Categorie: Auto

Ford Kuga – bun nu e ieftin, aşa că nu e

Mi-a plăcut Kuga de la prima vedere, în aprilie 2008. Era mândria neamţului în faţa showroom-ului din Leipzig. M-am învârtit în jurul ei vreun sfert de oră. Îmi părea de pe altă planetă cu liniile ei tari, tăioase, clare. Iosis X, conceptul care dă linia de design a modelelor moderne din gamă a lăsat moştenire cele mai multe gene lui Ford Kuga. Maşina este frumoasă foc şi ştie să atragă privirile. Hai să vedem şi cât de bună este.

Ca toate SUV-urile compacte, Kuga este o struţo-cămilă de succes. Nimic nu mai poate fi alb sau negru zilele astea, aşa că o platformă de Focus înălţată cu transmisie 4×4 şi alură de SUV trebuie să aibă succes. Maşina trece uşor peste obstacole datorită gărzii la sol înalte. Însă nu te gândi la văgăuni şi povârnişuri ci la borduri şi gropi. Pun pariu că sub 1% dintre proprietari o vor scoate pe teren accidentat, nici nu e indicat cu anvelopele standard cu care vine pentru că la prima ploicică va rămâne prizoniera noroiului. Aşa că voi scrie pentru cei 99% care vor folosi Kuga pe asfalt.

Pentru cei care nu pot decât într-un SUV, Kuga este o soluţie urbană OK. Poziţia înaltă la volan şi senzaţia de siguranţă sunt completate de un demaraj excelent al motorului 2.0 Tdci de 136 cai putere. Difereţialul nu este unul chiar de competiţie, dar rezolvă elegant probleme de subvirare cauzate de ruliul caroseriei. Adică maşina se cam “bălăbăne” (se înclină uşor) în curbe din cauza suspensiilor moi şi a centrului de greutate înalt. Deh, nu le poţi avea pe toate, adică şi maşina înaltă şi confortabilă şi capabilităţi sportive. Virajele pot fi totuşi abordate cu destul curaj. Suspensia independentă şi transmisia fac o treabă onorabilă.

Cutia de viteze manuală în şase trepte este elegantă şi elastică. Schimbă uşor iar treptele au plaje mari de turaţii. A şasea este chiar super economică la drum lung. Atenţie doar la prima viteză care trebuie dusă în cel puţin 3.000 de ture înainte de a trece într-a a doua. La fel în coloană. Dacă maşina rulează lent, nu poţi folosi treapta a doua pentru că “scutură” maşina şi trebuie să retrogradezi până într-a întâia ceea ce nu este tocmai obişnuit. Oricum, recomandarea mecanicilor este să turezi bine şi regulat tdci-ul, adică motorul diesel de la Ford. În caz contrar rişti să strici turbina şi să înfunzi injectoarele cu motorina de multe ori slabă de la pompe.

Frânele sunt sigure ca la orice Ford, însă aşa cum cele de la Renault sunt prea “sensibile” şi intră prea repede, aşa cele de la Ford au o inteligenţă proprie. Din momentul în care calci frâna maşina încetineşte puţin ciudat şi trebuie să insişti ca să simţi o intervenţie fermă. M-am obişnuit totuşi cu ele după un week-end. La fel şi volanul. Servodirecţia este mai degrabă docilă. Toate adunate acoperă scăpările şi bruscările unui începător, însă vor frustra puţin un pretenţios.

Interiorul este bine desenat, fără exagerări de design. Plasticul omniprezent deja pe toate maşinile, arată bine în Kuga. Ornamentele sunt de o calitate onorabilă iar radiocasetofonul Sony se aude bine. Mă nelămureşte totuşi de ce au pus butonul de pornire a motorului între gurile de ventilaţie sub cel de avarie. E prea uşor să greşeşti şi să îl apeşi în mers spre exemplu. Un mare minus la capitolul tapiţerie. Am transpirat de am lipit cămaşa în jumătate de oră pe scaunul şoferului pentru că tapiţeria nu lasă de loc aerul să circule. Cereţi o tapiţerie de calitate şi nu luaţi niciodată piele

Una peste alta mi-a plăcut Kuga, însă nu aş folosi-o ca o maşină de zi cu zi. La drum lung a scos un consum foarte bun de 6,7l/100km pe un traseu de la Bucureşti la Braşov cu o coadă de o oră inclusă pe Valea Prahovei. Tdci-ul nu sare de 9-10 nici în oraş, aşa că poate fi o soluţie, încă o dată, pentru cei care vor aşa ceva. Unde mai pui fiabilitatea care vine standard la Ford şi calitatea prestaţiei fabricii din Koln unde este produsă. Un preţ bun de nou nu sare de 24.500 de euro, însă stocurile sunt pe terminate şi vin cele noi, produse în 2009, importate la cursul acesta mare, implicit mai scumpe.