Îmi pare rău că nu i-am salvat noi…

”De ce nu ne spuneți dumneavoastră cu cine să votăm? Vă rugăm să ne ajutați că nu mai știm pe cine să alegem…”

Cu această rugăminte m-a lăsat afiș în 2008 o doamnă pe la vreo 40 de ani. Femeia, bine îmbrăcată și cu bun simț, mi-a mărturisit că nu mai are încredere în niciun politician și că ar aprecia sincer un sfat. M-am adunat cu greu să-i răspund că am și eu aceeași problemă și oricum nu mai recomand instalatori, mecanici sau politicieni de la ultimele țepe.

Ieri am avut primul deja-vu după demonstrația de la Știri. Și apoi încă unul și alte trei. Cel puțin patru-cinci oameni mi-au reproșat direct:

Roxana ***** ….fara suparare , dc nu ai incercat atunci cand s-a intamplat ,in acele minute, ore infernale , sa oferi aceasta solutie??? Esti o voce in media si aveai puterea necesara sa te faci auzit. Vorba aceea , dupa razboi multi viteji se arata… Imi pare sincer rau ca te critic…

Iar acesta este unul dintre mesajele cele mai amabile…

Nu am de gând să mă justific. Orice om întreg la minte știe că un reporter cu bun simț nu călărește cu telefoanele supraviețuitorii unui accident ca să le descarce bateriile ori să blocheze comunicarea cu serviciile de SALVARE. Treaba mea a fost să strâng informațiile post-accident. Ieri, după tragedie, am aflat că aveau telefoane, că erau smart, că aveau semnal, că aveau internet, că aveau GPS. Astea sunt lucruri pe care le face un reporter. Desigur, am fost la sute de acțiuni de salvare în condiții similare, am asistat la resuscitări și intervenții grele cu medicii de la Ambulanța Brașov la începuturile carierei mele. Mi-am luat porția de ”sânge” pentru câteva vieți. Dar asta nu mă face expert în salvare. Am învățat că atunci când oamenii pricepuți resuscitează, stai deoparte și nu le bagi microfonul în gură.

Hai să vă dau eu câteva ținte adevărate. Serviciul de Telecomunicații Speciale a refuzat să îmi răspundă ieri la o mulțime de întrebări. M-au pasat cu tupeu la veșnica ”solicitare scrisă”. Așa am început să sap și să aflu pe cont propriu că acolo era acoperire 3G și semnal de voce. Pentru ca pe la ora 22 să văd cum reprezentantul instituției, un colonel cu o limbă de lemn perfectă, participă activ într-o dezbatere la o televiziune de știri. Vă las cu declarația lui aproximativă: ”Reprezentanții STS au fost în contact permanent prin telefon cu supraviețuitorii între orele 16:15 și 21:30, cu scurte întreruperi. În acest interval au făcut eforturi să afle cu exactitate poziția victimelor de la cei aflați în viață. Acest lucru a fost posibil doar într-o mică măsură.” Au vorbit cinci ore cu un om care are iPhone și nu i-au aflat poziția. Dacă excludem din ecuație țara și prostia operatorului, ar fi o crimă ușor de dovedit!

Ultimele articole

Articole recomandate

69 Comments

  1. George acest lucru nu este o noutate in actiunile de cautare-salvare. Sistemul a fost pus in aplicare pentru a salva o persoana ranita la Constanta de catre ISU Dobrogea respectiv de doi subofiteri de la dispecerat .”Doi subofiţeri din Dispeceratul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea” al judeţului Constanţa au fost avansaţi în grad pentru modul în care şi-au îndeplinit misiunile încredinţate. Cei doi, au dat dovadă de ingeniozitate prin faptul că au folosit o metodă ce nu există în procedurile interne de salvare pentru localizarea victimei unui accident rutier. În data de 08.08.2013, ora 19:12, în dispeceratul I.S.U.J. Constanţa s-a primit un apel de la o persoană de sex feminin care semnala faptul că a fost victima unui accident rutier şi a rămăs încarcerată în maşină. Tura de serviciu din dispecerat, formată din plt.maj. Bucuroaia Cristian şi plt. Parconie Răzvan Cătălin, a intrat în dialog cu persoana care solicita ajutorul echipajelor de pompieri. Apelul a fost reperat ca venind printr-un releu din judeţul Tulcea însă apelanta afirma că se afla în judeţul Constanţa. Fiind confuză şi singură în maşină, victima nu putea furniza date concrete sau cel puţin un punct de reper cunoscut. Din informaţiile oferite, reieşea faptul că a plecat din Galaţi şi se deplasa spre Constanţa, iar accidentul s-a produs la circa 30 minute după ce a ieşit din oraşul Hârşova.a întrebările dispecerilor, apelanta a răspuns că se află sub un pod, că din locaţia în care se găsea nu vedea vreun indicator rutier de informare şi nici nu îşi amintea vreun nume de localitate pe care o traversase recent. Cei doi subofiţeri au demarat imediat procedura de căutare şi localizare a victimei. Pentru că singura informaţie certă era că a tranzitat oraşul Hârşova, plutonierul Parconie a luat legatura cu primarul localităţii Saraiu, rugându-l să trimită o maşină pe direcţia de mers Saraiu – Hârşova pentru a verifica dacă s-a produs vreun accident. Concomitent, echipaje ale Serviciului de Ambulanţă Judeţean şi Secţia 7 Poliţia Rurală Crucea au plecat să verifice DN 2A Hârşova – Constanţa. Echipajele trimise în patrulare nu au reperat autoturismul, iar din discuţiile telefonice cu victima reieşea că starea acesteie devenea critică de la un minut la altul. Într-un moment de inspiraţie, cei doi au apelat la o metodă inedită de localizare geografică. Astfel, subofiţerii s-au informat asupra tipului de telefon mobil pe care apelanta îl folosea şi dacă era conectat la internet pentru utilizarea unei aplicaţii care foloseşte modulul GPS şi este destinată telefoanelor inteligente. După ce i s-a explicat cum să procedeze pentru a detecta locaţia cu ajutorul aplicaţiei WhatsApp, utilizând telefonul personal, plutonierul Parconie a reuşit să o localizeze, ulterior comunicând locaţia echipajelor pentru descarcerare, poliţie şi ambulanţă în vederea angrenării forţelor şi mijloacelor necesare salvării victimei. În momentul în care echipajele de intervenţie au identificat autoturismul, s-a constatat ca accidentul a avut loc pe DN 2A, la intrarea în localitatea Crucea dinspre Hârşova, autoturismul fiind la aproximativ 9 metri sub şosea, după ce a ieşit de pe carosabil, s-a prăbuşit şi răsturnat sub un pod. Locul în care a fost găsit autoturismul avariat nu este vizibil din drumul naţional nici pe timp de zi, cu atât mai puţin pe timpul nopţii. ”Cum victima era în imposibilitate să se autosalveze, apreciem că modalitatea ingenioasă de localizare pe care au utilizat-o subofiţerii a redus timpul de intervenţie şi de acordare a asistenţei medicale de urgenţă”, au precizat reprezentanţii ISU Dobrogea. Victima accidentului, Ana Maria Ursu, în vârstă de 28 ani, a fost transportată la Spitalul Clinic Judeţean Constanţa cu multiple fracturi şi traumatisme, dar în afara oricărui pericol acum.” Este un articol din Romania Libera din 2 septembrie 2013.

  2. Din punctul meu de vedere, Romania va avea o alta fata dupa ce toti incompetentii din sistem vor dispare in mod natural prin moartea lor si venirea unei noi generatii cu mentalitate noua (sistem actual plin de nepasare si prostie in toata profunzia lui, de la cap la coada, unde cei competenti – cam 20% – sunt sufocati de ceilalti).

  3. Cei de la STS au localizat telefonul doctorului si nu au anuntat mai departe si parerea mea ca seful STS trebuie sa-si dea demisia.Am vazut ca purtatorul de cuvint al STS D-ul Adrian Fulea (un incompentent atit el cit si structura din care face parte) a spus ca doctorul nu a dat coordonatele bune deci inseamna ca ei stiau unde se afla doctorul din moment ce declari asa ceva asta in primul rind.In al doilea rind servicul 112 este de toata jena, era mai bine inainte cind se putea suna la : Politie,Salvare,Pompieri, stiai unde sa apelezi pentru problema EFECTIVA pe care o ai, acum cu 112 esti la mina operatorului de acolo unde se pierd minute pretioase pentru salvarea unei vieti: te intreaba de unde esti, ce problema ai,trasmite mai departe problema pe care o ai, etc…Eu atit am avut de spus.

  4. Ce ai, domn’le? Telefoanele au antena GPS, cele noi au si GLONASS, putand sa foloseasca si satelitii europeni pentru localizare. A-GPS foloseste si triangulatia pentru o localizare mai rapida.

  5. Ma intreb oare ce s-ar intampla daca s-ar prabusi un avion strain cu 300-400 oameni la bord, undeva in creierii muntilor la noi. Unul din acelea multe care ne tranziteaza spatiul aerian, fara a decola sau ateriza la noi. Tot asa s-ar juca „organele” de-a v-ati ascunselea” ? Cam cat ar dura localizarea ? Tot cu caruta / papucul s-ar cara ramasitele avionului ?
    Sincere condoleante familiilor indurerate.

  6. Cata suferinta exista in aceasta tara una in plus trece neobservata desi massmedia se isterizeaza pe acest subiect. In momentul in care intelegi ce se intampla in aceasta tara mai ales prin ochii unuia care a vazut foarte multi ani la rand competenta si abilitatea plus viteza cu care se intampla lucruri bune in afara granitei nu prea mai iti vine sa comentezi nimic. Incepand cu viermii de la parlament si guvern, trecand pe la incompetentii si semiretarzii si continuand cu hotii din institutiile publice gen primarii, politie, si in general ce inseamna administratia statului incepi sa te resemnezi. Nu am fost in stare in 25 de ani sa facem o retea sumara de coridoare care sa lege vestul si estul plus sudul si nordul Romaniei lucru care ar fii adus zeci de mii, sute de mii de locuri de munca direct si indirect prin investitiile ulterioare avand in vedere forta de munca calificata si salariile mizere de la noi, vanzarea patrimoniului economic si al resurselor tarii pe doi lei si toate mizeriile ce s-au intamplat doar la noi. T

  7. Inteligent’ cu limbaj de lemn pe vremea cand era reporter la TVR sau Radio Romania, a mai spus unui sinucigas sa se arunce de pe bloc, naruind munca celor ce incercau sa-l salveze. Pentru astfel de calitati, STS l-a luat de „fata mare” si l-a facu si colonel ca sa prezinte cu limbaj de lemn tot ce tine de impotenta cerebrala a angajatilor sai.

  8. Pentru @Andrei cel care zice ca: „nu trebuiau sa plece si ca restul nu conteaza, sunt speculatii.”
    Tu cand trebuia sa pleci la Constanta plecai in misiune umanitara? Vorbim aici de un banal transport de calatori? Te-ai trezit cu fundul in sus si ai inceput sa comentezi? Daca nu pricepi esenta nu te mai baga.

    Pentru @Cristina : Se pare ca ati scris un comentariu la un articol fara ca sa-l cititi. Domnul Buhnici exact asta spunea ca i se reproseaza lui de ce nu a intervenit. Va recomand sa cititi de vreo 10 ori articolul poate ramaneti cu ceva la urma.

    Pentru @Dan cel care insista ca smartphone-urile au numai A-GPS. Fals, aplicatia harti de la google foloseste A-GPS si este adevarat ca este total nefolositoare daca nimeresti intr-o zona fara 3G. Dar sunt aplicatii cum este de ex busola care dau coordonate de GPS fara probleme. Nu mai spun de aplicatiile speciale de navigare care iti dau f repede coordonatele fara sa ai retea 3G. In cazul in care exista si semnal 3G atunci posibilitatile sunt cu mult mai mari. Se pare ca in zona exista si acest semnal.
    A-GPS a fost facut pt aplicatii de oras cum este google maps unde semnalul de la sateliti este mai slab decat daca esti in loc deschis si atunci aplicatia se ajuta mult si de reteaua 3G prin care incarca efectiv hartile.

  9. Stimate Domnule Buhnici,
    Respect emisiunea d-voastra si incerc sa va atrag atentzia la urmatoarele aspecte:
    Atentzie:
    Balizele pe 406 MHz in momentul in care sunt actzionate automat sau manual, transmit date despre pozitzia (si alte chestii) balizei. Datele ajung la un centru de coordonare a operatziunilor de salvare (am intzeles ca centrul e la Moscova, dar este irelevant). Centrul de coordonare alerteaza centrele „locale” s.a.m.d.
    Balizele pe 121 MHz, sunt receptzionate de aparatura aflata la bordul aeronavelor comerciale, militare, de salvare, etc. Aparatele de receptzie, asa zise „homing” pot ghida posesorul NUMAI pe directzia emitzatorului. Deci pentru localizare sunt necesare 2 (pentru intersectia celor doua directzii) sau mai bine, 3 receptoare (pentru a face triangulatzie). Am intzeles ca elicopterul SMURD (care sigur avea receptor pe 121 MHz) nu s-a putut apropia desi sunt convins ca era pe directia corecta (nu sunt convins ca si sensul era corect).
    Legat de pozitzionarea prin GPS pe smartphone-uri. Recomand posesorilor sa incerce sa le foloseasca la catziva pasi dupa ce au intrat intr-o padure de brazi. Vor avea o mare surpriza. Satelitzii nu se vad, decat in luminisuri. Pe de alta parte, hartzile Google pe Android sunt utilizabile doar „on-line”, spre deosebire de cele de la OVI folosite pe Symbian. Sa nu uitam ca medicul apt sa foloseasca smartphone-ul nu este specialist IT, fan Google maps si mai ales, ce a gasit de cuvintza sa faca prioritar in situatzia data (salvarea celorlaltzi).
    In mai toate discutziile despre baliza ELT nu s-a tzinut cont de utilizarea diferita a balizelor. Baliza de 121 MHz nu este depasita, ci se foloseste in momente diferite.
    Sper ca mesajul acesta este util macar pentru o documentare mai aprofundata, pentru a fi contrazis!
    Multzumesc pentru atentzie!

  10. Este trist sa te gandesti ca in anul 2014 Romania este inca o tara incapabila. Si totusi asta suntem. Dam vina pe politicieni si cand a fost vorba sa ii dam jos, lumea nu a mers la vot pentru ca „si altu ce o sa faca”. Cum spunea cineva mai sus: Desteapta-te romane!!!

  11. Buhnici, imi scapa mie ceva, sau haterii astia care abereaza pe aici sunt de-a dreptul prosti? In 10 secunde se putea afla pozitia exacta a avionului, daca medicul era ajutat de catre cei de la 112. Erau mult mai multe posibilitati, nu numai ce ai prezentat tu in emisiune. Sunt stupefiat cat de mare e prostia unora. Ce ne mai miram ca avem conducatori vai de capul lor, cand ii meritam cu varf si indesat. Ntz Ntz Ntz

  12. Clar, toti sunt de acord ca, undeva, cineva a actionat cu intarziere, in necunostinta de cauza, nepasare sau din cu totul alte motive! Pedepsirea celor vinovati nu v-a face sa dispara suferinta celor implicati in accident sau a rudelor/prietenilor/cunostintelor celor decedati! Adevarata provocare este ca, pe viitor, astfel de situatii sa nu se mai intample! Putem face asta? Avem oameni capabili care sa poata face asa ceva? Si daca-i avem, ii putem propulsa in functiile de conducere necesare? Cred ca asta-i adevarata problema si provocare, totodata: sa pui omul potrivit, la locul potrivit!

  13. Oameni buni:
    – sunt zone in tara asta unde nu ai deloc semnal la telefon;
    -sunt zone unde nu exista un spital/policlinica/medic rural, si nu ai la cine sa te duci, trebuie sa ceri ajutor la 112;
    -daca mergeti prin Baragan, pe coclauri/drumuri judetene, si doamne fereste aveti nevoie de medic/urgente asteptati 3-4 ore sa vina o salvare;
    -spitale locale sau dispensare rurale nu exista, ARAFAT-Min.Sanatatii le-a inchis;
    -pe A2 urgentele sunt intarziate, salavarile vin de la Buc.,Calarasi,Cernavoda, C-ta, astepti cam 2 ore daca nimeresti intre aceste localitati;
    -la munte in Romania salvamonul nu lucreaza cu 112, de ce oare?;
    -in Bucuresti daca nimeresti o zi incarcata la salvare poti astepta 1 ora cel putin, mama mea a avut nevoie, salavarea a venit in final una privata chemata de mine…..
    Si pot continua cu exemple, cat de bine stiu cei de la Min.Sanatatii si IGSU sa acopere teritoriu Romaniei?!

  14. Dupa razboi multi eroi s-arata! Nu ti-a spus nimeni sa fii expert in salvarea…ci in gasirea lor. Cand stiu ca e vorba poate de viata unor oameni si trec 2, 3, 4 ore si vad ca nimeni nu I-a gasit…atunci imi dau cu parerea mea de expert…pentru ca acesti salvatori nu erau acolo unde trebuiau sa fie…acolo unde poate tu ii puteai ajuta sa ajunga… Asa ca aceste comentarii post-eveniment mi se par de prost gust. Lasati oamenii aia sa se odihneasca-n pace. Dumnezeu sa-i ierte!

  15. asta findca in Romania toti sefi au facut scoala pe oua si pile s.a.m.d habar nau cum sa procedeze niciunul teoretic dar mai mi te practic iau banii degeaba si nu numai …

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.