Un pas corect înainte – anvelopa de iarnă

Victoria raţiunii!

Într-o ţară unde zgârcenia are puterea de a deveni lege nescrisă susţinută cu argumente vehemente, reinventăm şi noi în sfârşit roata. De iarnă. După ani în care m-am simţit precum un sectant al latexului vulcanizat, religia aderenţei îşi adună în sfârşit adepţii cu „biblia” în mână.

Codul rutier va consfinţi în sfârşit ceea ce bunul simţ le spune şoferilor responsabili de multă vreme. Iarna nu-i ca vara. Glumă sau nu, când vine vorba de anvelope, adevărul este exact aşa. Anvelopa de vară nu are ce căuta iarna pe stradă şi invers. Nu e o chestiune de zăpadă, deszăpezire sau civilizaţie ci pur şi simplu de normalitate.

Pentru „sectanţii” anvelopelor de vară, bune 12 luni pe an, o să reiau câteva idei importante. Guma de vară este nu doar semi-inutilă, ci chiar periculoasă, aproape mortală pe un drum rece, nici măcar îngheţat. Chiar dacă e doar octombrie şi ziua bate soarele, iar asfaltul rămâne uscat şi peste noapte, de îndată ce mercurul coboară sub 7 grade Celsius, aceste cauciucuri devin cu atât mai periculoase, pe cât au fost de scumpe la achiziţie. Spre exemplu, cele sport cu profil V sau W nu au nici măcar o şansă pe alunecuş. Latexul din compoziţie este vulcanizat suplimentar, adică este făcut să fie tare şi rezistent dar suficient de moale pentru a fi aderent la temperaturi pozitive, mai ales pe asfaltul fierbinte al verii când îşi atinge şi limita sa tehnologică.

La rece totul se contractă. Cu cât mai rece, cu atât mai tare. Aşa va ajunge anvelopa de vară aproape ca piatra pe la zero grade sau mai jos. Banal de adevărat, cauciucul tare alunecă prea bine chiar şi pe asfalt. O lecţia dură am luat-o la volanul unei maşini scumpe cu tracţiune integrală echipată cu anvelope noi de vară. Conduceam pe asfalt acoperit cu un strat subţire de zăpadă la zero grade. Serpentinele luate la 20 kmh păreau „Tokyo drift” cu încetinitorul.

De ce se întîmplă asta? Profilul care scoate apa de sub roata de vară, nu este la fel de eficace pe alunecuş. Tocmai striaţiile acelea subţiri de pe anvelopa de iarnă „agaţă” zăpada. Ca să facă un serviciu corespunzător anvelopa de iarnă este şi de o consistenţă mai moale, ca să nu se întărească pre tare la frig. Un cauciuc mai moale este mai aderent. De aici şi zgomotul pe care le fac acestea pe timp de vară şi uzura lor exagerat de rapidă pe asfaltul cald. Că se uzează mai repede, nu înseamnă că şi frânează mai bine. Pe caniculă, rişti ca latexul din compoziţie să se topească de-a dreptul la o frânare violentă. Anvelopa va ajunge astfel să alunce pe propria sa peliculă de cauciuc topit.

Aşa că de acum să nu mai punem la suflet „ghinioanele” unor şoferi de maşini scumpe surprinşi de vremea rea în decembrie cu anvelope de vară. Să nu îi mai plângem când îi vedem la TV înzăpeziţi şi dârdâind cu înjurături printre dinţi pentru drumari. Dacă vrei să conduci iarna, foloseşti anvelope de iarnă. Nu ai bani nici măcar de chinezeşti sau second hand? Stai acasă! Nu îţi risca viaţa de pomană.

Deşi mulţi se plâng că străzile ar trebui să fie deszăpezite corespunzător cât să poată rula de plăcere chiar şi iarna, adevărul este că nici o ţară civilizată nu reuşeşte să păstreze standardele la limita maximă. Chiar şi în Germania se închid drumuri şi autostrăzi când ninge viscolit. Indiferent de vreme, în Germania, Austria sau Cehia anvelopele de iarnă sunt obligatorii. De aceea nemţii îşi vând maşinile la mâna a doua cu un set suplimentar de roţi de iarnă. Seriozitatea şi precauţia nemţească nu au la bază bunul simţ nativ, ci mai degrabă civilizaţia educată de lege împreună cu penalizarea corespunzătoare a încălcării ei. Aşa că îndemn poliţiştii să amendeze exemplar fiecare şofer inconştient. Degeaba sunt eu corect şi cheltuiesc, dacă un inconştient vine sanie spre mine pentru că pur şi simplu nu crede în importanţa avelopelor de iarnă.

Mă poţi citi şi pe ProMotor.ro

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

82 Comments

  1. 1. De ce să consumăm suplimentar milioane de litri de carburant (0,5 litri în plus la suta de km. pentru toate maşinile cu anvelope de iarnă) atunci când asfaltul e uscat?
    2. Chiar credeţi că nemţii sunt inconştienţi, dacă permit circulaţia cu cauciucuri de vară inclusiv în luna ianuarie, atât timp cât pe drum nu e gheaţă sau zăpadă?
    3. V-a interesat vreodată ce presiune aveţi în anvelope iarna? Aţi încercat vreodată să le umflaţi la doar 1,5 – 1,8 , să vedeţi cum se schimbă comportamentul maşinii? Sau mergeţi cu ele umflate tot cu 2,2 ca vara şi habar nu aveţi că ajung si la 3,0 când se încălzesc datorită rulajului?
    4. V-a sous cineva vreodată că pe gheaţă şi pe zăpadă ar trebui să plecaţi cu a II-a de pe loc? V-a spus cineva vreodată că ridicarea ambreiajului (ambreierea) trebuie efectuată în cel puţin 4 secunde chiar şi vara, iar pe gheaţă şi pe zăpadă ar trebui să o faceţi în minim 6-7 secunde?

    Cauciucurile de iarnă te ajută, dacă ştii să conduci. Dar un şofer execrabil nu va fi ajutat cu nimic de cauciucurile de iarnă, în timp ce un şofer competent se descurcă şi cu cele de vară.

    Cauciucurile de iarnă sunt supra-apreciate, piesa dintre volan şi scaun e principala problemă, pe gheaţă şi pe zăpadă.

  2. E util de ştiu că numărul de accidente sau gravitatea lor nu a scăzut, odată cu generalizarea ABS-ului. La început a existat o scădere, dar pe măsură ce s-au obişnuit cu ABS-ul, şoferii şi-au asumat riscuri mai mari, astfel că numărul de accidente şi gravitatea lor au revenit la valorile anterioare. La fel a fost şi cu obligativitatea portului căştii pe bicicletă.

    Eu cred că problema reală e alta şi e mult mai vastă, vizibilă în toate domeniile. Avem, ca popor, aceeaşi înclinaţie spre o conducere autoritară pe care o vedem şi la ruşi sau la ucraineni. De aceea aplaudăm orice restricţie impusă de stat, de aceea vrem ca statul să ne conducă viaţa, de aceea solicităm „pedepse usturătoare” pentru orice.

    Majoritatea românilor au fost bătuţi în copilărie şi se „despăgubesc” şi astăzi, fie bătându-şi la rândul lor copiii, fie savurând „pedepsele usturătoare” aplicate altora. Aşa s-a ajuns la situaţia aberantă în care proprietarul unui câine care a omorât pe cineva ar fi trebuit să facă mai multă închisoare decât dacă ar fi omorât el însuşi, din culpă, persoana respectivă. CCR a rezolvat această situaţie, dar problema de bază rămâne: pedepsele şi obligaţiile impuse prin lege nu ţin loc de educaţie şi competenţă, chiar dacă noi aşa avem impresia.

  3. @ throttle – poate ar fi util să te documentezi în privinţa prevederilor legale, înainte de a comenta. Numai Suedia, Finlanda şi Lituania impun folosirea cauciucurilor de iarnă indiferent de condiţiile meteo.

    În rest, în Germania, Austria sau Elveţia poţi circula cu lanţuri, însă doar dacă drumul e complet acoperit cu gheaţă sau zăpadă (ca să nu strici asfaltul). Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii în aceste ţări numai dacă nu ai lanţuri, numai pe drumuri cu gheaţă şi zăpadă şi numai într-un interval calendaristic. Astfel încât să nu poţi fi amendat fiindcă ai prins zăpadă în octombrie la Garmisch-Partenkirchen şi nu aveai cauciucuri de iarnă.

    Faptul că o familie germană are două seturi de roţi în garaj ţine de decizia familiei respective, nu de obligaţii impuse prin lege.

  4. pt danny: dar de permis din 1972/ctg B,C, ai auzit,vazut
    ti-am citit comentariul din curiozitate(probabil acum o se infoi),dar la fel ca
    ceilalti n-ai inteles ca,anvelopele de iarna se pun din cauza temperaturii,
    chiar daca nu este zapada pe sosea

  5. @throttle,

    Eu in ianuarie fac 11 ani de cand conduc, cu 0 incidente. Nici macar o amenda de parcare n-am luat. Si crede-ma ca stiu cand e cazul de anvelope de iarna si cand nu. Iar la conditiile climaterice din tara noastra, e un pic absurd sa ceri cauciucuri de iarna 5 luni pe an. Sa le recomanzi e una, sa le impui e alta. Mai degraba as impune ca daca s-a petrecut un eveniment pe zapada/gheata, indiferent de cine l-a produs, cel fara anvelope corespunzatoare sa nu fie absolvit de vina. In felul asta, daca sti ca n-ai cauciucuri si pe jos e zapada, in ziua aia o lasi in parcare. Fara a fi obligat ca daca in februarie sunt 15 grade afara si asfalt uscat sa ai obligatoriu anvelopele de iarna la tine.

  6. constat ca e complicat sa raspunzi la intrebarea pe care ti-am pus-o. probabil pentru ca n-ai experimentat niciodata. in acest caz, sfatul meu e simplu: lasa-i pe cei care au experimentat sa faca analize si sa dea sfaturi.

    in cazul in care ai experimentat, insa nu ai gasit c-ar fi de bun simt sa raspunzi unei intrebari, nu pot decat sa-ti urez sa NU intalnesti in trafic (cu atat mai mult ca pieton) un conducator auto (de orice sex ar fi) la fel de „sigur” de importanta si suficienta proprie.

    ps. e o vorba populara: teoria ca teoria, dar „praftica” ne omoara.

    sa traiesti!

    • @megane rs- Ma grabesc sa iti raspund tie primul deoarece am observat ca daca intarzii, devii mai putin politicos. Iar mie imi plac oamenii politicosi.
      Da, am condus vara/primavara cu anvelope de vara.
      Banuiesc ca doresti si un comentariu relativ la comportamentul acestor anvelope. Atunci iti voi spune ca mi s-au parut exagerat de zgomotoase. Huruitul devenea deranjant mai ales la franare. Scartaiau mai usor la demaraj iar consumul urcase cu ceva. La viteze mari, zgomotul se amplifica si mai tare. Le-am schimbat la sfarsitul sezonului pentru ca se uzasera. Adunasera doua sezoane in final.

  7. Sunt socat de numarul de tampenii pe care puteti sa le emiteti. De asemenea sunt socat de inconstienta celor care posteaza. Dar, probabil, in Romania oamenii mai modern au inceput sa se priceapa nu numai la fotbal si femei ci si la legislatie si automobilism…
    Punctual si cat mai scurt pot:
    1. Justificarea „propunerii legislative” este ca „…au avut loc 2000 de accidente pe timp de iarna datorate neadaptarii vitezei SI (sublinierea mea) neechiparii cu anvelope corespunzatoare…”
    Deci justificarea nu face o legatura directa si demonstrata stiintific intre echiparea cu anvelope de iarna si accident. Pe scurt, si dur, legea spune: „deoarece exista SIDA toti barbatii trebuie sa-si faca vaccin anti-SIDA, care nu functioneaza in toate cazurile, si pentru care vaccin toti barbatii trebuie sa plateasca 2500 de lei (noi).”
    2. Problema cea mai mare pe drumurile din Romania este alta: viteza si responsabilitatea. Nici una dintre acestea nu este rezolvata de lege. Ieri seara (20 noiembrie) pe A1 (in Romania) era ceata cu vizibilitate de 100 de metri iar masini ma depaseau cu peste 150 km/h… crezi ca-i ajuta cauciucul de iarna? Sunt sarcastic – scuze – dar incerc sa-ti demonstrez greseala din gandirea ta si a legiuitorului caruia i-i „canti osanale” aiurea.
    3. Regula de baza a democratiei este: „este interzis sa interzici”! Il pui pe cel responsabil sa plateasca dar asta este deja altceva. Sa dai o lege obligatorie pentru toata lumea, nejustificata si abuziva (asa cum este aceasta) este fascism/comunism. Acum, nu ma pot astepta la altceva la cei produsi in 40 de ani de comunism si 20 de ani de „democratie originala”!
    4. Poti sa ai si „mama” cauciucurilor de iarna daca rulezi cu viteza neadaptata sau nu cunosti caracteristicile tehnice ale masinii esti terminat. Am vazut mai sus comentarii despre masini moderne si puternice care „nu puteau pleca de pe loc cu cauciucuri normale”! Oare de ce? Viteza (fie ca este cea la plecarea de pe loc = acceleratie). Culmea: asta este si principala motivatie a propunerii legislative!
    5. Am carnet de conducere din 1991 si am condus aproape toate toate tipurile de masini cu toate tipurile de echipari pe 2 continente. Peste 90% din condus are de-a face cu soferul. Cauciucurile de iarna influenteaza cu doar 1% siguranta in trafic. Anul trecut am mers absolut OK pe iarna crunta in Bucuresti, desi cu dificultati, cu o Dacia 1300 echipata cu cauciucuri de vara. Acum 3 ani „mi-am luat zborul” iarna cu un Fiat Panda din 2007 echipat cu cauciucuri de iarna (viteza si schimbarea directiei de mers…). Argumentez doar ca nu conteaza cauciucurile daca conduci iresponsabil.
    6. Legiuitorul (si comentatorii – inclusiv tu George) s-a gandit la efectul produs de aceasta lege: „am cauciucuri de iarna pot merge cu 60 km/h acum, sunt in siguranta” („cauciucul de iarna este ca ABS-ul” = ABERATIE!)? O sa ai o multime de Dacii (perfect legale) si BMW-uri produse in anii 90 (fara ABS) echipate cu cauciucuri de iarna care vor intra in tine cu mare viteza… (dupa 3 sec de franare risturile se umplu cu zapada si apoi aderenta dispare). Deci, legea nu-si atinge scopul propus. Deci, de ce sa dau o lege inutila si care alimenteaza inconstienta???
    7. In ultimele zile au fost 20 de grade la pranz si soare (probabil 30 de grade la nivelul soselei). S-a interesat cineva de comportamentul cauciucurilor de iarna (dure) la aceasta temperatura? Eu am „zburat”, iarasi, cu un VW Touareg echipat cu cauciucuri de iarna primavara la temperatura mare pe asfalt uscat. Subliniez o neglijenta CRIMINALA a legii, obligandu-ma sa imi echipez masina in functie de data calendaristica si nu in functie de conditiile atmosferice (asa cum este normal si in scopul legii (ratat)). Ma intreb daca BMW-ul facut ieri (20 noiembrie) praf la Lugoj nu avea de-a face cu aderenta cauciucurilor de iarna cu care era dotat la 18 grade…
    8. O lege care prevede sanctiuni intre 0.8 si 2.5 din salariu MEDIU pe economie deschide larg poarta spre coruptie! Cand te opreste politistul (care stie cine mai este pe sosea in zona lui…) si vrea sa te amendeze credeti ca nu va fi tentatia: „Haideti decat sa platesc 1000 de lei (noi) ne intelegem pentru 100-200…?” Ganditi-va! Eu stiu care este realitatea din teren.
    9. Nu in ultimul rand aceasta lege va avea ca efect cresterea numarului de actiuni la tribunal. Tocmai datorita amenzilor supradimensionate (si nici nu mai mentionez unde merg aceste amenzi!!!) multi soferi vor contesta in instanta aceasta masura (si cel mai probabil majoritatea vor castiga). Deja instantele dau termene pentru jumatatea anului viitor. Cand vei mai avea cateva sute de mii de contestatii in instanta a proceselor verbale ce credeti ca se va intampla? Chiar trebuia sa ma gandesc eu la asta??? Sa nu va simtiti frustrat cand veti primi termene de judecata in 2013 (cu toata „mica reforma” in justitie). Cu putina „actiune” fapta se prescrie… Plus, cand spun ca „cel mai probabil majoritatea vor castiga” este deoarece orice greseala de pe procesul verbal se sanctioneaza (numere, coduri, semnaturi, forma, etc) si agentul constatator trebuie sa se prezinte in persoana sau prin reprezentant la instanta. Credeti ca procesele verbale vor fi perfecte sau ca agentul de politie va fi prezent in cateva sute de cazuri la instanta (i-si va petrece timpul prin tribunale) sau ca Ministerul Administratiei si Internelor isi va permite sa trimita reprezentati in TOATE procesele??? Din ce bani? 90% din amenzi merg la Compania Nationala de Administrare a Drumurilor! Dar ei nu pot fi parte in proces asa cum agentul constatator este MAI. O alta lege cu dificultati de aplicare…
    De aceasta eu spun ca legea este o aberatie si sustinatorii ei (inclusiv dumneavoastra) vorbiti prostii.
    Va salut.

    • @Radu – Domnule, eu nu mă șochez când văd câtă ură impregnați cuvintelor. Deși majoritatea știm de acum mai bine, mă aștept să mai existe încă oameni pe stradă în tricou și în decembrie. Am filmat eu unul care se îmbrăca la zero grade cu un maiou și o pisică. Pentru el era prea cald. Omul era serios și sănătos tun.

  8. @ George Buhnici – Ma bucur ca nu va socati. Regret ca percepeti ura in cuvintele mele. Nu va urasc nici pe dumneavoastra personal nici pe altcineva care a initiat sau sprijina aceasta lege. Urasc totusi abuzul, lipsirea de libertate, lipsa de argumentatie si tot ceea ce este nedrept si inutil.
    Mai mult, regret ca in mesajul pe care l-am primit pe adresa mea de mail la ora 12:28 este scris altceva: „@Radu – Domnul eu nu mă șochez din cauza triviliatăților pe care le emiteți. Mă aștept să mai existe încă oameni pe stradă în tricou. Am filmat eu unul care se îmbrăca la zero grade cu un maiou și o pisică. Pentru el era prea cald afară.” Regret ca una imi spuneti in particular si altceva in public. Regret ca v-am scris.
    Va doresc toate cele bune.

    • @Radu – Cu asta încheiem: mesajul pe care l-aţi primit era o variantă intermediară a răspunsului. Sistemul a transmis-o când am salvat şi publicat. Am observat că am făcut unele greşeli şi am editat. Mulţumesc că m-aţi dat în fapt, în public, la mine pe blog. Ce pot să zic… Rămân la ideea mea, că sunteţi exagerat de pornit, iar asemenea impetuozitate (ca să nu spun din nou agresivitate) nu aduce lucruri bune. Efortul dumneavoastră merită o cauză mai bună. Anvelopa de vară nu e bună iarnă. Câteva zile anormal de calde nu justifică desfiinţarea normalităţii.

  9. @ George Buhnici, va invit sa urmariti prognoza meteo pentru sfarsitul lunii noiembrie:
    http://www.accuweather.com/en-us/ro/bucuresti/bucharest/forecast.aspx

    respectiv inceputul lunii decembrie:

    http://www.accuweather.com/en-us/ro/bucuresti/bucharest/forecast2.aspx

    Si va reamintesc faptul ca se justifica echiparea autoturismului cu anvelope de iarna abia atunci cand temperaturile sunt sub 7 grade Celsius. Cred ca sunteti de acord cu mine ca majoritatea persoanelor fizice „care este” circula mai mult in timpul zilei, si chiar daca ar circula si noaptea, sunt putine zilele in care avem prognozate temperaturi negative.

    Oamenii care in principiu nu sunt inconstienti, domnule Buhnici, nu sunt inconstienti si in ceea ce priveste echiparea cu anvelope de iarna. Sunt doar saraci, si incearca sa nu isi uzeze inutil scumpele anvelope de iarna.
    Cei ce sunt inconstienti, cum zicea si Radu mai sus, degeaba mai au anvelope de iarna.

  10. Nu George, nu toti stau cu ochii pe prognoza, da chior sa fi si tot iti dai seama cand vine iarna. Si la fel de chior sa fi, tot iti dai seama cand vine primavara. Ti-am dat exemplul cu prognoza ca sa vezi ca o luna am fi purtat anvelope necorespunzatoare. Nu-i asa ca nu asta ne dorim cu totii? Si da, suntem ca la pit-stop. Mie imi ia o juma de ora maxim sa imi schimb anvelopele. Cele de iarna sunt pregatite, cu jentile lor, trebuie doar aduse la presiunea de lucru si montate pe autovehicul.

  11. Sunt complet de acord cu cauciucurile de iarna, dar doar atunci cand sunt conditii de iarna pe drumul pe care circuli. Mi se pare total absurd sa fiu obligat sa iau cauciucuri de iarna de la o anumita data calendaristica pana la alta. Cine ma despagubeste pe mine daca circul prin Bucuresti la 19 grade C cu cauciucuri de iarna pt. ca este iarna calendaristica dar vara afara ? Mi se pare mai corect sa fii amendat daca circuli pe un drum care prezinta conditii de iarna (temp, zapada, polei, etc. ) cu cauciucuri de vara, altfel nu !

Dă-i un răspuns lui Memo Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.