Categorie: Auto

Uzura la motoare cu puteri diferite

Mă întreba recent un cititor ce fel de motor ar fi indicat să alegi între variante cu aceiași capacitate cilindrică dar puteri diferite. Spre exemplu motorul TDI vândut pe anumite versiuni cu 140 de cai putere, pe altele spre 180CP. Sau diesel-ul de la BMW care variază la 2.000 cmc de la 136 CP în anul 2000 până la 150 în 2004, iar în varianta nouă de la 143 (terminație 18d) la 177 (terminație 20)d și în fine 204 cai putere (terminație 23d).

La motoarele de aceeasi dimensiune dar cu puteri diferite, in general mecanica e la fel, electrica difera, ceea ce inseamna ca din punct de vedere mecanic fac aceleasi lucuri. Daca mecanica de la un motor este intretinuta (ulei si filtre la timp si de calitate, sa se incalzeasca putin inainte de plecarea de pe loc ca sa aibă uleiul timp sa ajunga peste tot si sa se incalzeasca putin, sa nu se opreasca brusc motorul dupa o accelerare….) atunci motorul acela o sa se comporte cam la fel la orice putere ar fi masina.

Fiabilitatea unui motor tine in foarte mare parte de constructor (un fiat nu e ca un mercedes) si mai tine de cum e intretinut. Chiar si un fiat poate sa duca foarte mult daca nu este forjat si este intretinut bine. Acum vorbim de diferentele de 20-30 cai intre aceleasi motoare pentru ca daca se tuneaza masina si se dau mult mai multi cai atunci intradevar apar probleme datorita presiunilor marite in admisie si solicitarii foarte mari a lagarelor si a pistoanelor. E mult de spus, dar pe scurt, 2 motoare identice dar cu puteri diferite (diferenta de 20-30 cai) au cam aceeasi uzura.