Kilometraje date înapoi

Conversaţie pe care am avut-o cu un samsar în târgul auto.

– Vă salut. Frumoasă maşina.
– Recent adusă, e full fără piele, şefu’!
– Câţi kilometri are, că nu mai cred faza asta cu 77.000 în bord de mult.
râde complice Păi câţi vrei să aibă? Atâta îi punem.
– Hai că mă mai pricep şi eu…
– Uite, să îţi zic adevărat… 135.000 are real real…
– Deci maximum 177.000.
tace câteva secunde… Hai, pa, că nu mai e de vânzare…

Mi se zbârleşte părul când văd miile de super-oferte de pe autovit cu kilometraje fixate la 77.000, 84.000, 98.000, 113.000 sau 135.000. Fiecare dintre ele are un secret şi un anumit tip de client. 77, 84, 98.000 sunt spre exemplu compromisul pe care l-ar accepta majoritatea cumpărătorilor atunci când vor să bage nişte bani într-o maşină rulată. 113, 135.000 pot fi reale sau maşini cu rulaj cel puţin dublu. Există însă şi vânzători care declară kilometrajul real, chiar şi la 170.000 km, ceea ce nu este mult pentru un motor bun. Pentru aceşti oameni avem tot respectul. De ceilalţi ne ocupăm acum.

Obişnuiţi cu motoarele de Dacie care cedau şi trebuiau segmentate regulat, clientul se gândeşte că o maşină străină ar mai duce măcar încă pe cât vede în bord. Adevărul este însă că, dacă acest kilometraj ar fi real, maşina nu ar fi ajuns nici măcar la o treime din durata de viaţă a motorului. Autoturismele moderne au în marea majoritate blocul motor din aluminiu, iar roboţii care frezează cilindrii, sau oţelurile din care se fac pistoanele sunt de înaltă calitate. Erorile sunt atât de mici la construcţia sistemului de propulsie, încât frecările – cauza principală de uzură de motoarelor – sunt reduse extrem de mult. Întreţinut cu un ulei de calitate, schimbat la intervalele din carnetul de service sau chiar mai repede în condiţiile de trafic de la noi (cam la 10.000 km indiferent de marcă sau motor) un motor poate duce uşor peste 350.000 km, chiar înspre 1.000.000 km în cazul unor mărci precum Mercedes, Volvo, BMW etc.

Adevărul dureros despre majoritatea ofertelor din târg este însă că cele mai multe au trecut deja de prima tinereţe şi chiar de a doua, adică depăşesc un rulaj de 200.000 de kilometri. Cum te poţi convinge? Simplu. Fă o căutare pe mobile.de pentru o maşină identică şi vei descoperi că super-oferta din târg este sub preţurile din Germania. Spre exemplu:

Anunţ pe autovit.ro:

BMW 320 BERLINA 2,0 D 150CP GRI
Pret: 11,000 EURO An Fabricatie: 2004 Carburant: Motorina
Rulaj: 107,000 km Capacitate: 2,000 cmc Putere: 150 CP
Locatie:BUCURESTI Inmatriculata RO
Dotari:
EURO 4; CUTIE MANUALA 6+1; GEAMURI ELECTRICE FATA; OGLINZI ELECTRICE INCALZITE HELIOMATE; SERVO-DIRECTIE; 6 AIRBAGURI; CLIMATRONIC; TRAPA; PILOT AUTOMAT; COMPUTER BORD; PROIECTOARE; INCHIDERE CENTRALIZATA;
CARTE SERVICE,NAVIGATIE,PRET FIX FARA VARIANTE

Cel mai ieftin anunţ echivalent pe mobile.de

BMW 320 D Lim Navi 6-Gg — EUR 11.100
Preis: EUR 11.100
Kilometerstand: 105.008 km
Hubraum: 1995 ccm
Baujahr: 2000
Leistung: 110 kW / 150 PS
Kraftstoffart: Diesel
Erstzulassung: 7/2004
Mehr Details

Ausstattung:
El. Fensterheber, Navigationssystem, Tempomat, Zentralverriegelung

Fahrzeugbeschreibung:
Bordcomputer, Klimaautomatik, Radio Cassette, Tempomat, ZV mit FB, Fhzg hat Schäden!… Standort: Groß-Umstadt / Verkauf nur an Gewerbetreibende innerhalb Deutschland!

Aşadar, oferta românească este cu 100 de euro chiar mai ieftină ca preţ de strigare. Luaţi în calcul costurile cu numerele din Germania şi aducerea în ţară şi veţi ajunge la un preţ corect de aproape 12.000 de euro pentru această maşină din Germania. Mai adăugăm profitul samsarului care depăşeşte obligatoriu 1.000 de euro, iar preţul final la noi ar sări de 13.000 de euro. Credeţi-mă, samsarii români nu cumpără atât de mult şi nu au relaţii atât de bune în Germania încăt să primească reduceri atât de uriaşe.

Ca să vinzi în România un BMW 320 diesel cu aceste dotări şi acest an de fabricaţie va trebui să faci aşadar concesii. Iată:

BMW 320d Klimatronic Navi Schiebedach 6-Gang — EUR 10.490
Preis: EUR 10.490 (MwSt. ausweisbar – 19%)
Kilometerstand: 224.000 km
Leistung: 110 kW / 150 PS
Kraftstoffart: Diesel
Anzahl Sitzplätze: 5
Umweltplakette: 3 (Gelb)
Kraftstoffverbr. kombiniert: ca. 5,7 l/100km
Kraftstoffverbr. innerorts: ca. 7,9 l/100km
Kraftstoffverbr. außerorts: ca. 4,5 l/100km
CO²-Emissionen kombiniert: ca. 153 g/km
Erstzulassung: 2/2004
Ausstattung:
ABS, Einparkhilfe, El. Fensterheber, El. Wegfahrsperre, ESP, Navigationssystem, Scheckheftgepflegt, Schiebedach, Servolenkung, Zentralverriegelung

Fahrzeugbeschreibung:
Klimatronic,Schiebedach,Navigationssystem Business,Bordcomputer,Mittelarmlehne,Sport lederlenkrad,4 el.Fensterheber,Durchladesystem,Sitzheizun g,PDC,Nebescheinwerfer,Scheckheftgepflegt, sehr guter Zustand!!

O maşină cu kilometri mulţi, euro3 şi tot nu ieşi în preţul pentru România, cu tot cu o reducere consistentă de la neamţ.

Una peste alta maşina fie are kilometri şi mai mulţi fie, mult mai grav, a fost şi reparată. Acum că ne-am lămurit de unde vin preţurile atât de mici, să vedem cum ne ferim de o ţeapă mai rafinată.

Primele indicii care dau de gol o maşină cu rulaj foarte mare, de peste 200.000 km se văd cu ochiul liber. Mie îmi ridică semne de întrebare de la prima privire jantele şi anvelopele uzate. Mai ales anvelopele de mărci diferite pe faţă-spate, tocite sau prea ieftine.

Semnele de lovituri de pietre pe botul capotei. Dacă sunt exagerat de puţine, maşina a fost lovită şi reparată pe faţă. Dacă sunt exagerat de multe, din nou semne ale unui rulaj foarte mare. Acelaşi lucru pe sticla farurilor.

Toată lumea vorbeşte despre semnele oferite de uzura interiorului. Volan, schimbător, pedalier, colţurile scaunului şoferlui, cotieră mijloc, mânerul uşii şoferului. Întradevăr, uzura acestora este un semn al uzurii generale, însă nu întotdeauna. Poate fostul şofer făcea drumuri foarte luni pe autostradă, implicit semnele de uzură vizibile sunt mai slabe, dar şi uzura efectivă este mai mică pentru că motorul a mers constant, elementele de suspensie, direcţie, frâne nu au fost suprasolicitate exagerat de des. Deasemenea, o maşină cu rulaj mic condusă în oraş va arăta şi se va simţi precum una „alergată”.

Până aici nici unul dintre semne nu este concludent, dar ne poate da indicii. Date mai serioase obţinem din maşină şi actele ei.

Spre exemplu, în cazul BMW-uilor modificarea kilometrajului este o afacere complicată. Cei care fac aşa ceva pretind 60 de euro pentru că sunt nevoiţi să intervină în trei locuri. Kilometrajul la un BMW se înregistrează în blocul de lumini, computerul de bord şi cheie. Reprogramarea fiecăruia este obligatorie pentru că altfel kilometrajul real se va suprascrie din nou în celelalte modificate dintr-un element „neumblat”. La majoritatea mărcilor este oricum necesară desfacerea bordului. Aşa că vă veţi uita după semne se zgârieturi pe elemente de prindere, şuruburi sau sticla bordului. Un mecanic de reprezentanţă are chei şi proceduri potrivite care teoretic nu vor lăsa semne. Un tip care modifică kilometraje trebuie să fie extrem de priceput ca să nu lase urme.

Însă chiar şi un kilometraj modificat „ca la carte” poate fi depistat.

Ceva informaţii putem găsi şi în cartea service a maşinii. Simplul fapt că vânzătorul pretinde că nu o are, trebuie să ne ridice serioase semne de întrebare. Din păcate până şi carnetele acestea se pot falsifica. Se întâmplă şi aici şi în Germania. Dacă îl obţinem, sunăm la service-urile unde scrie că s-au făcut reviziile şi întrebăm. Întrebarea moarte n-are.

Un alt document important este factura din Germania a maşinii. Dealerul scrie în actul de vânzare kilometrajul din bord şi nu face concesii chiar pentru oricine. Falsul în acte este faptă gravă acolo şi se sancţionează conform legii. Cei mai neserioşi, ruşii şi turcii în general sau chiar şi unii nemţi modifică uneori chiar ei kilometraje de acolo. Unele ajung aşadar să fie mânărite chiar şi de două ori până se revând în târg la noi. Din nou, şi factura sau lipsa ei ne pot oferi indicii.

Cum îi prinzi pe toţi cu „fofârlica”? Metoda cea mai sigură este să afli pas cu pas unde făcea fostul proprietar reviziile. Toate reprezentanţele BMW înregistrează în calculator kilometrajul din bord înainte să se apuce de lucru. Se întâmplă inclusiv la noi. Eu am întâlnit asta pe factura pentru un serviciu banal de reaşezare a braţelor ştergătoarelor. Cu puţină răbdare, poţi reuşi, iar efortul merită atunci când dai jumătate de miliard din banii tăi pe o maşină, chiar şi la mâna a doua.

La sfârşit, dacă eşti 97% convins că ai găsit o maşină cu kilometrajul real, trebuie să îi faci şi testul. Fie la reprezentanţă, fie la Autotest în Autovit. O dată cu depăşirea primilor 150.000 km, motorul începe să piardă din compresie şi implicit din putere. Din cei 150 de cai putere, pe stand va avea spre exemplu numai 140 de cai. Mai puţin de atât este iarăşi un semn de oboseală. Mecanicii de acolo mai pot găsi şi alte semne de uzură pe la cutia de viteze, suspensii etc. Cine ştie, poate afli că maşina are kilometri puţini întradevăr, dar a fost răsturnată acu vreo doi ani şi reparată prost.

Din păcate nici una dintre toate aceste metode nu este infailibilă. Însă luate pe rând şi încercate ajung să se suprapună şi să acopere aproape toate golurile. Dacă ai făcut verificarea abia după cumpărare şi afli că ai fost ţepuit, nu îţi mai rămâne decât să te judeci cu vânzătorul. Fie el român sau neamţ. Fals şi uz de fals, abuz de încredere sunt faptele, iar tu poţi cere şi despăgubiri civile.

În Germania, instanţa a sancţionat deja aceste lucruri, de aceea vânzătorii sunt destul de atenţi cu ce scriu pe factură, la noi însă este o junglă, iar tu trebuie să înveţi să supravieţuieşti.

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

239 Comments

  1. @marcu radu, pretul este ok pentru 2002, daca ar fi fost mai scumpa, nu se vindea; de kilometraj nu stiu ce sa-ti zic, e posibil sa fie reali, vezi daca a fost prim proprietar, ce chitante cu revizii are, vezi ce fel de om este, daca a facut naveta; in germania sunt foarte rulate din cauza navetei; pana la urma km ori sunt reali ori are cam 500 000 km, pune-o pe dyno si vezi cati cai putere mai are

  2. Pret:5,500 EUR (Brut)
    pret negociabil

    Fabricatie:2008
    Data inmatricularii:10/2008
    Rulaj:61,119 km
    Transmisie:manuala
    Putere:92 CP (68 kW)
    Cilindree:1560 cm³
    Norma Euro:euro4
    Combustibil:diesel
    Culoare:alb
    Numari de usi:4/5
    Tara de origine:Franta
    Tara inmatricularii:Franta

    http://www.autovit.ro/show?id=c21066122

    61000km – fals uitati cum l-am prins cu nr. de inmatriculare document care arata ca avea atunci 164000 deci peste 100000 masluiti.

    http://www.australe.fr/photos_occasion/158/969edd18-1ecd-4a73-99bf-2406efc18538.pdf

    Adevarat ca daca cauti e posibil sa descoperi ceva.
    Si cand te gandesti am luat bani din banca ,sa ma aleg cu o pacaleala deasta!

  3. As vreau un Mercedes C200 Kompresor din Germania.Am gasit unul la 6000€ din 2001.benzina cutie automata,navigatie,masina ingrijita .Omul un neamt pe la 60 de ani.,nu are masina la dealer.km:103.000. credeti ca ar face neamtul vreo smecherie sa dea km inapoi sau cum as putea sa-l verific?

  4. mai fratilor,daca sunteti asa de chichiriciosi cumparati masini noi.Masinile second hand nu sunt pentru persoanele cu venituri mari,iar modalitatile in care doriti sa verificati o masina SH nu sunt cele pe care le enumerati mai sus.In cateva cuviinte,cand cauti o masina second hand trebuie sa stii pentru ce iti trebuie ex:casa – servici regim de oras,drumuri lungi si dese,raliuri,sau fitze.In functie de criteriile astea iti cumperi masina care consideri ca ti se potriveste.Cand ai gasit ce cautai,te uiti in buzunar ce bani ai apoi iti verifici singur masina,te urci in ea si faci o proba.Masina trebuie sa nu aiba zgomote metalice,uruituri,scartzaituri,sa nu traga directia,sa se accelereze usor,sa franeze in siguranta,scoti capacul de la ulei si sa nu scoata fum,esapamentul sa fie ct de cat curat.Asta la partea de functionare.apoi treci la caroserie:te uiti la imbinari,uitati de diferente de nuanta-astea pot fi si de la o banala reparatie de zgarietura,cautati elementele de imbinare si ramfortzare-astea trebuie sa aiba forma originala si bineinteles sa va placa cum a fost intretzinuta interior-exterior.Daca toate astea arata bine ,poti considera ca ai o masina buna in fata ta.Ramane sa te intelegi la pret si „drum bun fara evenimente”
    Nu faceti marea gresala a pe care majoritatea o fac,merg sa cumpere o masina SH dar dupa criteriile uneia noi.
    Apropo de masinile noi,iti trbuie multi bani sa cumperi si sa intretii o masina noua,iar din punctul meu de vedere,daca nu ai venituri f.bune ,nu te arunca,e posibil sa plangi cand un nebun derapeaza si ti-o face varza,iar pretul masinii se reduce sub jumate,sau chiar mai mult.
    Mult succes in alegerea voastra!

  5. Catalin, nu mai informa oamenii gresit! Te duc in autovit sa vezi o multime de a6 din 2005-2006 cu 500k km la bord, dar care merg perfect, si bineinteles in bord au maxim 100k km! Adica, sa ma las pacalit, ca merge bine, si nu zdrangane, cat ma mai duce si pe mine motorul ala, fara sa incep sa bag bani in toata masina, eu crezand ca ea abia si-a facut rulajul, dar cand colo isi da duhul intr-un an! Si treaba asta e valabil si la modele populare, astra, mondeo, focus, etc renault nu il bag ca nu rezista in general multi km

  6. Pentru Saragea,
    Este greu de crezut ca cineva sa nu-si dea seama de o masina rulata 500000km.Dupa atatia km masina vorbeste singura,nu iti trebuie specialist.Sa nu exageram.
    Eu ma refer la masinile pana in 120 – 250mii km.Aici daca masina este bine intretinuta ,e dificil de estimat km.reali.dar asa cum am spus,daca functioneaza si se prezinta foarte bine si pretul este corect,nu vad ce te impiedica sa o cumperi.Si sa stii ca sunt masini noi,de marca,pe care le cumpri noi si cad cu mult inainte de 100 000km,iar service-ul le repara,nu le schimba.Si ca sa nu ma intind la discutie,cand cumperi o masina te uiti in primul rand la caroserie,sa fie bine legata,pentru ca asta iti da securitatea.Motorul e piesa de schimb,el poate fi reparat sau schimbat la preturi foarte accesibile.
    Incearca sa iti deschizi viziunea mai mult,te blochezi in amanunte care nu sunt concludente si cum am spus in comentariul anterior,daca esti asa chichiricios ia-ti o masina noua si asigura-i tu intretinerea de la 0.
    Mult succes!

  7. Am si eu o intrebare chiar daca nu s.a mai vb de ceva timp aici, sper ca mai este cineva.
    Bineinteles vreau sa imi cumpar o masina sh din import, :D
    Caut de vreo 3 luni, sunt incepator si buzunarul nu ma tine prea bine :D … adik am socotiti 6000E, dar nu tin neaparat sa ii cheltui pe toti, mai las in vara pentru o vacantza frumoasa asta daca pot :D, depinde
    Am vazut o skoda fabia, cred buna pentru un incepator, nu prea imi place culoarea, dar urmaresc o masina cu kilometri reali, sper ca asta e
    http://cautare.mobile.ro/vehicule/showDetails.html?id=160309380&lang=ro&pageNumber=4&__lp=26&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=19300&makeModelVariant1.modelId=32&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.makeId=22900&makeModelVariant2.modelId=6&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.makeId=25200&makeModelVariant3.modelId=14%2C55&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minPrice=3000&maxPrice=6001&siteId=ROMANIA&negativeFeatures=EXPORT&minMileage=30000&maxMileage=100000&minConstructionYear=2005&tabNumber=1
    … dar mie greu sa am incredere in romani, desi si eu sunt in aceeasi oala (adik sunt roman la dracu) – e vb despre kilometri
    Vreau daca ma poate ajuta cineva cu o idee, doua despre daca da / sau nu ar fi kilometrii dati inapoi si bineinteles daca mai sunt noutati despre dat inapoi kilometru
    Va multumesc mult!

  8. George ce parere ai de BMW 320 i ( 170 cp, 1990 cmc ),aspirat, berlina din 2008-2010 ,d.p.d.v al consumului , confort , siguranta ??.Precizez ca-mi place benzinarul nu DIESEL ( circul max 20 000 km pe an ) . Pret SH din Germania intre 18000- 22000 euro ???? E mult ?

    • @FLORIN – și eu căuatam recent exact așa ceva. Din păcate se caută prea mult diesel-ul iar motorul aceste pe benzină, altfel excelent, a ajuns rar și scump prin comparație. Toate benzinarele de la BMW sunt OK. La 20.000km va fi o afacere câtă vreme nu îl iei să îl alergi. Vanos-ul poate fi economic sau poate face hemoragie din rezervor în funcție de ”greutatea” pedalei tale.

  9. Salutare tuturor,
    as vrea sa imi cumpar o masina (Audi A4, 2009) si m-am hotarat sa merg dupa ea in germania sa o iau.
    as vrea sa ma feresc de turcii/rusii care fac manari, imi puteti recomanda ceva parcuri/locuri unde as putea sa caut? sau ceva recomandari pentru cazul meu?
    mersi

  10. bună tuturor, cei care citiţi ceea ce s-a precizat mai sus, vreau doar atât să vă spun că d-ul are foarte mare dreptate. a descris exact situaţiile din România şi din Germania de exemplu.. şi acolo se fac falsuri inclusiv cu cărţile de service. doar un sfat pentru cititori: decât să pierdeţi mii de euro, mai bine pierdeţi 50 de euro sau cât a costa, cu o verificare temeinică a autoturismului în cauză.
    respectele mele pentru cel care a descris cum merge treaba cu autoturismele la mâna a doua.

  11. faceti o comparatie si o sa va lamuriti.
    exemplu: passat 2007 pe mobile.de are aprox 250-300m km iar pe autovit sau situri romanesti, model identic an identic 130m km. hai sa fim seriosi.
    evitati piata auto din arad, plin de samsari, gunoaie si tzepari, toate cuctele au max 150m km.
    concluzie: piata auto arad= TZEAPA.

  12. Salut George locuiesc in Belgia si un prieten de al meu vrea sa vanda masina un Mercedes Benz C200 CDI din 2007 si are 300.000 si vrea 5500euro
    oare merita bani masina stiu ca e ingrijita dar nu stiu ca mai duce motorul .
    Cam cat duce motorul? E unu 2.1 CDI

  13. In sfarsit un loc unde lumea nu pune botu asa de la inceput :)

    Personal in momentu de fata cred ca poti sa cumperi o masina din ro la pret de mobile.de. Cum? Pai simplu masina e cumparata pe firma din germania fara tva ajunsa aici masina se trece pe persoana fizica, firma se inchide si asa o masina 10000 pe mobile … se scad vreo 200 la negocire (cine a fost in germ stie) daca samsaru merge dupa ea cu o dubita cu care duce oameni in germ si se intoarce cu masina cumparata pe platforma drumul e gratis astfel =>
    10000 pe mobile dar cumparata cu 8100(pretul fara tva) – 200(negociere) = 7900e

    dat km in spate, curatat faruri stopuri mate, inlocuit maciuca schimbator, pedale etc = 100e

    pret vanzare in piata 11000 euro

    asa ca sfatul meu este cat se poate de simplu.
    vrei o masina ? cumparati soft de diagnoza invata-l tu singur si merci cu laptop-u sa cumperi masina.
    strangi 2,3 ani pentru ea, sau faci credit 5 ani pentru ea … dar nu iti permiti 2 sapt, 1 luna sa inveti diagnoza? atunci meriti sa te faca samsarii

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.