Adio, taxa auto! Să vină haosul!

Taxa auto în toate formele ei mi-a marcat cariera. Sunt puține subiecte, cu excepția autostrăzilor probabil, care să îmi fi ocupat mai mult timp pentru investigații. Inițial a fost o idee proastă pe care am descoperit-o la Ministerul Mediului acum vreo 10 ani mulțumită unui secretar de stat care mi-a dat pontul. Au urmat zeci de materiale și ani de conflict cu asociația producătorilor de automobile pentru că noi încercam să le explicăm de ce e proastă și ilegală taxa iar guvernul o reinventa în fiecare an ca să le facă pe plac.

trafic-bucuresti

La 9 ani de la intrarea în Uniunea Europeană (care a condamnat în mai multe rânduri taxa auto românească) România desființează aberația. Felul în care o face mă sperie însă. Nu mă înțelegeți greșit, rămân împotriva taxei dar dispariția ei subită, fără nicio soluție de echilibrare ne va otrăvi în multe feluri. Să vă fac o listă scurtă.

1. Trafic
Vi se pare că acum e aglomerat pe străzi? Să vedeți cum o să fie când intră în țară câteva zeci de mii de mașini în plus. Deși are unele dintre cele mai largi bulevarde din Europa, Bucureștiul e la un pas de paralizie. Și metroul e deja sufocat de oameni care renunță la automobil dar tot nu se eliberează bulevardele. Nu avem centură ocolitoare iar idioții au dat aprobări pentru clădiri uriașe de birouri, hypermarket-uri și mall-uri în oraș. Cum rezolvăm asta? Sigur nu cu taxa auto. Dar cum? În Vest nu ai acces în centrul orașelor cu mașini vechi, poluante, parcările sunt scumpe iar parcarea neregulamentară se pedepsește. Mall-urile mari sunt afară. La fel hypermarket-urile. Așa am ajuns singura capitală unde se parchează deja pe 2, 3 rânduri, pe trotuare și spații verzi. Ne mai plângem însă că nu avem locuri de parcare pentru că vrem cu toții mașini să ne ducem copiii la școală și să nu ne înghesuim la metrou. Stilul acesta de viață le va fi de acum accesibil și vecinilor tăi pentru numai câteva sute de euro. Spune-le bun venit în parcarea din spatele blocului. Sunt convins că va fi o petrecere cu artificii.

2. Poluare
O să se vadă pe haine, în statisticile cu alergii la copii, o să te usture ochii mai devreme în fiecare zi. Aerul din orașele României, mai ales în București, este cel mai poluat din Europa. Dacă vă era dor de norii negri de fum de motorină și ulei ars, acum îi veți revedea și mai des. Fără taxa auto, România nu va fi însă Bulgaria. La bulgari nu este trafic că sunt mai săraci ca noi și nu se simte. La 35 de grade, orașele vor fi o uriașă cameră de gazare lentă.

3. Locuri de muncă
Sute de mii de români trăiesc azi de pe urma automobilelor nu doar în uzinele Dacia și Ford. Avem sute de fabrici de componente, soft etc. Desigur, grosul merge la export și nu bag mâna în foc că industria auto va pierde 30% din locurile de muncă așa cum spun producătorii de automobile noi. Dar dacă tu ai fi șef la Dacia? Eu m-aș uita mai cu atenție la Maroc unde se mută încet dar sigur producția Dacia, că e mai ieftin de produs și apoi mai ușor de transportat spre Vest. Românii sunt mai scumpi ca marocanii iar vapoarele se mișcă mai ieftin pe Mediterana decât camioanele noastre pe Valea Oltului. Fără o piață locală unde să vinzi măcar un sfert din producție de ce ai mai sta aici? E vorba de business sec.

4. Siguranță
La cât de ușor se ia un ITP în România, o să vedem tot mai multe hârburi conduse de șoferi care nu știu, nu pot sau nu vor să facă o revizie de frâne. Dacă pe un drum spre litoral vezi în sezon câteva rable în pană pe autostradă, hai să vedem câte apar la anul. Acum imaginează-ți că una dintre ele nu se poate opri la o trecere de pietoni. Cu tine sau copilul tău pe ea.

Soluția?
Singura soluție pe care o știu că funcționează este impozitul auto. E un principiu simplu. Plătești în funcție de cât fum scoți. Funcționează peste tot în occident dinainte să descoperim noi Bruxelles-ul. Acesta e și motivul pentru care nemții sau englezii ajung să își dea mașinile vechi aproape gratis doar să scape de impozit. Îi rog pe românii din Marea Britanie sau Germania să ne spună la comentarii câte sute de euro plătesc ei acum pe an.

Ce poți face tu? Păi fix ce vrei. Ia-ți mașina pe care ți-o permiți dar asigură-te că o poți parca în mai puțin de 5 minute la destinație și o poți întreține cât să nu mori ori să omori pe cineva cu ea. Eu nu am reușit să bifez la prima condiție și am renunțat la mașină în timpul săptămânii. Mă descurc în oraș cu mersul pe jos, segway, scuter, taxi/Uber/Taxify, metrou. Sunt tot mai mulți ca mine și știu că dacă ești sănătos la minte și tu o să faci la fel dacă nu ai început deja. Iubesc mașinile dar nu simt nicio plăcere la volan, în oraș.

Cu toții merităm un automobil dar nu putem conduce toți deodată. Faptul că îți permiți o mașină veche nu poate fi suficient ca să intri în trafic și să poluezi oricât. Impozitul e singura soluție decentă, legală și de bun simț. De aceea cred că simpla desființare a taxei e populism electoral și o bombă care va exploda pe străzi după alegeri.

Ultimele articole

Articole recomandate

264 Comments

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.