Salutare tuturor și bine te-am regăsit la o lecție de educație financiară care, cred eu, este necesară.
Astăzi facem o un calcul simplu și real, câți bani pierzi în 3 ani dacă îți cumperi un BMW Seria 3, o Toyota Camry sau o Tesla Model 3, și care este valoarea de revânzare a acestora la final. In aceasta serie vom veni cu explicații despre cat de mult polueaza industria bateriilor, cum facem rost de bani pentru masina electrica și… mai propune tu un subiect care te preocupa.
În pandemia asta care pare că nu se mai termină, deja am ajuns la valul 4, vedem schimbări în viața noastră de zi cu zi, la serviciu și peste tot. Lumea devine mai atentă cu banii pe care îi cheltuie pentru că poți rămâne fara job mai ușor ca niciodată și chiar dacă oamenii speră să ne întoarcem la vremurile ce au fost înainte de pandemie, nu se va întâmpla asta. Într-adevăr, reintrăm în ritm, lumea se întoarce la serviciu fizic, dar companiile conștientizează beneficiul unui sediu cât mai mic și cel mai probabil în viitor dacă nu se întâmplă deja, se vor gândi la o modalitate prin care angajații să poată lucra și de acasă. Asta înseamnă că va fi nevoie de un sediu mai mic, deci o chirie mai mică și în principal, mai mulți bani în buzunarul companiei. Cum te afectează pe tine, angajatul, acest fapt? Pai nu te mai deplasezi la serviciu, deci nu mai dai banii pe motorină sau benzină, poți să bagi și rufele la spălat cât muncești și să nu mai comanzi în fiecare după-amiază de mancare.
Pe de altă parte, cel puțin în 2020 și până la mijlocul anului acesta au fost restricții de călătorie ce aveau ca scop vacanța. Adică au intrat foarte mulți bani în bancă, la saltea, ce nu au mai fost cheltuiți. Este și unul din motivele creșterii bursei, a cryptomonedelor, dar asta e deja altă discuție despre care am tot discutat în podcasturi.
Astăzi vorbim despre acești bani care au fost puși la saltea și cum au fost folosiți. Până la urmă, de asta faci bani, să te bucuri de ei, dar hai să ne bucurăm inteligent. Cum ne arată YouTube analytics, majoritatea suntem băieți aici. În cele mai multe cazuri, mașinile sunt prima iubire înainte să dăm de o domnișoară și, în general, persistă pe toată durata vieții, oricâte greutăți am avea. Sunt creșteri uriașe a vanzarilor de masini, se vând în prostie pentru că vrem ceva nou, vrem o schimbare de care pe bună dreptate, avem nevoie în monotonia ce s-a creat în ultimii doi ani. Si CarVertical zice asta, chiar dacă se referă la mașini second hand, tot putem observa fenomenul. Amploarea verificării mașinilor a crescut cu 34% în 2020, repet 34%. Este un procent uriaș și foarte multe sute de mii de euro cheltuite.
Conform studiului, BMW seria 3 este cea mai verificată mașină de pe site-ul lor și cea la care se dau cele mai mari țepe. Kilometrajul este dat înapoi până pe la 190.000 de kilometri încât să nu îți aprindă becul de panică la 200.000 și este cea mai des întâlnită mașină în service-urile de tinichigerie. în medie, un cumpărător înșelat plătește cu 15-20% mai mult din cauza acestor înșelăciuni. Nu suntem sponsorizati de carVertical, dar te încurajez să folosești un serviciu de genul, te poate scuti de cateva mii de euro și multe bătăi de cap.
Acum că am ajuns la capitolul bani, cu toții suntem influențați emoțional pentru orice cheltuială pe care o facem așa că, cel mai bine, să ne facem temele bine, de acasa, înainte să vedem orice mașină. Dar cum ieșim cel mai bine la bani? Cum cheltuim cat mai puțini bani? Înainte să intru-n detaliu, fac o mică paranteză care pe mine mă bucură foarte tare. Atunci când cauți pe youtube “educație financiară” sugestia continuă cu “incepatori”, “pentru copii” “podcast”, “adoles44centi”,”las fierbinți” nu știu ce zice Celentano, dar aparent zice bine de este căutat și parcă era și “curs” și “cărți audio”. Este încurajator pentru că din ce în ce mai mulți oameni sunt interesați de subiect și își mută banii din contul curent în investiții sau fac o cheltuială cât mai mică pentru un profit cât mai mare. Aici voiam să ajung.
Ne întoarcem la întrebare, cum facem să plece cât mai puțini bani din buzunarul nostru atunci când ne achiziționăm o mașină? Pentru test am ales 3 opțiuni. O mașină pur benzină, BMW seria 3, una hibridă Toyota Camry și una electrică, Tesla Model 3 standard range plus. Toate sunt cam pe acolo la bani. Le-am configurat încât să fie cât mai apropiate posibil și am obținut prețurile cu TVA: pentru un 330i 44.146 euro, pentru Camry 38.751, iar pentru Standard range plus 44.990 euro. Până acum Tesla e cea mai scumpă, *spoiler alert* până la final se schimbă treaba. De ce am ales mașini noi? Pentru că socoteala pe termen lung e cea mai sănătoasă iar tu ești suficient de smart cât să nu mai cazi în plasa chilipirului la mâna a doua care te usucă de bani la reparații și revizii majore. Da, mașinile SH tinere sunt o cheltuială eficientă dar e prea multă loterie la mijloc iar pentru mașinile electrice nu e pont să te uiți la SH pentru că mașinile electrice rulate nu se prea depreciază. Detaliez mai jos dar hai să începem cu socoteala noastră comparativă pentru cele 3 mașini propuse.
Primul aspect care le afectează pe toate 3… sunet de tobe… deprecierea. Foarte mulți nu o iau în considerare, dar în momentul când ai ieșit cu mașina pe poarta showroom-ului, deja ești lovit și îți zboară fără să știi banii din buzunare. Cum Tesla model 3 standard range plus este doar din 2019, așa calculăm și deprecierea pentru toate 3. La un search rapid pe Autoscout, un seria 3 este 32.480 euro, o Toyota 29.800, iar o Tesla, 35.900 de euro.Toate au aproximativ 60.000 kilometri. Asta înseamnă că BMW-ul a pierdut aproape 12.000 euro (11.666 mai exact), Toyota aproape 9000 (8951), iar Tesla 9090 euro. Tin sa mentionez ca dacă ne uităm la alte variante cum ar fi un long range sau un BMW 340i, deprecierea la Tesla scade la aproximativ 6000 de euro deci cu 33% mai puțin, iar în cazul BMW-ului deprecierea crește cu 4000 euro pentru modelul G30 care e de fapt din 2020, nu 2019. Și dacă ne uităm la modelul din 2019 din generația precedentă, deprecierea aproape SE DUBLEAZĂ! Ajunge la 29.771 euro. Este enorm de mult. Aici romanii pierd bani cu găleata. O mașină ce are un motor cu ardere internă este mult mai complicată, iar costurile de întreținere cresc din ce în ce mai mult. De aici și avem deprecierea în principal. Insist puțin aici pentru că am fost proprietar de așa ceva. O mașină pe combustie la mâna a doua, fără probleme mecanice este visul oricărui băiat de pe acest canal. Insist să ne maturizăm pentru că experiența și calculele ne arată altceva.
Facem un calcul și pentru consum? Folosim prețul pentru benzină de 6.32 lei/ litru și 15.000 de km făcuți anual. Cu un consum mediu de 6.5 conform site-ului oficial BMW, cu totul că nu cred că ajunge la consumul acela decât dacă mergi doar la drum lung, dar în fine, îl păstrăm de dragul experimentului. Vei cheltui în cei 3 ani minim 3696 euro, dacă reușești consumul declarat. Pentru un Camry, Toyota zice că are consumul de 5.3 litri /100km. În cazul în care reușești să îl ai, plătești 3012 euro, iar pentru o Tesla am luat cazul cel mai nefavorabil, adică să nu ai acces la un supercharger sau să nu o poți încărca acasă, prețul cel mai mare pentru un kW este de 2 lei deci ajungi să plătești 2628 euro pe cei 3 ani de funcționare.
Să nu uităm de consumabile, filtre, ulei care sunt valabile doar pentru 330i și pentru Camry. Dacă un service de ulei și filtre ar costa 700 de lei cu tot cu manoperă, pe an, deci mai adăugăm minim 420 euro în acești 3 ani. Apropo, poate ne spun proprietarii cât au plătit ei în realitate la reprezentanță în toamna asta. Hai la comentarii să afle și comunitatea.
Să vedem cum iese totalul. Pentru BMW, în cel mai bun caz în care nu se strică nimic, pe cei 3 ani de funcționare plătești 15.782 de euro. Pentru un Camry 12.383, iar pentru un Model 3 standard range plus vei scoate din buzunar 11.718 de euro.
Criteriu | BMW Seria 3 | Toyota Camry | Tesla Model 3 |
Investitie initiala(+) | 44.146 | 38.751 | 44.990 |
Costuri consumabile(+) | 4116 | 3432 | 2628 |
Valoare după folosire(-) | 32.480 | 29.800 | 35.900 |
TCO | 15.782 | 12.383 | 11.718 |
Chiar dacă Tesla este cea mai scumpă, după cei 3 ani de funcționare ajungi să ai mai mulți bani în portofel față de celelalte doua. Și de aici se duce doar în sus pentru că dacă dispui de încărcare la domiciliu, plătești 1051 de euro pentru curent pe cei 3 ani.
Cum am zis și mai devreme și insist pe ideea asta, dacă vorbim de model 3 long range sau performance deja comparația se distanțează și mai mult. Dacă-ți pasă de banii tai din buzunar, data viitoare cand îți cumperi o mașină, întreabă și dacă au vreo variantă electrică. Pentru că deprecierea e așa de mică dintr-un motiv foarte simplu, mentenanța nu se schimbă mai deloc față de prima zi când pleci cu ea de la showroom. Frânele nu se consumă mai deloc și pot duce până la 190-200.000 de kilometri datorită regenerării, motoarele sunt pregătite să meargă mai mulți kilometri decât vei face tu vreodată, peste 300.000 km cele din prima generatie pe cand motoarele mai recente duc și peste 1 milion de km iar cand se strica, daca se strica, costa extrem de puțin prin comparație cu un schimb de bujii spre exemplu. Piesa cea mai valoroasa dintr-o masina electrica nu este motorul ci… pachetul de baterii care este refolosit în alte industrii atat de puternic încât nu exista baterii de masina electrica la rampa de gunoi. Sunt extrem de vânate pentru baterie de casa, doar da o căutare pe ebay și o sa vezi ce batalie este pe ele. A și era să uit, dacă folosești programul rabla, atât Tesla cât și Toyota se încadrează pentru stimulentul Rabla plus deci iei din start 10.000 de euro pentru că este electrică sau veche hibridă și încă 1500 euro dacă dai mașina veche la schimb. Practic poți ajunge să mergi chiar pe gratis, la un moment dat. Uite o idee de clip pentru data viitoare. Cum faci sa mergi gratis în timp ce salvezi aerul din oraș și te distrezi ca un copil.
Sper ca au început să ți se învârtă rotițele, pentru că în acest video am vorbit strict de beneficiul financiar, am ignorat total cel pe care îl aduci că nu mai scoți fum dacă conduci o electrică. Este un pas pe care ar trebui să-l facem cat mai mulți dintre noi, oricare ar fi motivul.
Dacă ți-a plăcut clipul și ai mai învățat ceva, dă-i un like, un share să vadă și prietenii tăi și un subscribe să fii la curent cu tot ce vorbim. Vino la comentarii sa intram in conversatie dar insist sa nu vii cu întrebări retorice, adică din alea care își răspund singure ci cu fapte verificate, link-uri și informații verificate de tine personal. Chiar sunt curios sa auzim de la proprietari de orice fel de masina, dar civilizat si fara patima. Până data viitoare, numai bine.
O comparatie foarte buna pentru cei ce sunt indecisi in alegerea unei masini electrice/motor termic
Totusi un service la reprezentanta BMW pentru schimb ulei si filtre trebuie sa ajunga la minm 1500Ron, adica dublu cat ai luat in calcule.
Dar daca mai luam in calcul si costurile cu RCA, Casco, daune(acestea se scad din valoarea masinii dupa 3 ani) dar si faptul ca, utilizand masina in Romania vei lua mai putin cu 10% decat preturile de pe Mobile.de vei concluziona ca investitia pentru 3 ani se majoreaza cu cel putin 30%. Si nu am amintit nici de anvelope nici de alte consumabile :)
Si avand in vedere suma de bani blocata intr-o masina, vine intrebarea: Mai merita sa achizitionezi o masina? Sau cel mai bine inchiriezi punctual, sau chiar un abonament lunar?
Pentru un BMW Seria 3 cu 20.000km an poti ajunge sa platesti 650euro/luna +TVA cu toate serviciile incluse, anvlope, RCA Casco si mentenanta. Plus, TVA deductibil integral pentru companii
Foarte util articolul. Ar fi interesant un articol asemanator dar cu o comparatie intre masinile electrice sau hybride.
Achiziționarea unei mașini vine cu pierderi financiare semnificative în timp. În trei ani, o mașină pe benzină poate pierde aproximativ 50% din valoare, costurile de combustibil și întreținere fiind semnificative. În cazul unei mașini hibride, devalorizarea este similară, însă economiile la combustibil compensează parțial aceste pierderi. În schimb, o mașină electrică pierde aproximativ 60% din valoare, dar costurile de operare sunt mult mai mici datorită electricității mai ieftine și întreținerii reduse.