Învaţă să conduci economic

Nimic nu te interesează cu adevărat când vine vorba de ecologie, dacă nu îţi procură şi un avantaj. Aşa că învaţă să conduci cu un consum mai mic de carburant şi să fii în acelaşi timp prietenos cu mediul. Nu trebuie decât să respecţi un set scurt de reguli şi vei observa cum începi să plăteşti mai puţin la pompă. O manieră economică de condus în oraş, chiar şi în Bucureşti mie mi-a redus consumul de la 11 la 7,5-8L/100km, iar în afară de la 6,5 la 5L/100km. Este o economie importantă care se adună. La un plin poţi aşadar economisi cel puţin 50 de lei, iar la cinci rezervoare unul îţi va veni gratis. Învaţă aşadar în şase paşi să îţi reduci considerabil cheltuiala cu carburantul.

Alege din start o maşină care se potriveşte necesităţilor tale dacă îţi place să conduci economic. Maşinile diesel sunt cele mai economice, însă nu neapărat în variante cu motorizări de 3.000 cmc, cu toate că sunt mult mai economice decât surorile pe benzină. Ideale sunt cele mici dotate cu turbină cu geometrie variabilă. Spre exemplu 1.5 dci de la Renault care ajunge până la 110 CP. Dacă vrei să mai şi sprintezi, preferatul meu este motorul de 2.000. Un motor suficient de puternic va urni mai uşor maşina şi va face implicit consumuri bune dacă nu este supra-solicitat. La motorizările pe benzină nu ai nevoie de mai mult de 1.800 cmc. Cu cât maşina este mai mare şi mai grea va consuma mai mult. În condiţiile în care preţurile carburanţilor cresc, eşti condamnat să îţi revinzi limuzina de 2 tone sau SUV-ul de 3 tone cu motoare mari la 10% din preţul de nou după doar câţiva ani. Aşadar, iată ponturile.

Pontul n°1: Îmbunătăţeşte felul în care schimbi vitezele
– Schimbă într-o treaptă inferioară de viteză la aproximativ 1.000 de turaţii pe minut. Cu cât menţii o turaţie mai mică, motorul consumă mai puţin. Nu schimba însă prea jos pentru că motorul intră în trepidaţii care nu sunt doar enervante, dar pot fi şi periculoase.

– Schimbă într-o treaptă superioară de viteză la 2.000 de turaţii pe minut la motoare diesel şi la 2.400 de turaţii la motoare pe benzină. Ideea este să eviţi sprint-ul motorului în funcţionarea cu turbină unde va consuma bineînţeles mai mult şi să îl menţii în zona cuplului ideal, unde motorul dă cel mai bun randament. Turbinele intră în funcţiune la motoarele diesel în jurul turaţiei de 2.000.

Pontul n°2: Condu constant
– Menţine viteza constantă de la 40 km/h. Orice frânare sau accelerare bruscă „strică” alunecarea lină a maşinii şi generează automat un consum suplimentar de carburant.
– Frânează cu motorul şi utilizează frâna de serviciu cât mai puţin posibil. În timpul frânei de motor, consumul scade drastic până aproape de zero, deoarece motorul funcţionează practic învârtit de inerţia volantei şi de transmisie, fără să mai arunce în pistoane amestec carburant. Dacă permiţi maşinii să alunece uşor înspre semafor vei economisi din nou carburant. Caz concret, la 50km/h în treapta cinci, ridici piciorul de pe acceleraţie cu cel puţin 100 de metri înainte de semafor şi cobori progresiv în trepte până ce frâna de serviciu devine o formalitate.

Pontul n°3: Gândeşte înainte să accelerezi
– Accelerează sprinten până ajungi la 50 km/h, când ar trebui să fii deja în viteza a patra sau a cincea. Motoarele bine echilibrate din fabricaţie suportă chiar 60 de km/h în treapta a şasea la o turaţie de 1.000. BMW-ul 320d pe care l-am condus eu făcea consumuri de 3-4L/100km noaptea în oraş în aceste condiţii.
– În oraş nu depăşi 50 km/h, în afara oraşului 80 km/h este o viteză foarte economică. Dacă nu ai o treabă urgentă, la 80 km/h poţi obţine consumuri uimitoare la drum lung. Cu un Renault Megane 1.5dci de 100CP am făcut de la Comarnic la Bucureşti (într-o uşoară pantă, ce-i drept) consumul fantastic de 2 L/100kmh. Pe autostradă recomand să nu depăşeşti 120. Aceste praguri depind de fiecare maşină în parte, aşa că învaţă-ţi maşina.

Pontul n°4: Accelerează şi decelerează lin
– Menţine o viteză constantă la coborârea unei pante. Frânarea cu frâna de serviciu şi motorul pe liber generează de asemenea un consum suplimentar.
– La urcare lasă maşina să piardă uşor din viteză, fără să blochezi circulaţia, ca să recuperezi de partea cealaltă a pantei. Din nou, mai puţin lucru mecanic, mai puţin carburant ars de pomană. Încearcă să nu scazi viteza sub 40 km/h.
– Nu accelera la coborârea unei pante.

Pontul n 5: Foloseşte motorul cu chibzuinţă
– Opreşte motorul dacă staţionezi mai mult de 30 de secunde. Atât carburant arde motorul la pornire, aşadar la un semafor de un minut merită să opreşti motorul, de îndată ce ai ajuns în coloană.
– Nu încălzi motorul, nici măcar iarna. Motoarele moderne nu au nevoie de pre-încălzire şi se încălzesc mult mai rapid până la temperatura optimă atunci când te pui în mişcare.
– Pleacă de pe loc de îndată ce ai pornit motorul.

Pontul no. 6: Întreţine-ţi corect maşina
– Verifică presiunea din pneuri lunar, o roată moale se freacă mai mult de asfalt şi generează automat un consum suplimentar.
– Dacă trebuie să foloseşti aerul condiţionat, nu seta temperatura la o diferenţă exagerată faţă de exterior. Adică niciodată pe 16 grade, spre exemplu pentru că atunci compresorul de aer condiţionat va funcţiona la putere maximă şi va „fura” până la 10-15% din puterea motorul şi implicit cel puţin 1 L/100km. Condusul cu geamul deschis generează acelaşi consum suplimentar ca şi aerul condiţionat dintr-un motiv diferit însă. Aerodinamica se schimbă, iar maşina întâmpină rezistenţă la înaintare dacă este condusă cu geamurile deschise după 40 km/h.
– Elimină din maşină încărcături inutile. Adică nu plimba un sac de ciment la nesfîrşit în portbagaj, pentru că fiecare demaraj şi frânare vor fi afectate de sarcina suplimentară.
– Elimină portbagajul de pe maşină sau suportul de schiuri dacă nu îl foloseşti. Fiecare element care opune rezistenţă la înaintare generează consum.
– Foarte important este să faci reviziile la timp, anual. Un motor cu ulei şi filtre curate funcţionează mai lin şi consumă mai puţin. Deasemenea nu folosi anvelope de iarnă vara, deoarece sunt moi. Cel mai bine este să foloseşti anvelope de vară, umflate corect şi cu un profil de tip H sau V.

Pont TURBO:
Motoarele cu turbină au nevoie de o atenţie specială. O manieră de condus economică va face ca turbina să nu intre decât rar în funcţiune. Asta nu e bine. Gazele nearse şi uleiul se vor aşeza periculos de mult pe palele turbinei şi rişti să te trezeşti cu turbina defectă doar din zgârcenie sau chibzuinţă exagerată. Poţi conduce economic dacă nu uiţi să turezi în sarcină motorul până la 4.000 de turaţii pe minut, aproape de roşu pe turometru, timp de zece secunde, măcar o dată pe săptămână. Cel mai util este însă un drum lung din când în când, care va curăţa admisia, motorul şi evacuarea şi îţi va reda câteva procente de putere „amorţite” în oraş.

Inspirat de tehnicile recomandate de Renault. Îmbunătăţit de experienţa personală.

Ultimele articole

Articole recomandate

132 Comments

  1. George, nu mai recomanda oamenilor sa mearga subturat,pt ca diesel urile din ziua de azi sunt VARZA ! Mai bine s o scoata noaptea in afara orasului din cand in cand si s o forjeze pana o ia dracu !!!!
    S au dus vremurile cand octavia mea de 90 de cai mergea si subturat si supraturat si n avea nici pe dracu !!!!! Nu tu DPF, nu injectoare sau volanta cazute, nu nimic !!!!!
    Vezi ca romanii sunt zgarciti si cumpara diesel, ca sa consume putin !!!!
    Nu uita ca toate diesel urile cu DPF sunt varza !!!!! Si daca mai mergi si cu ea prin Bucuresti, ai distrus o !!!

  2. toti se gandesc al ambreaj, electromotor, cutie de viteze etc, dar atunci cand isi achizitioneaza o masina niciunul nu se gandeste la intretinere. Pentru romani conteaza doar sa aiba masina mai scumpa ca a vecinului si lucrul asta se plateste

  3. eu am logan 1.4 mpi care consuma 10% lejereanu in bucuresti. sefii mei au passatt din cele noi cu blumotion, stop/go. consumul lor cu clima non stop este de 5.6 la unul si 5.8 la celalat. eu sunt cel care le spala le cosmetizeaza etc si mi-am bagat nasul putun prin cb-u. acum stau si va intreb cine e mai castigat (in timp) eu cu logan care a costat 11mi si ceva sau ei care au dat 27 de mi?
    consumul la logan este dublu , iar la capitolul confort ce sa mai vorbim.

  4. sibiu-brasov-sibiu ,consum 6,5 % in regim powermax.am depasit tot pe drum ,inclusiv un tuareg care l-am depasit si dupa aia m-a luat el dar pana la urma a cedat inainte de fagaras.
    la intoarcere …culmea!!!!m-a facut un logan de bucuresti.banuiesc ca era sri sau mi ca mergea prea bazat prin localitati.in rest am depasit tot si la intoarcere egal de marca sau cilindree si mai mult de 150 n-am mers .

  5. Cred ca toata ingineria la un diesel ,referitor la consum se raporteaza ,la consumul cheltuelilor finale de exploatare intretinere.Asta inseamna ca daca vei face economie intr-o parte ex .combustibl,vei da mai mult pe piese,si sigur nu-i mai convenabil. Mergi in oras cu 2000 de turatii pe min. ..implicit viteza max 50,60/h si e k .A patra nu exista in oras…sau nu ar trebui folosita.Accelerarile,dezaccelerarile,frane bruste..nervoase za zic asa e plus de combustibil,uzura si fum..adica poluare pentru tine si familia ta.

  6. Salut tuturor ! Am citit commentariile voastre si tot nu m-am lamurit unu zice asa altu invers si asa continua povestea. Am o buburuza opel corsa c 1.7 Diesel 65 cp an 2003 cuplu maxim 2000 RPM. La rece schimb la 2000 RPM , cand ajunge la 80-90 grade schimb la 2800-3000 RPM si cad direct la 2000-2200 RPM si fuge destul de rpd, iar daca schimb la 2000-2500 parca nu prea trage asa bine masina, la 3000 RPM o prea turez? e ok in treapta a 3-a la 60 la ora 2500 RPM mers constant? Multumesc ! Cristian@@@

  7. Buna , am si eu o intrebare. Am un Ford Focus 1.6 zetec 101 cp din 2002 si mereu ma contrazic cu tatal meu in legatura un anumit lucru. El spune ca o masina pe benzina se tine undeva la 2000-2500 rpm si vitezele se schimba undeva la 3000 rpm. Eu am auzit de pe la prieteni si de pe internet ca motoarele pe benzina se pot conduce si subturate , adica 1500-1700 rpm(40-50 a-4-tra) fara a deranja motorul . Am facut un test cu el , am condus eu o saptamana masina prin oras si am scos consumuri de 6-6.5 iar el a ajuns undeva la 7.2-7.5 . Vroiam sa va cer parerea in legatura cu mersul subturat , va rog sa imi raspundeti ca sunt intr-o dilema

  8. Din proprie experienta am observat ca un condus lent cu schimbari de trepte la turatii mici duc la distrugerea masinii si la cresterea consumului in timp.La inceput va fi mai mic decat la condusul usor sportiv,dar dupa 5000 km o ia bordul razna(se aprind beculete) ,scoat3 fum masina, ii scade puterea, creste consumul. Cade volanta, valva egr,turbina,se infunda catalizatorul si tobele si dupa 5000 de km de mers pe banda 2 sau 1 cand tragi linia observi ca ai bagat o gramada de bani la service pt curatari sau schimbari piese.

  9. @ Alex.In general la benzina ar trebui sa schimbi la 3000.Depinde f mult si unde este raportul turatie putere.Eu de ex la benzina trec si de 3300 pt ca acolo trage bine.Mergand asa am ajuns la cunsum total de 6.8 cu aer
    pornit la un Nissan primera despre care toti zic ca ar consuma peste 11.

  10. Prietenasi sti ce inseamna pentru un diesel sa mergi cu a 5 la 50 de km pe ora ? Peste ceva ani….il infunzi tot plus ca ti se duce turbina ….deci ai dreptate cu consumul dar prea exagerezi ….mai citeste si te informeaza ce inseamna sa mergi cu un motor turbo diesel sub turati….bafta economisesti pe.o parte si bagi pe alta ….injectoare turbina catalizator….daca mai ai dpf filtru particula ti se înfundă si ala …

  11. Deoarece autorul acestui articol face o mare greaseala declarand valori concrete la turatiile de schimbat viteze, multi au fost prost informati, ca sa nu mai spun ca au si generat discutii contradictorii. Altii dezinformeaza prin parerile lor la ce inseamna ceea ce simt ei putere la un automobil.
    Trebuia sa se faca o referire generala la ceea ce inseamna turatiile la care se schimba vitezele.
    Conducerea economica (din punct de vedere al schimbului de viteze) este strans legata de cuplul motor si in mai mica masura de puterea motorului. Fiecare tip/model de motor are o anumita caracteristica a cuplului generat. Ideal ar fi sa aiba o valoare cat mai mare si constanta pe toata plaja de turatie ceea ce nu exista decat la motoarele electrice. Motoarele electrice montate pe masini au cuplul constant incepand de la 0rpm pana la turatia maxima – de aceea nu au nevoie nici de cutii de viteze.
    Cutiile de viteze pana la urma sunt convertizoare de cuplu si ne ajuta sa adaptam curba de raspuns al cuplului motorului termic (benzina sau diesel) la nevoile din trafic.
    Mai concret, ce trebuie sa stim:
    – caracteristica cuplului functie de turatie (chiar daca nu avem acces la grafice, ne putem da seama dupa primele minute de condus la ce turatii motorul trage mai bine, la unele masini este marcat pe turometru cu verde zona de cuplu maxim);
    – cea mai buna acceleratie se obtine tinand motorul in zona de cuplu maxim pe toata perioada de accelerare;
    – condusul cel mai economic inseamna sa trimiti la roti cuplul adecvat pentru obtinerea accelerarii dorite functie trafic/relief. Astfel nu are rost sa trimit la roti cuplul maxim daca traficul nu imi permite sa accelerez rapid pana la viteza de croaziera, deci nu are rost sa accelerez lent tinand motorul in zona „verde”; relief: este clar ca nu trebuie sa tinem motorul in zona verde pentru o accelerare usoara la coborare, dar pe urcus clar vom avea nevoie de un cuplu marit (treapta mai mica de viteze) pentru acelasi ritm de accelerare.
    Deci nu sunt corecte sfaturile de genul la ce turatie trebuie schimbat treptele de viteze generalizand la toate masinile si/sau pe tipuri de motoare, diesel/benzina.
    In primul rand trebuie sa-ti cunosti motorul (cuplul motor), sa-l simti… si nu ma refer la vibratii :) …. si in al doilea rand sa adaptezi ceea ce iti ofera motorul prin cutia de viteze (prin schimbarea treptelor) la cerintele din trafic astfel incat sa ajungi la viteza de croaziera cat mai repede, iar la aceasta viteza sa tii motorul la turatia cea mai mica posibila (treapta cea mai mare de viteza), turatie la care motorul sa poata sa mentina automobilul la viteza de croaziera (aici intervine puterea generata de motor la turatia respectiva, putere care trebuie sa fie suficienta pentru a mentine acea viteza, functie de relief, vant, etc)

  12. Daca nu se supara autorul mai adug si eu cateva ponturi, chiar daca in mare parte tine de ce s-a mai scris in articol, dar eu zic ca merita subliniate ca distincte:
    Pontul no.7: Invata cu ajutorul computerului de bord – consum instant unde sunt turatiile de cut-off ale sitemului de alimentare (diesel/benzina).
    Adica ce inseamna asta: toate motoarele pe benzina cu injectie electronica (dar si ultimele versiuni de injectie mecanica) si toate motoarele diesel incepand de la cele cu pompa de injectie cu control electronic au aceasta functie de cut-off prin care se intrerupe alimentarea cu combustibil la ridicarea completa a piciorului de pe acceleratie la anumite zone de turatie.
    Va dau un exemplu concret la masina mea (Volvo V40 1.8 benzina) turatia minima la care intra in cut-off la eliberarea pedalei de accelerare este de cca.1800-1850rpm, iar turatia la care incepe injectia de combustibil este de cca. 1250-1300rpm. Astfel, de exemplu cand cobor o panta adaptez treapta de viteze si viteza de rulare astfel incat cand iau piciorul de pe acceleratie motorul sa aiba minim 1850rpm. Astfel masina coboara in viteza, motorul se invarte, dar nu consuma gram de combustibil, apoi trebuie sa mentin motorul la cel putin 1300rpm ca sa nu reintre alimentarea cu combustibil.
    Cu un astfel stil de conducere se fac economii foarte mari, eu, de exmplu, de multe ori merg kilometri pe coborare fara sa consum niciun gram de combustibil. In schimb daca pe acea coborare pe la 1500rpm ating acceleratia putin, iese din cut-off si chiar daca eliberez acceleratia la turatii sub 1850rpm, motorul ramane alimentat cu combustibil, e drept nu consuma mult, dar totusi este diferenta intre consum instant de 2-3l/100km fata de 0l/100km.
    Daca exista interes mai revin si cu alte ponturi, chiar sunt de acord sa le puna autorul in articol… daca vrea, bineinteles.

  13. Adaug la pontul no.6, referitor la aerul conditionat:
    – la viteze mici este mai economic sa mergi cu geamul deschis si AC-ul oprit;
    – la viteze mari exact invers, inchide geamul (altfel se pierde la aerodinamica) si porneste AC-ul.

  14. „Accelerează sprinten până ajungi la 50 km/h, când ar trebui să fii deja în viteza a patra sau a cincea”

    La benzina a patra pentru viteza asta ar insemna probabil ~1800rpm. Si asta inseamna subturat. Economisesti un litru de benzina si strici motorul.

    Sfat: mergeti peste 2000rpm si schimbati la 2500-3000 daca vreti economic.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.