RCA mult mai ieftin? Da. Trei metode la limită!

rca

Am făcut socotelile și e adevărat. Să fii tânăr și să ai mașină e afacere păguboasă. Indiferent că ești teribilist, începător sau un șofer atent, vei plăti mai mult, mult mai mult decât orice pensionar care conduce mașina ca și cum e singur pe toate benzile. Desigur, avem și pensionari pricepuți la volan, doar că nu prea i-am întâlnit eu în trafic. De aceea și visez la o lege care să ne oblige să trecem pe la examenul de traseu la cel mult 5 ani sau pe la un curs teoretic și practic de o zi, o dată pe an. Te-am enervat? Dacă îți amintesc că ai 100% șanse la o tamponare și cel puțin un accident grav în cariera de șofer, nu crezi că meriți să îți dai o șansă să eviți tragedia?

Înapoi la problema RCA-ului. Am realizat cu ajutorul lui Luchian Andrei, broker de asigurări o listă de exemple care arată clar cât de prost este gândit sistemul de RCA de la noi. Fără un bonus-malus corect implementat, pensionarii rămân preferații sistemului. De aici și trei soluții ”românești” la problemă. Vorbim despre metode de ocolire a plății asigurării la prețul de listă, metode folosite și de cei care pur și simplu nu își permit asemenea prețuri dar și de către cei care au păcătuit la volan și ar trebui să plătească după merit. Exemplele * sunt mai jos. Dacă le studiezi, vei afla că cel mai ieftin RCA îl va plăti un pensionar de la țară cu o mașină pe benzină. Pe noi ne interesează ce facem în oraș.

Metoda 1 – risc zero
Punerea mașinii pe numele tatălui sau bunicului.
Mașina este trecută cu contract de vânzare-cumpărare pe numele rudei și apoi o conduci pur și simplu. Ajută să faci și o procură pe numele tău ca să nu ai probleme cu poliția. Clasic deja. Problema apare dacă noul proprietar se va trezi peste un an sau doi cu o poliță dublă la preț pentru că tânărul a făcut daună cu mașina înscrisă astfel. Știți vorba aceea cu facerea de bine… Așa se vor trezi încet dar sigur toți pensionarii, teribiliști sau nu, că plătesc asigurări scumpe ca tinerii. Practic cei mai tineri mută o bună parte din răspundere pe umerii celor în vârstă, care nu o merită. Inevitabil vor ajunge și ei la acele prețuri mari pe măsură ce avansează în vârstă. Și uite așa nu o să mai merite să conduci preventiv că oricum plătești ca toți demenții.

Metoda 2 – risc zero
Adăugarea pe certificatul de înmatriculare (talon) a încă unui șofer
Din nou, ajută să fie unul fără probleme. Metoda e mai nouă și funcționează. Adăugarea se face la Serviciul de Înmatriculări. Apoi noul șofer aflat pe talon cu tine obține o poliță RCA mai ieftină. În baza de date cu daune sunt urmăriți acum șoferii.

Metoda 3 – risc mare
Polița ”modificată”
E plină țara de oameni care vor să îți facă un bine pe banii tăi. Unii vânzători de RCA (nu e cazul brokerului nostru de azi) sunt pregătiți să încalce regulile ca să te… ajute. RCA-ul se va ieftini dramatic dacă pe poliță va apărea aceeași mașină cu aceeași serie și același șofer dacă subit se schimbă:
– starea civilă; un șofer însurat plătește mai puțin
– numărul de copii; vreo doi ajută…
– puterea motorului; o putere sub 45KW pe hârtie scade mult prețul
E o metodă riscantă într-o țară normală unde inspectorii anti-fraudă își fac treaba. Dar polițiștii nu verifică la control decât dacă polița e activă în sistem iar pe ea apare mașina din documente.

Tu ce metode mai știi? Scrie un comentariu.

* – exemple de calcul pentru polițe RCA
Varianta 1:
Am luat un autoturism Dacia Logan ,cu motor 1,5 diesel si am facut niste simulari pentru asigurarea rca,ca si cum masina ar urma sa fie inmatriculata pe un nou propietar persoana fizica.Am luat mai multe variante de varsta,iar preturile arata cam asa:

Dacia Logan 1,5 diesel,varsta 18 ani,permis de azi 14.11.2013 ,B0 (Bonus 0)
6 luni = 644 ron
12 luni = 1223,6 ron

Dacia Logan 1,5 diesel,varsta 34 ani,permis de 10 ani,B0 (Bonus 0)
6 luni = 236,5 ron
12 luni = 449 ron

Dacia Logan 1,5 diesel,varsta 53 ani,permis de 10 ani,B0 (Bonus 0)
6 luni = 236,5 ron
12 luni = 449 ron

Dacia Logan 1,5 diesel,varsta 53 ani,permis de 30 ani,B0 (Bonus 0)
6 luni = 225 ron
12 luni = 426,9 ron

Varianta 2:
BMW 530 D,motor 3,0 diesel,varsta 18 ani,permis de azi 14.11.2013:
6 luni = 1.841 ron
12 luni = 3.498 ron

BMW 530 D,motor 3,0 diesel,varsta 34 ani,permis de 10 ani vechime:
6 luni = 764 ron
12 luni = 1.451 ron

BMW 530 D,motor 3,0 diesel,varsta 53 ani,permis de 10 ani vechime:
6 luni = 693 ron
12 luni = 1.317 ron

BMW 530 D,motor 3,0 diesel,varsta 53 ani,permis de 30 ani vechime:
6 luni = 658 ron
12 luni = 1.250,9 ron

BMW 530 D,motor 3,0 diesel,varsta 70 ani,permis de 30 ani vechime:
6 luni = 574,3 ron
12 luni = 1.091,1 ron

Varianta 3:
Skoda Ocatvia 1,9 tdi,varsta 34 ani cu permis de azi 14.11.2013:
6 luni=1.049 ron
12 luni = 1.993,1 ron

Skoda Ocatvia 1,9 tdi,varsta 34 ani cu permis de 10 de ani vechime:
6 luni = 412 ron
12 luni = 782,2 ron

Skoda Ocatvia 1,9 tdi,varsta 53 ani cu permis de 10 de ani vechime:
6 luni = 412 ron
12 luni = 782,8 ron

Skoda Ocatvia 1,9 tdi,varsta 53 ani cu permis de 30 de ani vechime:
6 luni =391,4 ron
12 luni = 743,3 ron

Pentru un pensionar nascut in 43,adica cu varsta de 70 de ani,pretul iese la fel ca si in ultimul caz -53 ani cu permis de peste 30 de ani.

Societatea unde am facut simulariile nu este nici rea nici extrem de buna,este o societate normala.

Concluzie:
Societatile de asigurare tin cont de foarte multi parametrii care pot influenta un risc. Sunt analizate extrem de bine anumite statistici, interne dar si din afara companiei, pentru a preveni o situatie financiara negativa, existand corectii de fiecare data cand este necesar. Aceste formule matematice tin cont de exemplu de varsta asiguratului, permisul de conducere (conteaza cata experienta ai), conteaza si ce fel de experienta ai (daca esti inregistrat in baza nationala cu daune (CEDAM), vei plati mai mult fata de un asigurat cu aceasi varsta dar care nu a avut daune).
Exista asiguratori care tin cont si din ce oras esti. Daca esti dintr-o zona rurala, se presupune ca masina pe care o conduci va intra mai putin in traficul din oras, deci mai putine sanse sa faci accident. Platesti rca-ul mai putin.
O alta chestiune care poate influenta pretul final rca este si daca ai o masina pe benzina sau pe motorina. Unii asiguratori considera ca o masina diesel va parcurge mai multi km-ii pe parcursul unui an, deci automat va fi expusa mai mult riscurilor de unde rezulta si un pret mai mare.

Iata cateva exemple de preturi rca pentru diferite cazuri:

Ford Focus 1,6 benzina 12 luni = 343,3 ron,varsta 53 de ani ,B8,adica 4 ani (3 ani +1 an care urmeaza sa fie asigurat) fara daune.
FORD FUSION 1,6 benzina,varsta 36 ani ,pret 6 luni = 277 ron,bonus B7
FORD MONDEO,1,8 diesel,varsta 42 ani,pret 6 luni = 255 ron,bonus B3

VOLVO S 60, motor 2,4 benzina 12 luni = 1.643 ron,varsta 31 ,bonus B2,adica 6 luni fara daune
VOLVO C 30,motor 1,6 benzina,varsta 34 ani,pret 6 luni = 434 ron,bonus B8

Mercedes C 200,2,2 diesel,varsta 58 ani,6 luni = 355,5 ron ,bonus B2
MERCEDES BENZ CLASA S 320 cdi,motor 3,0 diesel,varsta 60 ani,pret 6 luni = 337 ron,bonus B3

DAJHATSU TERIOS 1,5 benzina,varsta 71 ani ,6 luni = 287,85 ron,bonus B1
LAND ROVER RANGE ROVER, varsta 42 ,motor 2,5 motorina,pret 6 luni = 372 ron,bonus B1
AUDI A8 , motor 3,7 benzina ,varsta 32 ani,pret 6 luni = 419 ron,bonus B0
Bentley Continental,motor V6 benzina,varsta 34 ani,pret 12 luni = 795 ron,bonus B0

BMW 320,motor 2,0 benzina,varsta 43 ani,pret 6 luni = 443 ron,bonus B1
BMW 530d,motor 3,0 diesel,varsta 36 ani, pret 6 luni = 475 ron,bonus B1
BMW 530,motor 3,0 diesel,varsta 46 ani,pret 6 luni = 303 ron,bonus B7
BMW 530 D,motor 3,0 diesel,varsta 34 ani,pret 6 luni = 495 ron,bonus B2
BMW X5,motor 3,0 diesel,varsta 66 ani,pret 6 luni = 284 ron,bonus B6

SKODA FABIA,motor 1,2 benzina,varsta 32 ,pret 6 luni = 188 ron,bonus B6
PEUGEOT 2008,motor 1,2 benzina,varsta 42 ani,pret 12 luni = 569 ron,bonus B0
Peugeot 206,1,4 benzina, 6 luni = 130,49 ron,varsta 36 ani,bonus B8
Renault Clio Symbol, motor 1,5 diesel,varsta 31 ani,pret 6 luni = 187 ron,bonus B4
Renault Clio Symbol,motor 1,5 diesel,varsta 40 ani,pret 12 luni = 412 ron,bonusB6
HYUNDAI SONATA,motor 2,0 diesel,pret 6 luni = 220 ron,bonus B7
DACIA LOGAN,motor 1,6 benzina,varsta 38 ani,pret 12 luni = 325 ron,bonus B8
Dacia Logan 1,5 diesel,varsta 34 ani,pret 12 luni = 263 ron,bonus B8
VW PASSAT,motor 1,9 diesel,varsta 32 ani,pret 12 luni = 582 ron,bonus B5
VW PASSAT 2,0 diesel,varsta 53 ron,pret 6 luni = 306 ron,bonus B2
Mazda 6 ,motor 2,2 diesel,varsta 34 ani,pret 12 luni = 507 ron,bonus B8

Autoutilitara Citroen Jumper masa maxima autorizata 3,5 kg,motor 2,2 diesel,pret 6 luni =439 ron,varsta 39 ani,bonus B7
Autoutilitara , IVECO DAILY,masa maxima autorizata 3,5 kg,motor 2,2 ,pret 6 luni = 434,19 ron bonus B1

Luchian ANDREI
Broker de Asigurari
7A,Olari Street,Floor 2-3,District 2
Bucharest,Romania
Phone: +40 21 212 06 40

Ultimele articole

Articole recomandate

186 Comments

  1. Eu platesc in jur de 350 lei pe 6 luni am 24 de ani,la un fiat punto din 98 motor 1,245 si sunt in cat.B3 de la asigurare la asigurare platesc din ce in ce mai mult si nu stiu de ce , nu am nici un accident nici o amenta nimic si totusi asigurarea se ridica in 350 lei pe juma de an si o fac la carpatica cea mai ieftina

  2. Eu nu am reusit sa trec masina pe unul din parinti. Asa ca pina la urma a trebuit sa platesc aprox 630 lei la carpatica pt renault clio din 2003. Am 26 ani si permis din 2005.Am tot calculat pe toate siteurile si am ales in 2 rate cu card de credit BCR la http://www.rca-in-rate.com

  3. VARIANTA 4: RISC 0 dar trebuie sa fie de acord si cel de la care o cumperi.Varianta asta se preteaza daca cumperi o masina fara taxa platita iar timbrul de mediu este peste 200 de euro.Altfel varianta 1 este perfecta.

    -Vanzatorul iti face procura notariala (iti va fi utila in cazul in care esti pagubit de un alt sofer: cu procura notariala vei putea ridica despagubirea RCA)

    – Faceti contract de vanzare cumparare si impingi 10 lei la tanti care face actele ca sa nu scrie pe talon „instrainat catre…la data…” (majoritatea nici nu cer bani si intreaba direct).Daca masina nu are taxa platita ii poti explica, ca singurul lui risc este sa primeasca amenda acasa insa daca tu incerci sa-i tragi teapa si refuzi plata,el poate merge cu contractul de vanzare cumparare la politie sa faca contestatie iar tu o sa ai automat probleme pentru ca va trebui sa te rogi de el dupa aia sa iti dea talonul inapoi. El poate invoca foarte simplu ca nu ai trecut-o pe numele tau in 30 de zile ca sa se radieze automat de pe numele lui iar problema asta nu il priveste.Sau te da in judecata si te radiaza cu forta iar tu ramai cu 8==o in brate.

    – Iti elibereaza certificat fiscal si o inscrii la fisc;

    Eu am 24 de ani si mi-am luat in acest mod o masina de 4000 Euro cu motor de 1.6.In acte e ca si cum as circula cu masina altcuiva insa sunt acoperit si o pot trece oricand pe numele meu.Politia nu are baza de date comuna cu fiscul iar cand esti oprit nu au cum sa vada ca masina a fost radiata de la fisc si acum e pe numele tau.

    Am avut deasemenea si 2 accidente: in primul a fost vina mea si s-a facut constatare la politie iar in al doilea cel care m-a lovit a fost de vina si s-a facut amiabila.Nu am avut nici cea mai mica problema.Deasemenea am fost oprit si in trafic de n ori pentru controale de rutina si la fel…nimic…sunt curat.

    Daca treceam masina pe numele meu, RCA-ul ar fi fost 2000 de lei pe an la cea mai ieftina firma.In acest mod platesc doar 250 pe an (asta dupa primul accident ca altfel era 200).

    In 5 ani cat am de gand sa tin masina as economisi 1750×5 RON de la RCA adica 2 mii de euro. in momentul vanzarii, voi face contract v-c cu noul proprietar, ii voi scoate fiscal iar el o va trece pe numele lui fara probleme (eventual ii explic si metoda asta)

    Ideea stiti care e? Lunar, cei 2000 de lei sunt banii mei de buzunar si mi-as permite relativ usor un RCA de 2000 (si nu stau pe banii parintilor, am rate la casa, la masina….). Insa nivelul nostru de trai este foarte scazut si numai eu stiu cat muncesc pentru banii aia SI SUB NICI O FORMA NU VOI LASA ACESTI BANI SA INTRE IN BUZUNARELE UNOR MAGNATI SI ALE UNOR POLITICIENI CORUPTI CARE AU FACUT SA FIE POSIBILA BATAIA ASTA DE JOC. DACA BAIETII DESTEPTI INCEARCA SA NE FURE NOI DE NU LE PUTEM DEMONSTRA CA SUNTEM MAI DESTEPTI CA EI?

  4. azi am chef de vorba si mai vreau sa mai 2 chestii:
    1) varianta corecta de calcul la RCA ar fi urmatoarea: asigurarea sa se faca pe sofer nu pe masina insa sa fie o suma modica pe an(cam 160 RON) pentru orice masina, orice motor si orice varsta dar pana la proba contrarie: ai facut poc si esti vinovat, platesti 75% din dauna in pretul rca-ului in decurs de vreo 5 ani….Iar daca dauna e prea mare si nu mai vrei masina, atunci asta e teapa asiguratorului si trebuie sa si-o asume de aia 150 de lei
    2) Timbrul de mediu si impozitul in functie de capacitatea motorului sunt un fel de taxe comuniste si nu ai ce cauta pe lumea asta; ce daca am BMW cu motor de 5000cmc? Daca mi l-am permis inseamna ca muncesc, fac bani multi si cotizez la fel de mult catre stat. Exact asta faceau si comunistii, luau de la bogati si dadeau la saraci sa se simta toti egali….Dar eu ce vina am ca boul nu vrea sa sa isi permita si el un motor de 5000?

  5. e mai ok sa adaug un nou sofer ca de ex tatal meu decat sa o trec direct pe numele lui, ma refer aici la bani si la drumurile facute la rar, fisc, etc?
    si daca e totul ok cu aceasta adaugare

  6. buna ziua. am cumparat o masina din germania, am inmatriculat-o pe numele meu, am platit taxa de mediu, dar acum doresc sa o trec pe numele tatalui meu care este pensionar si nu are permis de conducere. 1) trebui sa ne prezentam la politie la sectia inmatriculari-radier autovehicule, sau pot sa fac un contract de donatie la un cabinet notarial si atat? 2) trebuie sa plateasca si tata, inca o data, taxa de mediu? va multumesc anticipat!

  7. Trebuie sa te duci la politie , sectia de inmatriculari auto.
    Vei urma aceeasi pasi de vanzare -cumparare a autovehiculului ca si cum ai vinde masina unui strain.
    Taxa de mediu nu o vei mai plati , doar ca noul proprietar trebuie sa se duca la administratia fiscala ( anaf ) de unde apartine si sa faca o cerere ( tip ) prin care solicita ca taxa a fost platita si nerecuperata!

  8. Dan degeaba adaugi un alt sofer , asigurarea se face pe numele celui care e proprietar si transferul de propietate se face doar prin vanzare -cumparare

  9. Corect: cea mai buna metoda ar fi de a se face RCA numai pe CNP-ul soferului (nu combinat si cu seria de sasiu), astfel ca fiecare sofer (proprietar) ar plati dupa cum conduce, indiferent de cate masini ar avea sau ar conduce. In plus, un lucru si mai interesant ar fi, ca in cazul in care esti lovit de alt sofer, sa iti poti repara masina pe RCA-ul TAU (fiecare proprietar va deveni direct interesat sa isi faca RCA-ul la o companie mai serioasa (evitand pe cele cu probleme (Carpatica, Euroins, Astra , City si poate si altele care au inceput sa „scartaie”), dar probabil ca sunt altele interesele si nu se doreste sa se schimbe ceva in tara asta ……

  10. Domnule Buhnici am o curiozitate poate ma pute ti lamuri . Daca eu am 24 de ani sau 70 de ani masina nu are aceeasi tabla pe ea ? Asta ca tineri sunt predispusi la accidente este o scuza ipocrita … daca voiau intradevar sa faca asta atunci se lua fiecare tanar in parte si in functie de numarul de accidente ii facea RCA-ul .. Eu unul asa cum pot la un motor de 1.2 platesc in jur de 1200-1300 lei pe an pana implinesc 30 de ani si cand am facut prima asigurare decenta ( cel putin eu asa consider ) . Solutia e simpla din pt meu de vedere … toti tineri care fac asigurare de asta extrem de scumpa .. dupa ce trece un an si nu au nici un inccident sa pornim impreuna o actiune in instanta impotriva firmelor de asigurari a comisiei de supraveghere a asigurarilor ( sau cum se mai cheama ) si la CEDO impotriva statului roman pentru ca acesta este un abuz si un exemplu de discriminare … daca sunt tanar asta inseamna ca sunt prost ?? asta este o gandire comunista … vor dreptate si asigurari in functie de soferi atunci sa o faca in functie de numarul de accidente nu de varsta pentru ca sunt soferi de 25-26 de ani care au de la 18 ani permis si nu au facut nici un accident si soferi de 50-55 care au permisul de 1 an si 2-3 accidente la activ ….

  11. Daca un sofer cu varsta de 25-26 de ani are permis de 7-8 ani si nu are nici un accident in toata aceasta perioada,conform clasei bonus malus o sa aiba reducere de 50%,adica B14 …la fiecare 6 luni de asigurare fara accident se acorda cate o clasa bonus…asta inseamna ca dupa 7 ani fara dauna,chiar si cu varsa de 25 de ani poate avea pretul redus.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.