De vară, de iarnă sau de Transfăgărășan?

RO_SB_Transfagarasan_17

Cine a fost cel puțin o dată pe cel mai frumos drum din lume știe că pe Transfăgărășan nu te duci în pantofi. Iei la tine provizii, o pereche de ghete și haine călduroase. Chiar dacă e aprilie sau mai. A nins peste noapte chiar și în iunie așa că te poți trezi ușor că pleci dintr-o zi de vară din oraș și urci la munte să dai peste ploaie și apoi ninsoare în doar câteva ore. Fiecare dintre noi are o astfel de poveste. Se mai întâmplă prin martie, aprilie chiar și mai la șes. Eu am pățit-o recent și la malul mării în martie, pe coasta Mediteranei. Așadar cu ce încalți mașina într-un astfel de scenariu? De vară e riscant, de iarnă nu voi folosi niciodată la peste 10 grade. Eu sunt curios despre aceste Michelin Cross Climate care vin în curând.

MICHELIN CrossClimate este prima anvelopă de vară omologată pentru utilizare în timpul iernii. Și aici m-am cam blocat. Cum adică? Eu știam că nu poți avea anvelope corecte și pentru gheață și pentru asfalt cald și uscat. Nu e doar o chestiune de striații ci și de materialul folosit în compoziție. Adică anvelopa de iarnă e mai… moale și face treabă bună sub 7 grade Celsius, în timp ce anvelopa de vară este mai dură și intră în regim normal de utilizare după ce se încălzește în timpul rulării spre 40-50 de grade Celsius. Desigur că francezii nu spun ce secret au în spate dar specificațiile oficiale anunțate sunt surprinzătoate.

– Frânează pe distanțe scurte pe suprafețe uscate.


– Se încadrează în clasa A de performanță la frânarea pe suprafeţe umede.

– Este omologată pentru utilizare în timpul iernii, lucru confirmat de marcajul 3PMSF (3 vârfuri muntoase/fulg de nea) de pe flanc, care indică posibilitatea utilizării în timpul iernii, inclusiv în țările în care echiparea cu anvelope de iarnă este obligatorie în timpul anotimpului rece.

Anvelopa nu înlocuiește niciun model de vară sau de iarnă și este mai degrabă o soluție pentru zone unde vremea poate deveni schimbătoare. Un fel de primăvară de început sau toamnă târzie când poți trece de la 20 la -5 grade. Așa că mă întorc la tehnologia din anvelope. De ce ar fi bună? Michelin spune așa:

1. Un compus inovator al benzii de rulare: În primul rând, banda de rulare este extrem de îngustă, crescând astfel capacitatea compusului de a adera la suprafața de rulare, indiferent de tipul acesteia (uscată, umedă, acoperită cu zăpadă). În al doilea rând, noul strat intern de cauciuc optimizează eficienţa energetică a anvelopei, reducând generarea de căldură.

Inginerii Michelin au redus acumularea de căldură prin utilizarea de siliciu de ultimă generaţie, pe care l-au introdus în amestecul de cauciuc, reușind astfel să îmbunătățească economia de carburant a anvelopei MICHELIN CrossClimate.

2. O combinație inovatoare între profilul unic în V și noile lamele 3D interblocante.
Acest profil unic în V, cu unghi revoluționar, optimizează aderența pe zăpadă:
– Lateral, datorită unghiului zonei centrale a benzii de rulare
– Longitudinal, datorită unghiului mai larg din zona umerilor

3. Un profil în V care se combină cu noile lamele 3D auto-blocante: striate, cu o grosime
variabilă și geometrie complexă, aceste lamele produc pe zăpadă un efect de gheară,
crescând în acest fel tracţiunea.

Ondulațiile verticale și laterale prevăzute pe lamele asigură funcţia auto-blocantă a acestora.
Altfel spus, lamelele aderă unele la altele pentru o mai mare rigiditate a blocurilor de profil. Rezultatul îl constituie o stabilitate sporită a anvelopei, indiferent de forțele la care este supusă: forța longitudinală exercitată la frânare și accelerare și forța laterală exercitată în viraje.

Hai să vedem pentru cine sunt bune. Pe 2 din 3 că și pentru tine. 65% din șoferii europeni utilizează anvelope de vară pe tot parcursul anului chiar dacă acestea se comportă ca niște tălpi de sanie pe gheață.
4 din 10 șoferi europeni consideră ca schimbarea anvelopelor în funcție de anotimp reprezintă o constrângere, astfel încât recurg la schimbarea anvelopelor chiar în ultimul moment (Sursa – Ipsos – Purchasing Behaviors tires Winter 2014/2015). Șoferii care nu își permit sau nu sunt de acord cu această cheltuială refuză să își echipeze mașinile cu anvelope de iarnă. Ceilalți teribili sunt șoferii care merg doar cu gume de iarnă care se topesc repede vara și cresc consumul de carburant în timp ce frânează la fel de prost ca o anvelopă de vară iarna.

Cu atât mai mult mă surprinde că amvelopa a fost testată între -30°C și + 40°C, pe o distanță de 5.000.000 kilometri prin aproape toată Europa și a durat trei ani să fie pregătită de serie.

Când auzi asemenea afirmații de la compani cu cel mai strălucitor blazon din industria anvelopelor nu poți strâmb din nas dar mă încumet să arunc mănușa. Sunt tare curios să o vedem pe circuit la un test de frânare versus anvelope de vară și de iarnă. Dacă e așa bun cum spune, să ne dovedească.

Ultimele articole

Articole recomandate

29 Comments

  1. Mi-e foarte greu sa inteleg ce e cu anvelopa asta. Daca „nu inlocuieste niciun model de vara sau de iarna”, care e rolul ei? Din ce vad eu, e o anvelopa all-season mai buna. Asa cum ar trebui toate sa fie.

    Dar de fapt, la fel ca orice anvelopa all-season, nu are performante foarte bune nici vara nici iarna. Si sa-mi cumpar o anvelopa „de transfagarasan” pe langa cea de vara si cea de iarna, mi se pare risipa.

    O vad utila doar pentru cei care mergeau pana acum doar cu anvelope de vara (sau de iarna). Dar trebuie sa-i vedem si pretul. Ca daca o sa fie 600 de lei bucata, acea categorie de oameni n-o s-o cumpere.

  2. Am testat doua marci in iarna asta …. Viking (ieftine) si Fulda(mediu la pret)….
    ce pot sa zic este ca sunt diferente mari … aderenta pe Fulda a fost semnificativa inbunatatita … cu Viking pot zice ca imi era frica sa circul …

  3. ce nu inteleg eu este ce ai folosi in perioada asta? ca media bate spre 10 grade insa o promisiune ca nu va mai ninge nu ai de unde sa obtii.

    parca ai incheiat vara pe un scooter mai fistichiu, dar chiar si asa, te-ai incumeta sa scoti gumele de vara din beci?

  4. Transfagarasanul e un „circuit montan ” frumos insa nu e nici in top 50. Cine a urcat Pikes Peak de langa Colorado Springs USA si alte trasee fabuloase din statul Colorado si din alte zone de pe Terra nu vor fi de acord ca acel drum plin de damburi si gropi e special.

  5. Salut George,
    Doresc sa-mi cumpar un set nou de anvelope de vara pentru un SUV mic, Toyota Rav4.
    De iarna, am luat acum cativa ani 4 buc de Vredestein Wintrac Xtreme si am fost / sunt foarte multumit de ele.

    Acum imi fug ochii tot dupa un Vredestein (desi nu obligatoriu).

    Ce parere ai despre Sporttrac 5 ?
    http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Vredestein/Sportrac-5.htm
    (imagimea anvelopei poate fi marita cu click pe ea)

    Vad ca primeste laude de la utilizatori dar ma uit la profilul anvelopei si ma gandesc ca eu sunt obisnuit ca uneori sa bag masina si pe un deal mai mic si pe o iarba mai umeda, si parca nu imi inspira destula incredere profilul acesta aproape plat, cu 4 canale longitudinale foarte pronuntate si caneluri mici/subtiri transversale.

    Caut marimea 225/65 R 17.
    Ce parere ai despre aceasta anvelopa la un SUV?
    Ai alta recomandare?

    Multumesc pentru timpul acordat.

  6. Va fi de succes daca va avea un pret similar cu al unei anvelope normale, pt ca romanii sunt saraci si nu-si permit 2 randuri de gume noi, doar SH, dar poate asa multi vor opta pt un singur set de gume noi CrossCLimate. Dar cum Michelin sunt scumpe in general, nu ii vad un viitor stralucit la noi.
    A doua chestie, cu distantele de franare vs vara/iarna, acum depinde si cu ce anvelope le compara, cele mai penale low-costuri sau niste GoodYear/Dunlop/Conti de ultima generatie si eventual top 5 din testele ADAC.

  7. Mi-am cumparat Marangoni iarna asta,le am pe o masina cu 300 cai si pot spune chiar ca sunt foarte bune.Le-am testat in toate conditiile posibile pana la viteze de 200 km/h.Pana acum pentru iarna am avut Bridgestone timp de 3 ani si pot spune ca nu sunt prea mari diferentele :)

  8. La freelander 2 sunt 750-800 ron bucata. Michelin, si sincer pt siguranta familiei mele nu as schimba niciodata cu o asa anvelopa. Da sunt scumpe dar VIATA PRIMEAZA.

  9. Buna chestia asta cu anevlopele. Serios vorbind. Ma uit ca ajung sa arunc anevlopele ca imbatranesc dar nu se tocesc si asta pentru ca probabil ar trebui sa fac minim 20.000 de km pe an ca sa tocesc ambele randuri de anvelope.

    In plus daca circul mai mult prin oras si nu ies in primele ore dupa ce ninge, in 90% din timp circul pe asfalt ceea ce face oarecum ineficienta anvelopa de iarna(stiu ca este o diferenta la distanta de franare dar la maxim 60 km/h este prea mica, in plus daca stiu ca am anvelopele de vara pot fi si mai prundent). Oricum ca idee eu am testat continental ts 810 de iarna si matador pentru cele de vara, in primele 2 ierni nu era legea cu anvelopele de iarna si am circulat chiar foarte bine cu cele de vara, fara sa raman pe undeva chiar daca am mai mers si pe zapada. Acum cand anvelopele de iarna fac 4 ani am impresia ca au aderenta mai proasta pe zapada decat o aveau cele de vara in primul an… Si probabil o sa le arunc asa, jumatate consumate pentru ca au ajuns sa fie degeaba.

    Cred ca daca o astfel de anvelopa costa sub 500 de lei este o reala afacere, o ti tot anul, umbli cu ea pana o tocesti si apoi iei alta. Daca insa te duci la munte in conditii grele iarna sau pe circuit vara iei ceva dedicat dar 80% dintre oameni nu vor avea nevoie de mai mult. Sper sa fie si legala.

    P.S. Nu sunt sarac, nu ma uit ca este mai ieftin, acum de vara mi-am luat ce este mai bun, o sa iau mereu ce este mai bun atata timp cat merita. Nu vreau insa sa imi bat joc de bani ca practic asta fac cand tin 2 seturi de anvelope si le arunc ca imbatranesc.

  10. Pe de alta parte, daca un Crossclimate ar costa cat un Kormoran de vara + un Tigar de iarna, ar fi o afacere. Pana la urma performantele lui Crossclimate ar fi atat iarna cat si vara peste cele ale unui model low-cost. Nu va fi cumparata de cei care folosesc pneuri premium atat iarna cat si vara, dar nici de cei care folosesc sh-uri cu DOT din deceniul trecut. Mi se pare ca nisa de piata e limitata.

  11. >> „utilizează anvelope de vară pe tot parcursul anului chiar dacă acestea se comportă ca niște tălpi de sanie pe gheață”

    Poti sa utilizezi si mama anvelopelor de iarna, pe gheata nu au nici un efect.

    Vrei sa mergi pe gheata, foloseste tinte ! Ups, sunt ilegale in RO !

    Singurul lucru care te salveaza in caz de alunecat pe gheata este spatiul suficient de mare ca sa redresezi masina.

Dă-i un răspuns lui George Buhnici Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.