Taxa auto 2011 – primele informaţii oficiale

NOUA TAXA AUTO 2011 cu tabelele complete

Va fi mai scumpă, mai extinsă şi tot la fel de uşor de atacat în instanţă.

Într-un interviu pe care l-am luat în urmă cu puţin timp ministrului mediului, Laszlo Borbelyi, am aflat primele informaţii despre taxa auto valabilă de la 1 ianuarie 2011. Ce nu a încăput în cele 2 minute de la ştiri, încerc să vă spun acum.

Prima informaţie importantă este că intră la taxare şi automobilele echipate cu catalizator Euro5. Erau scutite până acum, indiferent de cilindree. Logica din spatele deciziei este că deja aproape toate maşinile noi sunt echipate Euro5, iar de la începutul anului viitor, conform legislaţiei româneşti şi europene, reprezentanţele auto nu mai au dreptul de a vinde autovehicule cu 0 km, noi, decât Euro5. Aşadar nu ar mai avea ce taxa din vânzările de automobile noi, ci doar pe zona de second hand. Asta ar fi o discriminare prea uşor de combătut în instanţă. Unde mai pui că s-ar pierde zeci si sute de milioane de euro la buget din taxare, lucrul pe care nu şi-l permite guvernul într-o perioadă de recesiune.

Partea dureroasă abia acum vine.

În cazul maşinilor Euro4, de acum doar la mâna a doua, treaba devine usturătoare. De la doar o sută, două de euro pentru motorizările mici, taxa va sări spre o mie. Pentru motoare mai mari, puneţi câteva sute şi apoi mii. Ca principiu, grila de taxare degradează maşinile Euro4 la nivelul celor care Euro3 de acum. Adică taxa plătită pentru un motor Euro3 de 2.000 cmc, se va plăti de la anul pentru un Euro4 de 2.000 cmc. La fel în cazul maşinilor Euro3 care vor avea taxe ca la Euro2 şi tot aşa.

Rămân scutite hibridele de toate cilindreele şi maşinile electrice. Pe ultimele nu le-am văzut încă zumzăind pe la noi, dar le aştept cu interes. Problema este că la hibride nu văd cu ce ajută mediul motoare V8 de 4 şi 5.000 cmc cuplate la un mic hibrid, aşa cum sunt pe câteva SUV-uri şi limuzine premium puternice. Aş înţelege rostul derogării în cazul unei Toyota Prius sau a unei Honda Civic Hybrid etc. cu motorizări sub 2.000 de cmc. Poate ia cineva aminte la Mediu.

Ministrul vorbea deasemenea despre o idee îndrăzneaţă de a premia cumpărătorii de hibride sau maşini electrice cu anumite sume. Adică, dacă îţi iei un automobil eco, primeşti spre exemplu o mie, două de euro de la stat. E o chestiune la care şi cei de la Finanţe trebuie să pună umărul şi să îi înţeleagă utilitatea ca să o aprobe. Modelul funcţionează deja cu succes în Franţa. Ce se ia de la cei cu catalizatoare inferioare, este oferit ca bonus celor mai ecologişti.

Ca să tragem linie, maşinile mai vechi de 10 ani, redevin inaccesibile, iar cele mai vechi de patru ani, foarte scumpe. Aşadar eu mi-aş face bine calculele dacă aş fi în locul unui român cu ceva bani la ciorap pentru o maşină rulată. Mai bine în toamna asta, dacă vrei din străinătate. De la anul, doar de pe la noi. Desigur, dacă nu cumva îi mai îmbogăţim şi mai tare pe bulgari cu câte 500 de euro pentru un rând de plăcuţe fără taxă, indiferent de categoria de poluare. Ei nu au industrie auto de protejat şi sunt suficient de săraci încât să îşi permită luxul de a merge lent cu gioarse obosite.

Revin la ce am mai spus şi în alte ocazii. Şi această taxă va rămâne ilegală şi imorală pentru că nu va afecta decât o parte dintre automobilişti. Peste două milioane de dacii vechi obosite, adică jumătate din parcul auto naţional, non-euro pot continua la fel de bine să polueze chiar şi când stau, sau mai ales atunci. Un Euro3 este de 20 de ori mai puţin toxic decât o Dacie din 1995. Soluţia corectă este impozitarea de poluare anuală. Numai aşa îi „motivăm” pe cei cu maşini vechi să nu le păstreze ca să le lase moştenire.

Ultimele articole

Articole recomandate

51 Comments

  1. îi „motivăm” pe cei cu maşini vechi să nu le păstreze

    Pai si in cazul celor ca nu au alta posibilitate decat Dacii si masini vechi? Parintii mei au un salariu de 700 lei aproximativ de exemplu.Nu credeti ca si-ar dori un Golf 4, euro 3 sau Logan.Dar daca nu sunt bani se multumesc si cu dacia din 80

  2. Anticipez unul din raspunsuri sa renunte la ea.Dar nu e asa usor.Chiar daca e sanatos nu poti sa mergi mereu cu bicicleta de exemplu sau pe jos.De programul rabla nici nu se pune vorba

  3. Erm, hai să nu exagerăm cu anumite chestii.

    Dacia 1995 ok, înțeleg. Dar ce te faci cu un Sierra Sapphire Cosworth din 1988? Ți se pare așa ușor de casat o atare mașină?

    Exemplul este dat din burtă, mă refer la adevăratele clasice, care dacă nu se găsesc chiar multe prin țară, nici nu vor avea șansa. De ce să mi se bage sula-n coastă dacă vreau o mașină clasică și să trebuiască să plătesc, pe lângă miile de euro necesare pentru restaurare, încă vreo câteva mii statului hoțoman?

    Impozitarea de poluare anuală mi se pare o mare dumă, din ciclul legilor țara arde și baba se piaptănă. Salarii decente pentru profesori și medici (unde mă aflu și eu încadrat ca și categorie), apoi taxe și impozite. Ai idee că după ce că mi-au scăzut salariul cu 25% ca medic rezident (deci de la 900 RON la 670 RON), îmi mai trag din salariu și impozit pentru bonurile de masă?

    Taxele cretine sunt o încercare disperată de a trage din buzunarul omului. Să fim serioși, te doare fix în pix de balene, delfini și plancton, atunci când tu n-ai ce mânca.

    Prin urmare, sunt fericit că la anul voi cotiza la impozite în UK și nu în România. Acolo cum poți găsi mașini extraordinare la prețuri extrem de mici și bune? Pentru că sunt legi, dar date cu neuronii, nu cu tărâțele din cap.

    Rant mode over :)

  4. Foarte nasol! Intentionam sa iau un Astra de prin 2006, si gaseam la vreo 6000 de euro, dar cu taxa asta noua ajung la 7 la anu. Trebuie sa strang mai tare ciorapul si sa o iau anul asta.
    Imi surade si ideea celor 500 E dati la bulgari, dar nu stiu cat e de sigura si la ce riscuri ma supun. Ne-ai putea da ceva detalii?

  5. @Mike: nu e pbigatoriu sa aiba toata lumea masina. Cu un salariu de 700 de lei mai bine investesti in abonament la transportul in comun. Impozitele la masini sunt si asa prea mici in Romania, comparat cu preturile si cu alte tari.
    @Cosmin: cred ca masinile clasice se inscriu in cluburile de specialitate (gen Retromobil) si atunci sunt altfel tratate.

  6. Inca o dovada de „inteligenta” a celor ce ne conduc. Bulgarii vor incasa taxa de inmatriculare intre 100 si 500 euro pe autoturism iar noi vom „incasa” poluarea si depozitarea acestor masini care vor deveni rable in cativa ani. Dar ceea ce ma enerveaza cel mai mult la aceste masini inmatriculate in Bulgarie este ca trebuie sa te feresti de ele mai rau ca de taximetristi sau de microbuze din cauza situatiei incerta a asigurarilor acestora.

  7. da…niste hoti altfel nu ai cum sa le spui celor care conduc tara.eu am luat acum un golf4 din germania…oricum intenrtionam sa o inmatriculez anul acesta desi este si acum taxa destul de maricica pentru bugetul din romania.dar acum oamenii vor sa japcaneasca si mai mult poporul roman…

  8. Am o propunere, daca ai timp sa te documentezi. Am vazut pe net ca in SUA se pot transforma masinile obisnuite in masini electrice, prin montarea unui motor electric in locul celui cu ardere interna. Am vazut si la tv ca la noi institutul de cercetari electrice au realizat o astfel de modificare pe o Solenza, dar masina sta in curtea institutului pentru ca nu poate fi omologata din lipsa legislatiei.
    Daca tot ne aliniem legislatiei internationalecu problemele astea, n-ar trebui sa se adopte si o lege prin care si astfel de modificari sa fie incurajate (dacatot ne preocupa mediul). Daca mediul e doar un pretext de a strange taxe dela oameni, nu se realizeaza nimic.
    Apropo, am accesat pagina Toyota sa vad cat costa un hibrid si am constatat ca e dublu fata de un autoturism normal. Prin urmare, cine si-l poate permite ca sa poata beneficia de prima de la stat de 1000-2000euro. Cat conteaza acesti 2000 din pretul de 32000 al unui Prius hibrid.
    Voi reporterii ati putea insista prin a aduce exemple legislative straine pentru incurajarea modificarii autoturismelor care deja sunt in circulatie (second) in masini electrice sau hibride.
    In Marea Britanie spre exemplu am vazut la o emisiune tv „Fifth Gear” la Discovery ca pana si masinile care folosesc GPL sunt mai avantajate. La noi se vand instalatii GPL de ani buni, si nimeni nu a fost scutit de ver-o taxa, sau ceva de genu’…
    Sper ca nu am deranjat prea mult.

  9. Am muncit o viata sa-mi iau o Dacie 1310. Am asteptat 5 ani sa vina. Am facut CAR-uri, am renuntat la multe. Acum vii tu si zici ca Dacia mea (care este la zi cu toate actele, inclusiv ITP, luat ”pe bune”, sa o scoata? Eu zic sa gandesti inainte sa mai scrii aberatii!

  10. mai nea Gogu,sa dus vremea Daciei alea obosite,numa la fetite mai merge cum aia ca sa nu taxeze scump,ca ai vazut ca daca te duci cu un mertan este alt tarif,asa ca tineo numa pt. ocazi speciale.mi de scuze pt. comentariu

  11. „Peste două milioane de dacii vechi obosite, adică jumătate din parcul auto naţional, non-euro pot continua la fel de bine să polueze chiar şi când stau, sau mai ales atunci”

    Imi dai tu bani Buhniciule sa-mi iau masina noua????
    Nu toti isi permit sa-si ia o masina noua. Cui nu-i convine sa taca sau sa plece din tara!

  12. Domnule George sau altcineva care ma poate ajuta. explicati-mi si mie va rog frumos cum se face cu acea ,,depreciere,, a taxei.habar nu am unde sa ma duc ce trebuie sa fac.va rog frumos sa ma ajutati sa ma indrumati sa stiu unde sa ma duc si ce trebuie sa fac.eu sunt din constanta.ce trebuie sa fac mai exact?ce trebuie sa aiba sau sa nu aiba masina pentru a avea depreciere?ma costa in jur la 750 de euro inmatricularea la un golf 4 din 98 cu motor de 1.4 poate ajunge mai putin? va multumesc anticipat.o seara buna.

  13. @Florin: daca nu ai bani sa iti iei masina noua sau masina care sa indeplineasca conditiile minime, e vina ta.
    Hai sa imi iau si eu o bomba SH fara frane. Ce, imi da cineva bani sa o repar ?
    Cui nu ii convine sa stea in casa sa nu dau peste el !
    Doamne, ce retardati ajung pe internet…

  14. Ce face de fapt aceasta taxa?
    1. Daca am deja masina (chiar si un harb nenorocit), nu ma afecteaza cu nimic.
    2. Daca vreau sa-mi iau masina, ma forteaza sa iau una noua, cu motor mic, pana in 1600cm.

    Nu se rezolva deloc problema masinilor deja inscrise in circulatie, care polueaza foarte mult, cum ar fi daciile vechi sau camioanele si mai vechi. Cu acestea ce facem? Cum le obligam sa nu mai circule (cel putin in oras), ca sa nu mai polueze? Aici e de fapt problema. Daca se vroia intr-adevar sa se reduca poluarea, se facea o taxa anuala (cum a spus si George) in functie de vechime si emisii CO2. Dar de fapt aceasta taxa doreste doar sa aduca bani la buget, reanimand cu ultimele forte o industrie auto la pamant.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.