De ce întârzie avioanele iarna…

Aeronava ATR42 Tarom

Zilele trecute s-a petrecut un eveniment rarisim, unul care vine o dată pe an. Iarna. Dar iarna grea nu a venit încă. Aşa că, dacă urmează să zbori în următoarele luni, ia aminte.

Avioanele întârzie, aşa că reporterii fac ce trebuie. Vin la aeroport. Intru în aerogara aglomerată de aerul sufocant şi nervii pasagerilor obosiţi, întârziaţi, enervaţi: „Ce bine că aţi venit. Poate acum plecăm şi noi!” „De ce, doamnă? Credeţi că pot eu să dau jos gheaţa de pe avioane?” Femeia ridică din umeri şi zâmbeşte trist. Îşi dă seama că nevoia ei de a pleca se loveşte de ceva prea mare ca să poată fi surmontat omeneşte. Natura.

Ca să fii tu cel mai deştept din gaşcă şi să ştii de ce se dă cu furtunul iarna pe avioane, îţi spun motivele adevărate pentru care întârzie avioanele iarna pe aeroporturi. Hai să nu o dăm în truisme, că iarna ninge, e ceaţă şi bla bla… Prima zi cu zboruri îngreunate a lăsat la sol peste 5.000 de români. Iarna grea nu a venit încă. Aşa că, dacă urmează să zbori în următoarele luni, ia aminte. Există reguli stricte în aviaţie. Reguli care fac ca numărul accidentelor mortale să fie cel mai mic dintre toate modurile de transport. Mai pe româneşte, ai o şansă la un milion să mori când zbori în timp ce peste 2.000 de români mor anuale pe şosele. De la Baloteşti nu am mai avut accidente mortale cu avioane comerciale. Nu-i aşa că regulile de siguranţă sunt bune?

Pe timp de iarnă, zborul se supune unor reguli mai stricte decât pe timpul verii. Pista trebuie să fie curăţată de zăpadă, avionul degivrat, vizibilitatea acceptabilă. Asta ştim deja. Piloţii, aeronavele şi pistele mai trebuie însă certificate în funcţie de condiţiile meteo. Se munceşte la foc continuu pe platforme pentru deszăpezire, cu oameni care abia ajung la somn. Vântul puternic mută zăpada la loc de unde tocmai a fost curăţată când e viscol. ETC…

Există însă şi momente când trebuie să îţi urmăreşti drepturile. Sunt afişate obligatoriu prin aeroporturi. Citeşte-le bine. Nu îi lăsa să scape basma curată atunci când te-au lăsat nejustificat la sol.

Călătorii experimentaţi nu fac, însă, scandal când stau chiar şi câteva zile în aşteptarea redeschiderii zborurilor. Dorm pe bagaje împreună cu copiii în aşteptarea unei veşti bune. Asta trebuie să înveţi şi tu. Că atunci când aştepţi un zbor întârziat, nu scandalul este soluţia. Am fost martorul unui incident aproape incredibil acum vreo două ierni, când pasagerii urlau la reprezentantul unei companii care îi anunţa că avionul nu poate fi mişcat de la poziţia de parcare, fiind prins în zăpadă. Unul dintre guralivi a sărit cu iniţiativa: „Îl împingem noi!” Parcă îl şi vedeam împingând colosul de 40 de tone de unul singur, de parcă ar fi fost autobuzul de navetă.

Nu ţipatul la angajaţii din spatele ghişeului sau revărsarea furiei pe echipaj sunt soluţiile. Oamenii stresaţi fac greşeli. Nu vrei să facă greşeli atunci când viaţa ta este la mijloc.

Pentru cultura ta generală, iată care ar fi explicaţiile şi scopul degivrării.

– Cristalele de gheaţă, gheaţa şi depunerile de zăpadă pe suprafeţele aeronavelor pot afecta serios performanţele acestora şi/sau controlabilitatea lor.

– Deoarece siguranţa este de cea mai mare importanţă, crearea situaţiilor ce pot duce la incidente sau accidente nu poate fi permisă. Este de aceea vital ca suprafeţele să fie curăţate înainte de decolare, în afara excepţiilor detaliate ulterior.

– Antigivrarea este o procedură de precauţie care oferă protecţie împotriva formării de gheaţă sau acumulării de gheaţă şi zăpadă pe suprafeţele tratate ale aeronavelor, pentru o perioadă limitată de timp; fluidul de/anti-givrant, aplicat la momentul apariţiei condiţiilor de îngheţ, va determina o întârziere a formării depozitelor de gheaţă pentru o anumită perioadă de timp, funcţie de natura lichidului aplicate şi intensitatea precipitaţiilor (în condiţiile precipitaţiilor continue, protecţia dată va expira şi se vor putea forma astfel de depozite).

– Timpul de protecţie (HOT – Hold Over Time) este reprezentat de durata aproximativă în care fluidul de/anti-givrant va preveni formarea şi acumularea cristalelor de gheaţă, a gheţii sau zăpezii pe suprafeţele protejate ale aeronavelor, în condiţii medii de vreme, detaliate în tabele cu timpi de protecţie; HOT începe din momentul în care lichidul de protecţie este împrăştiat pe suprafeţele critice

– Deoarece siguranţa este de cea mai mare importanţă, crearea situaţiilor ce pot duce la incidente sau accidente nu poate fi permisă. Este de aceea vital ca suprafeţele să fie curăţate înainte de decolare, în afara excepţiilor detaliate ulterior.

– Antigivrarea este o procedură de precauţie care oferă protecţie împotriva formării de gheaţă sau acumulării de gheaţă şi zăpadă pe suprafeţele tratate ale aeronavelor, pentru o perioadă limitată de timp; fluidul de/anti-givrant, aplicat la momentul apariţiei condiţiilor de îngheţ, va determina o întârziere a formării depozitelor de gheaţă pentru o anumită perioadă de timp, funcţie de natura lichidului aplicate şi intensitatea precipitaţiilor (în condiţiile precipitaţiilor continue, protecţia dată va expira şi se vor putea forma astfel de depozite).

– Timpul de protecţie (HOT – Hold Over Time) este reprezentat de durata aproximativă în care fluidul de/anti-givrant va preveni formarea şi acumularea cristalelor de gheaţă, a gheţii sau zăpezii pe suprafeţele protejate ale aeronavelor, în condiţii medii de vreme, detaliate în tabele cu timpi de protecţie; HOT începe din momentul în care lichidul de protecţie este împrăştiat pe suprafeţele critice.

citeşte-mă şi pe ProMotor.ro

Ultimele articole

Articole recomandate

5 Comments

  1. Multumesc pentru articol. M-am saturat de isteriile inutile din aeroporturi, iarna. Am vaga banuiala ca , cei care ar trebui sa inteleaga nu citesc treaba asta, sau te vor injura.

  2. Absolut corect, multi pasageri nervosi nu inteleg procedurile de siguranta. Dar nu trebuie neglijate problemele de comunicare, de multe ori grave, ale companiilor de transport aerian.

  3. Sunt perfect de acord cu ceea ce este scris mai sus, dar sunt de acord si cu frustrarea oamenilor care stau pe aeroport, ei vor sa ajunga si in momentul in care au platit biletul chiar considera ca o sa ajunga cu 4-5-6 ore intarziere nici o problema (doar suntem romani, ce naiba ajunge la noi la timp).
    Ceea ce ei nu inteleg sunt proceduri, pe principiul romanesc, eu merg cu a mea dacie din 80 cu gheata peste tot cat sa vad cat de cat, astia nu pot sa mearga cu un pic de gheata pe el.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.