Învaţă să conduci economic

Nimic nu te interesează cu adevărat când vine vorba de ecologie, dacă nu îţi procură şi un avantaj. Aşa că învaţă să conduci cu un consum mai mic de carburant şi să fii în acelaşi timp prietenos cu mediul. Nu trebuie decât să respecţi un set scurt de reguli şi vei observa cum începi să plăteşti mai puţin la pompă. O manieră economică de condus în oraş, chiar şi în Bucureşti mie mi-a redus consumul de la 11 la 7,5-8L/100km, iar în afară de la 6,5 la 5L/100km. Este o economie importantă care se adună. La un plin poţi aşadar economisi cel puţin 50 de lei, iar la cinci rezervoare unul îţi va veni gratis. Învaţă aşadar în şase paşi să îţi reduci considerabil cheltuiala cu carburantul.

Alege din start o maşină care se potriveşte necesităţilor tale dacă îţi place să conduci economic. Maşinile diesel sunt cele mai economice, însă nu neapărat în variante cu motorizări de 3.000 cmc, cu toate că sunt mult mai economice decât surorile pe benzină. Ideale sunt cele mici dotate cu turbină cu geometrie variabilă. Spre exemplu 1.5 dci de la Renault care ajunge până la 110 CP. Dacă vrei să mai şi sprintezi, preferatul meu este motorul de 2.000. Un motor suficient de puternic va urni mai uşor maşina şi va face implicit consumuri bune dacă nu este supra-solicitat. La motorizările pe benzină nu ai nevoie de mai mult de 1.800 cmc. Cu cât maşina este mai mare şi mai grea va consuma mai mult. În condiţiile în care preţurile carburanţilor cresc, eşti condamnat să îţi revinzi limuzina de 2 tone sau SUV-ul de 3 tone cu motoare mari la 10% din preţul de nou după doar câţiva ani. Aşadar, iată ponturile.

Pontul n°1: Îmbunătăţeşte felul în care schimbi vitezele
– Schimbă într-o treaptă inferioară de viteză la aproximativ 1.000 de turaţii pe minut. Cu cât menţii o turaţie mai mică, motorul consumă mai puţin. Nu schimba însă prea jos pentru că motorul intră în trepidaţii care nu sunt doar enervante, dar pot fi şi periculoase.

– Schimbă într-o treaptă superioară de viteză la 2.000 de turaţii pe minut la motoare diesel şi la 2.400 de turaţii la motoare pe benzină. Ideea este să eviţi sprint-ul motorului în funcţionarea cu turbină unde va consuma bineînţeles mai mult şi să îl menţii în zona cuplului ideal, unde motorul dă cel mai bun randament. Turbinele intră în funcţiune la motoarele diesel în jurul turaţiei de 2.000.

Pontul n°2: Condu constant
– Menţine viteza constantă de la 40 km/h. Orice frânare sau accelerare bruscă „strică” alunecarea lină a maşinii şi generează automat un consum suplimentar de carburant.
– Frânează cu motorul şi utilizează frâna de serviciu cât mai puţin posibil. În timpul frânei de motor, consumul scade drastic până aproape de zero, deoarece motorul funcţionează practic învârtit de inerţia volantei şi de transmisie, fără să mai arunce în pistoane amestec carburant. Dacă permiţi maşinii să alunece uşor înspre semafor vei economisi din nou carburant. Caz concret, la 50km/h în treapta cinci, ridici piciorul de pe acceleraţie cu cel puţin 100 de metri înainte de semafor şi cobori progresiv în trepte până ce frâna de serviciu devine o formalitate.

Pontul n°3: Gândeşte înainte să accelerezi
– Accelerează sprinten până ajungi la 50 km/h, când ar trebui să fii deja în viteza a patra sau a cincea. Motoarele bine echilibrate din fabricaţie suportă chiar 60 de km/h în treapta a şasea la o turaţie de 1.000. BMW-ul 320d pe care l-am condus eu făcea consumuri de 3-4L/100km noaptea în oraş în aceste condiţii.
– În oraş nu depăşi 50 km/h, în afara oraşului 80 km/h este o viteză foarte economică. Dacă nu ai o treabă urgentă, la 80 km/h poţi obţine consumuri uimitoare la drum lung. Cu un Renault Megane 1.5dci de 100CP am făcut de la Comarnic la Bucureşti (într-o uşoară pantă, ce-i drept) consumul fantastic de 2 L/100kmh. Pe autostradă recomand să nu depăşeşti 120. Aceste praguri depind de fiecare maşină în parte, aşa că învaţă-ţi maşina.

Pontul n°4: Accelerează şi decelerează lin
– Menţine o viteză constantă la coborârea unei pante. Frânarea cu frâna de serviciu şi motorul pe liber generează de asemenea un consum suplimentar.
– La urcare lasă maşina să piardă uşor din viteză, fără să blochezi circulaţia, ca să recuperezi de partea cealaltă a pantei. Din nou, mai puţin lucru mecanic, mai puţin carburant ars de pomană. Încearcă să nu scazi viteza sub 40 km/h.
– Nu accelera la coborârea unei pante.

Pontul n 5: Foloseşte motorul cu chibzuinţă
– Opreşte motorul dacă staţionezi mai mult de 30 de secunde. Atât carburant arde motorul la pornire, aşadar la un semafor de un minut merită să opreşti motorul, de îndată ce ai ajuns în coloană.
– Nu încălzi motorul, nici măcar iarna. Motoarele moderne nu au nevoie de pre-încălzire şi se încălzesc mult mai rapid până la temperatura optimă atunci când te pui în mişcare.
– Pleacă de pe loc de îndată ce ai pornit motorul.

Pontul no. 6: Întreţine-ţi corect maşina
– Verifică presiunea din pneuri lunar, o roată moale se freacă mai mult de asfalt şi generează automat un consum suplimentar.
– Dacă trebuie să foloseşti aerul condiţionat, nu seta temperatura la o diferenţă exagerată faţă de exterior. Adică niciodată pe 16 grade, spre exemplu pentru că atunci compresorul de aer condiţionat va funcţiona la putere maximă şi va „fura” până la 10-15% din puterea motorul şi implicit cel puţin 1 L/100km. Condusul cu geamul deschis generează acelaşi consum suplimentar ca şi aerul condiţionat dintr-un motiv diferit însă. Aerodinamica se schimbă, iar maşina întâmpină rezistenţă la înaintare dacă este condusă cu geamurile deschise după 40 km/h.
– Elimină din maşină încărcături inutile. Adică nu plimba un sac de ciment la nesfîrşit în portbagaj, pentru că fiecare demaraj şi frânare vor fi afectate de sarcina suplimentară.
– Elimină portbagajul de pe maşină sau suportul de schiuri dacă nu îl foloseşti. Fiecare element care opune rezistenţă la înaintare generează consum.
– Foarte important este să faci reviziile la timp, anual. Un motor cu ulei şi filtre curate funcţionează mai lin şi consumă mai puţin. Deasemenea nu folosi anvelope de iarnă vara, deoarece sunt moi. Cel mai bine este să foloseşti anvelope de vară, umflate corect şi cu un profil de tip H sau V.

Pont TURBO:
Motoarele cu turbină au nevoie de o atenţie specială. O manieră de condus economică va face ca turbina să nu intre decât rar în funcţiune. Asta nu e bine. Gazele nearse şi uleiul se vor aşeza periculos de mult pe palele turbinei şi rişti să te trezeşti cu turbina defectă doar din zgârcenie sau chibzuinţă exagerată. Poţi conduce economic dacă nu uiţi să turezi în sarcină motorul până la 4.000 de turaţii pe minut, aproape de roşu pe turometru, timp de zece secunde, măcar o dată pe săptămână. Cel mai util este însă un drum lung din când în când, care va curăţa admisia, motorul şi evacuarea şi îţi va reda câteva procente de putere „amorţite” în oraş.

Inspirat de tehnicile recomandate de Renault. Îmbunătăţit de experienţa personală.

Ultimele articole

Articole recomandate

132 Comments

  1. Eu aplicam metoda asta de condus de ceva timp, iar acum am dat peste acest articol, care mi se pare foarte bun. Oricum am reusit sa scot un consum de 3.9 in afara orasului, iar in oras intre 4.7 si 5.5 .Thanks.

  2. Am un opel vectra din 2003 2,2cm cu 195000km in bord, si cam de un an in coace a inceput sa creasca consumul adica undeva la 11/100km de la 7-8/100km. Cu toate ca am incercat sa conduc economic adica cu frana de motor, si o las sa curga lin fara sa o bruschez.Imi puteti spune ce ar trebui sa fac sau daca trebuie sa merg la mecanic sa ii faca un control….

  3. Am si eu un peugeot 406 2.0HDI si azi mi s-a aprins martorul din bord ” catalizatorul ” daca poate cineva sa imi spuna cauza pentru care s-a aprins. mentionez ca de multe ori merg subturat 1500 RPM cu a 4-a … ce este de facut si daca se poate remedia in afara service-ului ( unde fac experimente pe masina ta ca nu sunt buni de nimic cei din service )
    Multumesc si drum bun tuturor

  4. Majoritatea sfaturilor sunt bune si le practic. Nu sunt de acord cu opritul motorului la semafor (sunt foarte putine care au timpul pe culoarea rosie suficient de mare astfel incat sa fie justificata oprirea si sunt si mai putine cele cu afisajul timpilor care ar fi de mare ajutor pentru aceasta regula de economie). Cu incetinitul prin schimbatul din treapta in treapta pana aproape de oprire iarasi nu sunt de acord. Sa schimbi de 5 ori pana in semaforul rosu si iar de 5 ori la plecarea de la semafor e destul de incomod pentru sofer si inseamna uzura suplimentara pentru cutia de viteze. Eu o las in viteza in care sunt sau retrogradez maxim o treapta.
    O distanta suficienta fata de masina din fata poate salva un demaraj (30l/100km fata de 5-10l/100km – o incetinire si o accelereare usoara).
    Ex.: Masina din fata opreste la o trecere de pietoni. Daca esti cu ochii in teava de esapament sigur vei opri si tu, la 20 de cm de ea sau chiar in ea. Daca privesti inaintea masinii din fata si ai o distanta suficienta fata de ea, vei observa pietonul care traverseaza. Astfel ai loc sa incetinesti (50-30km/h) fara sa opresti (50-0km/h). Asta inseamna economie si e un caz asemanator cu semaforul prins pe verde.
    O masura de care nimeni nu a amintit este rulajul pe liber la intrarea in localitati. De la 120 km/h la 50-60, din inertie, se mai parcurge cel putin 1 km. Pe acest kilometru consumul va fi de ~1.2l/100km fata de ~6.5l si franat brusc in dreptul indicatorului de intrare pana se incing rotile. La un drum de 500 km se economisc ~2.5l cu care se mai pot rula in jur de 50 km. Asta nu e valabil si pentru cei care se grabesc.

    Recorduri personale cu un Logan 1.4 MPI:
    Nehoiu – Bucuresti (via Buzau) 3.9 l/ 100km (producatorul zice 5.5) 100 km/h afara si 60 in localitate si AC pornit 1/2 din drum.
    Braila – Otopeni 4.3l/100km (3 persoane + portbagaj & bancheta full si AC pornit tot drumul).
    Raportat la consumul instantaneu cel mai economic stil de condus este pe pilot automat (pt cei care au) cu 90km/h. Astfel viteza medie e rezonabila dar nu stiu pe cine tine rabdarea sa mearga afara cu 90 si pe cine tine norocul sa mearga in localitate cu 90

  5. Foarte bune sfaturi dar am o singura obiectie. Daca opresti motorul la semafor, in momentul in care il pornesti consumi mai mult decat ai sta 5 minute pe liber + ca e daunator motorului sa il pornesti de 200 de ori pe saptamana…

  6. Daca vreti un consum foarte mic atunci…..luativa o bicicleta si cu siguranta nu veti avea nici o grija cu privinta la consum. M-i se pare o MARE prostie sa mergi cu motorul subturat pt ca risti sa faci o econumie in minus la bani cand ti-se v-or strica injectoarele sau turbina. Subturarea motorului=moartea motorului, intrebati orice mecanic cu experienta si o sa va mirati de cati clienti „economici” are parte intr-o luna si cu siguranta nu v-a veti mai lua dupa toate prostiile care le posteaza uni pe net in lipsa de cunostiinta.
    Oricum decizia va apartine in totalitate, va zgarciti la 1l de combustibil /100km dar o sa ii dati de 100 de ori mai mult la service-uri ca sa va reparati masina din cauza „inocentei” d-voastre.

    L.E. Prin acest comentariu nu am vrut sa ofensez/jignesc pe nimeni este pur opinia mea si trebuie considerata ca atare. Stima

  7. da , exact de aia au inventat astia la masinile noi sistem ce opreste singur motorul cand tii piciorul apasat pe frana(cand stai pe loc) deaia ca consuma mai mult cand sta 1 min la semor decat o pornire…zic si eu…

  8. Ar trebui mai intai sa cunosti graficul motorului tau si apoi daca il intelegi vei sti cum sa conduci economic.La un turbo diesel cuplu maxim sa zicem e de la 2000 de turatii pana la 4000 (este un exemplu).pt a merge economic va trebui sa schimbi vitezele f rapid la 3000 de ture ca sa cazi pe 2000 unde e cel mai bun consum si nesubturata .Atentie la diesel repede nu inseamna pedala la fund si la jumate pt a nu face alt rau turbinei,sau mai bine zis dupa 2000 poti calca la fund pedala.La benzine e f simplu dar tot va trebui sa stii zona de cuplu dupa grafic pt a o putea conduce f bine ,mersul subturat la benzina provoaca niste vibratii ale masinii si vei sti atunci so schimbi in caz ca nu te pricepi.Pentru a merge economic e bn sa nu incalzesti motoru pe loc la diesel dar nu e bn sa pleci chiar imediat va trebui macar 1 min sa o lasi sa se unga bine.La semafor e f bn sa opresti si motoru deea sa inventat mai nou acea optiune care face ca singura masina sa se opreasca la relanti si porneste cand bagi in viteza,la daciile vechi nu e valabil pt ca nu te poti baza pe electromotor:)),inca un sfat este sa tineti mereu calculatorul pe consum instant si incercati sa nu accelerati aiurea tre sa aduci masina la viteza dorita urmaresti daca esti pe turatiile de cuplu si nesubturat iar daca esti nu mai atingi f mult pedala ci cat sa mentii acea viteza .La benzina daca mergi subturat ai putea strica cutia dar asta daca esti surd sau nu simti ca face ca trenu :) benzina are cuplu maxim la turatie mai mare si va trebui sa folosesti masina mai turata daca e mai grea sau ai incarcatura daca e goala nu e nevoie poti sa mergi la turatii mici pt un consum mai mic .

  9. Buna
    Foarte frumoase sfaturile, dar asa cum ati mentionat si dumneavoastra, trebuie tinut cont si sa „sanatatea„motorului diesel. Aveam un passat 1.9 diesel, si conduceam masina foarte economic, ajungeam pe drumuri cu destue gropi si opriri, sa scot un consum intre 4 si 5 la mixt. Dupa aproximativ 5 luni am constat ca masina porneste mai greu la cald decat la rece. La rece pornea la sfert de cheie, la cald nu. Asa ca merg la un mecanic, care m-a cam speriat si mi-a spus ca se poate sa nu mai fie bune injectoarele, sau pompa de injectie. Am vorbit cu un prieten si i-am zis de problema pe care o am, si el mi-a zis asa intr-o doara sa incerc sa conduc masina turata pentru un timp sa vad daca apare vre-o diferenta…. Si intr-adevar dupa aproximativ 2 saptamani de condus cu masina turata, undeva in jurul a 3000 de turatii masina mea pornea aproape tot timpul la cald la sfert de cheie. Dupa o luna aproape nu mai aveam problema cu pornitul la cald.
    Sfaturile pe care le-ati dat sunt foarte pertinente, dar mie mie se pare ca unele dintre ele nu se preteaza pentru diesel. Oricum fiecare face cum i se pare corect si dupa propria personalitate, dar asa cum spuneati, e bine sa cantarim fiecare decizie. O prea marea cumpatare poate duce la o cheltuiala mai mare decat economia pe care o poti face.
    Un alt aspect e oprirea motorului la semafor. E adevarat ca se face economie, la motorina, dar sa zicem ca ai 10 semafoare pe zi la mers si 10 la intors si sa presupunem ca oprestimotorul de 6 ori, mie mi se pare ca uzura electromotorului la repornire merita luata in considerare…
    Oricum este frumos faptul ca puneti in discutie aceste probleme. E bine ca se ridica semne de intrebare si atentionari.
    Spor la scris …. asteptam si alte subiecte :)

  10. Salut! Am citit comentariile legate de acest subiect, insa pe langa ele as avea vreo 2 nelamuriri/probleme legate de consumul de combustibil .. asta daca ma poate ajuta cineva.
    1. Exista vreo diferenta de consum de combustibil in trepte diferite de viteza, insa la aceeasi turatie? Exemplu treapta a 3-a respectiv a 4-a la 2500rpm.
    2. Am citit ca atunci cand masina merge la relanti, exista totusi consum de combustibil. Intrebarea mea este daca se poate face economie de combustibil daca mergem de exemplu cu 70 km/h, apoi lasam masina la relanti pana scade sa zicem la 55-60 km/h apoi accelaram iar pana la 70 si tot asa. Mentionez ca poti parcurge o distanta considerabila cu masina la relanti intre vitezele 70 -> 55 km/h.
    Multumesc anticipat!

    • @Iulian O. – la relanti mașina consumă între 0,5-1l pe oră. Calculatorul taie combustibilul doar când mașina rulează într-o treaptă de viteză, oricare ar fi, fără să apeși pedala de accelerație. Motorul va primi astfel în pistoane doar aer, așadar motorul va efectua frână de motor. Cu cât mai mare treapta de viteză, cu atât mai mică turația, cu atât mai puțin aer în motor, cu atât mai puțină frânare. Ideal nu este să faci frână de motor, ci să rulezi cu consum minim. Așadar la turația de cuplu maxim, în treapta cea mai înaltă posibil. Decelerarea cu un relanti care consumă carburant fără să producă lucru mecanic va impune după aceea accelerare și consum suplimentar pentru a ajunge din nou la viteza inițială.

  11. despre ce masina este vorba..? poti sa mergi in a 4 cu 70 km/h si sa o scoti din viteza pana la cand ajunge la 50 km/h si la relanti o sa ai un consum aprox. 0.6-0.8 L/h

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.