Cum să îți recuperezi taxa auto

Documentaţia necesară este, potrivit avocatei Lavinia Manu citată de Mediafax:

cererea de restituire a taxei;

copie de pe chitanţa de plată a taxei;

original şi copie de pe cartea de identitate a autovehiculului eliberată de RAR – copia va fi certificată cu menţiunea „conform cu originalul”;

original şi copie de pe certificatul de înmatriculare a autovehiculului eliberat de Serviciul Înmatriculari din cadrul Instituţiei Prefectului;

un document din care să rezulte data primei înmatriculari a autovehiculului în străinătate;

copie de pe cartea de identitate a persoanei;

declaraţie pe proprie răspundere cu rulajul mediu anual la data înmatriculării în România, exprimat în kilometri;

expertiza tehnică efectuată de RAR privind deprecierea autovehiculului rulat.

Conform avocatei, primul pas
este înregistrarea unei petiţii la Direcţia Generală de Finanţe Publice Judeţene, prin intermediul căreia se susţine că taxa este contrară dreptului comunitar şi discriminator şi se solicită restituirea ei, actualizată cu dobânda legală până la data plăţii. Reprezentanţii Direcţiei sunt obligaţi să răspundă la această cerere în 30 zile.

În situaţia în care răspunsul este negativ, cel care solicită returnarea taxei trebuie să întocmească o cerere de chemare în judecată a Direcţiei Generale a Finanţelor Publice pe care o va depune la Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal a tribunalului în raza căruia îşi are domiciliul.

„Taxa de poluare introdusă de România, impusă maşinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislaţiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima înmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, a decis, în 7 aprilie 2011, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene de la Luxemburg (CJUE).

Deputatul PNL Tudor Chiuariu, fost ministru al Justiţiei, a declarat, pentru MEDIAFAX, că deciziile Curţii de Justiţie a UE sunt executorii şi general obligatorii pentru toate Statele Membre, şi, în cadrul fiecărui stat membru, pentru toate autorităţile acestuia: Legislative, Executive, Judecătoreşti.

Procedura de restituire parcurge una sau doua faze, în funcţie de poziţia Ministerului Finanţelor, spune Chiuariu.

Într-o prima fază, contribuabilul care a plătit taxa va face o cerere de restituire către Administraţia Financiară la care a achitat-o în baza deciziei Curţii şi a articolului 110 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

Dacă Administraţia Financiară refuză restituirea taxei, contribuabilul va introduce o acţiune la tribunal – secţia de contencios fiscal, care va face aplicarea deciziei Curţii. Acţiunea este supusă taxei de timbru, explică deputatul liberal Chiuariu, membru în Comisia juridică a Camerei Deputaţilor. Termenul general de prescripţie pentru creanţe bugetare este de cinci ani.

Taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României, arată Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti.

„CJUE a pronunţat o hotărâre preliminară, răspunzând unei solicitări exprese a Tribunalului Sibiu, în contextul soluţionării cauzei respective. Solicitarea Tribunalului Sibiu şi hotărârea preliminară a CJUE vizează Ordonanţa 50/2008 privind taxa de primă înmatriculare, care a fost amendată succesiv în mai multe rânduri. În forma actuală, legea privind taxa de poluare auto nu a ridicat probleme de natura neconformităţii cu dreptul european. O hotărâre preliminară a CJUE, care este o interpretare a dreptului european relevant, nu este susceptibilă de a fi pusă în execuţie, însă ea este obligatorie pentru instanţa naţională în procesul de soluţionare a cauzei”, potrivit DAE.

Punctul de vedere al CJUE a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judeca un proces în care un român a dat în judecată statul întrucât a considerat că taxa de primă înmatriculare este ilegală. Magistraţii sibieni au vrut să afle de la Curtea de la Luxemburg dacă taxa contravine sau nu legislaţiei europene.

La întrebarea Tribunalului Sibiu, CJUE a afirmat că legislaţia europeană interzice statelor membre să ia măsuri de taxare în exces a unor produse provenind din alte state, în favoarea celor de provenienţă autohtonă. „Această interdicţie caută să garanteze neutralitatea totală a sistemului intern de taxe din punct de vedere al concurenţei între produsele autohtone şi cele importate”, explică CJUE

Deşi constată că sistemul de taxare introdus de România nu face vreo diferenţă explicită între statutul maşinilor în funcţie de provenienţa lor sau de naţionalitatea proprietarului, nefiind astfel o discriminare directă, CJUE apreciază că taxa poate fi discrimnatorie indirect, având în vedere efectele pe care le produce.

„Curtea apreciază că legislaţia românească în această materie are ca efect faptul că vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabilă, sunt taxate cu până la 30 la sută din valoarea lor – chiar dacă este aplicată o reducere însemnată la taxă ca urmare a scăderii valorii acestora – în timp ce maşinile similare oferite pe piaţa auto second-hand internă (din România, n.r.) nu sunt supuse acestei taxe. În atare condiţii, legislaţia are ca efect descurajarea importului şi înscrierii în circulaţie în România a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, afirmă CJUE.

Deşi UE nu împiedică statele membre să introducă noi taxe, legislaţia europeană obligă ţările membre să aleagă şi să aranjeze sistemul de taxe astfel încât acestea să nu aibă efectul de a promova vânzările auto second-hand din piaţa autohtonă, astfel descurajând importul de maşini similare, afirmă CJUE.

Opinia CJUE a venit în procesul judecat de Tribunalul Sibiu şi intentat de un român pe nume Tatu, care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de lei. Vehiculul avea o capacitate cilindrică de 2.155 de centimetri cubi şi standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997, an în care a şi fost înscris în Germania.

Pentru a-şi putea înmatricula maşina în România, bărbatul a trebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei. Întrucât a considerat că taxa este contrară normelor europene, bărbatul a căutat să-şi recupereze banii. El şi-a susţinut acţiunea în instanţă pe aceea că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în România şi revândute.

Guvernul a decis, în luna aprilie 2008, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon.

Pe fondul creşterii numărului de maşini second-hand importate, Guvernul a decis, în 2009, ca taxa auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată începând cu 15 decembrie 2008 şi până la sfârşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană.

Avocata Lavinia Manu spune că pentru autovehiculele achiziţionate în vederea înmatriculării în România înainte de 15 decembrie 2008 şi care au fost înmatriculate în România ulterior acestei date, cu plata taxei pe poluare triplată, diferenţa dintre taxa plătită şi cea stabilită potrivit OUG 50/2008 se restituie la cerere, în termen de 45 zile de la data depunerii cererii de restituire însoţite de documentaţia necesară.

Anul trecut, Curtea Constituţională a fost sesizată cu privire la neconstituţionalitatea unor prevederi din OUG 50/2008, judecătorii urmând a lua o decizie cu privire la acest act normativ.

via mediafax

Scrie aici dacă ai încercat să îți recuperezi taxa și în ce stadiu ești.

Ultimele articole

Articole recomandate

77 Comments

  1. Eu il recomand pe Flavius Cosmin Costas primul avocat ce a cistigat procesul contra Guvernului pentru Taxa de Poluare, Prima Inmatriculare, Mediu sau cum vor guvernantii sa ii spuna tot ilegala este.

    Personal am recuperat atit taxa din 2007 cit si cea din 2009 si mai nou Cosmin a cistiga la prima instanta procesul si cu noua taxa.

    Impreuna cu taxa am primit dobinzile legale cheltuielile de judecata si onorariul avocatului.

    Datele lui de contact sint cosminfc@yahoo.com

    Desi eu sint din Constanta si el din Arad nu a fost nici o problema distanta pentru ca cine poate lucreaza si de la distanta.

  2. Tare bun sfatul dar ,de cati bani mai ai nevoie sa-i recuperezi pe ceilanti?Daca ai pile la finante poate iti recuperezi banii dar asa?…Angajaza avocat (daca nu angajezi avocat sau nu esti avocat slabe sanse sa te reprezinti singur in instanta) trebuie sa-i platesti onorariu plus ca pe deasupra trebuie sa stai bine cu rabdarea si nervii!!!!Sunt o optimista din fire dar am trecut printr-un proces cu politia si chiar daca am castigat nu am mai vazut un ban inapoi.

  3. In sfarsit, insa am o nedumerire:
    „În situaţia în care răspunsul este negativ, cel care solicită returnarea taxei trebuie să întocmească o cerere de chemare în judecată a Direcţiei Generale a Finanţelor Publice pe care o va depune la Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal a tribunalului în raza căruia îşi are domiciliul.”

    Din acel moment voi avea nevoie de asistenta unui avocat sau nu?

  4. Sunt curios daca o masina sh inmatriculata prima oara in Romania in 2010 are vreo sansa in recuperarea taxei de poluare. Masina este un Opel Zafira 1.8 benzina Euro 4. Taxa la momentul respectiv ( decembrie ) a fost aproximativ 400 euro – 1.800 de lei.

  5. Bună ziua!
    Am câteva întrebări/nelămuriri, pe marginea acestui subiect, şi-aş aprecia tare mult dacă m-aţi putea lămuri
    #1 – cine face menţiunea „conform cu originalul” pe copia CIV? un notar, bănuiesc, nu?!
    #2 – îmi poate da cineva mai multe detalii privitoare la ” documentul din care să rezulte data primei înmatriculari a autovehiculului în străinătate”?
    #3 – „declaraţia pe proprie răspundere cu rulajul mediu anual la data înmatriculării în România” îmi pare o exprimare relativ ambiguuă. Poate detalia cineva?
    #4 – pentru expertiza tehnică privind deprecierea e necesară o programare şi o prezenţă la RAR, corect?

    Menţionez că sunt intresat de aceste aspecte întrucât am achitat, în octombrie 2008, aprox. 3500lei – reprezentând „Taxa de poluare auto”, pt. înmatricularea unei maşini E3, fabricaţie 2003, motor 1.9d (emisii 154g/km).
    Mulţumesc!

  6. Sfatul meu este sa il contactati direct pe avocat cosminfc@gmail.com sau cosminfc@yahoo.com, detalii despre activitatea lui gasiti aici http://www.cosmincostas.ro/avocat/

    Eu nu am avut nevoie de bani in avans pentru proces inafara de taxele judiciare, iar cu avocatul (dupa mine cel mai bun din tara pe aceasta speta) am avut o intelegere de a plati la inceput onorariul si la recuperarea taxei diferenta.

    Sa nu intelegeti gresit se recupereaza : taxa platita, dobinzile (pentru 3500 ron in 12-15 luni am primit inca 500 ron) + cheltuieli de judecata + onorariu avocat, asadar cum mult inteleg gresit ca ar plati din taxa recuperata onorariul avocatului.

    Eu an uam pile nici la ANAF nici la Tribunal m-am bazat pe experienta avocatului si pe legea ce este in contradictie cu legislatia europeana.

    Judecata se poate face si in lipsa ta sa au avocatului cum a fost si cazul meu daca actiunea este formulata corect.

    La Fiesta dupa ce am cistigat ANAF a refuzat restituirea banilor , pardon intirziau plata si avocatul a depus la Instanta procedura de amendare cu 15 % din salariu lunar a sefului ANAF Constanta pentru neexecutarea deciziei Curtii de Apel, cind am primit banii ianinte de citeva zile sa fie primul termen.

    Practic ANAF si Ministerul Mediului mizeaza pe faptul ca 5-10 % vor solicita restituirea taxei iar restul nu si ei oricum ramin pe profit.

    Din pacate aceasta taxa de mediu sau cum ii mai spune acum nici macar nu este investita in protectia mediului ci cu siguranta umple multegauri negre.

    In cazul taxelor din 2007 si 2009 se contesteaza raspunsul negativ si cu ambele raspunsuri se depune la Instanta dosarul impreuna cu restul actelor.

    Daca sti sa formulezi corect actiunea nu ai nevoie de avocat dar sfatul meu este sa apelezi la Cosmin Costas pentru ca daca nu ai experienta vei pierde procesul.

    Stiu cazuri in Constanta cu avocati ce au pierdut procesul pentru ca nu au stiut cum sa formuleze actiunea.

    Orice taxa de inmatriculare din 2007 este atacabila in instanta

    La restul intrebarilor iti poate raspunde avocatul

    Pe talonul din strainatate ai trecuta data inmatricularii

    Eu am nu am dat declaratii despre rulaj poate este vorba de legea actuala.

  7. Vreau te rog sa ma ajuti am o problema destul de complicata .In decembrie anul trecut m-am inscris eu inpreuna cu familia mea la o firma care mediaza persoane pentru lucru in strainatate.Cind ne-am inscris ne-au spus ca in ianuarie este plecarea la o firma in germania.Din ianuarie si pina acum o saptamina ne-au tot spus ca nu au ajuns contractele.Cind am fost ultima oara la ei le-am cerut sa inrerupem contractul de mediere deoarece simteam ca ne cam „duceau de nas”.Cind au auzit ceea ce le-am spus mi-au spus ca ne inapoiaza zece la suta din suma pe care ne-au cerut-o la inscriere.Sincer nu stiu ce sa fac ,deoarece eu si familia mea am cheltuit in jur de 25.000.000 de lei pina acum ,iar ei vor sa ne dea in total 1.600.000 de lei,deoarece spun ei ca am semnat un contract.
    Acum vreau sa te rog sa-mi dai un sfat .Fac bine adresindu-ma inspectoratului teritorial de munca ?,deoarece, ma gindesc ca atunci cind noi am aplelat la aceasta firma ne gindeam ca este ceva bine si ca nu au cum sa ne insele deoarece itm-ul le-a dat voie sa functioneze,deci asta ne-a facut sa avem incredere in ei.Te rog ajuta-ma cu un sfat.
    Iti spun ca sunt cum se poate la pamint deoarece copii mei erau anul trei la facultate ultimul an si au intrerupt anul in speranta ca vom merge la lucru in strainatate in ianuarie asa cum ne promiteau cei de la firma.Ulterior am aflat ca sint foarte multe persoane care sint in aceiasi situatie ca noi cu aceasta firma,ba chear din potriva altora le-au mai cerut 100 de euro pentru ceva taxe.Te rog ajuta-ne cu un sfat.Iti multumesc.

  8. Bun, deci taxa e ilegala. Eu am cumparat un Logan nou nout din tara pe care oricum am platit vreo 450 de euro taxa de prima inmatriculare.
    Nu-s multi, dar sunt bani dati aiurea. Se pot recupera sau imi iau gandul de la ei?

  9. buna am o intrebare daca am cumparat o masina din germania am inmatriculato si dupa un an am vandut-o mai am vreo sansa sa mai recuperez un ban ceva?

  10. Am consultat un avocat si mi-a spus ca este un paragraf in decizia pe care am primit-o cind am platit taxa auto si care spune ca in termen de 30 de zile pot depune contestatie.Daca am platit taxa auto in octombrie 2009 si nu am depus contestatie inseamna ca nu-mi mai pot recupera banii?
    Te rog frumos ajuta-ma.
    Tot avocata a spus ca zona asta unde stau ,mai precis Arad ,se respinge din start pe motivul ca trebuia depus o contestatie in maxim 30 de zile.

  11. Buna ziua, am o intrebare: petitia trebuie depusa la Finante de proprietarul autoturismului, sau o poate depune si un alt membru al familiei?/ se poate trimite prin posta cu aviz de primire eventual?
    Multumesc

  12. Salut!
    Spune-mi, te rog, la ce se refera „expertiza tehnică efectuată de RAR privind deprecierea autovehiculului rulat”? Trebuie sa ma duc la RAR din nou? Cand am inmatriculat masina, in noiembrie 2010, am obtinut de la RAR un certificat de conformitate, pe care l-am depus in dosarul de inmatriculare; inteleg ca nu este vorba de acel act.
    Pot demara procesul de recuperare a banilor daca nu am depus cererea la ANAF in maxim 30 de zile de la data achitarii taxei de mediu?
    Multumesc!

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.