Editorial – Black Friday 2013, în dulcele stil românesc

Iubesc reducerile. Mereu caut ceva frumos de cumpărat pe site-urile de la noi și de afară. Cheltuiesc mai mult decât ar trebui și totuși niciodată nu îmi ajunge. Mereu îmi mai trebuie ceva… Sunt român, nu-i așa?

BF

Puțină istorie.

Îmi amintesc cum prin 2009 mă uitam gură cască la prețurile de pe Amazon și mă întrebam de ce la noi nu se poate. Făceam știri despre vânzările record de la americani și trăgeam fără succes de comercianți de la noi. În 2010 a fost prima ediție cu 5-6 magazine încropite pe ultima sută de metri. ”Hai că vă dăm la știri! Hai că o să meargă!”. Nu îmi venea să cred cum cei mai mulți ziceau că mă agit de pomană și că nu merită efortul. ”La români nu o să aibă efect o singură zi de reduceri record. Nu merită cheltuiala.”

În 2011 am repetat figura. Și au intrat cu mai mult curaj și ceva stocuri câțiva jucători importanți. I-am lăsat fără marfă în primele minute de live la TV. Site-urile au căzut rușinos și apoi au revenit. Apoi au căzut din nou. S-a vândut marfă de milioane și am învățat cu toții o lecție importantă. Românii intră în joc dacă magazinele au oferte reale.

Anul trecut, în 2012, a fost cu adevărat revoluție. O zi în care am trecut de la extaz la agonie. Piața a crescut de peste 10 ori.

Black Friday nu a fost ideea mea. Este ca Halloween-ul. O idee americănească. Dar sunt primul care a importat-o la noi. În ideea asta mi-am pus toată energia în ultimii ani până a ajuns ceva atât de mare și de puternic încât a scăpat de sub orice control. Și în bine și în rău. E bine că suntem printre primele țări europene care au preluat tradiția. E rău că deja o pervertim.

Ce e bine?

Le dăm încredere românilor în comerțul online. Stăm prost la multe cifre în multe domenii dar eu cred că avem o mare șansă în internet. Când cumpărăm online creștem cu toții. Avem acces la mai multe opțiuni decât la magazinul din oraș, la prețuri mai bune și cu livrare acasă. Și mai e ceva. Afacerile de acest fel sunt transparente. Plătesc taxe și impozite, dau salarii. De Black Friday asta este povestea pe care trebuie să o băgăm în capul oamenilor. Că pe net e mai ușor, mai ieftin și sigur. Magazinele online serioase nu visează la profit în bani în această zi. Scot chiar ceva din pușculiță ca să facă show de prețuri și să facă oamenii să vorbească toată ziua despre ele. Desigur ajută și la deblocarea unor stocuri de produse la sfârșit de carieră dar mai întâi contează altceva. Să îi facă pe oameni să vină, poate pentru prima dată, la ele pe site și apoi să îi păstreze. Un client fidel produce cât patru care vin ocazional. Un client fidel e o investiție. De Black Friday investim în clienți. La asta e bun Black Friday.

Ce e rău la noi?

Dă prost când fiecare o face de capul lui. Dacă te uiți la ce fac cei mari sau pe wikipedia, o să afli că anul acesta Black Friday cade în 29 noiembrie. Asta în SUA, că la noi… o să fie ALTFEL! La momentul când eu scriu editorialul, trei din primii 10 comercianți au anunțat că au ales să mute Black Friday pe 22 noiembrie. Unul face și pe 23 și 24. Un fel de Black Weekend?! Ceilalți cred că sunt zăpăciți și probabil se vor alinia după viorile mai puternice, care dau tonul. Sau poate nu. Le-am ascultat argumentele tuturor și sună realist la prima vedere. Cei care o mută pe 22 zic că nu vor face față curierii dacă încep din 29 și să le dăm timp ca să livreze la timp pentru sărbători. Alții zic că aveau deja marfa pe stoc și de ce să mai aștepte. Eu cred că și unii și alții fură startul. Adevărul nespus e că vânzările sunt deja slabe, în așteptarea zilei de reduceri iar vânzătorii nu mai au răbdare exact ca… știți voi cine. Vor să atragă atenția asupra lor și să le ia fața tuturor chiar dacă asta înseamnă să fie ipocriți. Și unii și alți fac o greșeală gravă.

Black Friday este o idee care acum patru ani nu valora nimic la noi. Azi e un fenomen pentru că respectă câteva reguli:

1. Este o zi internațională. Știm că o sărbătoresc toți împreună cu noi și asta e o chestie care ne place, îi dă importanță evenimentului. Ce reclamă mai puternică decât sute de știri gratis peste tot la TV și pe net?

2. Toate magazinele ies în aceeași zi cu cele mai bune prețuri din an. Toată lumea joacă după aceleași reguli. Dacă aveai ceva bani în buzunar și visai la ceva de cumpărat, știi clar că acum e momentul, indiferent de magazin. Intri în febră și iei decizia de cumpărare.

Așadar mai este Black Friday sau e doar Vinerea Românească? Ca să îl citez pe colegul meu Tiberiu Vîlciu, este ca și cum aș sărbători Revelionul de Crăciun că tot am deja șampania la rece. Nu mă înțelegeți greșit, eu mi-am pregătit banii dau nu mai știu clar dacă și cui merită să îi dau.

Ultimele articole

Articole recomandate

204 Comments

  1. @ Me
    Dorinta mea e una legitima si vorbesc din postura de fan al emisiuni si al lui George .
    Spune-i unui om ca face totul ok, ca e cel mai grozav din lume in cea ce face si se va plafona.
    In schimb daca il lauzi pentru cea ce face bine si il critici ( constructiv ) cand greseste, il stimulezi sa isi depaseasca conditia si astfel va deveni si mai bun, din ce in ce mai bun in cea ce face.
    Multumesc pentru critica constructiva, voi incerca sa fiu mai atent ce si cum scriu.

  2. Fuse, fuse si se duse …. si acest Black Friday Romanesc din anul de gratie 2013

    Ca sa nu zic ca nu am cumparat nimic de Black Friday din Romania am cumparat acest Adaptor wireless

    http://www.emag.ro/adaptor-wireless-edimax-ew-7811un/pd/E55Z2BBBM/?ref=hstl

    De ce am facut-o ?

    Fiindca se apropie ziua nationala si nu aveam si eu un steag al Romaniei
    Al doilea motiv a fost si faptul ca am beneficiat de transport gratuit la orice comanda indiferent de valoare.
    Al treilea motiv reducerea de 14 lei .
    Ultimul motiv este curiozitatea, nu am avut niciodata asa ceva si ma incurcam cu firele prin casa de la modem.

    Si daca Black Friday pe dulcele stil Romanesc aproape ca sa terminat vom trece la Black Friday pe dulcele stil Americanesc. :) :)

    Voi comanda prin cineva din USA si cateva lucruri de pe Amazon.

    SSD-ul de 60 gb la 50$ ( de la 64 $ )
    http://www.amazon.com/Kingston-Digital-2-5-Inch-SV300S37A-120G/dp/B00A1ZTZOG/ref=lp_1292110011_1_14?s=pc&ie=UTF8&qid=1385023948&sr=1-14

    Si niste Markere flux pentru lipituri celule fotovoltaice. ( la noi costa dublu )
    http://www.amazon.com/dp/B009OVDLCK/ref=wl_it_dp_o_pC_nS_img?_encoding=UTF8&colid=1YXGLV1FQDJAI&coliid=I2WLFN93IV2YIR

  3. stoc epuizat….. cum ar fi sa vedeti pe site ul Altex ,la Playstation4 stoc epuizat? Stiu…ar suna aiurea avand in vedere ca nu au avut niciodata pe stoc.
    Dar asa apare la un pachet care contine controller Dualshock 3 si jocul Granturismo 6 .Apare stoc epuizat.Daca au avut vreodata pe stoc….eu sunt popa

  4. iata inca o experienta neplacuta Made In Romania…pe aceasta pagina apare reducerea de 50%..si wow…te grabesti sa comanzi cand te fapt..surpriza..nu exista nici un fel de reducere. La telefon mi s-a spus ca nu toate produsele sunt reduse…ok…dar de ce apare scris..mare ..cu negru..-50% si pretul de 482RON….mi-e deje greata si sila de aceasta atitudine…

  5. Salutare la toata lumea de pe aici! Cum este posibil ca sa faci o comanda duminica, zi in care nu este niciun BF, si nici pana azi sa nu ajunga comanda?
    Este vorba de altex , desigur.
    D-le Buhnici, va rog sa faceti macar o stire legata de intarzierea comenzilor si cu isi pierd astfel clientii acesti intarziati (mai mult la propriu decat la figurat), dupa o documentare in prealabil la multi, dar multi clienti „multumiti” de: lipsa unui call-center, de lipsa unui curierat de calitate, de managementul defectuos al preturilor de pe site si din magazin, de lipsa de profesionalism a personalului din magazine etc etc… Stim cu totii ca au asteptat comenzile si ca nu au avut stocuri suficiente sau chiar inexistente si ca posibil, foarte posibil sa fi fost probleme chiar si cu furnizorii. Altfel nu se poate explica toata marsavia asta.
    Va felicit pentru emisiunile dvs, insa, uneori e prea multa pub. in loc de efectivul subiect al emisiunii. Mult succes in toate si mult spor!

  6. Pe partea de vanzari servicii web au rupt gura targului cei din afara anul asta.

    Namechep au avut preturi foarte bune.

    iar cei de la Digital Ocean au oferit gratuit vouchere in valoare de 50$ pentru VPS-uri SSD .
    Am luat si eu un astfel de voucher, toata noaptea l-am bajbait pana l-am configurat si am bagat pe el ce avea nevoie sa functioneze.

    Processor Information
    Vendor: Intel Corp. Model: QEMU Virtual CPU version 1.0
    Clock Speed: 2.00 GHz Architecture: 64 bits
    Memory Information
    Size: 512.0 MiB RAM
    Video: SVGA II Adapter

  7. Sincer sunt dezamagit de colaborarea Emag si Fan Curier! Comanda plasata pe 22.11.2013 la ora 7, primesc mesaj ca se va efectua livrarea prin Fan pe data de 25. Am asteptat in zadar asa ca pe 25 seara sun la ambele firme, cei de la Emag imi spun ca au trimis comanda sa iau legatura cu cei de la Fan. Sun la Fan si mare surpriza la ei a ajuns comanda incompleta lipsind 2 produse, asa ca revin cu telefon la Emag. Ca sa vezi surpriza nici macar nu stiau ca au trimis comanda incompleta, da imi promit ca vor remedia situatia si maine adica pe 26 o sa primesc comanda. Pe 27 inca lipsea un produs din comanda, din spusele celor de la Fan deci inca o zi intarziere. Cel mai tare ma deranjeaza ca nu am fost anuntat despre intarziere si ca a trebuit sa sun eu sa ma interesez. In alta tara, NORMALA, probabil primeam un bonus pentru aceasta intarziere (primeam toti cei care au probleme similare). Ma deplasam fara probleme daca se putea asta, insa Emag a hotarat ca vor onora comenzile exclusiv prin Fan. De obicei imi ridic comanda singurel. Pe 29 am mai vorbit cu ei si au promis ca o sa primesc macar partial, da pana azi 30.11.2013 inca nu am primit comanda, chiar daca am facut rugaminti sa-mi trimita partial ce au, eu sa achit integral comanda si sa primesc restul de comanda cand se poate. Sa nu mai vorbim de faptul ca mesajul de intampinare de la seviciul clienti in data de 29 suna de genul “azi vor fi livrate toate comenzile facute de Black Friday”.

  8. salut. E vineri (22.11.13) seara (pe la 19:30 asa ) , ajung acasa si intru si eo pe Emag, sa vad ce mai aveau in oferta, asa ajung si la un router Asus, incerc sa dau comanda sa iau 2 bucati, pt mine si un prieten, complectez toate campurile acelea si cand sa plasez comanda surpriza!!! nu puteam comanda decat unul singur, asa ca am comandat de doua ori cate unu, (vroiam sa le iau pe amandoua p aceiasi comanda pt a nu plati transportul de doua ori, vreo 10 lei si ceva p fiecare router). neputand comanda doua p aceiasi comanda le-am comandat separat la o distanta de 4-5 min unul de celalalt, am primit confirmare si urmau sa-mi vina pe 25.11.13 ambele, dar evident trebuia sa platesc de 2 ori transportul, asa k m-am contrariat un pic cu ei la tel si asa au ajuns la mine routerele, unul pe 28 si celalalt pe 29.11.13. si eo ca fraierul am stat si o saptamana dupa ele si am si platit de doua ori transport.

  9. atentie pentru toti posesorii de device-uri I9300 (Galaxy S3), I9500 (Galaxy S4) Samsung a anuntat oficial Retragerea Versiunii 4.3 din Kies. Deci toti cei care au I9300 (Galaxy S3) si I9500 (Galaxy S4) sa nu faca Update la aceasta versiune. Trebuie sa asteptam versiunea 4.4, aceasta versiune are 3 mari probleme :
    1. Ecranul ramane blocat – Remediere Repornire
    2. WiFi se blocheaza – remediere Repornire
    3. Consum mare de baterie ( problemele 1.2)
    acest anunt este oficial. Remedierea acestei probleme din partea Samsung romania descoperita de mine este sa mergeti cu aceste dispozitive la Samsung romania cele in garantie nu vor costa nimic, iar cele iesite din garantie vor costa. aici gasiti dovada: http://www.phonearena.com/news/Galaxy-S-III-devices-with-Android-4.3-update-reportedly-suffering-major-problems_id49323.
    Eu am patit acesata problema si ii sfatuiesc pe toti cei care au aceste probleme si nu au garantie sa lase un coment aici si poate cu ajutorul lui George Buhnici sa va pot ajuta totul este gratis nu trebuie decat sa urmati niste etape.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.