Învaţă să conduci economic

Nimic nu te interesează cu adevărat când vine vorba de ecologie, dacă nu îţi procură şi un avantaj. Aşa că învaţă să conduci cu un consum mai mic de carburant şi să fii în acelaşi timp prietenos cu mediul. Nu trebuie decât să respecţi un set scurt de reguli şi vei observa cum începi să plăteşti mai puţin la pompă. O manieră economică de condus în oraş, chiar şi în Bucureşti mie mi-a redus consumul de la 11 la 7,5-8L/100km, iar în afară de la 6,5 la 5L/100km. Este o economie importantă care se adună. La un plin poţi aşadar economisi cel puţin 50 de lei, iar la cinci rezervoare unul îţi va veni gratis. Învaţă aşadar în şase paşi să îţi reduci considerabil cheltuiala cu carburantul.

Alege din start o maşină care se potriveşte necesităţilor tale dacă îţi place să conduci economic. Maşinile diesel sunt cele mai economice, însă nu neapărat în variante cu motorizări de 3.000 cmc, cu toate că sunt mult mai economice decât surorile pe benzină. Ideale sunt cele mici dotate cu turbină cu geometrie variabilă. Spre exemplu 1.5 dci de la Renault care ajunge până la 110 CP. Dacă vrei să mai şi sprintezi, preferatul meu este motorul de 2.000. Un motor suficient de puternic va urni mai uşor maşina şi va face implicit consumuri bune dacă nu este supra-solicitat. La motorizările pe benzină nu ai nevoie de mai mult de 1.800 cmc. Cu cât maşina este mai mare şi mai grea va consuma mai mult. În condiţiile în care preţurile carburanţilor cresc, eşti condamnat să îţi revinzi limuzina de 2 tone sau SUV-ul de 3 tone cu motoare mari la 10% din preţul de nou după doar câţiva ani. Aşadar, iată ponturile.

Pontul n°1: Îmbunătăţeşte felul în care schimbi vitezele
– Schimbă într-o treaptă inferioară de viteză la aproximativ 1.000 de turaţii pe minut. Cu cât menţii o turaţie mai mică, motorul consumă mai puţin. Nu schimba însă prea jos pentru că motorul intră în trepidaţii care nu sunt doar enervante, dar pot fi şi periculoase.

– Schimbă într-o treaptă superioară de viteză la 2.000 de turaţii pe minut la motoare diesel şi la 2.400 de turaţii la motoare pe benzină. Ideea este să eviţi sprint-ul motorului în funcţionarea cu turbină unde va consuma bineînţeles mai mult şi să îl menţii în zona cuplului ideal, unde motorul dă cel mai bun randament. Turbinele intră în funcţiune la motoarele diesel în jurul turaţiei de 2.000.

Pontul n°2: Condu constant
– Menţine viteza constantă de la 40 km/h. Orice frânare sau accelerare bruscă „strică” alunecarea lină a maşinii şi generează automat un consum suplimentar de carburant.
– Frânează cu motorul şi utilizează frâna de serviciu cât mai puţin posibil. În timpul frânei de motor, consumul scade drastic până aproape de zero, deoarece motorul funcţionează practic învârtit de inerţia volantei şi de transmisie, fără să mai arunce în pistoane amestec carburant. Dacă permiţi maşinii să alunece uşor înspre semafor vei economisi din nou carburant. Caz concret, la 50km/h în treapta cinci, ridici piciorul de pe acceleraţie cu cel puţin 100 de metri înainte de semafor şi cobori progresiv în trepte până ce frâna de serviciu devine o formalitate.

Pontul n°3: Gândeşte înainte să accelerezi
– Accelerează sprinten până ajungi la 50 km/h, când ar trebui să fii deja în viteza a patra sau a cincea. Motoarele bine echilibrate din fabricaţie suportă chiar 60 de km/h în treapta a şasea la o turaţie de 1.000. BMW-ul 320d pe care l-am condus eu făcea consumuri de 3-4L/100km noaptea în oraş în aceste condiţii.
– În oraş nu depăşi 50 km/h, în afara oraşului 80 km/h este o viteză foarte economică. Dacă nu ai o treabă urgentă, la 80 km/h poţi obţine consumuri uimitoare la drum lung. Cu un Renault Megane 1.5dci de 100CP am făcut de la Comarnic la Bucureşti (într-o uşoară pantă, ce-i drept) consumul fantastic de 2 L/100kmh. Pe autostradă recomand să nu depăşeşti 120. Aceste praguri depind de fiecare maşină în parte, aşa că învaţă-ţi maşina.

Pontul n°4: Accelerează şi decelerează lin
– Menţine o viteză constantă la coborârea unei pante. Frânarea cu frâna de serviciu şi motorul pe liber generează de asemenea un consum suplimentar.
– La urcare lasă maşina să piardă uşor din viteză, fără să blochezi circulaţia, ca să recuperezi de partea cealaltă a pantei. Din nou, mai puţin lucru mecanic, mai puţin carburant ars de pomană. Încearcă să nu scazi viteza sub 40 km/h.
– Nu accelera la coborârea unei pante.

Pontul n 5: Foloseşte motorul cu chibzuinţă
– Opreşte motorul dacă staţionezi mai mult de 30 de secunde. Atât carburant arde motorul la pornire, aşadar la un semafor de un minut merită să opreşti motorul, de îndată ce ai ajuns în coloană.
– Nu încălzi motorul, nici măcar iarna. Motoarele moderne nu au nevoie de pre-încălzire şi se încălzesc mult mai rapid până la temperatura optimă atunci când te pui în mişcare.
– Pleacă de pe loc de îndată ce ai pornit motorul.

Pontul no. 6: Întreţine-ţi corect maşina
– Verifică presiunea din pneuri lunar, o roată moale se freacă mai mult de asfalt şi generează automat un consum suplimentar.
– Dacă trebuie să foloseşti aerul condiţionat, nu seta temperatura la o diferenţă exagerată faţă de exterior. Adică niciodată pe 16 grade, spre exemplu pentru că atunci compresorul de aer condiţionat va funcţiona la putere maximă şi va „fura” până la 10-15% din puterea motorul şi implicit cel puţin 1 L/100km. Condusul cu geamul deschis generează acelaşi consum suplimentar ca şi aerul condiţionat dintr-un motiv diferit însă. Aerodinamica se schimbă, iar maşina întâmpină rezistenţă la înaintare dacă este condusă cu geamurile deschise după 40 km/h.
– Elimină din maşină încărcături inutile. Adică nu plimba un sac de ciment la nesfîrşit în portbagaj, pentru că fiecare demaraj şi frânare vor fi afectate de sarcina suplimentară.
– Elimină portbagajul de pe maşină sau suportul de schiuri dacă nu îl foloseşti. Fiecare element care opune rezistenţă la înaintare generează consum.
– Foarte important este să faci reviziile la timp, anual. Un motor cu ulei şi filtre curate funcţionează mai lin şi consumă mai puţin. Deasemenea nu folosi anvelope de iarnă vara, deoarece sunt moi. Cel mai bine este să foloseşti anvelope de vară, umflate corect şi cu un profil de tip H sau V.

Pont TURBO:
Motoarele cu turbină au nevoie de o atenţie specială. O manieră de condus economică va face ca turbina să nu intre decât rar în funcţiune. Asta nu e bine. Gazele nearse şi uleiul se vor aşeza periculos de mult pe palele turbinei şi rişti să te trezeşti cu turbina defectă doar din zgârcenie sau chibzuinţă exagerată. Poţi conduce economic dacă nu uiţi să turezi în sarcină motorul până la 4.000 de turaţii pe minut, aproape de roşu pe turometru, timp de zece secunde, măcar o dată pe săptămână. Cel mai util este însă un drum lung din când în când, care va curăţa admisia, motorul şi evacuarea şi îţi va reda câteva procente de putere „amorţite” în oraş.

Inspirat de tehnicile recomandate de Renault. Îmbunătăţit de experienţa personală.

Ultimele articole

Articole recomandate

132 Comments

  1. recomandarile oricum sunt bune, eu le aplic din instinct deoarece merg mult, scot un consum mixt de 5.5l cu dacia 1310 (80% extraurban).
    sunt insa greu de aplicat pe drumuri unde ai multe rampe/pante sau in conditii de trafic aglomerat. acolo nu mai intru in consumul acesta.

  2. In primul rand diesel este pentru tractoare. LA diesel toate piesele sunt mai scumpe precum injectoare, pompe inalta si joasa presiune, cel putin astea sigur vor pica din cauza motorinei proaste din romania, si astea costa mii de euro, pretul carburantului muuult mai scump decat benzina. Diesel merita doar din punct de vede ar consumului care si ala e mai mic cu cativa L decat cea pe benzina, deci dieselu e bun la consum dar te inteapa pe cealalta parte prin service si la pretul carburantului. CU una pe benzina nu ai cum sa gresesti. Si un motor consuma mai mult carburant la pornire decat daca ar sta la relanti.
    Iar pentru Luci care i-a spus taicasul mecanic de 20 ani ca un motor consuma mereu ca altfel nu ar functiona e tipic romanesc „i-a spus un vecin lu tata” / „mi-a spus mie tata”
    Omule in frana de motor injectia este taiata pana cand turatia ajunge la relanti.

  3. Pentru „andi”: cu un motor diesel care este alimentat numai dintr-un peco serios, la care treptele de viteză sunt schimbate între 2500 – 3000 rtp, nu vei avea nici o problemă 500.000 km, când pur şi simplu motorul s-a săturat de mers şi este uzat în toate componentele sale.

  4. Imi cer scuze ca nu am citit chiar toata discutia si sper sa nu repet, in cazul in care s-a mai spus.

    Pe cei care spun ca este „o prostie” consumul 0 (zero) in cazul mersului in decelerare (a nu se confunda cu frana de motor prin retrogradarea treptelor de viteza), ii rog sa puna mana si sa mai studieze – sper sa nu fie interpretata ca o jignire aceasta recomandare. Nu vorbim despre motoare cu carburator(desi exista variante si in acest caz) ci despre motoare cu injectie (fie ele benzina sau, diesel). Cum spuneam, in cazul decelerarii – masina intr-o treapta de viteza, de preferat IV sau V unde raportul de transmisie este aproape unitar si permite o „alunecare” pe o distanta cat mai mare- injectia de combustibil este SUPRIMATA. Pe forumuri auto veti gasi aceasta informatie sau, chiar in manuale care trateaza subiectul – sisteme de injectie.
    La ce spunea Razvan pe la inceputul discutiei, am o singura precizare legata de „ungerea axului turbinei”: la turatie mica, presiunea in sistemul de ungere, nu scade la un nivel care sa nu mai asigure lubrifierea axului decat daca, exista probleme (uzuri) ale sistemului amintit. Daca nu exista aceste uzuri, lubrifierea tuturor componentelor se face normal in toata plaja de turatii.

  5. Daca mai exista sceptici, cu privire la consumul 0 in decelerare, ii rog sa incerce macar ceea ce spuneam mai sus; sa lase masina sa curga (luat piciorul de pe acceleratie) intr-o treapta de viteza (nu treapta I), pana ce turatia scade in jurul valorii de +/- 1200rpm (fara frica, pentru ca motorul nu se va opri si nici nu se va „balbai”) si cu siguranta vor simti momentul in care injectia va fi reluata.

  6. MAI SUPER ESTE SA ITI EI O MASINA CU CUTIE AUTOMATA DSG DISPONIBILA LA VW , AUDI SEAT CARE TE VA SCUTI SA TOT URMARESTI TUROMETRUL . VEI CONDUCE ATAT DE DEGAJAT INCAT VEI CREDE CA JOCI NEED FOR SPEED . AM UN VW CADDY LIFE CU DSG SI POT SPUNE CA SUNT SUPER MULTUMIT DE SCHIMBUL DE VITEZE SI DE EA IN GENERAL . FATA DE UNA CU CUTIE MANUALA CONSUMUL CRESTE CU CIRCA 1L .

  7. in mare de acord, geam deschis, bare deasupra, eleron necorespunzator, spoiler necorespunzator deasemenea franeaza masina prin stricarea aerodinamicii, nu degeaba se fac teste de aerodinamica la proiectare…tot ce tine de frecare, cu aerul, cu asfaltul, mai mult decat este cazul(cele de mai sus, pneuri fara presiune corespunzatoare, greutate mare inutila..) logic ingreuneaza inaintarea masinii, deci trebuie calcata pedala, deci consum….cu opritul motorului, nu stiu, dar parca ma doare sa-i dau cheie de 20-30 ori pe zi, sau chiar mai mult…am SUZUKI SWIFT 1.3 16V, din 2002…frana de motor folosesc regulat, parca scade consumul, mi s-a zis ca este ardere pe nus” ce intoarcere de gaze nearse, care fara frana de motor, ies pe teava de esapament, adica pierdere de conbustibil…consum extern 4.7 exterior, dar am scos si 4, condus agresiv, CLUJ-IASI,prin CHEI BICAZ, in treapta 4, turat maxim,5-6000 ture…ma grabeam…acelasi traseu, cu treapta 5, consum 5.4/100, de ce? cica treapta 5 e de mentinere a vitezei, cu crestere lina,fara srint, chiar daca masina poate, si la sprint dai 4, asa-i motorul facut sa mearga bine…

  8. Foarte bun articolul.
    Merg si eu cu masina de vreo 37 de ani si-ti dau perfecta dreptate. Nu e vorba de zgarcenie, cum mai spunea cate unul, este vorba de condus economic, lucru ce nu-l face oricine.
    Apropo, maine particip la un Concurs „Eco Challange” initiat de Honda si o sa-ti aplic, cat va fi posibil sfaturile.
    Si inca ceva, am obtinut si eu consum de 2,5 l/100km pe traseul Petrosani-Tg Jiu,(se coboara putin – dus intors 3,4 l/100km).
    Mergand constant, si tot timpul la cuplul maxim, obtin cand vreu 3,4 litri/100km, cu un C4 Cupe, diesel, de 110cai. Mai multe detalii gasiti aici: http://www.serbionel.ro , cautati date despre „Sofronica” – asa am botezat-o, si sa stiti ca sunt extrem de multumit de ea .
    Apreciez si sfaturile ,sintetizate -cele 10-, ale lui Adina chiar daca au fost preluate din alte surse.
    O zi buna !

  9. Revin, sfaturile sunt grozave, voi puneti-va putin bibilica sa gndeasca . Depind toate de ce masina aveti. Una este daca e diesel sau pe benzina , una este daca are 1400-1500 – 2000 2200- 3000 sau mai stiu eu cat, daca vreti consumuri mici luati-va masini pana in 2000cc, diesel, preferabil 1400-1500.

    Omul merita felicitari pentru articol !
    Si inca ceva . Nu trebuie sa urmati toate sfaturile (ex.oprit ,motorul la semafor)doar cei care sunt intradevar zgarciti . Esenta este ca asa se economiseste COMBUSTIBIL. Si vreau sa retineti un aspect: traficu in Bucurestiul este o exceptie pentru Romania, poate mai sunt cateva orase mari, dar nici pe departe cu traficul Bucurestean.

  10. vrei o masina economica ptr bucuresti i ati un SMART,o masina electrica de exemplu …ceea ce vreau sa va spun ca masinilor diesel nu le plac subturarile schimburile de viteze trebuiesc facute la 2500 turati minimi eu ajung si la 3000 3500 de turati in unele cazurii ptr ca cele mai periculos ptr diesel sunt depunerile iar de mergi economic aproximativ la 60000 de mii de km te miri de ce ai probleme…

  11. cineva a spus ca masina nu consuma la franarea de motor,e gresit…atunci de ce acul turometrului urca la aceasta manevra?Nu cumva dn cauza ca arborele se invarte si implicit absoarbe carburant,deci consuma.Referitor la pornirile dese inafara de uzura demarorului se adauga si un regim de pornire in care motorul trage o cantitate mai mare de carburant decat ar consuma masina sa zic 1 min la semafor,deci nu se merita,spre exemplu la o bariera gestul se justifica.

    • În acel moment intră în motor doar aer, de aceea consumul e zero. Dacă ar intra şi combustibil şi s-ar face combustia, la acea turaţie motorul ar propulsa maşina şi nu ar frâna-o. Nu motorul trage carburant, ci computerul decide cât aruncă în amestecul combustibil.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.