Cum să îți recuperezi taxa auto

Documentaţia necesară este, potrivit avocatei Lavinia Manu citată de Mediafax:

cererea de restituire a taxei;

copie de pe chitanţa de plată a taxei;

original şi copie de pe cartea de identitate a autovehiculului eliberată de RAR – copia va fi certificată cu menţiunea „conform cu originalul”;

original şi copie de pe certificatul de înmatriculare a autovehiculului eliberat de Serviciul Înmatriculari din cadrul Instituţiei Prefectului;

un document din care să rezulte data primei înmatriculari a autovehiculului în străinătate;

copie de pe cartea de identitate a persoanei;

declaraţie pe proprie răspundere cu rulajul mediu anual la data înmatriculării în România, exprimat în kilometri;

expertiza tehnică efectuată de RAR privind deprecierea autovehiculului rulat.

Conform avocatei, primul pas
este înregistrarea unei petiţii la Direcţia Generală de Finanţe Publice Judeţene, prin intermediul căreia se susţine că taxa este contrară dreptului comunitar şi discriminator şi se solicită restituirea ei, actualizată cu dobânda legală până la data plăţii. Reprezentanţii Direcţiei sunt obligaţi să răspundă la această cerere în 30 zile.

În situaţia în care răspunsul este negativ, cel care solicită returnarea taxei trebuie să întocmească o cerere de chemare în judecată a Direcţiei Generale a Finanţelor Publice pe care o va depune la Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal a tribunalului în raza căruia îşi are domiciliul.

„Taxa de poluare introdusă de România, impusă maşinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislaţiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima înmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, a decis, în 7 aprilie 2011, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene de la Luxemburg (CJUE).

Deputatul PNL Tudor Chiuariu, fost ministru al Justiţiei, a declarat, pentru MEDIAFAX, că deciziile Curţii de Justiţie a UE sunt executorii şi general obligatorii pentru toate Statele Membre, şi, în cadrul fiecărui stat membru, pentru toate autorităţile acestuia: Legislative, Executive, Judecătoreşti.

Procedura de restituire parcurge una sau doua faze, în funcţie de poziţia Ministerului Finanţelor, spune Chiuariu.

Într-o prima fază, contribuabilul care a plătit taxa va face o cerere de restituire către Administraţia Financiară la care a achitat-o în baza deciziei Curţii şi a articolului 110 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

Dacă Administraţia Financiară refuză restituirea taxei, contribuabilul va introduce o acţiune la tribunal – secţia de contencios fiscal, care va face aplicarea deciziei Curţii. Acţiunea este supusă taxei de timbru, explică deputatul liberal Chiuariu, membru în Comisia juridică a Camerei Deputaţilor. Termenul general de prescripţie pentru creanţe bugetare este de cinci ani.

Taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României, arată Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti.

„CJUE a pronunţat o hotărâre preliminară, răspunzând unei solicitări exprese a Tribunalului Sibiu, în contextul soluţionării cauzei respective. Solicitarea Tribunalului Sibiu şi hotărârea preliminară a CJUE vizează Ordonanţa 50/2008 privind taxa de primă înmatriculare, care a fost amendată succesiv în mai multe rânduri. În forma actuală, legea privind taxa de poluare auto nu a ridicat probleme de natura neconformităţii cu dreptul european. O hotărâre preliminară a CJUE, care este o interpretare a dreptului european relevant, nu este susceptibilă de a fi pusă în execuţie, însă ea este obligatorie pentru instanţa naţională în procesul de soluţionare a cauzei”, potrivit DAE.

Punctul de vedere al CJUE a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judeca un proces în care un român a dat în judecată statul întrucât a considerat că taxa de primă înmatriculare este ilegală. Magistraţii sibieni au vrut să afle de la Curtea de la Luxemburg dacă taxa contravine sau nu legislaţiei europene.

La întrebarea Tribunalului Sibiu, CJUE a afirmat că legislaţia europeană interzice statelor membre să ia măsuri de taxare în exces a unor produse provenind din alte state, în favoarea celor de provenienţă autohtonă. „Această interdicţie caută să garanteze neutralitatea totală a sistemului intern de taxe din punct de vedere al concurenţei între produsele autohtone şi cele importate”, explică CJUE

Deşi constată că sistemul de taxare introdus de România nu face vreo diferenţă explicită între statutul maşinilor în funcţie de provenienţa lor sau de naţionalitatea proprietarului, nefiind astfel o discriminare directă, CJUE apreciază că taxa poate fi discrimnatorie indirect, având în vedere efectele pe care le produce.

„Curtea apreciază că legislaţia românească în această materie are ca efect faptul că vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabilă, sunt taxate cu până la 30 la sută din valoarea lor – chiar dacă este aplicată o reducere însemnată la taxă ca urmare a scăderii valorii acestora – în timp ce maşinile similare oferite pe piaţa auto second-hand internă (din România, n.r.) nu sunt supuse acestei taxe. În atare condiţii, legislaţia are ca efect descurajarea importului şi înscrierii în circulaţie în România a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, afirmă CJUE.

Deşi UE nu împiedică statele membre să introducă noi taxe, legislaţia europeană obligă ţările membre să aleagă şi să aranjeze sistemul de taxe astfel încât acestea să nu aibă efectul de a promova vânzările auto second-hand din piaţa autohtonă, astfel descurajând importul de maşini similare, afirmă CJUE.

Opinia CJUE a venit în procesul judecat de Tribunalul Sibiu şi intentat de un român pe nume Tatu, care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de lei. Vehiculul avea o capacitate cilindrică de 2.155 de centimetri cubi şi standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997, an în care a şi fost înscris în Germania.

Pentru a-şi putea înmatricula maşina în România, bărbatul a trebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei. Întrucât a considerat că taxa este contrară normelor europene, bărbatul a căutat să-şi recupereze banii. El şi-a susţinut acţiunea în instanţă pe aceea că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în România şi revândute.

Guvernul a decis, în luna aprilie 2008, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon.

Pe fondul creşterii numărului de maşini second-hand importate, Guvernul a decis, în 2009, ca taxa auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată începând cu 15 decembrie 2008 şi până la sfârşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană.

Avocata Lavinia Manu spune că pentru autovehiculele achiziţionate în vederea înmatriculării în România înainte de 15 decembrie 2008 şi care au fost înmatriculate în România ulterior acestei date, cu plata taxei pe poluare triplată, diferenţa dintre taxa plătită şi cea stabilită potrivit OUG 50/2008 se restituie la cerere, în termen de 45 zile de la data depunerii cererii de restituire însoţite de documentaţia necesară.

Anul trecut, Curtea Constituţională a fost sesizată cu privire la neconstituţionalitatea unor prevederi din OUG 50/2008, judecătorii urmând a lua o decizie cu privire la acest act normativ.

via mediafax

Scrie aici dacă ai încercat să îți recuperezi taxa și în ce stadiu ești.

Ultimele articole

Articole recomandate

77 Comments

  1. Funny :) Avand in vedere ca onorariul unui avocat nu ma va costa prea multi bani comparativ cu suma pe care am dat-o degeaba statului sub forma taxei de mediu, voi alege recuperarea in instanta.
    Multumesc!

  2. Buna George! Am inmatriculat masina in iulie 2008, crezi ca mai pot ataca in instanta recuperarea sau au trecut 3 ani si…..eu am gasit termene de prescriptie si 3 si 5 ani…(am platit o groaza de bani…)

  3. Stie cumva aprox cate la suta din cazuri s-au restituit bani pentru taxa de prima inmatriculare? Daca e sa zicem ca taxa e ilegala normal ar trebui sa fie 100% treaba, sau ma insel?

  4. Buna George, am adus o masina din Germania in august 2011, aici am aflat ca taxa este de 1700 euro, eu am luat-o cu 300 euro, nu am bani sa o inscriu , iar azi pe internet am gasit ceva , nu prea stiu ce inseamna , nu am studii juridice , doar liceu agricol, uite cum arata:
    Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr.24 din 14 noiembrie 2011, pronuntata in dosarul nr. 9/2011.
    Admite recursurile in interesul legii formulate de procurorul general al Parchetului de pe langa ICCJ, Colegiul de conducere al Curtii de Apel Iasi si Colegiul de conducere al Curtii de Apel Cluj si stabileste ca:

    1.Actiunea avand ca obiect obligarea Institutiei Prefectului prin serviciul de specialitate,la inmatricularea autovehiculelor second-hand achizitionate dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene,fara plata taxei de poluare prevazuta de OUG nr. 50/2008 si fara parcurgerea procedurii de contestare a obligatiei fiscale prevazuta de art.7 din OUGnr. 50/2008 este admisibila.
    2.Procedura de contestare prevazuta de art. 7 din OUG nr. 50 /2008 raportat la art. 205-218 din Codul de procedura fiscala nu se aplica in cazul cererilor de restituire a taxei de poluare intemeiate pe dispozitiile art. 117 alin. 1 lit. d din acelasi cod.

    Obligatorie,potrivit art. 330 indice 7 alin. 4 din Codul de procedura civila.
    Pronuntata in sedinta publica ,azi, 14 noiembrie 2011.

    Pe intelesul meu,este posibil sa-mi inmatriculez masina fara a platii aceea taxa?

  5. CU DATA DE 14 NOIEMBIE ,SA ADMIS RECURSUL AN INTERESUL LEGII FORMULAT DE PROCURORUL GENERAL AL ROMANIEI POTRIVIT CARUIA SE POT INMATRICULA IN ROMANIA AUTOVEHICUIE FARA PLATA TAXEI DE POLUARE .PRIMUL PAS ESTE SA MERGI LA R.A.R. SI DUPA LA POLITIE LA INMATRICULARI.DACA NU ITI INSCRIU MASINA DAI IN JUDECATA SI CASTIGI SUTA LA SUTA.EU AM DEPUS ACTELE MASINI CU DATA DE 17 NOIEMBRIE SA FAC R.A.R.ul.POATE NE MAI SCRIEM AICI DATII DRUMUL SA NU NE LASAM JECMANITI DE ACESTI guvernanti .ASA DAR LA TREABA .VA SALUT.

  6. Am castigat procesul cu DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PULICE TULCEA,dar ei au facut recurs la Curtea de Apel Constanta unde am pierdut recursul.Am facut o petitie la CURTEA DE JUSTITIE A UNIUNII EUROPENE,dar nu am inteles raspunsul formulat de acestia,deoarece suna cam asa… Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie in statul membru mentionat a unor vehicule de ocazie cumparate din alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avind aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala. A-si dori sa stiu ce semnifica acest raspuns,daca am castigat si daca pot sa-mi recopar banii inapoi. Astept un raspuns. Va multumesc.

  7. Buna.am cumparat din austria un ford ka ,an fabricatie 1997, l-am inmatriculat in tara am platit taxa auto iar apoi l-am vandut,as dori sa va intreb;
    -daca pot sa mai recuperez taxa daca masina este vanduta?
    -de acte as avea nevoie pentru a putea recupera taxa.
    Va multumesc anticipat pentru raspuns!!!

  8. Bud Radu, da. Se poate inmatricula fara plata taxei.
    Stelian, da, poti recupera taxa. pe domnul judecator nu-l intereseaza ce ai facut tu cu masina ( bunul tau ) atata timp cat ai platit o taxa care nu trebuia platita.

  9. Salut! Am cumparat o masina SH acum 4 zile si taxa de poluare este 860 euro. Ce trebuie sa fac pentru a o inmatricula fara a platii acea suma, tinand cont ca am dat pe ea 450 euro. Este vre-o modalitate? Sau ma multumesc doar cu cei -30% ? Sau daca imi puteti spune cat costa pt a beneficia de deprecierea facuta de cei de la RAR… Va multumesc!

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.