Editorial – Black Friday 2013, în dulcele stil românesc

Iubesc reducerile. Mereu caut ceva frumos de cumpărat pe site-urile de la noi și de afară. Cheltuiesc mai mult decât ar trebui și totuși niciodată nu îmi ajunge. Mereu îmi mai trebuie ceva… Sunt român, nu-i așa?

BF

Puțină istorie.

Îmi amintesc cum prin 2009 mă uitam gură cască la prețurile de pe Amazon și mă întrebam de ce la noi nu se poate. Făceam știri despre vânzările record de la americani și trăgeam fără succes de comercianți de la noi. În 2010 a fost prima ediție cu 5-6 magazine încropite pe ultima sută de metri. ”Hai că vă dăm la știri! Hai că o să meargă!”. Nu îmi venea să cred cum cei mai mulți ziceau că mă agit de pomană și că nu merită efortul. ”La români nu o să aibă efect o singură zi de reduceri record. Nu merită cheltuiala.”

În 2011 am repetat figura. Și au intrat cu mai mult curaj și ceva stocuri câțiva jucători importanți. I-am lăsat fără marfă în primele minute de live la TV. Site-urile au căzut rușinos și apoi au revenit. Apoi au căzut din nou. S-a vândut marfă de milioane și am învățat cu toții o lecție importantă. Românii intră în joc dacă magazinele au oferte reale.

Anul trecut, în 2012, a fost cu adevărat revoluție. O zi în care am trecut de la extaz la agonie. Piața a crescut de peste 10 ori.

Black Friday nu a fost ideea mea. Este ca Halloween-ul. O idee americănească. Dar sunt primul care a importat-o la noi. În ideea asta mi-am pus toată energia în ultimii ani până a ajuns ceva atât de mare și de puternic încât a scăpat de sub orice control. Și în bine și în rău. E bine că suntem printre primele țări europene care au preluat tradiția. E rău că deja o pervertim.

Ce e bine?

Le dăm încredere românilor în comerțul online. Stăm prost la multe cifre în multe domenii dar eu cred că avem o mare șansă în internet. Când cumpărăm online creștem cu toții. Avem acces la mai multe opțiuni decât la magazinul din oraș, la prețuri mai bune și cu livrare acasă. Și mai e ceva. Afacerile de acest fel sunt transparente. Plătesc taxe și impozite, dau salarii. De Black Friday asta este povestea pe care trebuie să o băgăm în capul oamenilor. Că pe net e mai ușor, mai ieftin și sigur. Magazinele online serioase nu visează la profit în bani în această zi. Scot chiar ceva din pușculiță ca să facă show de prețuri și să facă oamenii să vorbească toată ziua despre ele. Desigur ajută și la deblocarea unor stocuri de produse la sfârșit de carieră dar mai întâi contează altceva. Să îi facă pe oameni să vină, poate pentru prima dată, la ele pe site și apoi să îi păstreze. Un client fidel produce cât patru care vin ocazional. Un client fidel e o investiție. De Black Friday investim în clienți. La asta e bun Black Friday.

Ce e rău la noi?

Dă prost când fiecare o face de capul lui. Dacă te uiți la ce fac cei mari sau pe wikipedia, o să afli că anul acesta Black Friday cade în 29 noiembrie. Asta în SUA, că la noi… o să fie ALTFEL! La momentul când eu scriu editorialul, trei din primii 10 comercianți au anunțat că au ales să mute Black Friday pe 22 noiembrie. Unul face și pe 23 și 24. Un fel de Black Weekend?! Ceilalți cred că sunt zăpăciți și probabil se vor alinia după viorile mai puternice, care dau tonul. Sau poate nu. Le-am ascultat argumentele tuturor și sună realist la prima vedere. Cei care o mută pe 22 zic că nu vor face față curierii dacă încep din 29 și să le dăm timp ca să livreze la timp pentru sărbători. Alții zic că aveau deja marfa pe stoc și de ce să mai aștepte. Eu cred că și unii și alții fură startul. Adevărul nespus e că vânzările sunt deja slabe, în așteptarea zilei de reduceri iar vânzătorii nu mai au răbdare exact ca… știți voi cine. Vor să atragă atenția asupra lor și să le ia fața tuturor chiar dacă asta înseamnă să fie ipocriți. Și unii și alți fac o greșeală gravă.

Black Friday este o idee care acum patru ani nu valora nimic la noi. Azi e un fenomen pentru că respectă câteva reguli:

1. Este o zi internațională. Știm că o sărbătoresc toți împreună cu noi și asta e o chestie care ne place, îi dă importanță evenimentului. Ce reclamă mai puternică decât sute de știri gratis peste tot la TV și pe net?

2. Toate magazinele ies în aceeași zi cu cele mai bune prețuri din an. Toată lumea joacă după aceleași reguli. Dacă aveai ceva bani în buzunar și visai la ceva de cumpărat, știi clar că acum e momentul, indiferent de magazin. Intri în febră și iei decizia de cumpărare.

Așadar mai este Black Friday sau e doar Vinerea Românească? Ca să îl citez pe colegul meu Tiberiu Vîlciu, este ca și cum aș sărbători Revelionul de Crăciun că tot am deja șampania la rece. Nu mă înțelegeți greșit, eu mi-am pregătit banii dau nu mai știu clar dacă și cui merită să îi dau.

Ultimele articole

Articole recomandate

204 Comments

  1. George pe site-ul meu (saracut asa cum e) pe data de 29 eu chiar o sa pun preturi de BFD in legatura cu emag.ro pentru toata lumea sa stie in spate se afla flanco,altex si media galaxy iar ce este mai important si mai in spatele lor se afla N.O.D (fostul Asesoft, Micro Component si inca vreo2) si te intreb eu George unde se mai desfasoara lupta cand fostul Asesoft a inghitit toata concuenta? Emag nu are rival si face pur si simplu ce vrea.

  2. Eu lucrez in domeniul Retail (Case de Marcat Fiscale) si in domeniul meu este nevoie de un PC si in urma cu 1 luna am luat la control toate firmele importatoare de P.C din piata si am aflat cu surprindere ca toti se alimenteaza de la o singura firma N.O.D. (Network One Distribution fost Asesoft) si am zis daca tota lumea cumpara de acolo sa ma duc sa achizitionez si eu marfa de la ei sa aflu ca pretul cu care noi distribuitorii luam marfa de la NOD adaosul pe care trebuie sa il pui nu ajungi la pret cu emag.ro si cell.ro.
    daca vrei sa te lamuresti iti pot da o lista de preturi.

  3. george ar trebui sa-i demasti pe acesti impostori care dau diferenta de x ori daca dincolo gasesti mai ieftin .tu ai puterea.fa un experiment sa vedem daca iti plateste cineva diferenta.e o mascarada.

  4. Mda, anul trecut in cateva minute disparuse TOT CE ERA MAI INTERESANT la emag, anul asta au durat cam 30-45 de minute.
    HALAL BF domnii de la emag, impresia mea ca au strategia urmatoare : punem cateva produse la SUPER PRET – CU REDUCERI MARI SI BUNE SI IN REST PRAF IN OCHI, pe principiul ca vor veni clientii atrasi de alea cateva produse cu pret foarte bun (dar care se termina in primele 30 de minute pentru ca sunt 10-20) si or sa mai cumpere ei si din celelalte !!
    E O CHESTIE ROMANEASCA : FACEM SI NOI LA MISTO BLACK FRIDAY CA AU AUZIT PROSTII DE CHESTIA AIA DE PESTE OCEAN !!

  5. Confirm treaba cu TV la 81 cm, e cam la fel si la 107 , reduceri false ori de genul „praf in ochi” , pornind de la Flanco, Altex, Domo si mergand la Emag, Metro, Carrefour, etc.

  6. Iar generalizați. Și anul acesta mi-am luat căști Beats by Dr.Dre Studio de data aceasta cu super prețul de 500 de Ron reduse de la 1200. Asta da reducere. Prețul e oarecum pe bune deoarece pwe site ul oficial al căștilor prețul esye de 300 de dolari. Deci sunt produse reduse pe bune.

  7. Inca o data felicitari pentru emisiunea de astazi cred a fost una dintre cele mai reusite de pana acum sau cel putin asa sa vazut in casele noastre.
    ( cred ca se va vedea acest lucru si pe statisticile de audienta )

    Mi-a placut mult si de colegul tau care a stiut cand sa intervina, a stiut ce intrebari sa puna si cand sa le puna intr-un mod foarte profesionist( in locul nostru ).

    Stii o parte din telespectatori emisiuni i like it simtim nevoie unui cresteri a calitati informatiei din emisiune indiferent de subiectul abordat.
    ( Emisiunea de astazi Sambata a fost ok la capitolul asta )

    Fara suparare dar uneori unele editii a emisiuni sunt putin cam slabe ( mai ales cele in care esti solo si te intimidezi sau ai trac ) .

    Cred ca cel mai bun format e acela in care inviti in emisiune anumite persoane si le ” interoghezi ” pe anumite subiecte .

    Am spus ce gandesc bazat fiind pe impresiile mele nu am vrut sa te atac in vreun fel.

    Cu stima Iulian

  8. Anul asta nu am luat nimic de black friday , o mare teapa pt oameni neinformati , majoritatea produselor in gama low-end , sau produse iesite din productie … am dat o fuga la carrefour , se vindea un tv la 1 min maxim , preturile reduse erau preturile normale din oricare alta zi , lumea cumpara ca deh era reducere 50% :)) … la emag nici o sansa la tableta aia de 99 ron , stoc epuizat in secunde … chiar imi doream sa iau un nexus 7 2013 , dar nu a fost la reducere nicaieri …. vorba aia : ce e bun nu e la reduceri …. un sfat poate scoate cineva o carte despre tehnici de cumparare sau sfaturi de cumparare , va fi un best seller …. m-am bagat la somn, noapte buna

  9. eMAG la cele două modele de plăci video(550lei), SSD(250lei) și Nexus 7(599lei) a fost de departe cel mai bun magazin IT, în ceea ce privește REDUCERILE REALE de Black Friday!

    P.S.
    Iulian,… oare cum poți să ai pretenții în ceea ce privește calitatea emisiunilor I LIKE IT, atâta timp cât pentru tine acordul subiectelor cu predicatul și pluralele din limba română sunt complet necunoscute?… După cum ți-ai redactat textul, n-ar trebui să ai o vârstă mai mare de 8 ani…

  10. Am constatat si eu cu parere de rau ca de multe ori la noi e black fraier day …
    Am comandat la cel.ro ,cu ocazia black friday, un televizor LG 55LA660s la pretul de 4300 RON si am achitat cu cardul. Luni, la ora 13, am primit un mail de confirmare , prin care mi se comunica si persoana care se ocupa de finalizarea comenzii. Dupa jumatate de ora ma suna de la cel.ro sa-mi comunice ca televizorul comandat nu mai este pe stoc( desi in momentul comenzii el figura pe stoc si chiar si in momentul cand am primit telefonul figura in stoc la furnizor, dar la pretul de 51oo RON). Mi s-a spus ca-mi pot oferi ca alternativa televizorul LG55LA667s sau ,daca nu, sa anulez comanda. Dupa negocieri pret de un mail si 2-3 telefoane, in care mi s-au invocat nu stiu ce incurcaturi cu furnizorul care le-a trimis varianta alba (667) nu neagra(660) a modelului ???, am refuzat alternativa si le-am spus ca astept sa-mi onoreze comanda,chiar daca asta inseamna sa astept mai mult( cu atat mai mult cu cat am platit deja). Ulterior , dupa ora 20, ambele modele erau scoase cu totul din oferta magazinului. Situatia a ramas nelamurita, urmand ca ei sa ma sune sau sa-mi trimita mail (lucru care nu s-a intamplat inca). Am ramas deci, cu banii luati (blocati ) si fara nici un televizor…Si tare mi-e teama ca in final se va termina la ANPC. Cum putem lupta cu astfel de practici ?

  11. Am comandat un produs de la Altex, am primit mail de confirmare a comenzii, insa dupa o zi ma suna cineva de la ei sa-mi spuna ca nu mai au pe stoc.

    Dupa inca o zi, produsul apare pe site-ul Altex la pret mare.
    Cum se cheama asta?

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.