Categorie: Auto

România pe uliță

In cel mult două-trei zile un strat fin de zăpadă se va așterne pe șosele României. Dar nicio problemă, anul ăsta vom circula fără emoții. Suntem protejați cu cauciucuri… de iarnă. Pe cine păcălim? După ce am golit Germania de mașini, acum importăm cauciuri de acolo, precum importăm blugi și bijuterii din Turcia. TIR-uri pline de anvelope de iarnă, au ținut vameșii ocupați în ultimele luni.

Sunt bune și alea, plecarea de pe loc va fi o idee mai ușoară. Și cam atât. Mulți șoferi nu știu ce-i aia o frână de motor, cum se folosește ABS-ul. Iar cum noi ne punem speranțele în Dumnezeu ca la loto 6/49 că ESP, TC și alte acronime pe care doar inginerii de la BMW le cunosc, ne vor salva viața ori de câte ori ne jucăm de-a Sebastien Loeb.

Sute de microbuze care vin din Ilfov spre minunata Capitală folosesc anvelope de iarnă reșapate sau la mâna a doua. Când stau câte 30 de oameni înghesuiți într-o cutie de chibrite, de cel mult 19 locuri, cum poți să-ți mai pui speranța în niște gume vechi de ani de zile? Tatăl nostru care …

Apoi vin racerii. Consideră anvelopele chinezești Ling Lang un fel de acesoriu de tuning. Pfoai! Să-i vezi prin parcare pe la Metro cum întorc cu frâna de mână printre rândurile de mașini. Niciodată nu s-au simțit mai în siguranță, chiar dacă centura e încă trasă după scaun. Un distribuitor de anvelope îmi povestea că un nene credea că va face afacerea vieții lui dacă ia 4 cauciucuri chinezești. A rămas cu 180 de lei în buzunar pe care probabil i-a dat pe alcool. La două săptămâni s-a întors după niște Dunlop-uri, după ce era să moară într-un accident. Cei aproape 200 de lei n-ajung nici măcar de cel mai ieftin sicriu din brad.

Dacă mașinile sunt dotate pentru iarnă asta nu înseamnă că pot circula ca pe timp de vară. Trebuie să ai ochii cât cepele, în special la poduri. Poleiul încă n-a fost învins de niciun fabricant de anvelope. Să vă mai spun că prin unele județe, Poliția o să ne alerge și ei cu anvelope reșapate?

Editorial scris pentru ProMotor.