de autovehiculul din fata, pentru a nu fi nevoit sa franezi brusc. Este indicat ca urcarea pantelor si coborarea acestora sa se faca cu aceeasi treapta de vireza. Motoarele de generatie noua dotate cu computer pentru injectie au sistem de inchidere a alimentarii cu combustibil in momentul in care autovehiculul merge in decelerare (frana de motor) repornind alimentarea in momentul in care turatia motorului scade la o turatie apropiata de cea de relantiu.
    5. Cu oprirea motorului la stop nu prea sunt deacord. Autovehiculele aparute in ultimul timp si dotate cu sistemul start-stop sunt calculate altfel. Economia care s-ar putea face prin oprirea si pornirea motorului la semafor este insignifianta si nu se justifica daca se ia in calcul uzura electromotorului si a bateriei la pornire. Se justifica oprirea motorului daca ai de stat mai mult de 1 minut, de exemplu la un ambuteiaj sau la o bariera.
    6. Intretinerea este foarte importanta. Schimbarea regulata uleiului, filtrelor, bujiilor este foarte importanta. Filtrul de aer trebuie sa fie curat. In Romania este bine sa-l schimbati mai des decat scrie cartea tehnica intrucat este mai mult praf in aer decat in tarile de origine a autovehiculelor. Presiunea in pneuri trebuie verificata periodic si este indicat sa fie cea prescrisa de producatorul autovehiculului. De asemenea utilizati anvelope de dimensiunile indicate de producator.
    Celelalte precizari de la acest punct din articol sunt pertinente si corecte.
    Pentru motoarele dotate cu turbine este indicat ca in cazul in care se conduce economic, periodic sa se faca o iesire din oras si sa se tureze motorul la turatii care permit pornirea turbine la turatie mare si astfel sa se evite ancrasarea (blocare) acesteia.

  11. Motoarele pe benzina sunt construite sa functioneze la turatii mari 3000-5000 ture ??????
    Nu stiu ce benzinare conduci tu, dar octavia mea noua de 1,8 tsi la 70 la ora deja ti o cere pe a 6-a !
    Eu nu cred ca astia au mai reglat motoarele sa mearga la turatiile de care vorbesti tu
    pe astia nu i intereseaza decat sa scoata consumuri si noxe cat mai mici, casa poata sa scoata ei in acte EURO 6 ,asa cum apare la mine in talon !

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.