Cum să cumperi mașini din germania fără TVA (Netto fără MwSt)

Majoritatea mașinilor aduse din Germania și vândute la noi sunt mai ieftine decât la plecarea din autohaus. Nu voi începe o nouă tiradă pentru că am mai vorbit despre motivele principale. În primul rând este vorba despre sutele de mii de kilometrii dați înapoi cu tupeu și nesimțire de samsari puși pe țepe.

Al doilea este ceva mai sofisticat. Un tabu despre care puțină lume vorbește. Fie pentru că nu știe cum se face, fie pentru că știe prea bine și profită de portița legală/fiscală. Aduc mașinile fără TVA, își pun un adaos de 700-1000 de euro și tot vin mult sub prețul din Germania.

Așa cum ai învățat aici să îți aduci singur mașina din Germania fără să îți iei țeapă, te învăț azi cum îți aduci o mașină cu un preț mai mic, adică fără TVA. Totul în câțiva pași simpli.

1. Ce hârtii îți trebuie?

Prima condiție este să ai o firmă înregistrată (SRL cu Cod Unic de Înregistrare CUI) cu acte în regulă pe care vei cumpăra mașina. Poate fi și firma unui cunoscut dacă nu ai tu un SRL, câtă vreme aveți o relație de încredere. Detalii la final (pct.6)

2. Cum faci plata?

Pregătești banii cash. Tu vei face plata personal la autohaus. Vei putea plăti și prin bancă din firmă dar comisioanele sunt măricele și durează cel puțin 24 de ore transferul.

3. Ce mașini se califică pentru cumpărarea fără TVA?

Cu un buget clar în minte te apuci de căutat mașina din Germania. Condiția obligatorie este ca mașina să aibă afișat prețul cu și fără TVA. Netto și Brutto. TVA trebuie să fie trecut ca deductibil. În versiunea germană scrie Mwst. ausweisbar în pagina descrierii detaliate.

4. Cum cumperi propriu zis?

Ai găsit mașina potrivită și hotărăști să o cumperi. Suni la autohaus și întrebi dacă sunt dispuși să vândă fără TVA pentru firmă românească. În teorie ar trebui să spună DA, pentru că suntem concetățeni ai Uniunii Europene cu o piață unică. Spune-le că știi legea europeană, iar în cazul în care spun DA, mergi și faci contract de vânzare-cumpărare, plătești, iei factura și vii acasă. Aici înregistrezi mașina în contabilitate și o înmatriculezi fără probleme, pe această firmă.

Însă nemții au luat destule țepe de la SRL-uri fantomă românești și vor spune foarte probabil că NU vând fără TVA pentru firme românești. Atunci citești mai departe.

5. Intermediarul.

Soluția este apelarea la o firmă înregistrată în Germania care să acționeze ca un intermediar care își asumă birocrația de a înregistra la autoritatea de finanțe germană – FinanzAmt – vânzarea fără TVA intracomunitară. Mai pe românește, nemții au încredere în firme nemțești pentru a vinde fără TVA. Procedura funcționează astfel:

  • contactezi intermediarul și îi spui firma pe care vrei să cumperi fără TVA. El o verifică online dacă există și are activitate pe baza CUI– codul unic de înregistrare al firmei de genul RO123456789.
  • Dacă îți dă OK-ul că e dispus să lucreze cu tine, mergi și cumperi mașina de la autohaus cu TVA inclus pe firma intermediară din Germania.
  • Firma intermediară ți-o vinde apoi mai departe către SRL-ul tău dar vei afla că vrea 20% din TVA. Așadar, dintr-o mașină de 11.900 de euro cu TVA deductibil inclus din Germania, valoarea fără TVA este 10.000 de euro, iar TVA 1900.  Din acești 1900, intermediarul te va taxa 380 (acesta este profitul său), iar tu vei căpăta pe loc restul de 1520 de euro. Comisionul pe care îl plătești acoperă ”coeficientul de obraz nemțesc” dar și răbdarea firmei intermediare care recuperează TVA-ul de la FinanzAmt abia după două luni de așteptare. În acest timp, FinanzAmt verifică dacă mașina chiar a părăsit Germania.

6. Ce urmează acasă? Cum o treci pe numele tău?

Legal, în teorie, nu o poți vinde mai departe din firmă către o persoană fizică (tu însuți) decât dacă aplici TVA la factură iar valoarea nu poate fi derizorie și nici mai mică decât cea de la cumpărarea din Germania. Partea bună este, că după un număr de ani de folosință, mașina poate fi vândută mai departe de către SRL-ul românesc la o valoare de factură mult mai mică, grație deprecierii pe care o poți aplica valorii de inventar. Până atunci o ții pe firmă sau poți face  un contract de comodat pe mașină pe termen nelimitat și chiar un contract de vânzare nedatat pentru a fi sigur că nu te păcălești. Nu contează dacă firma este sau nu plătitoare de TVA.

NOTE suplimentare:

a. Firme care fac intermediere găsești greu și NU garantez că vor fi serioase. Fiți cu băgare de seamă și nu dați banii din mână unor necunoscuți. Singurul intermediar activ pe care eu îl cunosc este Igor Strum, de la care am cumpărat o mașină în 2009. Vorbește și românește destul de bine pentru că vinde multor români. Cu siguranță samsarii români au rețele mult mai bine puse la punct și chiar firme înregistrate acolo pentru a deduce integral TVA.

b. Metoda descrisă mai sus funcționează (azi – aprilie 2012) și este 100% legală câtă vreme nu se modifică Codul Fiscal și legislația achizițiilor intracomunitare.

Ultimele articole

Articole recomandate

250 Comments

  1. George, ce scrii despre TVA e dezinformare crasa. Daca pleci cu masina din Germania, fara sa fi platit TVA, societatea cumparatoare E OBLIGATA sa perceapa TVA 24% in Romania. Daca se aplica TVA la marja profitului, atunci acest regim de TVA va trebui aplicat si in Germania pentru acelasi bun!
    Din curiozitate, uita-te sa vezi cate litigii sunt pe tema asta in Romania

  2. In 2011 am cumparat o masina din Germania pe firma mea la pretul net ( fara tva ). Nici in ziua de azi nu am fost pus sa platesc vreun tva deoarece masina este si acum inmatriculata pe firma.

  3. Salut George,

    Am citit articolele tale referitoare la achizitiile de auto din Germania.
    Sunt in cautarea unui Audi A4 / VW Passat / VW Golf, aceasta ar fi ordinea, dupa 2009 in sus, bugetul fiind de 15.000 Euro.
    Am vorbit cu diversi prieteni, unii imi spun sa iau de la samsari ca vorbesc ei cu respectivii sa imi prezinte ce au cu adevarat in regula in parcuri, si sa mergem sa le verificam istoricul in reprezentante etc… altii spun sa ma uit pe dasweltauto si sa ma uit ce au reprezentantele din buy-back sau ce masini mai ajung acolo… altii zic sa fac un drum in Germania…
    Partea cu Germania pare poate cea mai avantajoasa, dar pentru unul ca mine (am un SRL dar neplatitoare de TVA, neinscrisa in ROI) nu stiu cat de in regula ar fi.
    Daca as economisi 1000 de euro in varianta cu Germania, sincer as prefera sa o iau din Romania, pentru ca nu stau bine nici cu timpul (sa merg acolo si sa caut), nici cu rabdarea in perioada asta. Si in plus, nu as vrea sa fiu singur cand gasesc o masina, ci cu cineva cu mai multa experienta.
    Tu cum ai proceda?

    Multumesc!

  4. Salut!
    Sunt un pic confuz si nu prea inteleg.
    Am un amic,a cumparat pe firma in 1.5 ani 485 de auto rulate din Germania fara TVA. La multe dintre ele aparea pe factura reglementarea C.E. cu scutirea de tva deoarece erau S.H.La altele nu.Majoritatea auto scumpe, intre 20 000E si 70 000E.Aceste masini au fost vandute si platite toate taxele numai pe profitul realizat.In vara a fost chemat la anaf dupa care la dicot si este invinuit ca nu a platit tva-ul la suma integrala de cumparare.Are de platit 2 000 000E.Acum are sechestru,coturi blocate,tot tacamul si se asteapta sa fie arestat.
    Intrebare:pot sa aduc un S.H.din Germania fara tva si sa-l vand aici tot fara tva sau e ilegal?

  5. Concluzie:
    Hai sa vedem daca dupa ce m-am documentat putin am inteles corect care sunt pasii legali pentru a cumpara o masina de la un Autohaus fara 19% TVA.
    1) trimit mail la Autohaus sa ii intreb daca accepta sa vanda fara TVA catre o firma din Romania
    2) ma asigur ca firma din Romania are un numar de TVA valid pe site-ul http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatRequest.html\
    3) daca nu sunt administratorul firmei trebuie sa am imputernicire legalizata in limba Germana pentru achizitia automobilului
    4) plata obligatoriu prin transfer bancar din contul firmei in contul autohausului, dupa primirea facturii de la autohaus si a semnarii unui contrat intre firma si autohaus (plata cash nu este legala)
    5) ajung cu o masina in Romania si incepe distractia:
    – ca sa nu platesc deloc TVA la inregistrarea in contabilitatea firmei trebuie sa ma incadrez intr-una din situatiile de mai jos:
    ART. 145 Limitări speciale ale dreptului de deducere
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 145 se limitează la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpărării, achiziţiei intracomunitare, importului, închirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate şi a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate în proprietatea sau în folosinţa persoanei impozabile, în cazul în care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv în scopul activităţii economice.
    (2) Restricţia prevăzută la alin. (1) nu se aplică vehiculelor rutiere motorizate având o masă totală maximă autorizată care depăşeşte 3.500 kg sau mai mult de 9 scaune, inclusiv scaunul şoferului.
    (3) Prevederile alin. (1) nu se aplică următoarelor categorii de vehicule rutiere motorizate:
    a) vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenţă, servicii de pază şi protecţie şi servicii de curierat;
    b) vehiculele utilizate de agenţii de vânzări şi de achiziţii;
    c) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plată, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
    d) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plată, inclusiv pentru instruire de către şcolile de şoferi;
    e) vehiculele utilizate pentru închiriere sau a căror folosinţă este transmisă în cadrul unui contract de leasing financiar ori operaţional;
    f) vehiculele utilizate ca mărfuri în scop comercial.

    asadar daca autovehiculul nu este utilizat exclusiv pentru una din activitatile exceptate de mai sus, se plateste 50% din tva la achizitie.

    Cel mai probabil voi spune ca este pentru un reprezentant de vanzari al firmei:
    a) trebuie semnat contract de incredintare a masinii catre acel reprezentat de vanzari
    b) trebuie fisa de parcurs + ordin de deplasare pentru fiecare Km pe care il face masina, exceptie drumul acasa + servici, evident pe numele reprezentatului de vazari caruia i s-a incredintat masina. Km care nu apar in fisele de parcus se considera privati si se achita lunar impozit pentru ei. Firma la care lucrez asa procedeaza dar stiu ca putine firme fac acest lucru desi sunt pasibile de amenda
    c) RCA, CASCO, Rovinieta, Impozit anual, etc. sunt mai scumpe pentru ca sunt pe firma
    d) amortizarea se poate face in limita a 18000 EUR
    e) vanzarea dupa amortizare se face la pretul pietii si se adauga TVA. Cred ca esti pasibil de amenda daca vinzi o masina care valoreaza 5000 EUR cu 500EUR si platesti TVA la 500 EUR

    Am incercat as fac un rezumat cu ceea ce am inteles eu ca prevede legea. Daca vreti sa mergeti pe principiul ca la altii a mers si fara sa o respecte si n-au patit nimic…multa bafta :)

  6. Sunt convins ca daca nu ai activitate pe firma si eventual ai sediul social in casa bunicii de 90 de ani nu o sa te caute vreun control dar asta nu inseamna ca este legal….probabil ca 99% nu o sa ai probleme, trebuie doar sa pui in balanta costurile mai mari legate de RCA, Casco, impozit, etc si riscul de 1% ca la un moment dat sa primesti o super amenda, daca consideri ca merita clar poti apela la aceasta smecherie.

  7. Numerele de 7 zile sunt cele galbene, de 30 cele rosii, alea de 60 care sunt?… Din cate am vazut eu perioada maxima pt numerele provizorii e de 30 zile. E adevarat ca poti sa o inmatriculezi de trei ori cu nr provizorii si astfel ajungi la 90 de zile dar nu renteaza. Iar altfel de numere nu sunt. (Nu vorbesc de cele speciale precum PROBE…)

  8. Ai dreptate cam in tot ce ai scris dar mare atentie!!!!! Acea firma care iti vinde tie masina (tu cumparator din romania), obligatoriu trebuie sa-ti elibereze o factura care sa contina t.v.a inclus adica platit catre autoritatile romane, asta pt ca la cumpararea din spatiul intracomunitar firma a fost scutita de plata t.v.a., nici o firma nu face asta ( evaziune fiscala) de aceea mai nou cam de pe 15-12-2014 cand mergi la anaf sector 1 de exemplu te pune sa faci dovada platii t.v.a.-ului.
    Deci t.v.a-ul nu se plateste decat in cazul in care masina ramane inmatriculata pe firma importatoare si intra pe amortizare (se amortizeaza in 4-5ani).
    Toti cei care au facut asta si cei care inca o fac produc o evaziune grava statului roman, prin neplata t.v.a.
    Daca vrei iti mai pot da detalii dar m-am plictisit de scris;)))

  9. M-ar interesa sa cumpar o masina noua pe firma din germania, ce acte imi trebuiesc?trebuie sa fie traduse in limba germana si legalizate? Eu platesc tva? Am inteles ca nu se plateste nici acolo nici aici…

  10. Mai functioneaza aceasta metoda ?
    Sa inteleg ca nu ai nici o sansa sa o iei fara TVA daca esti persoana fizica.

    Mai am o nelamurire legata de valoarea TVA. La masinile care au ambele preturi probabil daca o cumperi sa o inmatriculezi in Romania se considera pretul net + 24%. De exemplu am achizitionat online de pe un stie din Germania si preturile afisate erau brute cu TVA-ul lor de 19% – dupa ce mi-am facut cont si am finalizat comanda am avut surpriza sa constat ca pretul platit era mai mare ca urmare a recalcularii TVA (de la 19 la 24 la suta)
    Multumesc,

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.