De vară, de iarnă sau de Transfăgărășan?

RO_SB_Transfagarasan_17

Cine a fost cel puțin o dată pe cel mai frumos drum din lume știe că pe Transfăgărășan nu te duci în pantofi. Iei la tine provizii, o pereche de ghete și haine călduroase. Chiar dacă e aprilie sau mai. A nins peste noapte chiar și în iunie așa că te poți trezi ușor că pleci dintr-o zi de vară din oraș și urci la munte să dai peste ploaie și apoi ninsoare în doar câteva ore. Fiecare dintre noi are o astfel de poveste. Se mai întâmplă prin martie, aprilie chiar și mai la șes. Eu am pățit-o recent și la malul mării în martie, pe coasta Mediteranei. Așadar cu ce încalți mașina într-un astfel de scenariu? De vară e riscant, de iarnă nu voi folosi niciodată la peste 10 grade. Eu sunt curios despre aceste Michelin Cross Climate care vin în curând.

MICHELIN CrossClimate este prima anvelopă de vară omologată pentru utilizare în timpul iernii. Și aici m-am cam blocat. Cum adică? Eu știam că nu poți avea anvelope corecte și pentru gheață și pentru asfalt cald și uscat. Nu e doar o chestiune de striații ci și de materialul folosit în compoziție. Adică anvelopa de iarnă e mai… moale și face treabă bună sub 7 grade Celsius, în timp ce anvelopa de vară este mai dură și intră în regim normal de utilizare după ce se încălzește în timpul rulării spre 40-50 de grade Celsius. Desigur că francezii nu spun ce secret au în spate dar specificațiile oficiale anunțate sunt surprinzătoate.

– Frânează pe distanțe scurte pe suprafețe uscate.


– Se încadrează în clasa A de performanță la frânarea pe suprafeţe umede.

– Este omologată pentru utilizare în timpul iernii, lucru confirmat de marcajul 3PMSF (3 vârfuri muntoase/fulg de nea) de pe flanc, care indică posibilitatea utilizării în timpul iernii, inclusiv în țările în care echiparea cu anvelope de iarnă este obligatorie în timpul anotimpului rece.

Anvelopa nu înlocuiește niciun model de vară sau de iarnă și este mai degrabă o soluție pentru zone unde vremea poate deveni schimbătoare. Un fel de primăvară de început sau toamnă târzie când poți trece de la 20 la -5 grade. Așa că mă întorc la tehnologia din anvelope. De ce ar fi bună? Michelin spune așa:

1. Un compus inovator al benzii de rulare: În primul rând, banda de rulare este extrem de îngustă, crescând astfel capacitatea compusului de a adera la suprafața de rulare, indiferent de tipul acesteia (uscată, umedă, acoperită cu zăpadă). În al doilea rând, noul strat intern de cauciuc optimizează eficienţa energetică a anvelopei, reducând generarea de căldură.

Inginerii Michelin au redus acumularea de căldură prin utilizarea de siliciu de ultimă generaţie, pe care l-au introdus în amestecul de cauciuc, reușind astfel să îmbunătățească economia de carburant a anvelopei MICHELIN CrossClimate.

2. O combinație inovatoare între profilul unic în V și noile lamele 3D interblocante.
Acest profil unic în V, cu unghi revoluționar, optimizează aderența pe zăpadă:
– Lateral, datorită unghiului zonei centrale a benzii de rulare
– Longitudinal, datorită unghiului mai larg din zona umerilor

3. Un profil în V care se combină cu noile lamele 3D auto-blocante: striate, cu o grosime
variabilă și geometrie complexă, aceste lamele produc pe zăpadă un efect de gheară,
crescând în acest fel tracţiunea.

Ondulațiile verticale și laterale prevăzute pe lamele asigură funcţia auto-blocantă a acestora.
Altfel spus, lamelele aderă unele la altele pentru o mai mare rigiditate a blocurilor de profil. Rezultatul îl constituie o stabilitate sporită a anvelopei, indiferent de forțele la care este supusă: forța longitudinală exercitată la frânare și accelerare și forța laterală exercitată în viraje.

Hai să vedem pentru cine sunt bune. Pe 2 din 3 că și pentru tine. 65% din șoferii europeni utilizează anvelope de vară pe tot parcursul anului chiar dacă acestea se comportă ca niște tălpi de sanie pe gheață.
4 din 10 șoferi europeni consideră ca schimbarea anvelopelor în funcție de anotimp reprezintă o constrângere, astfel încât recurg la schimbarea anvelopelor chiar în ultimul moment (Sursa – Ipsos – Purchasing Behaviors tires Winter 2014/2015). Șoferii care nu își permit sau nu sunt de acord cu această cheltuială refuză să își echipeze mașinile cu anvelope de iarnă. Ceilalți teribili sunt șoferii care merg doar cu gume de iarnă care se topesc repede vara și cresc consumul de carburant în timp ce frânează la fel de prost ca o anvelopă de vară iarna.

Cu atât mai mult mă surprinde că amvelopa a fost testată între -30°C și + 40°C, pe o distanță de 5.000.000 kilometri prin aproape toată Europa și a durat trei ani să fie pregătită de serie.

Când auzi asemenea afirmații de la compani cu cel mai strălucitor blazon din industria anvelopelor nu poți strâmb din nas dar mă încumet să arunc mănușa. Sunt tare curios să o vedem pe circuit la un test de frânare versus anvelope de vară și de iarnă. Dacă e așa bun cum spune, să ne dovedească.

Ultimele articole

Articole recomandate

29 Comments

  1. Salut, cum se apropie iarna va trebui sa cumpar anvelope de iarna iar anul viitor va trebui sa imi schimb si anvelopele de vara. La masina precedenta aveam doua seturi de roti pentru iarna vara dar erau vizibil mai ieftine (195 r15) fata de ce am acum (215 R17). Nu sunt adeptul cauciucurilor SH sau a marcilor ieftine, siguranta scade, sunt bani aruncati. Nu fac mai mult de 20k km pe an, sunt un sofer obisnuit, cam 60% din km ii fac in oras iar pe zapada cred ca am mers maxim 500km intr-un an, adica 2.5% din total km pe an. In plus economisesc spatiu de depozitare si timp pierdut la service. Cred ca Cross Climate mi se potriveste, le voi achizitiona in 2 luni si va tin la curent. Pretul nu e mic 4x700ron, oricum ies mult mai ieftin decat vara + iarna (8*550) + jante tabla (4*325).

  2. Mihai. Pentru un sofer care circula normal si face km putini intr-un an cred ca este solutia ideala. Sunt de acord ca pentru extreme(vitezomani, adepti ai offroad-ului si drumurilor desfundate atat vara cat si iarna) nu este chiar varianta ideala. Oricum diferentele intre cauciucuri de aceeasi categorie(premium, low cost, second) sunt insesizabile unui sofer obisnuit.

  3. Tocmai am echipat mașina cu aceste anvelope. Bine are 2 săptămâni, iar înainte am folosit Firestone de vara si Dunlop sp4 iarna, momentan avand in vedere aderenta la accelerare si frânare se comporta mai bine ca Firestone-ul de vară, aștept sa vina și prima zăpadă sa vad cum se comportă si acolo.

    Ca pret va pot spune ca au costat mai putin ca ambele tipuri de cauciucuri care le-am avut înainte. Cam 30% fata de cele de iarnă si 10-15% fata cele de vară.

  4. Detin aceste anvelope pe un Renault Megane 3. Sunt foarte bune atat vara cat si iarna, atat p uscat cat si pe ud. Povestea se schimba cand vorbim de zapada.Vin dupa primul drum prin Bucuresti dupa ninsoare si sunt foarte dezamagit de cum se comporta. Sa nu poti lua un viraj in siguranta la 25-30km/h nu mi se pare ok.. ABS-ul este omniprezent la aproape orice franare. Regret ca am facut acest compromis. Nu au nici un pic de aderenta pe zapada, nu poti pleca de la semafor calumea.

  5. Am testat aceste anvelope montate pe un Clio 4 si pot sa spun ca pe zapada nu am sesizat nici o diferenta intre ele si Michelin Alpin A4, montate tot pe un Clio 4. Cross Climate le cumparasem pentru test, inca nu eram sigur ca ar fi o alegere buna pentru parcul auto al companiei. Pot spune cu siguranta ca m-au convins, incepand cu luna septembrie 2015, mergand cu ele, am prins toate tipurile de asflat, ud, uscat, mazga, zapada si gheata. Peste tot s-au comportat minunat. Incepand cu acest sezon voi trece toate autoturismele pe Cross Climate.

  6. Am anvelopele cam de 4 luni pe un Passat 2004, tractiune fata,timp in care am avut parte de toate schimbarile climatice posibile. Pe ploaie sunt intr-adevar excelente, pe uscat se comporta ca o anvelopa de calitate medie dedicata…ceva gen Kleber Hydraxer , iar iarna mi se par ok. Sub Goodyear Vector 4seasons , dar undeva pe-acolo. Iar ca pret sunt chiar ok.

Dă-i un răspuns lui Andrei Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.